۳۸۸۳۴
۴ نظر
۵۰۱۵
۴ نظر
۵۰۱۵
پ

جواهراتی که خوش نویسی هستند!

تلفیق خوشنویسی و جواهرسازی می‌شود مجموعه‌ زیورآلاتی كه ایرانی بودنشان را قبل از هر چیز به رخ می‌كشند. زیورآلاتی كه به همان زیبایی ابیات اصیل فارسی در مقابل چشمان شما نقش می‌بندند.

جواهراتی که خوش نویسی هستند!

مجله ایده آل : تلفیق خوشنویسی و جواهرسازی می‌شود مجموعه‌ زیورآلاتی كه ایرانی بودنشان را قبل از هر چیز به رخ می‌كشند. زیورآلاتی كه به همان زیبایی ابیات اصیل فارسی در مقابل چشمان شما نقش می‌بندند. در نگاه امیرحسین دلبری جواهرساز معاصر ایران جواهر‌سازی‌ نوعی هنر مجسمه‌سازی‌ است در ابعاد و اندازه‌های كوچك! او جواهرسازی را بعد از گذراندن دوره‌های آموزش خوشنویسی و سفالگری (برای آموختن حجم) آغاز كرد. او در مجموعه خوشنویسی و جواهرات به‌دنبال علاقه دیرینه ایرانیان به ادبیات فارسی سراغ نوشته‌ها رفت و تصویری تازه از ابیاتی كه سال‌هاست در ذهن و خاطر ایرانی‌ها نقش بسته‌اند ارائه داد. این گزارش نگاهی است به تعدادی از آثار این مجموعه. آثاری كه بنا به خواست شما می‌توانند روی نقره، برنز یا حتی طلا پیاده شوند.

جواهراتی که خوش نویسی هستند!

پنجره عشق

در این انگشتر طراح، عشق را به پنجره‌ای تشبیه كرده است. او از عشق پنجره‌ای ساخته و به جای قوس بالایی پنجره‌های ایرانی از كلمه عشق استفاده كرده است. رنگ آبی فیروزه‌ای استفاده شده در این انگشتر هم به نوعی تداعی‌كننده آسمان آبی است. آسمانی كه پنجره عشق رو به آن باز می‌شود...

جواهراتی که خوش نویسی هستند!


جواهراتی که خوش نویسی هستند!

حلقه دام بلا

متن این كار، شعری است از سعدی، كه می‌گوید: «سلسله موی دوست حلقه دام بلاست» طراح در این اثر به جای تصویر كردن طره‌ای مو یا فرمی از دام‌، متن شعر را به‌گونه‌ای طراحی كرده كه شبیه پرنده‌ای در حال پرواز باشد تا به جای اینكه فرم و مفهومی كه در شعر هست را در كار خود تكرار كند به برداشت خود از شعر بپردازد.


جواهراتی که خوش نویسی هستند!

سرو چمان

در فرم بته‌جقه‌های ایرانی فرمی داریم به نام قهر و آشتی كه ۲ بته‌جقه در دل هم هستند و نوك آنها در جهت خلاف همدیگر طراحی می‌شوند. در طرح این آویز از این فرم بته‌جقه استفاده شده برای تصویر كردن شعری از حافظ كه می‌گوید: «سرو چمان من چرا میل چمن نمی‌كند، همدم گل نمی‌شود یاد سمن نمی‌كند» تا بیانگر قهری كه در شعر حافظ میان عاشق و محبوب است باشد. در قسمت بالایی بته جقه پیچ و تابی داده شده شبیه به طره‌ای مو تا تداعی‌كننده بیت دیگری از شعر باشد كه می‌گوید: «تا دل هرزه گرد من رفت به چین زلف او، زان سفر دراز خود عزم وطن نمی‌كند...».


جواهراتی که خوش نویسی هستند!

پیچك عشق

كلمه عشق از ریشه عشقه گرفته شده و گیاهی است كه به دور گیاهی دیگر می‌پیچد و از آن تغذیه می‌كند تا او را بخشكاند. در این آویز كلمه عشق به‌صورت پیچكی تصویر شده و نام پیچك عشق برایش انتخاب شده تا تداعی‌كننده ریشه كلمه عشق باشد و شاید معرف نگاه طراح به كلمه عشق باشد.


جواهراتی که خوش نویسی هستند!

كلمه

بر خلاف نام این آویز یعنی «كلمه»، طراح قصد تحمیل هیچ كلمه‌ای را به مخاطب ندارد و انتخاب كلمه را به‌عهده مخاطب می‌گذارد تا از بین حروف كلمه دلخواه خود را بسازد. علاوه بر این حروفی كه می‌تواند معرف اول اسم افرادی باشد در قابی كه به شكل مربع است و از نظر بصری نماد جامعه است گنجانده و به عمد بعضی از حروف را به‌گونه‌ای قرارداده تا از قاب بیرون بزنند تا شاید نماد انسان‌های بزرگواری باشد كه روح بزرگشان در عالم خاكی نمی‌گنجد.


جواهراتی که خوش نویسی هستند!

سیاه‌مشق

در طراحی این اثر از فن سیاه‌مشق در خوشنویسی ایرانی الهام گرفته شده است. در سیاه‌مشق بیشتر از آنكه هنرمند قصد ارائه یك متن را داشته باشد به فرم و تكنیك‌های خوشنویسی توجه دارد، بر همین اساس در این اثر هم بیشتر از آنكه متن نوشته شده و مفهوم آن مورد توجه باشد بر فرم خط اصرار شده است. اما اتفاق قابل توجه در این اثر اینكه این متن از یكی از سیاه‌‌مشق‌های استاد كلهر استفاده شده است.


جواهراتی که خوش نویسی هستند!

حــافظ

اشعار حافظ از پیچیدگی‌هایی برخوردار است و در عین حال هر فرد برداشت خود را از اشعارش دارد. در این آویز كلمه حافظ با پیچیدگی‌های مختلف طرح شده تا از هر طرف كه دیده می‌شود شكلی خاص داشته و بیانگر این باشد كه از هر دید به حافظ بنگری تصویری تازه می‌بینی.


جواهراتی که خوش نویسی هستند!

...میانه میدانم آرزوست

در این آویز طراح عارفی را به تصویر كشیده كه در حال سماع است اما به جای تصویر كردن كلیات تنها به برشی از او در حال سماع بسنده كرده و درسطح كار یا همان بدن او شعری از مولانا نوشته شده با عنوان «رقصی چنین میانه میدانم آرزوست».


جواهراتی که خوش نویسی هستند!

به طاقتی كه ندارم كدام بار كشم...

«غم زمانه خورم یا فراغ یار كشم...» این متنی است كه در این آویز به تصویر در‌آمده است و برای هارمونی بیشتر عنوان این اثر مصرع دوم شعر «به طاقتی كه ندارم كدام بار كشم» درنظر گرفته شده است. اما ابتكاری كه در این آویز به چشم می‌خورد تركیب حروف و چیدمان آنها در كلمه «فراغ» به معنای فارغ شدن و جایگزین كردن آن با كلمه «فراق» به معنای جدایی است. به‌دنبال همین ابتكار در این آویز نوعی پارادوكس تصویری هم ایجاد شده است.


جواهراتی که خوش نویسی هستند!

راز سر به مهر

شعر این آویز شعری‌است از حافظ: «ترسم كه اشك در غم ما پرده در شود». اما تمام متن شعر در كار نوشته نشده و تنها به این قسمت از شعر بسنده شده كه می‌گوید: «ترسم كه اشك در غم ما» طراح برای این آویز قابی درنظر گرفته و آن قسمت از شعر را به‌گونه‌ای در قاب جا داده كه گویی حروف قاب را دریده‌اند و با این فرم به جای نوشتن ادامه شعر سعی در القای مفهوم شعر داشته است.


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • خانوم گل

      خیلی خوشم اومد.
      این طرح اگر به بازار بیاد خیلی طرفدار داره

    • بدون نام

      ببخشید اما زیاد هم نو نیست این ایده...حالا نه تک تک مدلاش اما کلیتش..چون من خودم داشتم پلاک اسممو ب خط شکسته شماهام یادتونه بودن تو بازار... طلا هم بود یادش بخیر کودکیمون..اما ایرادی ک داشت یادمه سر حروف مدام گیر میکرد ب لباسم...اخر هم شکست...

    • بدون نام

      مجله جان : نميدونم چرا و به چه علت اين جواهراتو كه تبليغ ميكنين هيچ نام و نشوني از فروشندش و اينكه از كجا ميتونيم تهيه ش كنيم نميزارين؟؟اگه قيمتاهم بالاست اشكال نداره حداقل مارو تو بي خبري نزارين!!

    • zahra

      عالی بود خیلی نازن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج