۳۸۰۲۳۵
۱ نظر
۵۰۱۳
۱ نظر
۵۰۱۳
پ

بدهکاری در صدر جرایم غیر عمد

در قانون اساسی کشور ما دو دسته جرم وجود دارد. یک دسته جرایمی هستند که به طور عمد و با قصد مجرمانه رخ می دهند و دسته دیگر جرایم غیر عمد هستند که از باب حادثه مانند تصادفات به وقوع می پیوندند که منجر به ضرب و جرح و فوت افراد در صحنه می شود.

روزنامه آرمان: در قانون اساسی کشور ما دو دسته جرم وجود دارد. یک دسته جرایمی هستند که به طور عمد و با قصد مجرمانه رخ می دهند و دسته دیگر جرایم غیر عمد هستند که از باب حادثه مانند تصادفات به وقوع می پیوندند که منجر به ضرب و جرح و فوت افراد در صحنه می شود. در جرایم غیر عمد اگرچه قانونگذار به عنوان جرم از آنها یاد کرده ولی به دلیل اینکه قصد قبلی برای ارتکاب آنها وجود ندارد لذا به عنوان جرایم غیر عمد شناخته می شوند.

زندانیان جرایم غیر عمد از بد حادثه گرفتار شده اند و باید زندانیان جرایم غیر عمد که سابقه شرارت ندارند و به زندان افتاده اند را با اصلاح و تربیت از زندان به جامعه برگردانیم زیرا آنها هم بخشی از جامعه اند. در کتاب قانون جرایم غیر عمد این چنین تعریف شده است: جرم غیر عمدی، فعل یا ترک فعلی است که وقوع آن بدون اراده فاعل بوده، اما به هر حال قانون را نقض کرده است.

پس عنصر مادی تشکیل دهنده جرم غیر عمدی، تقصیر مرتکب است. طبق اعلام ستاد دیه کشور، در شش ماه اول سال جاری ۳۶۴۷ نفر از زندانیان غیر عمد آزاد شدند، بیشترین آزادی مربوط به خراسان رضوی با ۴۳۲، تهران با ۴۲۳ و گیلان با ۲۸۲ نفر بود. استان های کرمانشاه با ۳۸، ایلام ۳۲ و سیستان وبلوچستان با ۲۹ نفر آزادی نیز به عنوان استان‌های با کمترین آمار آزادی زندانیان محسوب می شوند.

هفت هزار بدهکار مالی

هر چند در سال‌های اخیر مسئولان سعی کرده‌اند با اصلاح قوانین مساله بغرنج زندانیان جرایم غیرعمد به ویژه زندانیان مهریه را حل کنند، اما به اذعان رئیس سازمان زندان‌ها همچنان سالانه تعدادی از شهروندان به دلیل نداشتن تمکن مالی برای پرداخت مهریه به زندان می‌افتند، چنان که فروردین امسال علی اصغر جهانگیر عنوان کرد:«در ایران زندانی مهریه یک سکه‌ای داریم.»

در کشور ما بیشترین جرایم غیرعمد مربوط به بدهکاران مالی است. درضمن برای کیفر این جرایم قاضی می‌تواند یکی از دو مجازات زندان یا جایگزین حبس را انتخاب کند که این رویکرد دوم می‌تواند تاثیری مثبت بر کاهش زندانیان جرایم غیرعمد داشته باشد. هم اکنون جمعیت زندانیان غیرعمد در کشور ما حدود هفت هزار نفر برآورد شده است که این جمعیت شامل بدهکاران دیه و بدهکاران مهریه می‌شود.

خرداد امسال رئیس سازمان زندان ها گفت: بیشترین جرایم غیر عمد مربوط به بدهکاران مالی است که حدود هفت هزار نفرند، بدهکاران دیه بیش از دو هزار نفر و بدهکاران مهریه هم در همین حدود یعنی دو هزار نفر هستند.اصغر جهانگیر تصریح کرد: زندانیان جرایم غیر عمد دو دسته هستند که یکی شامل جرایمی است که مشمول دیه می شود و دسته دیگر شامل بدهکاران مهریه، نفقه و چک های بلامحل می شود. او در مورد تفکیک جنسیتی مجرمان افزود: نیم درصد از زندانیان جرایم غیرعمد شامل زنان و ۹۹/۵ درصد شامل آقایان هستند. به گزارش مهر، رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۱۳ هزار نفر زندانی داریم، گفت: از این تعداد شش درصدشان مربوط به زندانیان جرایم غیرعمد یعنی حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر هستند.

بیش از ۲ هزار زندانی مهریه در ایران

هر ساله برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد جشن های گلریزان برگزار می شود. امسال هم مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: نوع جرم، مدت حبس سپری شده و میزان بدهی، اولویت های اصلی آزادی زندانیان غیر عمد هستند.سید اسدا... جولایی در مورد آخرین آمار محکومان جرایم غیر عمد واجد شرایط کمک افزود: براساس آخرین آمار اکنون ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر مربوط به جرایم غیر عمد و غیر کلاهبرداری نیازمند در سراسر کشور تحمل حبس می کنند که این تعداد افراد از سوی ستادهای دیه شعب استانی شناسایی شده و طبق فرایند آزادسازی با عنایت به نوع جرایم ارتکابی، مدت حبس سپری شده و مبلغ بدهی در اولویت آزادی قرار خواهند گرفت. او با بیان اینکه در سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان از سوی شاکیان در حوزه جرایم غیر عمد گذشت صورت گرفته، ادامه داد: امیدواریم با تداوم چنین همکاری‌هایی از سوی شاکیان خصوصی تا پایان سال ۹۴ بیش از پنج هزار زندانی محکوم مالی جرایم غیر عمد واجد شرایط از بند زندان آزاد شوند.

وجود بیش از ۹ هزار زندانی جرایم غیر عمد در کشور

او با اشاره به جمعیت ۹۷۱۵ نفری زندانیان جرایم غیر عمد در کشور گفت: طبق آخرین آمار و اطلاعات، اکنون تعداد ۹۵۰ نفر به دلیل محکومیت در پرداخت دیه ناشی از حوادث کارگاهی و حوادث رانندگی منجر به فوت و جرح وجود دارند. به گزارش تسنیم، مدیرعامل ستاد دیه کشور با انتقاد از کم‌کاری برخی نهادهای فرهنگی متولی امر در بحث آموزش و فرهنگسازی همگانی تصریح کرد: متاسفانه امروز به دلیل چشم و همچشمی برخی خانواده ها و تلقی اشتباه جمعی از زوجین در مورد موضوع مهریه در حدود ۱۴۰۰ محکوم مهریه در کشور هستند که این آمار جدا از جمعیت ۴۸۷ نفری زندانیان نفقه است که البته رسیدگی به وضعیت این قبیل مددجویان در اولویت اصلی ما در ارائه تسهیلات قرار ندارد.

۱۲۷ نفر از محکومان نسوان در کشور نیازمند کمک هستند

در کنار بانواني که با يک ايده ناپخته اقتصادي با دريافت وام‌‎هاي پرداخت‌نشدني نسبت به تاسيس يک کارگاه يا توليدي اقدام مي‌کنند، بسياري از شهروندان و به ويژه زنان سرپرست خانواده نيز بدون هيچ محاسبه‌اي تنها با هدف دريافت وامي جهت ثبت‌نام دخترشان در دانشگاه يا خريد يک خودروی معمولي براي پسرشان نسبت به گرفتن وام‌هايی تلاش مي‌کنند که همين عامل در مدتي کوتاه بنا به فشارهاي اقتصادي جامعه مادر خانواده را روانه زندان مي‌کند. پیش‌تر مدیرعامل ستاد دیه کشور با اعلام آمار ۱۲۷ نفری زندانیان نسوان جرایم غیرعمد گفته بود : ۴۷درصد این مددجویان مربوط به محکومان استان‌های تهران، گیلان و مازندران می‌شود.

جولایی تهران را با ۱۹ محکوم به‌جهت میزبانی از زندانیان زن در صدر آمار زنان زندانی دانست و افزود: در شرایطی ‌که تعداد زیادی از استان‌های کشور فقط یک مددجوی زن دارند، زندان‌های آذربایجان‌شرقی، ایلام، خوزستان، زنجان و سیستان‌وبلوچستان خوشبختانه همین یک محکوم را هم ندارند. او تصریح کرد: مبلغ کل بدهی این ۹۵ زندانی اعتباری معادل ۴۷میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال می‌باشد که امیدواریم با تأمین مبلغ مورد نیاز از سوی خیران کشوری این زندانیان که اغلب هم سرپرست خانواده‌ هستند، در روزهای باقی‌مانده از سال به آغوش خانواده‌هایشان بازگردند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور دلیل حبس ۹۵درصد از این مددجویان نیازمند را محکومیت‌های مالی عنوان کرد و گفت: ثلث زندانیان موجود را که بین آنها پزشک و هنرمند نیز به چشم می‌خورد، زنانی تشکیل می‌دهند که متأسفانه به‌جهت ضمانت از همسران یا فرزندان‌ متواریشان روانه حبس شده‌اند. جولایی با اشاره به تعداد ۱۲۷ نفر از محکومان نسوان در کشور گفت: این آمار یک درصدی نسبت به کل محکومان هرچند به ظاهر کوچک است اما نباید غافل بود که اثرات نبود یک مادر در خانواده گاه جبران ناپذیر و بزرگ تر از این امر نیز خواهد بود. به گزارش مهر، او درمورد اعتبار لازم برای آزادی تمامی زندانیان غیرعمد افزود: با عنایت به اینکه طی فرایند آزادسازی محکومان و نیز بعد از برپایی جلسات مشترک با شکات، طلبکاران و اولیای دم و نیز تلاش خود مددجویان و خانواده های آنها در فراهم ساختن و تزاید آورده لازم این مبالغ حتی تا به میزان نصف مبلغ موجود کاهش پیدا می کند، از این رو مبلغ دقیقی در این مورد نمی توان ارائه داد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مرگ برزن مهریه خورحروم خور،خون سگ پاک ترازاین پولاست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج