جاباما
۳۸۰۲۸۵
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

گفت و گو با رضا رشیدپور، مجری همه فن حریف

چند سالی بود که تلویزیون مجریان خوب و توانمند خود را از دست داده بود و هر کدام به دلایلی از این رسانه فاصله گرفته بودند.

روزنامه بانی فیلم - زینب علیپور: چند سالی بود که تلویزیون مجریان خوب و توانمند خود را از دست داده بود و هر کدام به دلایلی از این رسانه فاصله گرفته بودند. مجریانی که به دلیل توانایی که در حرفه خود دارند، می توانستند مخاطبان بسیاری را به برنامه های تلویزیون معطوف کنند و از این رو فقدانشان به شدت در تلویزیون احساس می شد. اما خوشبختانه چند وقتی است که مدیران تلویزیون از مجریان به اصطلاح ممنوع الکار دعوت به همکاری کرده و بیننده های این رسانه شاهد حضور آنها در برنامه های مختلف هستند.گرچه هنوز هم برخی از این افراد به دلایلی همچنان فاصله خود را با این رسانه حفظ کرده و هیچ گونه همکاری با آن ندارند.

گفت و گو با رضا رشیدپور، مجری همه فن حریف

اما رضا رشیدپور یکی از مجریان توانمند و مردمی است که مدتی فعالیتش را خارج از تلویزیون دنبال می کرد. تا اینکه با یک برنامه صبحگاهی شاد و مفرح با عنوان «حالا خورشید» به تلویزیون بازگشت. وی که به دلیل تجربیاتی که در این زمینه با اجرای برنامه «صبح بخیر ایران» در سال های دور داشته و تیم جوانی که با او در «حالا خورشید» همکاری می کنند، توانسته از همان ابتدای شکل گیری برنامه نگاه مخاطبان بسیاری را در ساعات اولیه روز به خود معطوف کند. مخاطبانی که چند سالی است با تلویزیون قهر کرده و معطوف به شبکه های ماهواره ای شده اند. از این رو بانی فیلم با رضا رشیدپور گفت و گویی پیرامون ورود مجددش به تلویزیون و برنامه «حالا خورشید» داشته که در ادامه می خوانید:

آقای رشیدپور شما مدتی بود که در تلویزیون هیچ گونه فعالیتی نداشتید تا اینکه با «حالا خورشید» مجددا به خانه اصلی خود بازگشتید. رفاقت و دوستی که با آقای کریمان داشتید، باعث شد تا در بازگشت مجددتان به تلویزیون، به شبکه سه بیایید و به عنوان تهیه کننده و مجری برنامه حضور پیدا کنید؟

- بله یکی از دلایل بسیار مهم، همین بود. من آقای ناصر کریمان را یک متفکر رسانه ای و انسان صادق و امین می دانم و نزدیک به بیست سال است که از عمر دوستی و رفاقت ما می گذرد. بنابراین عمده دلیلم برای اینکه شبکه سه بیایم و این برنامه را راه اندازی کنم، ناصر کریمان بود.

 بنابراین از نحوه شکل گیری برنامه «حالا خورشید» برایمان بگویید.

- من همواره یک نوستالژی به برنامه صبحگاهی در تاریخچه کاری خودم با برنامه «صبح بخیر ایران» در دهه ۸۰ دارم. از این رو مدتها بود که احساس می کردم، تلویزیون بعد از برنامه های «صبح بخیر ایران» و «مردم ایران سلام» برنامه شاد تلویزیونی نداشته است. بنابراین طرح برنامه را به تلویزیون ارائه دادم و بلافاصله یک تیم فکری خوب از اصحاب رسانه های معتبر کشورمان کنار هم جمع شدند و در جلساتی که با این افراد برگزار کردیم، آیتم های برنامه و طرح ها پخته تر شد و روال برنامه نیز مشخص شد.

 دقیقا از چه تاریخی برنامه روی آنتن رفت و تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

- از اوایل اردیبهشت پخش برنامه آغاز شد و فکر می کنم تا پاییز ادامه خواهد داشت.

 پس تعداد برنامه ها از پیش تعیین شده است که چند برنامه خواهد بود؟

- بله. قرارداد ما به صداوسیما ۱۸۰ برنامه است که ۱۰۰ برنامه تا امروز روی آنتن رفته است و مابقی فکر می کنم تا آذرماه به پایان برسد.

 با شروع فصل پاییز تغییری در زمان پخش برنامه خواهید داشت؟

- بله قطعا. چون ساعت رسمی کشور یک ساعت به عقب باز می گردد، برنامه زودتر از ساعتی که در تابستان آغاز می شد، روی آنتن می رود. البته مردم هم در پاییز زودتر از خواب بیدار می شوند و همین باعث جابجایی زمان برنامه در پخش می شود. البته ما همواره برای مخاطبان برنامه تغییراتی را نیز در طول برنامه ایجاد کرده ایم تا برنامه یکنواخت و خسته کننده نشود.

گفت و گو با رضا رشیدپور، مجری همه فن حریف

 یکی از اتفاقاتی که در برنامه صبحگاهی معمولا می افتد، این است که مجریان به اجبار می خواهند شادی و نشاط را به مخاطبان برنامه هایشان تحت هر شرایطی القاء کنند. از این رو ادای آدم های خوشحال و خوشبخت را برای مخاطبانشان در می آورند. اما خوشبختانه این اتفاق در برنامه شما رخ نداد!

- یکی از استراتژی های برنامه ما بازنمایی واقعیت های جامعه است. یعنی قرار نیست که ما به هر بهانه بی منطقی بخندیم و شاد باشیم و ادای آدم های خوشحال را دربیاوریم. بلکه معتقدیم اگر بتوانیم واقعیت های جامعه را نشان بدهیم، بعضی از آنها باعث اخم می شود و برخی باعث لبخند. بنابراین سعی می کنیم آن بخشی که باعث لبخند می شود را بیشتر بازنمایی کنیم. اما از بیان مشکلات و واقعیت ها هیچ ابایی نداریم و به شفاف ترین شکل ممکن هم نقدهایمان را بیان می کنیم. من فکر می کنم نقد درست همین است که خوبیها و بدی های جامعه در کنار هم بیان شود. از این رو تحمل و پذیرش نقد هم بالاتر می رود.

 به دلیل همان شفافیتی که در نقد مسائل و مشکلات جامعه دارید، تا به حال تذکری هم از نهاد و یا شخصی گرفته اید؟

- بیشتر از اینکه از داخل سازمان تذکر و یا فشاری به برنامه وجود داشته باشد، عموما نهادهایی که مورد انتقاد قرار می گیرند، به ویژه نهادهای دولتی سراسیمه تلاش کردند که با فشار رسانه ای قضیه را جبران کنند. اصولا در این میان چند وزارت خانه نیز شروع به عملیات رسانه ای و روانی کردند که کار غیرحرفه ای و برخلاف ژست آزادی بیان خودشان بود که از این بابت برایشان متاسفم. اما از درون سازمان خوشبختانه با هیچ مساله و مشکلی روبرو نشدیم.

 با این حال مدیران سازمان از برنامه و خود شما حمایت کرده اند؟

- البته طبیعی است که برخی واکنش ها روی روحیه مدیران سازمان هم تاثیر می گذارد. اما ریاست سازمان، معاون محترم سیما و مدیر شبکه تا به امروز بسیار برخوردهای خوب و منعطف داشته اند که باید تعریف کرد. واقعیت این است که برای «حالا خورشید» مدیران سازمان خیلی سعه صدر نشان دادند و از این بابت باید از آنها تشکر کرد.

 چرا در بخش های ۱۸۰ ثانیه و چراغ زرد به اخبار هنری نمی پردازید و صرفا اخبار اقتصادی و سیاسی را بازگو می کنید؟ در صورتی که برای مردم این نوع اخبار جذابیت بیشتری دارد!

- سوال خوبی بود. بخش های جدیدی قرار است به برنامه اضافه شود که ویژه سینما و موسیقی است. یعنی آخر هفته ها مثل باکس آفیس که اخبار سینمایی را پوشش می دهد، ما هم بخش اخبار سینمایی و موسیقی را به زودی به برنامه اضافه خواهیم کرد. به همین دلیل اتاق سردبیری تصمیم گرفته میزان اخبار هنری را از اخبار اصلی کاهش داده و به سمت آخر هفته ها سوق دهد. اتفاقا یکی دیگر از دلایل این کار این است که بخش عمده ای از مخاطبان برنامه فقط دوست دارند صبح ها سرخط اخبار را از تلویزیون ببینند و بیشتر به ما توصیه می کنند اخبار مهم را پوشش بدهیم.

 چرا تا این حد در کلیت برنامه به فضای مجازی توجه دارید و در این زمینه بیشتر مانور می دهید؟ این خواست تلویزیون بوده و یا در همان جلساتی که با تیم همکارتان داشتید، به این نتیجه رسیدید که اخبار و اتفاقات فضای مجازی را بیشتر پوشش دهید؟

- از عالی ترین سطوح کشور یعنی از رهبری انقلاب تاکید به فضای مجازی است تا حضور پرقدرت و تولید محتوا در فضای مجازی. ریاست سازمان هم موکدا به این قضیه اشاره کرده اند که برنامه های تلویزیون حضور قوی در فضای مجازی داشته باشند. از این رو مدتی هم تعامل فضای مجازی را در دستور کار خود داشتیم. بدین معنی که مصرف کننده فضای مجازی باشیم و مردم ما را کنار خودشان بپذیرند، تا آرام آرام در یک روند مهندسی شده به تولید کننده فضای مجازی تبدیل شویم که در برنامه های اخیر کاملا این اتفاق مشخص است که خیلی از اخبار و ویدئوهایی که در فضای مجازی می چرخد، از برنامه «حالا خورشید» آغاز می شود. به همین دلیل این مهندسی شدن مصرف کننده به تولید کننده، جزو سیاست های برنامه بوده است.

گفت و گو با رضا رشیدپور، مجری همه فن حریف

 چقدر از صحت اخباری که در فضای مجازی وجود دارد، مطلع شده و بعد روی آنتن مطرح می کنید؟

- نمی خواهم به این سوال به طور مطلق جواب بدهیم که هیچ مشکلی در این زمینه پیش نیامده است. چون سه چهار مورد بوده که ما هم با آن جو فضای مجازی دچار اشتباره شدیم، ولی در همان برنامه اشتباهمان را اصلاح کردیم. اما به روند کلی برنامه می ارزید که هم نبض و هم نفس مردم باشیم. چون شمار بسیاری از مردم کشور ما از فضای مجازی استفاده می کنند. بنابراین باید قدم به قدم مردم جلو رفت. اگر احساس کنند که از آنها عقب ماندی و یا خیلی جلوتر رفتی، تحویلت نمی گیرند. باید همقدم با مردم گام برداشت. از این رو طبیعی است که یک جاهایی هم اشتباهاتی پیش می آید.

 یکی از ویژگی های شما در اجرای برنامه های مختلف، شیک پوشی و تناسب با دکور برنامه است. در این برنامه هم led بک برنامه با شما ست می شود و یا شما با دکور؟

- (می خندد) ما یعنی من و پرویز نشاط، در این برنامه طراح لباس داریم و این جزو معدود اتفاقاتی است که در یک برنامه زنده می افتد. اتفاقا بازتاب های مختلفی هم بین مردم دارد. ما حتی در نوع پوشش هم سعی کرده ایم تا برای مخاطبان تنوع را ایجاد کنیم. من یک روز خیلی رسمی و با کت و شلوار اجرا می کنم و یک روز با گرمکن ورزشی مقابل دوربین می آیم تا این تنوع بصری حتی در پوشش مجری هم ایجاد شود. ما در این بخش یک گروه سه نفره داریم که لباس ها را طراحی کرده و اتفاقا با حوزه گرافیکمان هم در ارتباط هستند. خوشبختانه تمام قسمت های برنامه خیلی خوب توسط جوان های خوش فکر و خلاق اداره می شود. گروهی هستند که موازی پخش زنده عمل می کنند و یک گروه حدودا سی نفره هم در دفتر برنامه مستقر هستند که پس از پایان برنامه تازه کار آنها شروع می شود و روزانه حداقل ۱۲ ساعت کار می کنند.

 فکر می کنید مخاطبان برنامه بیشتر چه قشری از جامعه هستند؟

- مخاطب برنامه صبح مخاطب ۸۰ میلیونی است. یعنی هیچ کسی نمی گوید که من برنامه صبحگاهی نمی بینم. از یک پزشک جراح گرفته تا یک بچه هفت ساله. وقتی همه از خواب بیدار می شوند، گمشده آن لحظاتشان، تلویزیون است. بنابراین به مهارت گروه برنامه ساز برمی گردد که بتواند چه تعدادی را از آن هشتاد میلیون جذب کند. خوشبختانه تا امروز بازخوردهایی که گرفته ایم، توانستیم در جذب مخاطب صبح موفق عمل کنیم. تنها مشکلی که وجود دارد، این است که تنوع سلیقه فراوانی دارد. یعنی زمانی که یک پزشک برنامه من را می بیند، ممکن است که کارتون در همان لحظه برای بچه ها پخش کنم و به همین دلیل در آن لحظه مورد پذیرش قرار نگیرد. اما این ریسک ها در رسانه وجود دارد. گرچه ما سعی می کنیم به دلیل اینکه مخاطب برنامه سیال است، کنداکتور ریتم داشته باشد و کوتاه کوتاه باشد تا طیف بیشتری از مخاطبان را راضی نگه داریم.

 کامنت هایی که در برنامه می خوانید، از قبل انتخاب شده اند و یا در لحظه اتفاق می افتد؟

- به هیچ وجه از قبل انتخاب نشده است. حتی ۱۰ ثانیه به آنتن هم انتخاب نمی کنم. عموما همان لحظه هر کامنتی برسد می خوانم، مگر اینکه از خطوط قرمز عبور کرده باشد. البته اتفاق افتاده که بخشی از کامنت را خوانده ام و ناسزا بوده و صادقانه روی آنتن گفتم که بد و بیراه نوشته و نمی توانم ادامه بدهم. بنابراین همه چیز در لحظه اتفاق می افتد و این صداقت را مخاطب فهمیده و آن هم از کامنت های بسیاری که برای برنامه نوشته می شود، مشخص است.

 چند روزی است که گوینده خانم هم به جمع شما اضافه شده است. چطور زودتر این اتفاق نیفتاد؟

- مدتها بود که احساس می کردیم خیلی برنامه به لحاظ صوتی مردانه است و حضور یک گوینده خانم در برنامه احساس می شد. به همین دلیل مدتی است که یکی از گوینده های خوبمان نیز با «حالا خورشید» همکاری می کنند تا این تنوع برای مخاطب ایجاد شود و برنامه یکنواخت نباشد.

گفت و گو با رضا رشیدپور، مجری همه فن حریف

 و دوستی و رفاقت دیرینه ای که با امیر تاجیک داشتید، باعث شد تا موسیقی تیتراژ را به او بسپارید؟

- بله امیر تاجیک رفیق ۲۰ ساله من است و اولین گزینه ای که برای تیتراژ به آن فکر کردم، امیر تاجیک بود. چون به نظرم فضای با نشاط صبحگاهی، صدای امیرتاجیک را می طلبید که برای شعر و آهنگ هم فکری کردیم و بعد از چند بار روتوش به این نتیجه رسیدیم که خوشبختانه مورد توجه هم قرار گرفت. گرچه من دوستان خوب خواننده دیگری هم دارم، اما احساس کردم صدای امیر تاجیک برای این برنامه مناسب تر است.

 و در پایان…

- بعضی وقت ها آدم توقعی را از دیگران دارد، ولی جای دیگری پیدا می کند. من سعه صدر را در این مدت در وجود مدیران سازمان احساس کردم. من توقعی را که از یک سیستم دولتی داشتم، ندیدم. اما توقعی را که از سازمان صداوسیما نداشتم، دیدم. یعنی سعه صدر مدیران در تحمل چالش های برنامه و میدان دادن به تیم جوان را دیدم و احساس کردم. میانگین سنی تیم برنامه ما ۲۵ سال است. تا امروز کدام وزارتخانه و نهاد از یک تیم که میانگین سنی شان ۲۵ سال است استفاده کرده است؟ دو ساعت از تلویزیون به دست جمعی از جوانان سپره شده است. آیا نهادهای دیگر این کار را کرده اند؟ دولت هم این کار را کرده است؟ به هیچ وجه.

دولت ما را عده ای پیرمرد تشکیل می دهند که میانگین سنی شان بالای ۷۰ سال است! اما در رسانه ملی مدیران به جوان هایی میدان داده اند که میانگین سنی شان ۲۵ سال است که به عقیده من شایسته تقدیر است. من قبل از اینکه مجددا به صداوسیما برگردم، خودم انتقاداتی را خطاب به صداوسیما گفته ام و حتی در این برنامه هم از خودمان انتقاد می کنم. اما مدیران با لبخند و نرمش برخورد می کنند. اما متاسفانه وقتی از یک نهاد و وزارتخانه ای انتقاد می کنیم، تا ثابت نکنند که ما اشتباه کرده ایم، ما را رها نمی کنند. متاسفم که این سعه صدری که در مدیران و ریاست صداوسیما وجود دارد، در مدیران نهادهای دیگر وجود ندارد. اما خوشحالم که همواره مورد لطف مردم قرار گرفته ایم و امیدوارم همچنان بتوانیم با برنامه ریزی هایی که داریم، رضایت آنها را فراهم کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کتی

      رشیدپور عالیه ان شالله موفق باشه وبرقرار

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج