جاباما
۳۸۵۸۳۳
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

کشف ظروف سفالی در قزوین

پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم «تپه قبرستان» در دشت قزوین، به کشف گوری هم‌دوره با گورستان عصر آهن این محوطه انجامید که آثار منقولی از جمله ظروف سالم سفالی هم در آن پیدا شد.

خبرگزاری میزان: پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم «تپه قبرستان» در دشت قزوین، به کشف گوری هم‌دوره با گورستان عصر آهن این محوطه انجامید که آثار منقولی از جمله ظروف سالم سفالی هم در آن پیدا شد.

نوذر حیدری، سرپرست پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم «تپه قبرستان» - با اعلام «کشف ظروف سالم سفالی از گورستان عصر آهن تپه قبرستان دشت قزوین» گفت: گروه باستان‌شناس در حین انجام پروژه گمانه‌زنی این منطقه با گوری برخورد کردند که در آن آثار منقولی از جمله ظروف سالم سفالی کشف شد.

وی ادامه داد: با نظر ریاست پژوهشکده باستان‌شناسی، مجوز کاوش گور صادر شد تا علاوه بر در امان ماندن از سرقت بتوان به درکی نسبی از گورستان نویافته رسید که آیا هم‌زمان و بخشی از گورستان پیشین است یا خیر؟ همچنین مطالعات مقدماتی صورت گرفته بر روی آثار یافته شده در این گور و سایر آثار به دست آمده از گمانه‌های دیگر نشان دهنده این نکته است که این گورستان نیز همزمان با گورستان عصر آهن پیشین و در واقع بخشی از آن بوده که تا کنون ناشناخته باقی مانده است.

سرپرست پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم «تپه قبرستان» اضافه کرد: به‌واسطه عمق کم گورها و قرار گرفتن در اراضی زیر کشت محصولات جالیزی مانند خربزه (که بصورت غرق آبی آبیاری می‌شوند)، تدفین‌ها آسیب‌های فراوان دیده و اکثر بقایای استخوان‌های اجساد کاملا پوسیده و غیر قابل برداشت است.

حیدری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بیان گزارشی از این کاوش پرداخت و گفت: در برنامه تعیین عرصه این محوطه، ۶۸ گمانه با عمق‌هایی کمتر از یک تا ۶ متر حفر شد که بیشترین تراکم آن‌ها در محور جنوب غربی با ۲۸ گمانه است.

این باستان‌شناس تصریح کرد: دکتر یوسف مجید زاده، پیش‌تر و بر اساس برآوردهای حاصل از نتایج کاوش‌ها وسعت متناسب بخش دوره کلکولیتیک این محوطه را حدود ۱۰ هکتار تخمین زده است که با گمانه‌زنی جدید صورت گرفته، درستی تخمین و بر آورد او تا حد زیادی به اثبات می‌رسد.

وی با بیان اینکه «عرصه مشهود تپه قبرستان (هر دو بخش گورستان عصر آهن و بخش مسکونی - صنعتی دوره کلکولیتیک) تا پیش از گمانه‌زنی حاضر حدود هفت هکتار بوده است»، اظهار کرد: با گمانه‌زنی و کاوش‌های صورت گرفته فعلی این میزان به حدود ۱۷ هکتار می‌رسد که تعیین عرصه دقیق و حدود آن در نقشه تهیه شده، محاسبه و در آینده نزدیک ارائه می‌شود
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج