۳۸۰۲۲۰
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

عبور اصولگرايان از علامه

هرچه به انتخابات رياست‌جمهوري در ارديبهشت ۹۶ نزديك‌تر مي‌شويم شكاف ها و اختلافات جريان اصولگرا بيش از پيش نمايان مي‌شود و نكته بارز دراين است كه تلاشي براي پنهان كردن اين مشكلات درون اردوگاهي هم صورت نمي‌گيرد، چنانكه اين تصور پديد آمده است كه آنان آگاهانه شكاف هاي دروني خود را به بيرون منتقل مي‌كنند.

روزنامه آرمان امروز: هرچه به انتخابات رياست‌جمهوري در ارديبهشت ۹۶ نزديك‌تر مي‌شويم شكاف ها و اختلافات جريان اصولگرا بيش از پيش نمايان مي‌شود و نكته بارز دراين است كه تلاشي براي پنهان كردن اين مشكلات درون اردوگاهي هم صورت نمي‌گيرد، چنانكه اين تصور پديد آمده است كه آنان آگاهانه شكاف هاي دروني خود را به بيرون منتقل مي‌كنند.

اما موضوع مهم آنجاست كه اكنون درجه اختلافات به پدران معنوي اين جريان‌هاي اصولگرا رسيده است. بيراه نيست اگر اذعان شود جريان اصولگرايي چندان تمايلي به بازگشت احمدي‌نژاد به عرصه انتخابات و جلوس او بر كرسي رياست‌جمهوري ندارد، چرا كه مشكلات ۸ ساله دولت‌هاي نهم و دهم سبب شده بسياري، جريان اصولگرايي را به دليل حمايت از احمدي‌نژاد در اين مشكلات داراي سهم بالايي بدانند و البته جريان اصولگرايي هم براي برائت از خود انگشت تقصير را به سمت حاميان اصلي رئيس‌جمهور و دولت‌هاي نهم و دهم گرفته است كه آيت‌ا... مصباح‌يزدي از مشخص‌ترين اين حاميان است.

از سوي ديگر بايد در نظر داشت كه جريان اصولگرايي به شيخوخيت باز گشته است؛ بدان معنا كه بار ديگر در انتظار تصميم بزرگان و به عبارتي ريش‌سفيدان جريان خود است و روز سه شنبه خبر رسيد كه قرار است ديداري با آيت‌ا... يزدي داشته باشند. البته پيش از اين ديدارهايي با آيت‌ا... موحدي كرماني برگزار شده بود، اما ديگر خبري درباره ديدار با آيت‌ا... مصباح‌يزدي براي يافتن راهكاري در جهت پيروزي درانتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم منتشر نمي‌شود و در اين شرايط مي‌توان اذعان داشت كه مصباح‌يزدي از دايره تصميم‌گيري اصولگرايان خارج شده است.

مصباحي مقدم چه گفت؟

اثبات اين ادعا را در سخنان روز گذشته حجت‌الاسلام مصباحي مقدم مي‌توان مشاهده كرد. اين عضو جامعه روحانيت گفت:« انتظار اين بوده كه جامعه روحانيت فعاليت انتخاباتي خود را آغاز كند. اصولگرايان همراهي خود را با اقدامات جامعه اعلام كردند و گفتند مثل گذشته ملتزم به محوريت جامعه روحانيت هستيم و با وفاداري به جامعه روحانيت كه هميشه قدم‌های اول را برمي‌دارد، اين جلسات مورد استقبال اعضا قرار گرفت.»مصباحي مقدم تصريح كرد: «همه پذيرفتند اقداماتي صورت گيرد.

قرار شد با همه احزاب اصولگرا تعامل كنيم و با شخصيت‌هاي اصولگرا هم صحبت كنيم تا راهكاري براي انتخابات آينده داشته باشيم.» مصباحي‌مقدم درباره ديدار آیات يزدي و موحدي كرماني، گفت: اين ديدار فعلا در حد پيشنهاد است و اطلاع ندارم تماس برقرار شد يا خير. او درباره حضور مصباح‌يزدي در جلسات جامعتين گفت: بناي جامعه روحانيت ورود به انتخابات است؛ در صورتي كه جامعه مدرسين هم قبول كند، مشتركا همكاري مي‌كنيم. بيشتر از اين دنبال چيزي نيستيم.

بناي مشورت با مصباح‌يزدي نداريم

سخنگوي جامعه روحانيت مبارز افزود: هيچگاه به فكر ائتلاف با اشخاص نبوديم، با تشكل‌ها اتلاف مي‌كنيم، با آيت‌ا... محمد يزدي هم تلاش مي‌كنيم در قالب جامعه مدرسين به همگرايي و ائتلاف برسيم؛ نه با شخص. مصباحي‌مقدم درباره شرط آيت‌ا... مصباح‌يزدي براي جامعتين مبني بر حمايت از جليلي يا لنكراني براي انتخابات گفت: آنچه گفتيد درباره شرط آيت‌ا... مصباح‌يزدي، مربوط به دوره گذشته است. در دوره جديد نه چنين چيزي داريم، نه اينكه از جامعه روحانيت بناي مشورت با ايشان را داريم.

دوره قبل هم ايشان به ميدان نيامد. خبرنگاري درباره برنامه جامعه روحانيت براي همكاري با جبهه پايداري پرسيد كه مصباحي مقدم اينگونه توضيح داد: آقاي مصباح به ميدان نيامدند، بعيد هم مي‌دانم به ميدان بيايند. درباره پايداري، از آنها دعوت مي‌كنيم براي پيوستن به حركت ما، تا در يك كار جمعي به نتيجه برسيم.

خارج‌شدن مصباح ازجمع تصميم‌گيران

اظهارات بعدي مصباحي مقدم نشان داد از چه رو قصد مشورت با مصباح‌يزدي را ندارند. اين عضو جامعه روحانيت درباره احتمال حمايت از احمدي‌نژاد گفت: دوره احمدي‌نژاد و دوره تاثيرگذاري سياسي‌شان تمام شد. اين ديدگاه با مذاق جامعه هم تطبيق دارد. جامعه روحانيت نه اقبال به شخص احمدي‌نژاد دارد نه اقبال به افرادي كه وي معرفي كند. مصباحي مقدم تصريح كرد: جامعه روحانيت يك جريان مستقل و معتدل است و تاريخ فعاليتش نشان مي‌دهد تندروي را برنمي‌تابد، اگر تندروها تعديل شوند، با آنها همكاري مي‌كنيم؛ اگر نه همكاري نمي‌كنيم.

او افزود: درباره كانديداتوري احمدي‌نژاد نه در ۸۴ و نه در ۸۸ جامعه روحانيت رسما حمايت نكرد و مكرر اظهار كرد با حمايت احزاب اصولگرا براي رياست‌جمهوري به تفاهم نرسيدم، پس ضرورت ندارد روي او حساب خاصي را باز كنيم. سخنگوي جامعه روحانيت درباره محاكمه احمدي‌نژاد گفت: به عنوان نماينده سه دوره مجلس گلايه از قوه قضائيه دارم كه بايد در هنگام خود به اتهامات دولتمردان قبل مي‌پرداخت. مجلس چند بار تخلفات رئيس‌جمهور را به راي گذاشت و به قوه داد. مي‌گويند پرونده در جريان است، آيا نبايد به عموم گزارش شود؟ ما نمي‌گوييم ضربتي انجام شود، اما مردم بايد مطلع باشند. تكليف انتخابات دوره بعد را اين رسيدگي‌ها مشخص مي‌كند.

عبور از روحاني فعلا مطرح نيست

خبرنگاري درباره احتمال حضور روحاني در جمع كانديداهاي جامعه روحانيت پرسيد كه مصباحي مقدم گفت: آنچه قبلا مصاحبه كردم، به عنوان ديدگاه شخصي بود، الان به عنوان سخنگوي جامعه روحانيت صحبت مي‌كنم و نمي‌توانم نفيا و اثباتا درباره روحاني صحبت كنيم. هنوز وارد مصاديق نشديم، الان عبور از روحاني معني ندارد، چون هنوز بحثي مطرح نشده است. نماينده پيشين مجلس در پاسخ به سوالي مبني بر احتمال ردصلاحيت رئيس‌جمهور كنوني تاكيد كرد: نشانه جدي وجود ندارد كه صلاحيت آقاي روحاني را براي انتخابات سال بعد زير سوال ببرد.

احتمال حل مساله با تجديد نظر موسوي و كروبي

خبرنگار ديگری پرسید که سال ۸۸ هنوز فضاي سياسي را تحت تاثير قرار داده، آيا اين انتخابات را هم تحت تاثير مي‌گذارد؛ سخنگوي جامعه روحانيت پاسخ داد: انتخابات ۸۸ واقعا خوب و يك حماسه سياسي بود، نتيجه هم اين شد ۲۵ ميليون راي احمدي‌نژاد و ۱۳ ميليون مهندس موسوي. او ادامه داد: اگر موسوي تن مي‌داد، شك نداشتم رئيس‌جمهور بعدي بود. اعتراض بي‌معناي آقايان موسوي و كروبي باعث تحمیل هزينه سنگين به كشور شد. مصباحي مقدم با اشاره به موضوع حصر و محاكمه محصوران گفت: گفته شده به اتهامات آقايان رسيدگي قضائي شود؛ شفاف‌ترين پاسخ را در اين مورد رهبري دادند.

به نظر مي‌رسد محاكمه به نفع آنها و نظام نيست؛ محاكمه بدون پشيماني آنها محكوميت‌شان را سنگين مي‌كند. لذا اگر تجديد نظري از سوي خود آنها صورت گيرد، شايد بشود به صورتي مساله را حل كرد، اما آنها طوري رفتار داشتند كه گويي بر حق‌اند، پس بهتر است محاكمه را كنار بگذاريم. مصباحي مقدم افزود: معتقدم سال ۸۸ و در مناظرات انتخاباتي، تقصيراتي متوجه آقاي احمدي‌نژاد بوده، اما وزني كه آقاي مطهري به اين مساله مي‌دهد را قبول ندارم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • جواد

      اصولگرایان باید بپذیرند که تنها کسی که شانس پیروزی در انتخابات 96 رادارد احمدی نژاد است والا اجماع روی گزینه دیگری آب در هاون کوبیدن است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج