۳۸۳۷۲۸
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

احتمال قوی برگزاری الکترونیکی انتخابات ۹۶

هرچند حدود ۸ ماه تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ و شوراهای شهر و روستا باقی است، اما فضای سیاسی کشور از حالا تحت تاثیر فضای انتخابات قرار گرفته است.

روزنامه دنیای اقتصاد: هرچند حدود ۸ ماه تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ و شوراهای شهر و روستا باقی است، اما فضای سیاسی کشور از حالا تحت تاثیر فضای انتخابات قرار گرفته است.

میتینگ‌های انتخاباتی زودهنگام و برگزاری جلسات احزاب برای تعیین کاندیدای مورد نظرشان برای رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری تنها بخشی از این فضای انتخاباتی است که تاکنون بارها وزارت کشور در مورد زودهنگام بودن آن هشدار داده است. از همین رو روز گذشته عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در خصوص ‌سخنرانی‌های انتخاباتی پیش از موعد هشدار داد. او در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرد: ما در خصوص‌ سخنرانی‌های انتخاباتی پیش از موعد و تجمعات و تامین امنیت آن قانون داریم و باید برای تمامی این فعالیت‌ها مجوز صادر شود. حال اگر کسی بدون مجوز اقدام به این تجمعات کرده خلاف کرده است. در مورد سخنرانی‌ها و تبلیغات نیز تاریخ مشخص وجود دارد. من پیشتر هم اشاره کردم اگر سخنرانی‌ها شائبه انتخاباتی داشته باشد بدون شک ما از برپایی آن جلوگیری می‌کنیم.

از سوی دیگر شهاب‌الدین چاووشی، معاون سیاسی-اجتماعی استانداری تهران نیز دیروز نسبت به هر گونه فعالیت انتخاباتی زودهنگام هشدار داد. به گزارش «ایسنا» او در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت‌های سیاسی در استان تهران و اینکه برخی سخنرانی‌ها شائبه انتخاباتی بودن دارند و اینکه ساز و کار استانداری در این خصوص چیست، تاکید کرد: برخی بی‌قانونی‌ها از سوی افراد ذی نفوذ یکی از مشکلات ما در استان تهران است. هرگونه تجمع نیازمند دریافت مجوز است، ولی این روزها شاهد برگزاری برخی جلسات بدون مجوز بوده‌ایم که ما آنها را مصداق فعالیت انتخاباتی زودرس تلقی می‌کنیم و وزارت کشور هم تذکر داده است. این جلسات جزو مواردی است که بعدا در مسیر تایید صلاحیت‌ها مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

سخنرانی‌های بدون مجوز احمدی‌نژاد

او درباره سخنرانی‌های رئیس دولت‌های نهم و دهم به بهانه یادواره شهدا در استان تهران گفت: ما از برگزاری این جلسات اطلاع پیدا می‌کنیم، اما هیچ وقت نیامده‌اند که مجوز بگیرند. البته شاید از اول سال فقط ۶-۵ جلسه در کل استان تهران جنبه انتخاباتی داشته و از سوی یک جریان خاص بدون مجوز برگزار شده است که البته عنوان جلسه هم سیاسی یا انتخاباتی نبوده و ارزیابی‌ها بیانگر هدف انتخاباتی این جلسات است. برخی تلاش می‌کنند از خلأهای موجود در افکار عمومی استفاده کرده و با طرح شعارهای مختلف خود را مطرح کرده، تا زمان انتخابات خود را احیا کنند.

چاووشی با تاکید بر اینکه هرگونه تجمع نیازمند دریافت مجوز است، اظهار کرد: از اول امسال ۵ یا ۶ جلسه بدون مجوز در استان تهران برگزار شده که ما آنها را مصداق فعالیت انتخابات زودرس تلقی می‌کنیم و بعدا در مسیر تایید صلاحیت‌ها مورد رسیدگی قرار می‌گیرند. او همچنین احتمال برگزاری الکترونیکی انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ را جدی دانست و افزود: نقاط ضعف برگزاری الکترونیکی انتخابات را در استان تهران شناسایی کرده و تا زمان برگزاری انتخابات آنها را رفع می‌کنیم. معاون سیاسی-اجتماعی استانداری تهران همچنین با اعلام اینکه اواخر این ماه به‌صورت جدی‌تر به موضوع انتخابات ورود پیدا می‌کنیم، افزود: البته از لحاظ قانونی، فرمان رسمیت یافتن فعالیت‌های انتخابات از دی‌ماه آغاز می‌شود و ستادهای انتخابات از دی آغاز به‌کار می‌کنند.

رصد عملکرد استانداران و فرمانداران

از سوی دیگر روز گذشته محمدحسین مقیمی، معاون سیاسی وزیر کشور در سمینار مشترک با فرمانداران و بخشداران استان البرز با اشاره به دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهرها و روستاها گفت: فرمانداران و بخشداران با بی‌طرفی کامل باید انتخابات را به انجام برسانند. به گزارش «ایسنا» مقیمی در نشست خبری روز گذشته‌اش در حاشیه این سمینار با اشاره به اینکه عملکرد استانداران، فرمانداران و بخشداران رصد می‌شود، گفت: با بررسی عملکرد فرمانداران نسبت به تغییرات لازم در این زمینه اقدام خواهد شد. در این زمینه افراد شایسته ارتقا پیدا کرده و کسانی که عملکرد ضعیف داشتند جابه‌جا خواهند شد.

وی افزود: برخی از فرمانداران در شرف بازنشستگی قرار دارند که این امر نیز در اسرع وقت اعمال می‌شود. معاون سیاسی وزیر کشور همچنین تاکید کرد: هیچ فرمانداری بدون دلیل تغییر نمی‌کند، گفت: دولت دو مقوله برای ادامه فعالیت فرمانداران در نظر دارد که یکی قبول داشتن برنامه‌های دولت و دیگری برخورداری از توانایی لازم برای اجرای برنامه‌هاست. مقیمی در مورد تغییر استانداران نیز گفت: دولت تا انتخابات برنامه‌ای برای این موضوع ندارد.

احتمال برگزاری الکترونیک انتخابات شوراها

مقیمی همچنین در مورد برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیک نیز گفت: آمادگی داریم یک‌سوم انتخابات شورای شهر و روستا به‌صورت الکترونیکی برگزار شود، به همین جهت شورای نگهبان اخذ تاییدیه لازم از سه شرکت را مورد تاکید قرار داده است. همچنین به گزارش «ایلنا»، قائم‌مقام وزیر کشور با بیان اینکه بستر برای برگزاری انتخابات الکترونیکی فراهم است، خاطرنشان کرد: در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، با تایید شورای نگهبان و بعد از هماهنگی‌های لازم، یک‌سوم انتخابات به‌صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد. سخنگوی وزارت کشور ارتقای شفافیت فرآیندهای برگزاری انتخابات، پیش‌بینی شیوه‌های موثر رصد منابع مالی انتخابات، تعیین ضمانت‌های اجرایی قوی برای برخورد با تخلف‌های انتخاباتی در هر مرحله و تبیین حدود نظارت و اجرا مبتنی‌بر اصول قانون اساسی را از مهم‌ترین مختصات پیش‌نویس لایحه نظام جامع انتخابات برشمرد.

ویژگی‌های پیش‌نویس لایحه نظام جامع انتخابات

در اظهارنظری دیگر سخنگوی وزارت کشوربااشاره به پیش‌نویس لایحه نظام جامع انتخابات که با امضای وزیر کشور به هیات دولت ارائه شده است، گفت: پیش‌بینی شیوه‌های موثر رصد منابع مالی انتخابات، تعیین ضمانت‌های اجرایی قوی برای برخورد با تخلف‌های انتخاباتی در هر مرحله و تبیین حدود نظارت و اجرا مبتنی‌بر اصول قانون اساسی را از مهم‌ترین مختصات پیش‌نویس لایحه نظام جامع انتخابات برشمرد. به گزارش «ایرنا» سلمان سامانی پیش‌بینی ثبت‌نام از انتخاب‌کنندگان پیش از برگزاری انتخابات را از دیگر ویژگی‌های این لایحه بر شمرد.

سامانی همچنین گفت: در لایحه نظام جامع انتخابات مدت زمان استعفا برای مشمولان و مدت زمان تبلیغات دستخوش تغییرات اساسی شده و از جمله؛ محدوده زمانی استعفا کاهش و مدت زمان قانونی تبلیغات افزایش یافته است. وی افزود: در این لایحه تبلیغات و شیوه ورود داوطلبان به عرصه انتخابات و مدت زمان تبلیغات نظام‌مند شده است. همچنین به گزارش «ایلنا» سلمان سامانی از دستور وزیر کشور درخصوص ضرورت سامان بخشیدن به قوانین و مقررات پراکنده در عرصه انتخابات خبر داد.

قائم‌مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها همچنین گفت: به‌منظور تامین عدالت انتخاباتی و آماده‌سازی بستر ورود داوطلبان کارآمد به عرصه رقابت‌های انتخاباتی، ساز و کارهای جدیدی مثل تودیع مبلغ معین در زمان ثبت‌نام و پررنگ کردن نقش احزاب و همچنین پیش‌بینی سابقه مدیریتی داوطلبان در این لایحه تدارک شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج