۳۸۰۴۳۷
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

ترکیه قربانی غرور و اعتماد خود به آمریکا

ترکیه اگرچه برای پیش بردن طرح های ضد سوری خود تلاش می‌کند اما این کشور در حمله به سوریه با مردمی روبرو است که با اشغال کشور خود مخالف هستند.

خبرگزاری تسنیم: به گزارش پایگاه خبری النشره لبنان، ارتش ترکیه در واکنش به تهدید یا خطری به جرابلس سوریه وارد نشد. بلکه ترکیه بیش از سه سال است که برای حمله به سوریه برنامه ریزی می کرد. ترکیه با عناوبن برقراری منطقه امن، پرواز ممنوع و گذرگاه های انسانی برای حمله به سوریه برنامه ریزی می کرد.

ترکیه نخستین کشور و مدیر جنگ در منطقه علیه سوریه بود. این کشور برای پیشبرد طرح خود بر اخوان المسلمین تکیه کرد. جریان های اخوان المسلمین از شمال آفریقا تا سوریه و ترکیه گسترش یافته اند و رهبری آنان را آنکارا بر عهده دارد. ترکیه پس از شکست در اشغال سوریه سطح خواسته های خود را پایین آورد. این کشور اکنون برای به کنترل در آوردن بخشی از خاک سوریه تلاش می کند تا جریان اخوان المسلمین در سوریه بخش اصلی و موثر در حکومت سوریه باشند.

اما پس از شکست آمریکا و طرح بندر بن سلطان در سوریه کار اردوگاه دشمنان سوریه پیچیده و سخت شده است. بندر طرحی را برای سرنگونی دولت سوریه از جنوب مدیریت می کرد.

پس از این شکست آمریکا در سومین سال حمله به سوریه به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه از ترکیه خواست بخش شمالی سوریه را مورد تهاجم قرار دهد و با پیشروی در این مناطق نظام سوریه را وادار کند در برابر خواسته های واشنگتن تسلیم شود.

اردوغان با اصل در خواست آمریکا برای حمله به سوریه مخالفت نکرد اما با این مساله که تنها نیروهای ترکیه این حمله را انجام دهند، مخالفت کرد. او درخواست کرد که نیروهای ناتو در این حمله شرکت داشته باشند و نیروهای ترکیه ستون فقرات این حمله را تشکیل دهند.

ترکیه با این درخواست که به تنهایی به سوریه حمله کند، مخالفت کرد. استقرار موشک های پاتریوت توسط ناتو در جنوب ترکیه هم باعث خرسندی ترکیه برای حمله به سوریه نشد.

با توجه به اینکه هر یک از دو طرف بر موضع خود پافشاری می کردند آمریکا به طرح سوم خود در عراق و سوریه پناه برد. این طرح همان داعش است. آمریکا خواست از داعش به عنوان بهانه ای برای بازگشت به عراق و سپس سوریه استفاده کند.

هدف آمریکا این بود که به بهانه داعش در عراق و سوریه حضور نظامی داشته باشد تا اشغالگر خوانده نشود. هدف واشنگتن این بود که بخش بزرگی از خاک سوریه را در کنترل خود داشته باشد تا نظام سوریه را وادار به تسلیم در برابر خواسته های خود کند. هدف آمریکا این بود که برگ فشاری را در اختیار داشته باشد تا با استفاده از آن نظام سوریه را به تدریج وادار به رهایی قدرت در مرحله انتقالی کند.

آمریکا از طرح داعش برای بازگشت به منطقه استفاده کرد و به بهانه مبارزه با داعش ائتلافی را تشکیل داد. این در حالی است که داعش از پشتیبانی آمریکا و همپیمانان آن برخوردار است. این کشور هرجا که داعش نیاز به کمک داشته باشد، پشتیبانی می کند. آمریکا در شکستن اراده سوریه با شکست روبرو شد.

دولت سوریه به رهبری بشار اسد که از حمایت همپیمانان برخوردار است قدرت خود را در دفاع از اصول و دفاع از کشور به اثبات رساند. از این رو، اگر چه آمریکا موفق شد به بهانه مبارزه با داعش به منطقه برگردد اما این کشور در آسیب زدن به اراده دفاع دولت سوریه شکست خورده است.

با این شکست، آمریکا به جنگ فرسایشی در سوریه دامن زد تا شکست های خود را جبران کند. در این جنگ هم آمریکا به ترکیه چشم دوخته است تا هنگام نیاز از آن به عنوان سلاح ذخیره استفاده کند. اما ترکیه که به شرط همکاری در چارچوب ناتو پایبند است اکنون به همان طرح منطقه امن که در سال ۲۰۱۳ خواهان آن بود، روی آورده است. آمریکا با این طرح مخالف کرد. علت مخالفت آمریکا با این در خواست ترکیه در واقع مجازات اردوغان بود که از عمل کردن به خواسته های واشنگتن سرباز زد.

در سایه این اختلاف های اردوگاه دشمنان سوریه، اردوگاه دفاع از سوریه در چهار ماه آخر سال ۲۰۱۵ با ورود جنگنده های روسیه به میدان های نبرد سوریه گام مهمی را برداشت. این اقدام سبب شکست جنگ فرسایشی آمریکا شد. این مساله بحران سوریه را در مسیری قرار داد که می توان گفت طرح جنگ علیه سوریه شکست خورده است و صاحبان جنگ باید خود را برای مرحله شکست، عقب نشینی و به کار بستن سیاست مشخص کردن زیان ها آماده کنند.

اما خود بزرگ بینی آمریکا و اعتراف نکردن این کشور به شکست سبب شده است تا این کشور بار دیگر به عرصه برگردد و با تحریک برخی علیه برخی دیگر آنان را زیر فشار قرار دهد. آمریکا همه گونه پیشتیبانی از کردها که برای برپایی دولت خودمختار تلاش می کنند، بعمل آورد.

در اینجا است که اردوغان در دام آمریکا افتاده و به در خواست آمریکا پاسخ داده است. او گمان کرد که در حمله به سوریه و اشغال جرابلس و سپس مناطق گسترده حومه این شهر، رویای وی در برقراری منطقه امن با عرض ۱۰۰ کیلومتر و ژرفای ۴۵ کیلومتری را تحقق خواهد بخشید. این منطقه ای است که کردهای شرق سوریه در عین العرب و الحسکه را از کردهای در منطقه آفرین جدا می کند. این مساله ای است که به ترکیه برگ برنده ای ثابت و قوی می دهد که در مذاکرات آینده برای حل بحران سوریه نقش داشته باشد و از این راهبرد بتواند سهمی را برای اخوان المسلمین سوریه در آینده حکومت این کشور تعریف کند.

اقدام ترکیه در حمله به جرابلس سوریه تجاوزی آشکار به خاک سوریه است. این کشور حاکمیت سوریه را نادیده گرفته است. ترکیه به طور مطلق نمی تواند حمله خود به جرابلس را به بهانه مبارزه با تروریسم توجیه کند. زیرا میان ارتش سوریه و گروه های مسلح و همچنین تروریست ها داعش هیچ درگیری رخ نداد. بلکه این گروه ها به طور آرام تسلیم شدند. این گروه ها به دست آمریکا شکل گرفته و ترکیه از آنان میزبانی کرده است.

اردوغان برای توجیه اقدام خود در اشغال جرابلس مدعی است که هدفش از حمله از بین بردن طرح کردستان غربی است که امنیت ملی ترکیه را تهدید می کند. اما چه کسی به اردوغان گفته است که این طرح قابلیت ادامه حیات را دارد و سوریه چنین اجازه ای را به این طرح خواهد داد. درست است که برخی در حزب کارگران کردستان این هدف را دارند اما این مساله هم درست است که سوریه که تاکنون طرح دشمنان علیه خود ا با شکست روبرو کرده است می تواند این طرح کردها را از بین ببرد.

ترکیه اگر در مبارزه با تروریسم و طرح آمریکایی کردی محکوم به شکست جدی بود با دولت سوریه هماهنگ می شد و به توافق اضنه اعتبار می داد و مرزهای ترکیه را بر روی تروریست ها می بست و دست از هر گونه اقدام غیر قانونی علیه همسایه خود بر می داشت.

اما ترکیه چنین اقدامی را انجام نمی دهد. زیرا این کشور می خواهد نقش خود را در اردوگاه حمله به سوریه باز یابد. ترکیه هم در شن های روان غرق خواهد شد و رویاهای این کشور بر باد خواهد رفت همانطوری که بشار اسد گفته است حلب گورستان رویاهای اردوغان خواهد بود. ترکیه با مردمی روبرو است که با اشغال کشور خود مخالف هستند و آمادگی مقاومت را دارند. افزون بر این، اردوگاه دفاع از سوریه بر ادامه دفاع از سوریه و اصول های اساسی خود که همان وحدت سرزمینی، حاکمیت ملی و تصمیم مستقل و مخالفت با دخالت خارجی در سوریه می باشد، پایبند است.

اردوگاه دفاع از سوریه از قدرت، اراده و طرحی برخوردار است که می تواند هدف های دفاعی خود را محقق سازد. همانطور که ۶۶ ماه گذشته نیز اینگونه عمل کرده است. در پایان دور از ذهن نیست که برخی از گروه های تروریستی که به خاطر حمله ترکیه به خاک سوریه منافع خود را از دست داده اند علیه آنکارا وارد عمل شوند. در نتیجه چنین مسائل ترکیه قربانی غرور و اعتماد خود به آمریکا خواهد شد. آمریکایی که برای خدمت به منافع خود با خون انسان ها بازی می کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی کرامت

      ترکیه اگر یادمان باشد در زمان رییس جمهور اوزال نیز حلقه به گوش امریکا بود که به زبان ترکی جراید ترک مینوشتن بیوک بابا پاره ور پس این اجیری این بلا را هم دارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج