۳۹۰۰۱
۳۳۱ نظر
۶۳۶۴
۳۳۱ نظر
۶۳۶۴
پ

پرطرفدار ترین زبان‌ های جهان کدامند؟

زبان انگلیسی تقریبا زبان مادری ۳۷۵ میلیون نفر در جهان است و از این لحاظ سومین زبان مادری جهان محسوب می‌شود. این در حالی است که چینی و اسپانیایی به ترتیب اولین و دومین رتبه را در بین زبان‌های مادری به خود اختصاص داده‌اند.

ایسنا: اگر بخواهیم زبانهای بین‌المللی‌ای را که در کشورهای مختلف جهان صحبت می‌شود معرفی کنیم زبان‌هایی مانند انگلیسی و اسپانیایی مطرح می‌شوند.

زبان جهانی به زبانی اطلاق می‌شود که در بخش مهمی از کشورهای جهان صحبت شده و فهمیده می‌شود. عوامل بسیاری در تعیین میزان محبوبیت یک زبان در سطح جهان دخیل هستند که باعث شده است زبان‌هایی مانند انگلیسی، اسپانیایی و فرانسوی به شدت در سطح جهان محبوبیت پیدا کنند.

بدون شک زبان چینی بیش‌ترین تعداد صحبت‌کننده را در جهان به خود اختصاص داده است. بیش از ۱.۱ میلیارد نفر در این کشور به ماندارین که زبان رسمی این کشور است صحبت می‌کنند. اما این زبان فقط در چین، سنگاپور و حداکثر چند کشور دیگر فهمیده می‌شود. اما اگر بخواهیم یک زبان بین‌المللی که در کشورهای مختلف جهان صحبت می‌شود معرفی کنیم زبان‌هایی مانند انگلیسی و اسپانیایی مطرح می‌شوند.

پرطرفدار ترین زبان‌ های جهان کدامند؟

در این بین زبان انگلیسی طرفداران بسیاری در سطح جهان دارد و یکی از پرمخاطب‌ترین زبان‌های دنیاست. بسیاری از متون علمی، تجاری، اقتصادی و بخش مهمی از روزنامه‌های معتبر و معروف جهان به زبان انگلیسی نوشته می‌شوند.

گسترش زبان انگلیسی به خارج از بریتانیا از اواخر قرن ۱۹ آغاز شد و رفته رفته به عنوان زبان اصلی در کشورهای آمریکا و کانادا شناخته شد.

رشد سریع اقتصادی کشور آمریکا و تاثیر این کشور خصوصا بعد از جنگ جهانی دوم به طور شگفت انگیزی سرعت پیشروی زبان انگلیسی را در سراسر سیاره زمین افزایش داد.

انگلیسی در اواسط قرن ۲۰ جایگزین زبان آلمانی در مناسبات علمی شد و به عنوان زبان آکادمیک در بسیاری از کشورهای جهان انتخاب شد.

به همین دلیل آشنایی با این زبان در بسیاری از زمینه‌های علمی و در مشاغل مختلف مانند شاخه‌های گوناگون علوم مهندسی و پزشکی اهمیت زیادی دارد. همین موضوع سبب شده است که امروزه بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان حداقل در سطح اولیه با این زبان آشنا باشند و بتوانند با کمک آن با مردم کشورهای دیگر ارتباط برقرار کنند.

زبان انگلیسی تقریبا زبان مادری ۳۷۵ میلیون نفر در جهان است و از این لحاظ سومین زبان مادری جهان محسوب می‌شود. این در حالی است که چینی و اسپانیایی به ترتیب اولین و دومین رتبه را در بین زبان‌های مادری به خود اختصاص داده‌اند.

در حال حاضر کارشناسان بر اساس میزان سواد و مهارت تعداد افرادی که به عنوان زبان دوم خود از انگلیسی استفاده می‌کنند را بین ۴۷۰ میلیون تا بیش از ۱ میلیارد نفر تخمین می‌زنند. آمریکا، انگلستان، کانادا، استرالیا، نیجریه، ایرلند، آفریقای جنوبی و نیوزلند به ترتیب کشورهایی هستند که بیش‌ترین تعداد انگلیسی زبان را به خود اختصاص داده‌اند.

بعد از انگلیسی، اسپانیایی بیش‌ترین تعداد صحبت‌کننده را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند. این زبان در حال حاضر در ۲۰ کشور مختلف جهان صحبت می‌شود. علاوه بر آن اسپانیایی در کشورهایی مانند انگلستان، فرانسه و آلمان نیز علاقه‌مندان زیادی را به خود اختصاص داده است.

فرانسوی نیز یکی از زبان‌های پرطرفدار دنیاست. تقریبا ۲۷۰ میلیون نفر در سراسر جهان به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند و حدود ۱۱۰ میلیون نفر آن را به عنوان زبان دوم خود انتخاب می‌کنند. فرانسه زبان رسمی ۳۰ کشور جهان محسوب می‌شود. این زبان در کانادا، خصوصا ایالت کبک، بلژیک، سوئیس، لوکزامبورک، موناکو و برخی قسمت‌های آمریکا صحبت می‌شود.

عربی نیز یکی از زبان‌های پر طرفدار دنیا خصوصا در بین کشورهای منطقه خاور میانه است. عربی زبان مادری ۲۸۰ میلیون نفر در جهان است که اغلب در خاور میانه و آفریقای شمالی قرار دارند.

این زبان لغات بسیاری به زبان‌های دیگر مانند ترکی، اردو و فارسی قرض داده است و یکی از عوامل مهم اتحاد در بین کشورهای اسلامی به حساب می‌آید. عربی زبان رسمی ۲۲ کشور در جهان است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • tabriz

      زبان ترکی زبان کشورهای ترکیه - آذربایجان - ازبکستان - ترکمنستان - نیمی از آلمان قبرس و حتی یونان - ترکهی روسیه و چین - آسیای مرکزی و در ایران شهرهای تبریز ارومیه زنجان قزوین تهران کرج قم اردبیل انزلی آستارا

      لابد زبان زنده دنیا نبوده که ننوشتند !

      پاسخ ها

      • zahra seven

        اینا همش گویش نه زبان!!!

      • tabriz

        زبان فارسی شما هم 32 مین لهجه زبان عربیه !!

      • بدون نام

        ترکی ریشه اکثر زبانهای دنیاست از جمله انگلیسی

      • بدون نام

        زبان ترکی گویش یا لهجه نیست
        جهت اطلاع گفتم

      • آرین

        زنده باد ترکهای ایرانی

      • ali

        تعارف نکن بگو مایاها-سومر-فنیقی ها-امریکا-روسیه

      • بدون نام

        ترکی زبان نیمی از آلمان !!!!!
        نیازی به توضیح نیست!!!!

      • اورامان

        مردم از خنده چه جک باحالی گفتی خخخ

      • هیوا

        چرا بان ترک های ذروغگو نادان اگه راست میگن و واقعایونسکو گفته زبان ترکی زبان 3 جهانه مقاله یونسکو نشون نمی دن همه ببینن و باور کنن این دروغو اولین بار نشریه بان ترکیست امید زنجان سال 78 نوشت بدون مدرک اگه مجله امید زنجان راست می گفت مقاله یونسکو چاب می کرد چرا چاب نکرد؟؟؟؟ چرا این همه سال یکی این مقاله رو چاب نکرده زبان فارسی قطعا از زبان ترکی سر تره 4 زبان در طول تاریخ کمترین تغییر را کردند وبه عنوان زبان های کلاسیک دنیا در سال 1872 توسط سازمان ملل انتخاب شدند لاتین فارسی سانسکریت یونانی زبان ترکی 1000 سال قبل با ترکی امروز فرق داره ترکی زبان واحدی نیست ترکی ازبکی 50 درصد با ترکی استانبولی فرق داره ترکی اذری 40 درصد با ترکی استانبلی فرق داره وقتی میگیم زبان ترکی منظور کدام گویش زبان ترکیه حروف ترکی تا 100 سال قبل همان حروف عربی و خط عربی بود بعد دولت ترکیه خط لاتین را برایه زبان ترکی انتخاب کرد ولی زبان فارسی از 1500 سال قبل یک زبان با یک خط است شاهنامه فردوسی که 1400 سال قبل نوشته شده با فارسی امروز فرقی ندارد زبان فارسی ان قدر زیباست که حتی دشمنان ایران زیبایی ان را ستودند شاهان ترکیه قدیم یا همان عثمانی به زبان فارسی شعر می سرودند سرچ کنید دیوان شعر سلطان سلیمان اول عثمانی -دیوان سلطان سلیم اول سلطان جم عثمانی(بسر سلطان محمد دوم معروف به فاتح) دیوان شعر فارسی بایزید دوم عثمانی بسیاری ار لغات فارسی در این زمان وارد زبان ترکی شد بروفسور دکتر محرم ارگین اهل کشور ترکیه در کتاب turk dili(Pro.Muherrem Ergin) کتاب ترک دیلی چاب ترکیه ثابت کرده 7000 لغت فارسی اصیل در زبان ترکی وجود داره 9000 لغت عربی در زبان ترکی هست و 12000 لغت فرانسوی در زبان ترکی هست بعد از ایشون بروفسور محمت کانار(pro.Dr.Mehmet Kanar) به دستور دولت ترکیه تحقیق دوباره ای انجام دادند و این موضوع را تایید کردند بروفسور کانار کتاب لغت نامه ترکی استانبولی به فارسی را نوشتند که اکنون در سفارت ترکیه در تهران استفاده میشه 7000 لغت فارسی در زبان ترکی هست و فقط هزار لغت ترکی در فارسی هست زبان فارسی برتر از ترکی است حالا یه سری تو توهم خودشون بگن ترکی زبان 3 دنیاست!!!!!!

      • علی

        اوناییکه میگن زبان ترکی زبان قوی است سرچ کنند how much foreign word in turkey language یعنی چقدر لغت خارجی در زبان ترکی است می بینید نوشته 14 درصد لغت خارجی در حال حاضر در ترکی وجود دارد جالبه بدونین در زمان اتا تورک خیلی لغات خارجی معادل سازی شد تا الان تازه لغات خارجی بشه 14 درصد

      • اکبر

        میخوام جواب هیوا رو بدم
        تو برو اول ریاضیتو تقویت کن، فردوسی قرن چهارم یا پنجم میزیسته میشه حدودا 1000 یا 900 سال قبل نه 1400 سال قبل
        بعد یه دوست تورک پیدا کن ویزا بگیرین برین کشورهای خارجی(کشورهای پیشرفته نه عقب مونده) رو بگردین هردوتون به زبان بومیتون حرف بزنین اونوقته که میفهمی کدوم زبان بهتره

      • بدون نام

        اوناییکه میگن زبان ترکی زبان قوی است سرچ کنند how much foreign word in turkey language یعنی چقدر لغت خارجی در زبان ترکی است می بینید نوشته ۱۴ درصد لغت خارجی در حال حاضر در ترکی وجود دارد جالبه بدونین در زمان اتا تورک خیلی لغات خارجی معادل سازی شد تا الان تازه لغات خارجی بشه ۱۴ درصد اگه نظر منو منتشر نکنید معلومه

      • بدون نام

        از زبان فارسی واژه‌های زیادی در دیگر زبان‌ها به وام گرفته شده‌است. شمار واژه‌های فارسی در زبان انگلیسی ۸۱۱ واژه‌است. فارسی از نظر شمار و تنوع ضرب‌المثل‌ها در میان سه زبان اول جهان است دامنه واژگان و تنوع واژه‌ها در فارسی هم‌چنین بسیار بزرگ و پرمایه‌است و یکی از غنی‌ترین زبان‌های جهان از نظر واژه‌ها و دایره لغات به‌شمار می‌آید. در کمتر زبانی فرهنگ لغاتی چون دهخدا (در ۱۸ جلد) و یا فرهنگ معین (در ۶ جلد) دیده می‌شود.زبان فارسی جز 4 زبان کلاسیک جهان است به همراه یونانی سانسکریت ولاتین تقریبا تمام وازه های عربی که در فارسی گاهی استفاده می شود معادل فارسی دارد سرچ کنید در صورتی که how much are foriegn words in turkish languageترکی 14 درصد لغت خارجی دارد سرچ کنید

      • معین

        زبان فارسی انقدر زبان اصیلی است که 811 لغت زبان انگلیسی از فارسی گرفته شده این تحقیق رسمی دانشگاه کمبیریج انگلستانه اینم لینکش

        DOI: https://doi.org/10.1017/S0266078404004043

      • معین

        زبان فارسی انقدر زبان اصیلی است که 811 لغت زبان انگلیسی از فارسی گرفته شده این تحقیق رسمی دانشگاه کمبیریج انگلستانه اینم لینکش

        DOI: https://doi.org/10.1017/S0266078404004043

      • بدون نام

        زبان فارسی انقدر زبان اصیلی است که 811 لغت زبان انگلیسی از فارسی گرفته شده این تحقیق رسمی دانشگاه کمبیریج انگلستانه اینم لینکش

        DOI: https://doi.org/10.1017/S0266078404004043

      • شایان

        تحقیق رسمی دانشگاه کمبریج انگلیس نوشته
        ۸۱۱ لغت زبان انگلیسی از فارسی گرفته شد
        سرچ کنید
        Persian loanwords in English cambridge
        الان سرچ کن
        google translate
        مترجم گوگل میاد بزن انگلیسی به فارسی تو انگلیسی بزن
        Baksheesh
        تو فارسی میاد بخشش انعام
        khaki تو انگلیسی بزن
        تو فارسی میاد خاکی رنگ
        shah تو انگلیسی بزن
        تو فارسی میاد شاه پادشاه
        تو انگلیسی بزن
        Bazaar
        تو فارسی میاد بازار
        تو انگلیسی بزن
        Caravan
        تو فارسی میاد کاروان
        تو انگلیسی بزن
        dervish
        تو فارسی میاد درویش
        تو انگلیسی بزن
        peri
        تو فارسی میاد پری حتی
        paradise
        پردیس
        chekmate
        برگرفته از شاه مات فارسی
        و…..

        سرچ کنید

        هزار واژه فارسی از کجا به زبان بلغاری راه یافته است؟
        یورو نیوز بین المللی اینو نوشته

    • 120

      زبان فرانسوی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ترکی؟؟؟
        خخخخخ

      • alireza

        ترکی؟
        خخخخخ

      • بدون نام

        چرا بان ترک های ذروغگو نادان اگه راست میگن و واقعایونسکو گفته زبان ترکی زبان 3 جهانه مقاله یونسکو نشون نمی دن همه ببینن و باور کنن این دروغو اولین بار نشریه بان ترکیست امید زنجان سال 78 نوشت بدون مدرک اگه مجله امید زنجان راست می گفت مقاله یونسکو چاب می کرد چرا چاب نکرد؟؟؟؟ چرا این همه سال یکی این مقاله رو چاب نکرده زبان فارسی قطعا از زبان ترکی سر تره 4 زبان در طول تاریخ کمترین تغییر را کردند وبه عنوان زبان های کلاسیک دنیا در سال 1872 توسط سازمان ملل انتخاب شدند لاتین فارسی سانسکریت یونانی زبان ترکی 1000 سال قبل با ترکی امروز فرق داره ترکی زبان واحدی نیست ترکی ازبکی 50 درصد با ترکی استانبولی فرق داره ترکی اذری 40 درصد با ترکی استانبلی فرق داره وقتی میگیم زبان ترکی منظور کدام گویش زبان ترکیه حروف ترکی تا 100 سال قبل همان حروف عربی و خط عربی بود بعد دولت ترکیه خط لاتین را برایه زبان ترکی انتخاب کرد ولی زبان فارسی از 1500 سال قبل یک زبان با یک خط است شاهنامه فردوسی که 1400 سال قبل نوشته شده با فارسی امروز فرقی ندارد زبان فارسی ان قدر زیباست که حتی دشمنان ایران زیبایی ان را ستودند شاهان ترکیه قدیم یا همان عثمانی به زبان فارسی شعر می سرودند سرچ کنید دیوان شعر سلطان سلیمان اول عثمانی -دیوان سلطان سلیم اول سلطان جم عثمانی(بسر سلطان محمد دوم معروف به فاتح) دیوان شعر فارسی بایزید دوم عثمانی بسیاری ار لغات فارسی در این زمان وارد زبان ترکی شد بروفسور دکتر محرم ارگین اهل کشور ترکیه در کتاب turk dili(Pro.Muherrem Ergin) کتاب ترک دیلی چاب ترکیه ثابت کرده 7000 لغت فارسی اصیل در زبان ترکی وجود داره 9000 لغت عربی در زبان ترکی هست و 12000 لغت فرانسوی در زبان ترکی هست بعد از ایشون بروفسور محمت کانار(pro.Dr.Mehmet Kanar) به دستور دولت ترکیه تحقیق دوباره ای انجام دادند و این موضوع را تایید کردند بروفسور کانار کتاب لغت نامه ترکی استانبولی به فارسی را نوشتند که اکنون در سفارت ترکیه در تهران استفاده میشه 7000 لغت فارسی در زبان ترکی هست و فقط هزار لغت ترکی در فارسی هست زبان فارسی برتر از ترکی است حالا یه سری تو توهم خودشون بگن ترکی زبان 3 دنیاست!!!!!!

    • سپهر

      فقط پارسی خودمون عشقه

      پاسخ ها

      • محمد

        زبان اسپانیول

      • محمد

        ميشه بگي چيه زبان ما رو عشقه ؟
        چون به زبان افغانستان نزديك هستيم يا تاجيكستان كدومش؟دلت خوشه ها

      • پاسدار گوهر پارسی

        اقای محمد خان شما اگه ناراحتی زبان پارسی به افغانستان و تاجیکستان نزدیکه برو فینگلیش و چهار تا زبون اجق وجق خارجی یاد بگیر خودتو بچسبون به اون خارجی های همجنس باز مشروب خور

      • مهرداد

        ارادت بسیار زیادی به مادر آقای پاسدار گوهر دارم که اینقدر خوب بچه تربیت کرده...

      • بدون نام

        چرا بان ترک های ذروغگو نادان اگه راست میگن و واقعایونسکو گفته زبان ترکی زبان 3 جهانه مقاله یونسکو نشون نمی دن همه ببینن و باور کنن این دروغو اولین بار نشریه بان ترکیست امید زنجان سال 78 نوشت بدون مدرک اگه مجله امید زنجان راست می گفت مقاله یونسکو چاب می کرد چرا چاب نکرد؟؟؟؟ چرا این همه سال یکی این مقاله رو چاب نکرده زبان فارسی قطعا از زبان ترکی سر تره 4 زبان در طول تاریخ کمترین تغییر را کردند وبه عنوان زبان های کلاسیک دنیا در سال 1872 توسط سازمان ملل انتخاب شدند لاتین فارسی سانسکریت یونانی زبان ترکی 1000 سال قبل با ترکی امروز فرق داره ترکی زبان واحدی نیست ترکی ازبکی 50 درصد با ترکی استانبولی فرق داره ترکی اذری 40 درصد با ترکی استانبلی فرق داره وقتی میگیم زبان ترکی منظور کدام گویش زبان ترکیه حروف ترکی تا 100 سال قبل همان حروف عربی و خط عربی بود بعد دولت ترکیه خط لاتین را برایه زبان ترکی انتخاب کرد ولی زبان فارسی از 1500 سال قبل یک زبان با یک خط است شاهنامه فردوسی که 1400 سال قبل نوشته شده با فارسی امروز فرقی ندارد زبان فارسی ان قدر زیباست که حتی دشمنان ایران زیبایی ان را ستودند شاهان ترکیه قدیم یا همان عثمانی به زبان فارسی شعر می سرودند سرچ کنید دیوان شعر سلطان سلیمان اول عثمانی -دیوان سلطان سلیم اول سلطان جم عثمانی(بسر سلطان محمد دوم معروف به فاتح) دیوان شعر فارسی بایزید دوم عثمانی بسیاری ار لغات فارسی در این زمان وارد زبان ترکی شد بروفسور دکتر محرم ارگین اهل کشور ترکیه در کتاب turk dili(Pro.Muherrem Ergin) کتاب ترک دیلی چاب ترکیه ثابت کرده 7000 لغت فارسی اصیل در زبان ترکی وجود داره 9000 لغت عربی در زبان ترکی هست و 12000 لغت فرانسوی در زبان ترکی هست بعد از ایشون بروفسور محمت کانار(pro.Dr.Mehmet Kanar) به دستور دولت ترکیه تحقیق دوباره ای انجام دادند و این موضوع را تایید کردند بروفسور کانار کتاب لغت نامه ترکی استانبولی به فارسی را نوشتند که اکنون در سفارت ترکیه در تهران استفاده میشه 7000 لغت فارسی در زبان ترکی هست و فقط هزار لغت ترکی در فارسی هست زبان فارسی برتر از ترکی است حالا یه سری تو توهم خودشون بگن ترکی زبان 3 دنیاست!!!!!!

    • بدون نام

      زبان ترکی تنها زبان التقاسی در دنیاست البته تنها زبان کره ای کمی از نظر ساختار شبیه ان میباشد . خلاصه اینکه اکثر زبانهای هند و اروپایی از جمله لاتین ریشه در زبان ترکی دارند. ترک‌تبارها و ترک‌زبان‌ها در کشورهایی همچون مغولستان، چین، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران، جمهوری آذربایجان، عراق، ترکیه، قبرس، یونان، بلغارستان، یوگسلاوی سابق (مقدونیه، بوسنی، کوزوو، کرواسی) رومانی، مجارستان، فنلاند، اکراین، یونان و مولداوی سکونت دارند
      بیش از 200میلیون نفر به زبان ترکی صحبت میکنند

      پاسخ ها

      • ali

        تو ویکیپدیا نوشته 170 میلیون نفر اون وقت تو میگی بیش از 200 میلیون

      • aliaz

        البته زبان عبری را ازقلم انداختید با وجود اینکه در بیش از 150 کشور دنیا یهودی ها زندگی می کنند.

      • بدون نام

        اولا التصاقی و نه التقاسی!!!!
        ثانیا ترکی جزو زبانهای اورال آلتای است و نه هند و اروپایی
        می تونم جهت اطلاع شما رو به تقسیم بندی دایره المعارف بریتانیکا و همچنین آکسفورد ارجاع بدم. همینطور یه چیزی نوشتن که نشد کار

      • اردلان

        خخخخخخخخخخخخخخخخ

      • بدون نام

        چرا بان ترک های ذروغگو نادان اگه راست میگن و واقعایونسکو گفته زبان ترکی زبان 3 جهانه مقاله یونسکو نشون نمی دن همه ببینن و باور کنن این دروغو اولین بار نشریه بان ترکیست امید زنجان سال 78 نوشت بدون مدرک اگه مجله امید زنجان راست می گفت مقاله یونسکو چاب می کرد چرا چاب نکرد؟؟؟؟ چرا این همه سال یکی این مقاله رو چاب نکرده زبان فارسی قطعا از زبان ترکی سر تره 4 زبان در طول تاریخ کمترین تغییر را کردند وبه عنوان زبان های کلاسیک دنیا در سال 1872 توسط سازمان ملل انتخاب شدند لاتین فارسی سانسکریت یونانی زبان ترکی 1000 سال قبل با ترکی امروز فرق داره ترکی زبان واحدی نیست ترکی ازبکی 50 درصد با ترکی استانبولی فرق داره ترکی اذری 40 درصد با ترکی استانبلی فرق داره وقتی میگیم زبان ترکی منظور کدام گویش زبان ترکیه حروف ترکی تا 100 سال قبل همان حروف عربی و خط عربی بود بعد دولت ترکیه خط لاتین را برایه زبان ترکی انتخاب کرد ولی زبان فارسی از 1500 سال قبل یک زبان با یک خط است شاهنامه فردوسی که 1400 سال قبل نوشته شده با فارسی امروز فرقی ندارد زبان فارسی ان قدر زیباست که حتی دشمنان ایران زیبایی ان را ستودند شاهان ترکیه قدیم یا همان عثمانی به زبان فارسی شعر می سرودند سرچ کنید دیوان شعر سلطان سلیمان اول عثمانی -دیوان سلطان سلیم اول سلطان جم عثمانی(بسر سلطان محمد دوم معروف به فاتح) دیوان شعر فارسی بایزید دوم عثمانی بسیاری ار لغات فارسی در این زمان وارد زبان ترکی شد بروفسور دکتر محرم ارگین اهل کشور ترکیه در کتاب turk dili(Pro.Muherrem Ergin) کتاب ترک دیلی چاب ترکیه ثابت کرده 7000 لغت فارسی اصیل در زبان ترکی وجود داره 9000 لغت عربی در زبان ترکی هست و 12000 لغت فرانسوی در زبان ترکی هست بعد از ایشون بروفسور محمت کانار(pro.Dr.Mehmet Kanar) به دستور دولت ترکیه تحقیق دوباره ای انجام دادند و این موضوع را تایید کردند بروفسور کانار کتاب لغت نامه ترکی استانبولی به فارسی را نوشتند که اکنون در سفارت ترکیه در تهران استفاده میشه 7000 لغت فارسی در زبان ترکی هست و فقط هزار لغت ترکی در فارسی هست زبان فارسی برتر از ترکی است حالا یه سری تو توهم خودشون بگن ترکی زبان 3 دنیاست!!!!!!

    • ایرانی

      حداقل به جایگا زبان ترکی و فارسی هم اشاره میکردید

    • mohamad

      ا ن گ ل ی س ی

      دنیا با
      انگلیسی

    • مینا

      از قدیم گفتند فارسی شکر است ترکی هنر است اینا که نه با هنر آشنایی دارند نه شیرینی بیان را می فهمند چه انتظاری دارید؟

    • بدون نام

      هم تركي رو عشق است هم فارسي هم كردي هم لري هم مشهدي فقط ايران رو عشق است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        2 دستی بچسبش, مشکل اساسی ما ایرانیها غرور بی هدفمونه

      • بدون نام

        و یا بی تعصبی هدفمندمون

    • حمید

      جهانی ترین زبان دنیا زبانه 0 و 1 هست که در تمام کامپیوترهای جهان استفاده شده و از ریاضیات باستانی ایران گرفته شده!بعله

    • ایدین

      فقط زبان ترکی . فارسی اولا زبان نیست بلکه یدونه لهجه است از زبان عربی اونم لهجه ی دوم یا سوم نیست که بلکه 32 ومین لهجه ی زبان عربی هستش و نزدیک به 60 درصد کلمات عربی و 20 درصد ترکی و 20 درصد هم کلمات وارد شده از انگلیسی و روسی و کمی هم لغات اصیل فارسی هست و در جهان فقط 60 میلیون نفر این زبون رو حرف میزنن پس زبان زنده نیست چون زبانشناسان دنیا میگن زبونی زنده است که بالای 100 میلیون نفر اونو حرف بزنه در حالی که ترکی فقط در ترکیه . جمهوری اذربایجان و ترک های ایران میشن 140 میلیون حالا شما ازبک ها مغول ها تاتار ها چچن ها ترکمن ها رو هم در نظر داشته باشید و ترکی بعد از انگلیسی و عربی سومین زبان زنده ی دنیا هستش که بیش تر از 200 میلیون به این زبان شیرین سخن می گویند .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لابد زبان چینی هم جزء زبانهای زنده دنیا نیست که توی رده بندی که شما زحمت کشیدی هیچ جایی نداره!

      • بدون نام

        در رده بندی زبانهای پرجاذبه جهان انگلیسی اول, اسپانیولی دوم, فرانسوی سوم] آلمانی چهارم] عربی هفتم, ترکی بیست وششم, کردی سی و یکم, فارسی سی و هفتم و آذری چهل و نهم است. تعصب الکی هم در این رده بندی هیچ تغییری ایجاد نمی کنه!!!

      • مجتبی

        این چه جور لهجه ای هست که چهر حرف (گ. ژ. پ.چ) رو بیشتر زبان اصلیش (عربی)داره. لطفا کمی فکر کنید.

      • فرشاد

        آخه تویی فرق بین آذری با ترکی استانبولی تشخیص نمیدی این آمارو از کجا اوردی؟

      • زنده باد فارسی

        تو ترکی ازاین بیشتر ازت توقعی نیستش.راستی مغول ها هم ترک هستن.

      • بیر تورک

        راست میگی زبان فارسی زبان انسان هایی فهیم مثل افغان ها تاجیک ها و تهرانی ها هست
        الا ای داور دانا تو میدانی که ایرانی
        چه محنتها کشید از دست این تهران و تهرانی
        فقط شهریار میتونه جواب در خور شما موجودات رو بده
        آبروی هم ایران رو بردید هم فارس رو
        میگن آذربایجان مال ایرانه و ما از اوناییم اونا از ما
        ما از هم جدا نیستیم
        میگن هرکی به تورک و کرد و لر و بلوچ و... توهین کرده به ایران توهین کرده
        حالا انتظار دارید با این حرف ها که به تورک ها میزنید تورک ها مثل برادر شما باشن؟

      • sarahq.n

        شما ها که زبان های دیگه رو به زبان اصیل و شیرین فارسی ترجیح میدین چرا نمیرین تغییر هویت بدین ؟؟

      • زهرا

        آیدین،کم ببند همیشه ببند.حسودی خوب نیست .اگر فارسی لهجه عربیه پس به عربی بنویس ما و خودت باید عربی رو راحت بفهمیم .انقدر حسادت بده.این حسادت از بی تمدنی ترکیه شکل میگیره که یک کشور بی هویت و تاریخه و از سر بدبختیش ،همسایه یک ریشه و هویت قوی مثل ایرانه.هویت و اصالت و تاریخ که ساختنی نیست تا ترکیه برای خودش سفارش بده ،پس مثل یک احمق به تخریب ایران روی اورده.تخریب کردن کار ادمهای احمق برای خوردن لقمه گنده تر ادهان.

    • بدون نام

      بپذیرید که زبان فارسی خیلی خوش آهنگه وبرای سخن گفتن به زبان فارسی لازم نیست که به زبان و دهان و حنجره خیلی فشار بیاریم. همچنین گنجینه ای از آثار فاخر ادبی پشتوانه زبان فارسی هستند. و هزاران سال است که به زبان فارسی نوشته و خوانده می شود.

      پاسخ ها

      • ایرانی

        نظامی گنجوی صائب تبریزی شهریار و....که در اذرباییجان بودن به فارسی شعر گفتن.

      • saraq.n

        یه حرف درست بینتون همین بود واقعا ادم زبان مادری و اصیل و شیرین خودشو به زبان های دیگه مثل ترکی که هر کشوری رو بگی توش ریشه داره نمیفروشه.......

    • یاشار

      چون در ایران. سایتها و وبلاگها درحال کنترل هستن نمیتونن اقعیتهای زبان ترکی رایادداشت کنن ولی همه میدونن که از چین تاروم زبان ترکی درهمه کشورها وجود داره وهم تاثیر گذارترین ویکی ازکاملترین زبانهای دنیاست و باید زبان ملی ایران باشه چون هم غنیتره هم جمعیتشون بیشتره

      پاسخ ها

      • ناصر

        زبا ترکی خیلی سخته این "سیک بین" های فارسی نمیتونن یاد بگیرن!

      • سلام یاشار میشه به این شماره تک زنگ بزنی چندتا سوال دار م ممنونم 0937

        0937448 7194

    • بدون نام

      تركهاي سوئد يادتون رفت

    • بابک

      ترک ها هم از نظر جمعیت بیشتر هستند هم از نظر قواعدی خیلی خیلی جلوتر از فارسی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        و صد سال از نظر فرهنگی عقب تر از فارسی

      • sarah q.n

        میتونم منبعتو بدونم از کجا در اوردی؟؟

      • بدون نام

        هههههههه

    • مصطفی

      من نمیدونم چرا ترک ها اصرار دارن بگن ترکی بهتر از فارسیه ، به فرض که شما راست بگید ، پس می تونم بپرسم چرا ترکیه انقدر داره از مولانا واسه خودش استفاده میکنه ؟؟؟ ( در حالی که یه بیت ترکی هم نداره و شاعر فارسی زبان بوده ) بابا اگه فارسی بده پس مولانا رو بدید به خودمون بی زحمت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی ببخشید ولی مولانایه به اون بزرگی بدون شمس تبریزی نمیتونست به جایی برسه

      • محمد

        حالا كي گفت مولانا پارسه
        حتما تو روستاي شما هركي از كنار خونه شما رد بشه ميشه جز خانواده شما
        حواهشا با مدرك حرف بزنيم نه با دروغاتي كه كردن تو ذهنتون

    • مصطفی

      همچنین ترک های عزیزی که اصرار دارن بگن ترکی سومین زبان دنیا هست بی زحمت یه منبع معرفی می کنید ؟! رو هوا که نمیشه حرف زد ! والا ما که هرجا گشتیم هیچ جا حتی جز 10 تای اول هم نبود ! شما اگه منبع معتبری سراغ دارید قرار بدید
      این مسلا یه منبع که در اون ترکی 26 ام هست !! (و البته فارسی هم رتبه 40 رو داره ، که خوب ترکی از فارسی بالاتر هست ولی اصلا و ابدا 3وم نیست !!)
      البته این رده بندی بر اساس ارزش های زمانی هست نه تعداد افرادی که ازش استفاده میکنند (نوع رده بندی با چیزی که در این مطلب بوده تفاوت داره ، ولی به هر صورت در هیچ گونه رده بندی ای ترکی 3وم نیست !! و در هیچ کجا هم زبان فارسی لهجه ای از عربی حساب نشده !! پس خواهشا با تعصب کورکورانه حرف نزنید !
      1- انگلیسی
      2- فرانسه
      3- اسپانیولی
      4- آلمانی
      5- ژاپنی
      6- هلندی
      7- عربی
      8- سوئدی
      9- ایتالیایی
      10- دانمارکی
      11- ایسلندی
      12- فنلاندی
      13- رومی
      14- روسی
      15- لهستانی
      16-پرتغالی
      17- نروژی
      18- چینی
      19- عبری
      20- چک
      21- اسلوونی
      22- مجاری
      23- کره ای
      24- ارمنی
      25- استونی
      26- ترکی
      27- یونانی
      28- کاتالانی
      29- اسلوواکی
      30- کروواتی
      31- کردی
      32- بلاروسی
      33- آلبانیایی
      34- رومانیایی
      35- کیروندی / رواندایی36
      - تاگالوگ
      37- هندی
      38- باهاسا
      39- بلغاری
      40- فارسی
      41- صربی
      42- قزاقی
      43- هاائوسائی
      44- پئول
      45- پنجابی
      46- سواحیلی
      47- آذری
      48- بنگالی
      49- مینی
      50- هاکا 51
      - ویسایان / سبوئانو
      52- اردو
      53- سیندی
      54- ویتنامی
      55- بامبارا
      56- ازبکی
      57- یوروبا
      58- پشتو
      59- تامول
      60- نپالی
      61- گوارانی
      62- ایگبو
      63- تایلندی
      64- جاوانایی
      65- یوئه
      66- ووئی
      67- اکراینی
      68- خمری
      69- آفریقایی
      70- سودانی
      71- گرجی
      72- بوجپوری / بیهاری
      73- خیانگ
      74- مادوری
      75- گانی
      76- ژوانگی
      77- گوجاراتی
      78- تلوگو
      79- ماراتی
      80- مالایی
      81- سینگالی
      82- راجاستانی
      83- کاننادا 84
      -اوریایی
      85- آمهاریک
      86- آسامایی
      87- شونا
      88- بیرمانی

      منبع : مجله بین المللی le français dans le monde no 355 janvier سال 2008

    • بهرام

      با سلام من اصل منبع ذکر شده در بالا را دارم و مطالعه کردم. ترکی استانبولی 26 و ترکی آذری رتبه 47 رو داره، یعنی از فارسی خیلی عقبتره و کردی به رغم اینکه کشور مستقل نداره 31
      ادعای پانترکیست ها ساده لولحانه است و هیچ دلیل زبانشناسی ندارند.

      پاسخ ها

      • علی

        منبع تون هم مثل خودتان جعلی است

      • sara h q.n

        جناب اقای علی میتونم بدونم منبع شما از کجاست؟؟؟؟

    • ساسان

      زبان ترکی بعد از حمله مغول وارد ایران شد پس شما خودتونو ترک ندونید. شما آذری هستید از اقوام ماد مثل کردها پارس ها پارتها . انقد متعصابه سعی نکنین خودتونو برتر جلوه بدین. همه ایرانی هستیم. در ضمن همون حکومت قاجار برای هفت پشتمون بس بود. شمام لطفا شایعه سازی نکنین هیچ مدرک و مستندی برای این شایعات که ترکی رو میخواین خیلی رده بالا نشون بدین وجود نداره. عقاید پان ترک هم بسیار مضحک و به دور از عقل و خرده. شما آذری هستین هموطنانم

      پاسخ ها

      • گلی

        حالا چه ترکی قبل از مغولا اومده یا بعد موضوع بحث نیس بالاخره ما ترک زبونیم و چه بخواین چه نخواین زبان ترکی خیلی بالاتر از فارسیه اصن پرچم ترکا همیشه بالاست

      • حمید

        دمت گرم ساسان قربون آدم چیز فهم، نه کساییکه هیچی نمیفهمن!!

      • هادی

        دو رویی شما اینجاست که جای دیگه می گید مغول ها ترک نیستند و مغولی زبانی جدا از ترکی است پس چرا مغول ها دایه دلسوز تر از مادر شدند چرا زبان خودشونو تحمیل نکردند

      • آسان

        ساسان جونم شما احیانا با کتاب تاریخ ایران تالیف حسن پیرنیا و عباس اقبال آشتیانی آشنایی دارید؟ّ
        برو صفحه ۸۰۷ فصل هفدهم سلسله قاجار اونجا نوشته قاجار اصل ونژادشون مغول هست و بخاطر اختلاف با چنگیز جون (آقا چنگیز) اومدن بین شام و ایران مخصوصا حدود ارمنستان ساکن شدند و اونجا تو قیام شاه اسماعیل صفوی به اون کمک کردن برو بخون دیگه نمیتونم کل کتاب رو برات ایجا بیارم در ضمن زبان ترکی مغولی نیست این زبان لغات بسیار بسیار و تاکید میکنم باز هم بسیار لغات مشابه با زبان روسی دارد و .........بقیه اش را خودت بفهم العاقل بالاشاره والآخماقو بالتوخماق.

    • کوردستانی

      عرض سلام و ادب و احترام خدمت دوستان.
      این رده بندی کاملاغلطه.
      اونها زبان مقدس کوردی رو کاملا بررسی نکردن ک 31مین زبان جهان شده.
      اگر در سطح گسترده تری انجام میشد حتما یکی از5زبان برتر دنیا میشد

    • araz

      انقد پارسی مارسی نکنید کتابتون رو باز کنید ببینید چقد واژه عربی توشه جان مادرتون کتاب ها و فیلم ها و سریال هاتون رو ببینید نصف بیشتر عربیه
      از ترکی هم که کش رفتید هر کلمه ای که ق و چ توش باشه ترکی هستش نمونه قاچاقچی و قاشق
      ترکی رو بیش از دویست میلیون دارند صحبت می کنند فارسی را
      چقدر
      هان؟
      عشق است فقط فقط ترکی
      زبان شیرین پارسی واقعا خنده داره
      خخخخخ
      زنده باد زبان مادریمون ترکی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گاراژ ،ببخشید اراز.اگر اینطوریه پس چرا مجبوری نظرتو فارسی بگی؟ الان خوب بود ترکی بنویسی و ماهم متوجه بشیم.پس چرا در عمل اینطور نیست؟؟ تو ایرانی نیستی ترکها رو هم خراب نکن.

    • فارسی زبان

      اینکه به زبان همدیگه توهین میکنید واقعا خیلی زشت و به دور از عقل و خرده.درسته توی زبان فارسی خیلی واژه های بیگانه وارد شده اما همون ها هم معادل فارسیش وجود داره اما متاسفانه استفاده نمیشه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره مثل معادل سه بر برا مثلث خخخخخ

    • عشق است زبان فارسی

      زبان فارسی با بدون فرمول ساخته شده لهجه ی عربی261هست.ولی زبان ترکی با یک فعل بی قاعده رتبه ی سوم رو درجهان دارد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هدفت چی بود از این حرف متوجه نشدم!

      • sara h q.n

        منبع و مدرک لطفا...

    • حامد

      زبان ترکیو عشق است چون زبان سوم جهان است چون باقاعدست.خخخخخخخخخ

      پاسخ ها

      • ایرانی

        ترک وقاعده
        خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
        فعلا ناموستون رو از روس ها پس بگیرید

    • ata

      البته این تقسیم بندی مشکلش اینه که گویش های مختلف زبان ترکی رو جداگانه بررسی کرده مثل زبان ترکی و ترکی آذربایجانی و ..... اگه همه گویش های ترکی یک جا بررسی بشند زبان ترکی پنجمین یا چهارمین زبان دنیاست از نظر تعداد متکلمین . یعنی جمعیتی بین 200 تا 300 میلیون در دنیا . توجه فرمایید که فقط در اروپا 100 میلیون ترک زندگی می کنند (البته ترکای ترکیه هم حساب شده اند ) . ولی از نظر دستور زبان و قدرت بیان زبان ترکی زبان سوم جهان نیست بلکه زبان اول دنیاست . فرانسوی ها و انگلیسی ها با نفوذی که تو یونسکو دارن زبان خودشونو کردن اول و دوم . من در مورد این دو زبان مطالعاتی کردم زبانهای ضعیفی هستند اکثر کلماتشون رو از زبانهای دیگری گرفته اند مثلا زبان انگلیسی 56 درصد کلماتشو از فرانسه گرفته . مراجعه کنید به خود ویکی پدیا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاملا درست میگید براساس نفوذ وامثالهم هست

    • حسین

      زبان ها به ترتیب:چینی_اسپانیایی_هندی_انگلیسی_عربی_روسی_فرانسه_و.....

    • حسن

      با عرض سلام وبعد 1)در مورد این که ترکی یا اذری یک گویش است سخت در اشتباهیت چون ترکی و آذری هر کدوم یک زبان هستتن.2)خودتون اگه درس بخونید می بینید که قواعد زبان فارسی چقدر زیاده و هر چند وقتی ادم تو ش گیر می کنه و اصلا نمی دونه چی میگه اما زبان ترکی قواعدی اسان داره و بعضی وقت ها معلم زبان انگلیسی ما درس مجهول و معلوم را به وسیله زبان ترکی می ده چون خیلی شبیه به هم هستن از نظر جا گذاری فاعل و فعل و...
      3)ترک بودن برای من یه افتخار هست و اگه جانم بره زبان مادری من نمی ره به هر مدرکی و به هرزبان زنده دنیا اشنا باشم فقط ترکی صبحت می کنم .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو قرن بیست و یکم و افتخار به نژاد! کاملا معلومه چه عقلی پشت حرف بود

    • رسول

      با سلام متاسفانه بیشتر نظراتی که دوستان بیان کردن بسیار کورکورانه بوده و تنها با زبان تعصب امیز و یکطرفه ابراز شده است که این کار به همبستگی ملی ما اسیب میرساند. دوم اینکه تاکنون هیچ انسان فرهیخته و اگاهی نتوانسته است ثابت کند زبان پارسی یک زبان خوار و بی ارزش است. سوم اینکه بزرگانی همچون استاد شهریار. علی اکبر دهخدا . عارف قزوینی . صمد بهرنگی . غلامحسین ساعدی و ... که همه انها افتخار این مرز و بوم هستن اصالت ترکی داشته اند و بارها از روی خرد و اندیشه ارادت خود را به زبان شیوای پارسی نشان داده اند .زبان پارسی یک زبان مقدسی است و همه ما باید در حفظ و نگه داری ان کوشا باشیم.

      پاسخ ها

      • sara h q.n

        تا یه جاهایی میشه گفت درست گفتی

    • بدون نام

      خودتون واصع میگین دیگه نیازی نیست بیشترتوضیح داده شود به این کلمه توجه کنید پارسی زبان

    • yaser

      برادران فارس ديگه خودتون خوب ميدونين که فارسى زبان نيست.يک لهجه هست پس اين همه بحث برا چيه.اماتورکى يک زبان هست خودتون هم خوب ميدونين .بيش از24ميليون فعل دارد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برادر برای بکار گیری 24 میلیون فعل تو مکالمات به یک ابر رایانه نیاز دارید!
        معمولا اکثر زبان ها میزان لغاتی از 80 هزار تا 200 هزار لغ دارند که انگلیسی اینجا استثناست و 600 هزار لغت داره .

    • علی

      باسلام اقایون لطفا بحث رو بذارید کنار همه ی زبان هاقشنگ ومحترمند مثل ترکی وفارسی

    • میلاد

      بسم الله الرحمن الرحیم

      با سلام و ادب و احترام

      بندۀ خدا حالا ممکنه در ژاپن یا مثلا در آفریقا یا برزیل یا هندوستان یا فرانسه یا... متولد می شدی ، آن وقت سنگ آن زبان را به سینه میکوبیدی.

      اول از همه مخلوق خدایی و دوم انسان آفریده شدی پس انسانیت شرط عقل است. زبان فقط برای انتقال داده ها و ادراکات است حالا هر زبان مشترکی می خواهد باشد باشد.

      ... دوست داشتنی هویت خوب، خوب است ولی تعصب منفور است. باید حواسمان جمع باشد تا مورد سوء استفاده دشمنان نشویم.

      پاسخ ها

      • sara h q.n

        بر جمال محمد و ال محمد صلوات....

    • کرمانشاهی

      من فقط ی سوال از آذریهای عزیز دارم.چرا شماها با همه درگیری دارید؟فارسها جنوب شما و کردها غرب شما و ارمنی ها در شمال شما؟من خودم با اینکه یک کورد هستم اما خودمو ایرانی میدونم و از نژاد آریایی اما شماها فقط خوددرگیری دارین بخداااا.حالا خوبه جمعیتی هم ندارین وگرنه سرهممونو میخوردین

      پاسخ ها

      • فارس هستم با افتخار

        همین رو بگو اینا اصلن دردشون زبان مادری نیست که دردشون چیز دیگه ای به تعصب کورکورانه ی آن ها زبان دیگری را نمی خواهد فقط ترکی خدا رو شکر که ترک های آذربایجان شمالی تر جداشون

    • حسین

      تا دیروز فکر میکردم آلمانی ها تعصب بیجا دارن ولی امروز فهمیدم تورک ها بیش از حد تعصب دارن و این تعصب مانع پیشرفت است و در نهایت فاجعه آفرین است

    • تورک

      یادمه یه معلم داشتیم و بهمون پیشنهاد داد که اگه بخواهید یک متنی رو حفظ کنید اونو اول به زبان تورکی خودتون ترجمه کنید و بعد به همون زبان خودتون حفظش کنید چونکه اینکار باعث راحتی میشه.
      زنده باد تورک ...

    • آتنا

      بهترین زبان فقط اسپانیایی!

    • حانيه

      درسته كه فارسي زبان مادري ماست و خيلي زيبا هست اما امروزه براي پيشرفت و داشتن ارتباط بهتر با دنياي اطرافش لازمه زبان هاي ديگه اي رو هم بلد باشه مخصوصا انگليسي.

      پاسخ ها

      • sara h q.n

        الان این چه ربطی داشت به گل علی دایی بحث ما سر برتری فارسی بر زبان ترکی

    • یه ایرانی

      پارسی زبان زیبایی است :)
      اون پسر 18 ساله ای هم که 21 زبان بلد بود تو یه برنامه آمریکایی گفت فارسی رو از همه بیشتر دوست داره :) جستجو کنید حتما پیداش می کنین
      بیشتر واژگان تازی که به زبان پارسی راه پیدا کردن دارای برابر فارسی هستن :) تو نوشته ی من هم هیچ واژه ی تازی دیده نمیشه ...

    • نیازمند پاسخ

      بچه ها به نظر شما درباره ی زبان لهستانی چیه؟
      حالا به نظرتون زبان لهستانی بهتره یا فرانسوی؟

      پاسخ ها

      • کارزان

        سلام دوست من. من فرانسوی بلد نیستم ولی چون روسی بلدم می تونم بهت بگم که لهستانی یک زبان اسلاو هست و تمام زبان های اسلاوی بالای 70درصد باهم همپوشانی دارند اگه می خوای یک زبان اسلاوی یاد بگیری قطعا روسی رو انتخاب کن و گرنه زبان فرانسوی از لهستانی بهتر است .د

      • sara h q.n

        فرانسوی هم زبان سختی و حنجره رو نابود میکنه هم کلاس داره البته این نظر منه

    • احمد

      هر زبانی جذابیت خودشو داره و هر کسی هم زبان خودشو دوس داره... هیچ لزومی هم نداره به زبون هم توهین کنید...حالا چون فارسا میگن آب ؛ آذریا میگن سو باید به هم توهین کنیم... اولا انسانیم دوما معبودمون یکیه و سوما هممون از نسل پاک آریایی هستیم... از فرهنگ یه ایرانی دوره به خاطر زبان به هم توهین کنید!!
      به نظرتون تو بریتانیا انگلیس زبونا به اسپانیش زبونا یا برعکس توهین میکنن؟؟؟
      مثلا ما خیلی متمدن تر از اونا هستیم پس بیایید در اندیشه هم متمدن باشیم...

    • VAHID

      سلام. خوبه. جمعتون جمه
      میخواستم بگم
      تورک آذری= تورک استانبولی ینی چی؟؟
      ینی تورک بودن هنر میخواهد که شوما فارسا و ... ندارین. ستارخان و باقر خان و بابک خان و کوراغلو و باکری ها و... اینها همشون هنر و غیرت تورک رو نشون میده. خلاصه زبون تورک ن تنها زبان ما ایرانی هاست بلکه زبان رده اول دنیا هم هست
      یاشاسین اذربایجان دیاری

      پاسخ ها

      • sara h q.n

        حالا فکر میکنی مثلا ما کم از این کسایی که اسم بردی داریم ؟؟
        بعدش هم منبع مدرک ودلیل خیلی قانع کننده برای مدرکت بیار که ثابت کنه ترکی زبان اول دنیاست
        رو هوا که حرف نمیزنن.....
        بعدش هم هرکی زبان خودشو دوست داره دلیل نیست که به خاطر اختلاف نظر و متعصب بودن روی زبان به همیدیگه توهین کنید

    • ترک

      طبق گزارش سازمان یونسکو

      ترکی سومین زبان قانونمند و رسمی جهان و جزو 10 زبان زنده جهان و پنجمین زبان پر تکلم جهان است . حتی امروز این زبان را پیشوانه زبان انگلیسی برای گرفتن اطلاعات ماهواره ای لز فضا قرار می دهند . این در حالی است که در این تقسیم بندی فارسی 33مین گویش زبان عربی به شمار آمده !!!

      جایگاه زبان ترکی و بررسی آن مقایسه با سایر زبانها :

      کلیه این اطلاعات ذیل از موسسه ائی . ام . تی و آ . ام . تی 2002 که در اروپا و آمریکا واقع شده و تحت مدیریت برجسته ترین زبان شناسان اداره می شود گرفته شده است همه ساله گزارش های زیادی را درباره زبانها منتشر می کنند و کلیه استانداردهای زبان شناسی از این ادارات که دولتی هستند اعلام می شود . به اطلاعات استخراجی از این موسسه توجه کنید :

      19% کلمات انگلیسی از زبان ترکی گرفته شده است .

      92% کلمات فارسی از عربی و ترکی گرفته شده و مابقی بدون هیچ فرمولی تولید شده اند .

      2% کلمات ترکی از ایتالیایی و فرانسه و انگلیسی گرفته شده است.

      39% کلمات ایتالیایی ، 17% کلمات آلمانی و 9% کلمات فرانسوی از زبان ترکی گرفته شده است.

      100% کلمات ترکی ریشه اصلی دارند .

      100% کلمات انگلیسی ، آلمانی ، فرانسوی و ترکی دارای عمق ریخت شناسی هستند .

      83% کلمات انگلیسی ریشه دارند .

      جملات ترکی 2% ابهام جمله ای تولید می کنند (یعنی یک خارجی اگر زبان ترکی را روی کتاب یاد بگیرد پس از ورود به یک کشور ترک زبان مشکلی نخواهد داشت) .

      جملات انگلیسی تقریباً نیم درصد و جملات فرانسوی تقریباً یک درصد ابهام تولید می کند .

      جملات فارسی 67% ابهام تولید می کند (یعنی یک خارجی فارسی را یاد گرفته به سختی می تواند در ایران صحبت کرده و یا جملات فارسی را درک کند مگر آنکه مدت زیادی در همان جامعه مانده و به صورت تجربی یاد بگیرد) که این برای زبان ضعف بسیار بزرگی است .

      جملات عربی 8 تا 9% ابهام تولید می کنند .

      معکوس پذیری (ترجمه کامپیوتری) کلیه زبانها به جزء زبانهای عربی و فارسی امکان پذیر بوده و برای عربی خطای موردی 45% و برای زبان فارسی 100% یعنی زبان فارسی را نمی توان با فرمولهای زبان شناسی دیگری تبدیل کرد .

      زبان ترکی را شاهکار زبان معرفی کرده اند که برای ساخت آن از فرمول های بسیار پیچیده ای استفاده شده است خانم نیکتا هایدن متخصص و زبان شناس مشهور آلمانی در موسسه اروپایی یورتوم در مورد زبان ترکی گفته است انسان در آن زمان قادر به تولید این زبان نبوده و موجودات فضایی این زبان را خلق کرده و یا خداوند به پیامبران خود عالی ترین کلام ارتباطی را داده است . هم اینک زبان ترکی عملاً بر بیشتر پروژه های بین المللی جا باز کرده است به مجلات زیر که برگرفته از مجله New Science چاپ آمریکا و International Languages چاپ آلمان است توجه نمایید

      - کلیه ماهواره های هواشناسی و نظامی اطلاعات خود را به زبانهای انگلیسی ، فرانسوی و ترکی به پایگاه های زمینی ارسال می کنند .

      - پیچیده ترین سیستم عامل کامپیوتری OS2/8 و معمولی ترین Windows زبان ترکی را بعنوان استاندارد و پایه فونتیکی قرار داده است .

      -کلیه اطلاعات ارسالی از رادارهای جهان به سه زبان انگلیسی ، فرانسوی و ترکی علایم پخش می کنند .

      -کلیه سیستم های ایونیکی و الکترونیکی هواپیماهای تجارتی از سال 1996 به سه زبان انگلیسی ، فرانسوی و ترکی در کارخانه بوئینگ آمریکا مجهز می شوند .

      - کلیه سیستم ها و سامانه های جنگنده قرن 21 جی . اس . اف که تعداد 7 هزار فروند در حال تولید است به دو زبان انگلیسی و ترکی طراحی شده اند .

      موسیقی آذربایجان در کهکشانها

      در سال 1997 از طرف سازمان فضا نوردی (ناسا) از بین موسیقی ملل دنیا موسیقی آذربایجانی (موغام) به عنوان بهترین موسیقی شناخته شده و به مدت 2 ساعت و 20 دقیقه ضبط گردیده و در صفینه های « وویجر 1 » و «وویجر 2» به فضا فرستاده شده و موسیقی آذربایجانی پخش می کند .

      به گزارش سازمان ناسا این دو صفینه در فضا گردش و موسیقی آذربایجانی پخش می کند تا اگر درسیارات زحل ، اورانوس ، نپتون ، و سایر سیارات و منظومه ها انسانهایی وجود داشته باشند ، ترنم زیبایی از کره زمین را شنیده و از وجود حیات در کره زمین آگاهی یابند . پیشتر از این نیز آثار برگزیده کلاسیک از موسیقی دانانی همچون بتهوون ، موتزارت ، چایکو یفسکی شوپن و . . . نیز توسط صفینه هایی در فضا پخش شده بود
      به نقل از DVB5

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوستان این اطلاعات را از کجا می آورید:
        اصلا کامنت خودتون رو خوندید دوست من؟
        شما چظور به کلیه ماهواره های هواشناسی و نظامی دست رسی دارید؟
        سیستم OS2/8
        با زبان های سی پلاس پلاس و اسمبلی نوشته شده زکه زبان های منطقی بوده و ربطی به زبان گفتاری ندارند و این سیستم عامل تنها به زبان انگلیسی فرانسه اسپانیا ایتالیا پرتغال المان و روسیه در دست رس هست> منبع ویکی پدیا
        دوباره چطوردسترسی خودتون یا منبعتون رو به تمامی اطلاعات ارسالی از رادارهای جهان توضیح می دهید؟ آیا رادار برای ارسال اطلاعات استفاده می شود دوست من یا برای سنجش محیط و بررسی بازخورد های علایم الکتریکی و مغناطیسی ارسال شده و دریافت شده. رادارها معمولا با زبان های انسانی کار نمی کنند.
        از نو منبع خودتون رو برای دسترسی به کلیه سیستم های هواپیماهای بوئینگ و جی اس اف بیان فرمایید .
        شنیدی می گن پرسیدن عیب نیست و نداستن عیب است؟
        اگه شنیدی این رو هم بدون که دروغ گفتن از همه بدتر است. وبدان کسانی که با چنین اطلاعاتی سروکار دارند اگر روزی نوشته هایت را ببیند بگذریم از اینکه به باد سخره ات میگرند ، با توجه به اشاره متوالی شما به ملت ترک زبان شاید در مورد هم نوعانتان پیش داوری بدی کنند . لطفا مراقب گفتارمان باشیم>
        ممحد رضا از کرمانشاه

      • پارسی شیرین است

      • فرورتیش

        فقط با این نوشتار عجیب تصور کن تو فضا پیما نشستن و جان به دیوید بگه دیوید دیوید شهاب سنگ گلمدی ! خداوکیلی چی میزنید شما تورکها ؟!!عزیز من زبان تمام کامپیوترها بر اساس اسمبلی بدلیل سرعت بالایی که در انجام دستورات داره نوشته میشه تورکی کجا بود ؟! بسه آبرتون رفت یا یارو میگه بیست و چهار میلیون فعل داره تورکی !!!!انقدر خندیدم دمتون گرم باعث خوشحالی ما ایرانیها میشین دمتون گرم

    • ترک

      ویژگی واهمیت زبان ترکی در جهان !!!!

      ویژگی های اصوات در زبان ترکی


      ۱.اولين ويژگی كه باعث متمايز شدن زبان تركی از ديگر زبان ها می شود هماهنگی اصوات ﴿ses uyumu﴾ است.در تركی تركيه چهار قانون در باره هماهنگی صداها وجود دارد.كه سه تا از آنها را به طور مختصر شرح می دهم:

      آ﴾:هماهنگی صدادارها-قانون اول﴿هماهنگی حروف نازك و حروف خشن﴾

      بر اساس اين ويژگی در زبان تركی هجاهای دارای حروف صدادار خشن﴿art,kalın﴾ شامل ﴿a,ı,u,o﴾ فقط به دنبال حروف صدادار خشن و هجاهای دارای حروف صدادار نازك ﴿ince,ön﴾ شامل ﴿e,i,ö,ü﴾ فقط به دنبال حروف صدادار نازك می آيند.مثال:soyunuz , sevgisiyle.

      اگر به مثال ها توجه كنيد خواهيد ديد كه در يك كلمه تركی همه حروف صدادار﴿﴾ يا نازك و يا خشن هستند.بر همين اساس كلمات در زبان تركی به دو گروه اصلی تقسيم می شوند.اما برای اين قانون استثناهايی هم وجود دارد:

      ۱.در كلماتی كه در اصل از اين قانون پيروی می كنند اما به دليل رخدادهای صوتی امروز به نحو ديگری تلفظ می شوند: elma < alma, anne < ana, hani < kanı, hangi < kangı, inanmak < ınanmak

      ۲.وندهای daş, ken, ki, layın /leyin, mtırak, yor.مثال:
      dindaş, azken, çokken, iyiyken, yoldaki, onunki, akşamleyin, sabahleyin, yeşilimtırak, biliyor

      ب﴾:هماهنگی صدادارها-قانون دوم﴿هماهنگی حروف راست و حروف گرد﴾

      بر اساس اين قانون در كلمه های تركی بعد از هجاهای دارای حروف صدادار راست﴿﴾ فقط هجاهای دارای همين صداها اول و بعد از هجاهای دارای حروف صدادار گرد فقط هجاهای دارای همين صداها می آينددوم.مثال برای قسمت اول:açık, sıcak; sevgi, ince
      a → a, ı
      e → e, i
      ı → ı, a
      i → i, e

      مثال برای قسمت دومduncular, unutulmayanlar, gözlerin, gülümse
      o → u, a
      ö → ü, e
      u → u, a
      ü → ü, e

      ﴿همانطور كه می بينيد حروف ö,o فقط در هجاهای اول می آيند.﴾

      توجه:در كلمات تركی بعد از حروف صدادار راست a , ı حروف صدادار راست e , i و بعد از حروف صدادار گرد o , u حروف صدادار گرد ö , ü نمی آيند.بنابراين اينكه بگوييم "كلماتی مانند Anne , Elma قانون اول وجود ندارد اما قانون دوم رعايت می شود" اشتباه است.

      در اين دو قانون يك حرف صدادار هماهنگ با حرف صداداری است كه قبل از آن در هجای پيشتر آمده است.مثلا در كلمه "sormadı" اينكه پس از صدای "o" صدای "a" آمده بر اساس قانون هماهنگی حروف صدادار گرد﴿قسمت دوم از قانون دوم﴾ و اينكه بعد از حرف"a" حرف "ı" آمده بر اساس قانون هماهنگی حروف صدادار راست ﴿قسمت اول از قانون دوم﴾ است.

      همچنين در كلمات مركب اين هماهنگی اصوات وجود ندارد:delikanlı, gecekondu, Bakırköy, demirbaş, hanımeli, yelkovan.

      ج﴾:هماهنگی حروف بی صدا

      در كلمات تركی حروف بی صدای توندار شامل﴿b, c, d, g, ğ, j, l, m, n, r, v, y, z﴾ باهم و حروف بی صدای غيرتوندار شامل﴿ç, f, h, k, p, s, ş, t﴾ باهم می توانند بيايند.مانند: aş-çı, at-kı, iş-çi, taş-tan, Türk-çe.


      به نقل از DVB5

    • ترک

      زبان‌های ترکی به دو دستهٔ کلی شرقی و غربی تقسیم می‌شود. زیرمجموعه‌های شرقی زبان‌های ترکی عبارت‌اند قزاقی، قرقیزی و ازبکی و زیرمجموعه‌های غربی زبان ترکی نیز شامل ترکی استانبولی، ترکمنی و ترکی آذربایجانی می‌شوند.

      همچنین، زبان‌های ترکی به شش دستهٔ جزیی تقسیم می‌شود.

      خانوادهٔ چوواش (اُغور یا بلغار)
      خانوادهٔ شمال غربی (قبچاق)
      خانوادهٔ جنوب غربی (اُغوز)
      خانوادهٔ جنوب شرقی (اویغور)
      خانوادهٔ شمال شرقی (سیبری)
      خانوادهٔ خلجی (آرگو)

      زیرمجموعه‌های شرقی زبان ترکی عبارتند از اویغوری، قزاقی، قرقیزی و ازبکی، و زیرمجموعه‌های غربی زبان ترکی نیز شامل ترکی استانبولی، ترکمنی، ترکی آذربایجانی و خلجی است.

      زبان‌های ترکی به‌همراه زبانهای مغولی، تونگوزی و برخی موارد کره‌ای و ژاپنی جزء زبان‌های آلتایی به‌شمار می‌روند.

      پاسخ ها

      • sara h q.n

        واقعا هدفت از اینکه تومار مینویسی و میدونی کسی حوصلش نمیکشه این چرت و پرت هارو که بیش ترش دروغ و میتونم
        ثابتش کنم و درستش رو بگم چیه ؟؟؟

    • Hosein

      جمعیت ترک جهان به ۳۶۰ملیون نفر رسید

      زبان ترکی دارای تاریخ بیش از ۷ هزار ساله در جهان است که دارای شاخه های مختلف آذربایجانی٬

      استامبولی٬ ترکمنی٬ ازبکی٬ یاقوتی٬ چاووشی٬ چینی٬ قرقیزی٬ آلبانیایی٬ بلغارستانی٬و... هستند. به

      نوشته سایت تحقیقی راسخون کشور٬ ترکان از شرق آسیا تا اروپا و حتی آمریکا گسترانیده شده اند و

      مجموعا ۳۶۰ میلیون نفر از جمعیت جهان را تشکیل می دهند که بعد از زبانهای چینی٬ هندی٬

      انگلیسی و اسپانیایی پنجمین جمعیت دنیا محسوب میشوند. در جهان اسلام نیز زبان ترکی با ۳۰۰

      میلیون نفر متکلم بیشترین تعداد را دارد و حتی بالاتر از زبان عربی قرار گرفته است و بعد از زبان ترکی

      زبانهای عربی٬ اردو و فارسی تعداد مسلمانان را تشکیل می دهند.

      پاسخ ها

      • کارزان

        بلگارسکی българскиزبان بلغاری یا همان
        جزو زبان های اسلاو و هم خانواده زبان روسی است.
        لطفا سری به گوگلی چیزی بزن قبل حرف زدنت.

        زبان البانیایی نیز یک زبان هندو اروپایی است!

    • مهین

      جمعیت آذری های ایران چقدر است؟
      جمعیت ترکان ایران چقدر است؟
      بر اساس اطلاعات منبع زبان شناسی SIL ترکیب جمعیتی ایران در سال 1998 به صورت زیر بوده است:
      جمعیت کل ایران بر اساس آمار دولتی 65,758,000
      متکلمین زبان ترکی آذربایجانی23,500,000
      قشقاییها (ترکی آذربایجانی)1,500,000
      متکلمین ترکی خراسانی ( نزدیک به ترکی آذربایجانی)400,000
      متکلمین زبان ترکی ترکمنی 2,000,000

      متکلمین زبان فارسی* 22,000,000
      متکلمین زبان لری* 4,280,000
      متکلمین زبان کردی و کرمانجی* 3,450,000
      متکلمین زبان گیلکی* 3,265,000
      متکلمین زبان مازندرانی* 3,265,000
      متکلمین زبان عربی 1,400,000
      متکلمین زبان بلوچی* 856,000
      متکلمین زبان تالشی و تاکستانی* 332,000
      متکلمین زبان ارمنی 170,800
      بقیه زبانها 700,000

      پاسخ ها

      • محسن از شیراز

        چقدر خوبه که آدم اطلاعات درستی بده به مردم و مثل تو یه حرفی نزنه که نتونه ثابتش کنه

    • مسعود

      هدف فقط دانستن واقعیت است. بحث سلطه گری هم وجود نداره. من ترک هستم و ۱۲ سال در کرمان زندگی کرده ام. در استان کرمان روستا هایی وجود داره که ساکنین آنها ترک بوده و به زبان ترکی صحبت میکنند. در ایران اقوام مختلفی از ترک ها وجود داره از جمله ترکان بختیاری، ترکان افشاری، آذری ، ترکمن و …..
      پس بیاییم درست و بیطرفانه قضاوت کنیم. درسته که آموزش پرورش سازمان آمارگیری جمعیت نیست و میتونه در مورد زبان آمارگیری انجام بده.

      پاسخ ها

      • نیما از سقز

        عزیز دل بردار شما ترکها هنوز تفاوت زبان ترکی با نژاد ترکیک رو نمی دونید . کل اقوام قزاق آذری ترک ترکمن ازبک از نژاد ترکیک حساب میشن که سر هم جمعیت بالایی دارند. ولی لزوما زبان مشترکی ندارند! و زبان انها نیای مشترک داردکه اکنون به زبان های مستقل تفکیک شده است.
        فارسی هم جزو زبان های هندو ایرانی است. که زبان های هندوایرانی هم مثل زبان های ترکیک نیای مشترکی دارند و اگر می خواهید جمعیت کل مردم ترکیک را به میان بیاورید باید با جمیعت کل مردم هندو ایرانی مقایسه کنید که بهراحتی از یک میلیارد و نیم گذر می کنه عزیز

    • محسن

      فارسی یکی از زبان‌های هندواروپایی در شاخهٔ زبان‌های ایرانی جنوب غربی است که در کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان به آن سخن می‌گویند. فارسی زبان رسمی کشورهای ایران و تاجیکستان و یکی از دو زبان رسمی افغانستان (در کنار پشتو) است. زبان رسمی کشور هندوستان نیز تا پیش از ورود استعمار انگلیس، فارسی بود.زبان فارسی را پارسی نیز می‌گویند. زبان فارسی در افغانستان به طور رسمی دری و در تاجیکستان تاجیکی خوانده شده‌است.

      در سال ۱۸۷۲ در نشست ادیبان و زبان‌شناسان اروپایی در برلین، زبان‌های یونانی، فارسی، لاتین و سانسکریت به عنوان زبان‌های کلاسیک جهان برگزیده شدند. بر پایهٔ تعریف، زبانی کلاسیک به شمار می‌آید که یکم، باستانی باشد، دوم، ادبیات غنی داشته باشد و سوم در آخرین هزاره عمر خود تغییرات اندکی کرده باشد.

      فارسی از نظر شمار و تنوع ضرب‌المثل‌ها در میان سه زبان اول جهان است. دامنه واژگان و تنوع واژه‌ها در فارسی هم‌چنین بسیار بزرگ و پرمایه‌است و یکی از غنی‌ترین زبان‌های جهان از نظر واژه‌ها و دایره لغات به‌شمار می‌آید. در کمتر زبانی فرهنگ لغاتی چون دهخدا (در ۱۸ جلد) و یا فرهنگ معین (در ۶ جلد) دیده می‌شود.

      زبان فارسی از زبان قدیمی تر فارسی میانه (یا پهلوی) و آن نیز خود از فارسی باستان نشئت گرفته است. این دو زبان قدیمی تر برخاسته از ناحیه تاریخی پارس در حدود استان امروزی فارس در جنوب ایران هستند. فارسی میانه به عنوان گویش رسمی در زمان ساسانیان در دیگر سرزمین‌های ایرانی گسترش زیادی یافت به طوری که در خراسان بزرگ جایگزین زبان‌های پارتی و بلخی شد و بخش‌های بزرگی از خوارزمی‌زبانان و سغدی‌زبانان نیز فارسی‌زبان شدند. گویشی از فارسی میانه که بعدها فارسی دری نام گرفت پس از اسلام به عنوان گویش استاندارد نوشتاری در خراسان شکل گرفت و این بار با گسترش به سوی غرب به ناحیه پارس و دیگر نقاط ایران بازگشت.

      در ایران زبان نخست ۵۳٪ مردم فارسی است. فارسی زبان نخست ۲۰ میلیون تن در افغانستان، ۵ میلیون تن در تاجیکستان، و در ازبکستان حدود ۷ میلیون است. زبان فارسی گویش‌ورانی نیز در هند و پاکستان دارد (نگاه: زبان فارسی در شبه‌قاره هندوستان). با توجه به رسمی بودن زبان فارسی در ایران، افغانستان و تاجیکستان و تسلط گویشوران سایر زبان‌ها بدان به عنوان زبان دوم روی هم‌رفته می‌توان شمار فارسی‌گویان جهان را حدود ۱۱۰ میلیون تن برآورد کرد. زبان فارسی سیزدهمین زبان پرکاربرد در محتوای وب است

      پاسخ ها

      • رسول

        آقا محسن از خواندن نوشته شما بسیار لذت بردم . چرا که مطالب را بسیار دقیق و منطقی بیان کردید.

      • sara h q.n

        نظرت واقعا منطقی و قابل قبول بود.

    • بدون نام

      ترکی زبان بین المللی نیست که خودتون رو میکشین . انگلیسی که نیست. برای خودتون فقط قابل فهمه. ایران هم سرزمین پارس هست اسمش روشه که ترکها هم بخشی از همونا به حساب میان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ايران كه اسمش ايرانه جنوب غرب ايران راپارس مي گويند.ابن خلدون پدر تاريخ ايران راسرزمين تركها معرفي كرده

    • محمد از تهران

      سلام.خطاب به برادران فارس.افغانی ها.شما اول ثابت کنید فارسی زبان هست بقیه موضوعات پیشکش....خود شما می دانید ترکی سرتر فارسیه....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگر ما میدونیم تو چرا تکرارش میکنی؟ چی مجبورت کرده؟ مگر حقیقت میشه زیر سوال بره؟ تو بیا ادعات رو ثابت کن که چرا ترکی سره؟ من اصلا میگم ترچی لهجه است بیا اثبات کن زبانه.خودت که میدونی.بعدم آذری چه ربطی به ترکی ترکیه داره؟

    • کورد

      من خودم کوردم ولی فارسی رو هم خیلی دوس دارم.آذریها هم انقد بخودشون فشار نیارن نهایتن تو جمهوری آذربایجان 8میلیون تو ایرانم 12 میلیون همش میشه 20میلیون پس انقد بلوف نگید همه ما اقوام ایرانی فارسی رو بلدیم ولی آذری رو فقط خود شما میفهمین پس انقد چرتو پرت نگین خواهشا

      پاسخ ها

      • فراز

        از یک کورد نظری آکادمیک تر و کارشناسانه تر از این انتظار نمیره!!! واقعا آمار دقیقی ارائه دادید که مستقیما به معده ی حضرتعالی متسل بود...!

      • محسن از شیراز

        تا حدی درست میگید از لحاظ جمعیت اما ما پارسها خودمون رو با کوردها ولرها صد در صد هم نژاد میدونیم آذری ها هم ریشه اصلی شون آریایی هست و کمترین ارثی که بردن نژاد ترک بوده زبانشون هم آذری هست نه ترکی با هم فرق دارند سران کشورهای ترک زبان وقتی میخوان با یکدیگر صحبت کنن به مترجم نیاز دارن نشانه تفاوت زبانی عمیق بینشونه امه پارسی زبانان چنین مشکلی ندارند چون همشون پارسی ایرانی رو توی کشورشو تدریس میکنن

      • بدون نام

    • شیما

      با سلام
      و یک فارس هستم و به ایرانی بودنم افتخار میکنم این آمار که الان در مورد رتبه بندی زبانهای دنیاست کاملا درسته و در مجله فرانسوی بین المللی عنوان شده روی سخنم با فارسها یا کردها یا لرها که نیازی به اثبات خودشون ندارن چون اثبات شده هستند نیست رو سخنم با ذریهای عزیزی است که دچار خودبینی شده اند یکی از دوستان گفته آذری سومین زبان زنده ی دنیاس!!!!! آخه دوست من کمی هم جستجو سخت نیست این حرف شما جوکی بیش نیست شما اطراف خودتو نگاه کردی و فکر کردی کل دنیا ترک هستن کمی هم سواد خوب چیزیه
      درضمن ربانهای اصیل ایرانی کردی و فارسی از ریشه ی ماد و پارت هست آذریها لز ریشه ی مغول هستند و دارای رتبه 57 در بین زبانهای دنیاس نه سوم!!!

      پاسخ ها

      • فراز

        اطلاعات و دانسته های جامعه و کامل شما که حاصل سال ها تلاش آکادمیک (!) در گرایش های مختلف زبان شناسی و ریشه یابی است مورد توجه رار گرفت!!! لطف کنین و ما رو از الطاف ذهن متوهم خودتون بی بهره بفرمایید!!!
        خواهشا اگر مطالعه ای ندارد یا در زمینه ای فاقد دانش هستید، نظریه پردازی نکنید...
        این مملکت به خودی خود متشنّجه...

      • ایرانی

        فراز: خوبه تو این کلمه آکادمیکو یاد گرفتی

    • ملودی

      شماها چه بی سواد هایی هستین اولا که ریشه زبان آلمانی ژرمن هست و هیچ ربطی به زبان ترکی نداره و به زبان های هلندی و سوئدی نزدیک هست دوما اگر شک دارید برین تو ویکی پدیا ریشه زبان آلمانی رو ببینین و بیخودی نظر ندین

    • بهروز

      ایبابا تو این کشور مشکل ما بیسوادیه حالا ترکو کردو فارسو ااینارو بیخیال شین اگر کشور اقتصادو ..... خوب داشته باشه همه اقوام خودرو ایرانی میدونستن نه چیز دیگری

    • حسين يزدي

      هموطنان عزير همه ما هموطن هستيم
      بايد به تنوع قومي زباني و مذهبي احترام بگذاريم و در زمان هجوم يك كشور بيگانه به هر نقطه از كشور در كنار هم از ايران دفاع نماييم نبايد تنوع زباني باعث شود به يكديگر توهين نماييم يا بيگانگان با سو استفاده از اين عامل باعث ايجاد تفرقه بين ما بشوند
      ايران 5 زبان يا لهجه وجود دارد فارسي بلوچي اذري كردي و عربي فارسي استانهاي تهران خراسان رضوي جنوبي فارس سمنان صحبت مينمايند كردي شمال خراسان و كردستان عربي استان خوستان و بوشهر اذري اذربايجان غربي شرقي اردبيل قزوين وزنجان و بلوچي سيستان و بلوچستان هريك از كشورهاي همسايه ممكن است به يكي از اين زبانها يا لهجه ها سخن بگويند ولي ما هم در يك خانواده هستيم ان شا ا... موفق باشيد

    • بدون نام

      کردی بالاترین زبانه شما اذری زبانها خودتونو نکشید

      پاسخ ها

      • محسناز شیراز

        قربون هرچی کرد و لر و فارس رو میرم تو چون خودتو آریایی وایرانی میدونی عبی نداره بگو کردی بالاست ما فارسا از تو ناراحت نمیشیم اما از یه ترک زبان چرا ناراحت میشیم

    • داداشی

      عزیزان ترک اینا همش چرت و پرت برید سایتا رو بگردید هیچ کجا هیچ سایت معتبری این چیزی ک میگید وجود نداره اگه همچین چیزی بود ایران خودش قبل همه تو رسانه ها ازش حرف میزد شما الکی خوشید ول کنید

    • بدون نام

      بابا اين ترکها عادتشونه تو فوتبال هم فکر می کنند تراکتور از ریال وبارسلونا پرطرفدار تره. الان هم ميگن همه دنیا ترکن.

      پاسخ ها

      • فراز

        تا جایی که ما میدونیم، اسم اون تیم مطرح اروپایی رئاله... ریال تیمه جدیده؟؟؟!!!
        متاسفم برای خودم که وقتمو واسه یه تئوریسین (!) تلف می کنم که تو ساده ترین کلمات غلط املایی داره...

      • پاسخ به فراز

        فراز جان دلبندم اون غلط املائی هست.متاسفم وقتمو برای بی سوادی مثل تو هدر دادم.

    • فراز

      حیف این مطلب رو دیرتر از اون چه که باید دیدم...

      مطلب جالبی بود... میتونه سرگرم کننده باشه...
      ولی کامنت های عزیزان بازدیدکننده بسیار جالب تر و پرمحتواتر ارائه شده بود... از عزیز تورک زبانی که می گوید زبانش 24 میلیون فعل دارد(!)، فارس زبانی که اطلاعاتش محدود به یک وبلاگ است و نظریات تحریفی کسروی را با افتخار طوطی وار تقریر می کند و یا کورد زبانی که ادعا دارد زبانش جزو 5 زبان برتر دنیاست!!!

      البته مطالعه در مورد زبان ها و ریشه یابی و ساختارشناسی اون ها امر بسیار پسندیده ای هست ولی نظریه پردازی کورکورانه و منبروار سخن گویی ارزشی درخور توجه نداره...
      و این که اصولا هیچ رده بنده ای علمی ای در مورد ساختار، قواعد و ریشه ی زبان ها نداریم!!!

      فارغ از بحث، حالا که این عزیزان متعصب تورک تبار، آریایی و کورد تا این حد به قرار گرفتن در صدر رده بندی ها علاقه نشان می دن، بد نیست در باب جایگاه این اقوام در بین اقوام توسعه یافته، میزان وقوع اقسام جنایت در بین شون، سطح فرهنگی کشورهای مذکور، جایگاه علمی کشورهای هدف شون و سایر فاکتورهایی که به مراتب ارزششون بالاتر از ارزش رده بندی موهوم برترین زبان هاس هم مطالعه ای بکنن... به نتایج جالبی می رسن...

      واقعه جهان سوم یعنی چی؟؟؟ بد نیست به تعریف بزرگانی چون کارامچاند گاندی و یاسر عرفات که همگی نیز برخواسته از مکتب اصولگرایانه ی شرق هستند از جهان سوم نگاهی بندازیم...

    • سراج

      سلام علیکم.
      دوستان واقعا که ... بابا حرف هاتون اصلا منطقی و عادلانه نبود مخصوصا ترک ها فقط با تعصب حرف میزنید! هرکی واس خودش یه اماری داره... بابا برادر من هر کسی زبان خودش رو دوست داره ولی شما واقعا فکر میکنید ترکی خیلی شیرینه!!!! واقعا زبان کردی قشنگه کلمات با مفهوم و عمیقی داره... فارسی هم خیلی خوبه اسان و ساده است... ولی ترکی حال ادم رو به هم میزنه حالا هی بگید زبان اول هستش...

    • محمد رضااا

      آهای ایرانیهای عزیز که دارید سر زبونتون بحث میکنید .ساده های عزیز؛ سالیان طولانی دشمنه بیدارتون با انواع جک، شما اقوام مختلف اما با ریشه ی ایرانی رو مورد هدف و توهین قرار داده و مارو به جون هم انداخته و حالا از راه های مجازی مارو به جون هم انداخته . بیدار باشید و هوشیار که زیر پرچم سه رنگ زیبامون زندگی میکنیم حالا با هر زبونی مهم نیس مهم اینه که هممون ایرانی هستیم و اینو یادتون باشه اگه پارسی حتی لهجه ای از عربی هم باشه مهم نیس مهم اینه که شیرین و خوشمزه ست و ترکی هم که همه جای دنیا شبیه هم نیس که ترکی رو کردین زبون واحد دنیا اگه نکه پارسی زبون ها هم میتونن بگن هند و پاکستان حتی خود شهرای شما تا اروپا کلمات فارسی رو تو زبونشون دارن .فارسی رو کردین 32 مین جین لهجه عربی خب اروپا هم این همه کشور با زبون های مختلف داره و خیلی کلماتشون به هم نزدیکه نمیشه گفت که مثلا همشون در اصل یه زبونن این که نشد .

    • بدون نام

      زبان انگلیسی خیلی خوبه

    • همزن

      آقا... نوبت فارس و عربه.. خواهشا نوبت رورعایت کنید...

    • نسیم

      سلام ایرانی های عزیز چیه چرا دعوا دارین با هم دیگه سر ی بحث ساده زبان بجای اینکه هر کی ی مطلب جالب در مورد موضوع بیاره و به اشتراک بزاره دارین با تعصب ب هم میپرین بجای اینکه با هم علمی و متفکرانه حرف بزنین بهم فوش میدن رو هم لقب میزارین هرچی باشین هر لقبی رو هم بزارین اخرش ایرانی هستین مث اینکه ب خودتون توهین کرده باشین تو همین بحث هاومشخص میشه که چرا ملت ایران اینقد بدبخت و تو سری خوره وسعت دیدتون فقط تا نوک دماغتون بیشتر نمیره هیچ کدومتون مطمئنم تا حالا دو تا کتاب درمورد زبان و لهجه نخوندین الان اومدین اینجا اظهار نظر میکنید واقعا حای تاسف داره که ملت ایرانم اینگونه بهم احترام میزارن ..ایران با لهجه ها و گویش ها و زبان های متنوعی که توش داره با فرهنگ های متنوعی که داره میتونه بهترین مقصد توریستی بشه چ بسا از نظر جاذبه های تاریخی و طبیعی در رده های ده و دوازده هستش...حالا ی توریست بیاد تو ایران فارس از ترک بدمیگه ترک از فارس و ...همین میشه که تا اسم ایران میاد میگن عقب افتاده های جهان سومی....واقعا هم اینطوره ایرانی ها سر ی زبان ب هم توهین میکنن برای ایرانی که نابود شد و ایرانی ای که فقط سرش تو چراگاست متاسفم

    • اذربایجان

      سلام. اولا اذری نداریم و ما ترک هستیم زیرا ریشه ی کلماتمان یکی است ولی لهجه هایمان متفاوت است.

    • فرهاد ایلام

      زبان انگلیسی زبان محبوب همه مردم دنیاست اما فارسی و ترکی گویش هستند فارسی تا صد سال پیش به عنوان گویش دری معرف و اطلاقش میکردند با تعصب طاغوتی و فاشیزم رضا خانی زبان نامیده شد عربی هم واقعا بحر است و زبان قران مجید شماها حالا چه ترک چه فارس نگاهی به فقط دعای جوشن کبیر بندازید ببینید غوغا میکنه "خدا وکیلی حتی ترکی وفارسی رو با هم جمع کنید قدرت ترجمه اش رو ندارن"البته همر زبانی محترم است اماهمیشه تو صحبت کردن فارس سازی یا ترک سازی نکنید حدود ثغور خودتان رو بدانید چون در ایران 10قومیت زندگی میکند و حتی طبق رده بندی زبانها زبان کردی رتبه بالتری نسبت به فارسی و ترکی ایرانی دارد پس من حیث المجموع بحثها حرفهای فاشیزم فارسی و ترکی و غیره که ناحق باشه ممنوع

    • بدون نام

      سلام خدمت دوستان گل. واسه ما ترک و فارس و کرد همه یکین هممون مردم یک کشوریم . خواستم اینو بگم که این برادران ایرانی که خودشونو ترک میبینن اونا ترک نیستن آذرین . شما ها میگید فارسی یک لحجه عربی است ولی همون آذری حرف زدنتون نصفش لهجه فارسی و نصف دیگرش هم خود فارسی است.

      پاسخ ها

      • sara h q.n

        یه درست تو این همه کامنت همین بود

    • رامین

      عزیز افغانی که اون رتبه بندی رو گذاشته انقدر بی اطلاع هست که نمیدونه اذری قزاقی ازبکی و.. یک زبان واحد به نام ترکی هست و ترکی زبان سوم دنیا هست از نظر اصالت تاریخ قدرت احتمالا شما در خواب چنین رتبه بندی رو دیدید یا بر حسب تعداد جمعیت هست

      پاسخ ها

      • sara h q.n

        منبعت در رابطه با اینکه ترکی زبان سوم دنیاست؟؟؟؟

    • rezaa

      اقایون پانترک لطفا الکی جو ندید
      من خودم ترکم
      وقتی اهنگای ترکی استامبولی رو گوش میدم حداقل 30 درصد کلماتش پارسیه و40 درصدش هم راحت میشه گفت عربیه
      دیگه انقد دم از لهجه نزنید
      این چبزا نیس که یه زبانو مهم میکنه
      میگن حدود نود درصد کلمات اسپانیایی و پرتغالی دقیقا یکین حالا باید بگیم که یکی از این زبونا لهجه اون یکیه؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه تو کارشناسی درصد گیری داری؟؟؟؟

      • بدون نام

        فکر کنم گوشهای تو مشکل داره که ترکی رو یا عربی یا فارسی میشنوه...فکر میکنم تو اصلا ترک نیستی

      • sara h q.n

        دقیقا

      • sara h q.n

        تا یه جاییش درس بود

    • بدون نام

      درود بر شما اذری های خود گم کرده, گرامیتر از جانم نخست برو پیشینه سرزمین اذربایجان( پاری تن ایران زمین) را خوب بررسی بکن سپس قیافه خودتو تو اینه برانداز بکن سپس ترک, ترک بگو همینجور که قیافت مانند ازبکی و ترکمنی و,,,,, نیست زبان پیشینیان شماهم تاتی بوده , خیلی از مردم دنیا در پی یورشهای خونخواران زبانشان جابجا شده , مانند مصر , قبرس, امریکای جنوبیو..... شما تاتهای (اذری) گرامی هم زبانتان جابجا شده ,..... وبدان که پنج میلیون نفر (تن) توی ترکیه شما به زبانی گپ میزنند ماند زبان ساسانیان (بجز کرهای گرامی) که با کردها یکی شده اند اگر زبان شما ترکی هست وزبان ازبکی هم ترکی هست چرا شما زبان همدیگر نمی فهمید اونقدر که پارسها وکردها و لرها زبان همدیگر میدانند شما اذری ها زبان ازبکی یا ترکمنی یا.... را نمی فهمید پسمانند کبک سرتونو زیر برف نکنید واز اینکه افغان ها وتاجیک ها زبانشان فارسی هست ما ایرانی ها به خو میبالیم که چنین مه زبانانی داریم (شماها از نیکان خودتون با فشار ترکهای ادم کش جدا گشته اید ) بژی ایرانویچ

      پاسخ ها

      • الیلا

        لطفا غیر مسقیم توهین نکن

    • جلال

      عاقایونیکه میگن کردی یه زبانه اشتباه به عرضتون رسوندن همونطور که میدونید فارسی یه زبان مستقله و زبانهای کردی،لری،خراسانی،و...از لهجه های زبان فارسین
      و همونطور زبان ترکی یه زبان مستقله که آذری استانبولی مغلی ازبکی و... از لهجه هاشن .زیادم جرو بحث نکنید باهمتونم چ ترک چ فارس اقایون ترک دوسدارید زبونتون تو ایران جزو زبون رسمیه کشور شه پس خواستتونو با دولت در میون بزارید

      پاسخ ها

      • sara h q.n

        البته باید جهت اطلاع بگم در رتبه بندی جهانی جدا ذکر شده جهت مشاهدی میتونید به یک سایت معتبر مراجعه کنید.

    • کورد

      آقا جلال واسه همینه تو رتبه بندی جهان کوردی 31 زبان جهان وآذری 49 جهان میباشد. حالا درست شما دکترید،پروفسورید شما میدونید ولی دانش جهان نمیدونه .همینه دیگه فارسا از هموطن بودن با شماها خجالت میکشن شماها به فارسی میگید یکی از لحجه های عربی ولی به آذری که یکی از لحجه های ترکا هست میگید زبان. من خ حرفی ندارم

    • ناشناس

      زبان فارسی در تاجیکستان و ازبکستان وافغانستان و ایران و مناطقی از قرقیزستان و قزاقستان و ترکمنستان و در شرق چین با لهجه تقریبا فارسی دری وفارسی زبان اشنا برای مردم جمهوری اذربایجان و ترکیه و عراق و سوریه و لبنان که متکلم های رو دارند و در برخی کشور ها ی اروپای مثل صربستان در مدارسشون تدریس میشه و زبان در باری حکومت ۵۰۰ ساله عثمانی زبان فارسی بوده و در مناطق شرقی از جمله در هند حدود ۷۰۰ یا ۱۰۰۰ سال زبان فارسی رایج بوده

    • بدون نام

      آن دسته از افرادی که ادعای پانترکیست دارند و خود را غیر ایرانی به حساب می آورند بهتر است که تعصبات کورکورانه شان را کنار بگذارند و از روی دانش و آگاهی حرف بزنند . اگر یکی از کتاب های احمد کسروی را مطالعه می کردید یا دستکم بخش اندکی از اشعار استاد شهریار را می خواندید امروزه چنین صحبت های نا به جایی از خود بروز نمی دادید .
      ***
      بهتر است بدانید زمانی که آذربایجان در حال جدایی از ایران بود استاد شهریار بزرگ خطاب به آذربایجان فرمودند :


      تو همایون مهد زرتشتی و فرزندان تو
      پور ایرانند و پاک آیین نژاد آریان

      بی کس است ایران به حرف ناکسان از ره مرو
      جان به قربان تو ای جانانه آذربایجان

      اختلاف لهجه ملیت نزاید بهر کس
      ملتی با یک زبان کمتر بیاد آرد زمان

      یاشاسین آذربایجان
      یاشاسین آنا یوردوم ایران

    • رضا

      شما فارس ها سیاستتون اینه که میخواین ترک ها رو دو تیکه کنین برا همین آذری روجلو میکشین ؛اخه تونمی دونی یعنی اذری زبان وحتی لهجه نیست تنها نام منطقه است پس از زمان مغول هرف نزن که اونوقت زبان فارسی از عربی جدا نشده بود یاشاآذربایجان منطقم یاشا تورک دیلیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با ایدی لندن نشین درمورد ترک و فارس ایران با غلط املائی نظر گذاشتی؟ خیلی قابل تامله

    • بارام

      بنظر من زبان کردی مادر تمام زبانهای خاورمیانه است

      پاسخ ها

      • sara h q.n

        چرا الکی جو سازی میکنی؟؟؟؟

    • احمد

      دوستان به این داستان کوچیک توجه کنین. یه دوتا از دوستام سر یه موضوع بحثشون شد . یکیشون متاورژی بود اون یکی مکانیک. با اینکه هردوی این رشته مهندسی هستند... هردو تا دبیرستان کتابای مشترک خوندن ولی نظر همیدیگرو رو مسخره میکردن و بی ارزش میدونستن چون هر کدوم به اون یکی میگفت رشته تو چیزی دیگس نمی تونی در این مورد نظر بدی.حال به نظر شما یک زیست شناس می تونه بیاد در مورد یک قطعه مهندسی نظر بده؟ خب همه بهش میخندن و نظرش اهمیتی نداره. اینان ها رو گفتم که بدونین زبان شناسی هم یک رشتست. در تمام دانشگاه های دنیا تدریس میشه. دانشمندان زبان شناس سال ها تو این زمینه عمر گذروندن. زبان ها رو ریز ریز بررسی کردن. سر یک کلمه ساده که ما تو حرفامون میگیم مقاله ها نوشته اند.وقتی من و شما که تخصصمون زبان شناسی نیست چرا باید نظر بدیم؟ آیا درسته ما برای خودمون دارو تجویز کنیم به جای دکتر؟؟ خب دوستان نظر بدون تخصص فقط یک چیز رو اثبات میکنه اونم حماقت خودمونه. پس سعی نکنیم با نظرهای تعصبی و بی پایه چیزی رو اثبات کنیم چون قبل از اون حماقتمون برای دیگران اثبات میشه. من همین الان سرچی کردم و چند مقاله رو دیدم از جمله مقاله آقای ژان کالوه که کاری به دسته بندی زبان ها بر اساس نظر ایشون ندارم و نظرشونم نمیارم اینجا. اما اون چیزی که اهمیت داره احترام به همدیگر و احترام به ارزش زبانی هر کسی است. اینکه مثلا یکی بگه فارسی یک لهجه عربیست خب این یعنی چی؟ کمی عمیق تر به جملت نگاه کن برادر یعنی چی؟ خب فرض کن اصلا لهجه عربیست خب که چی؟ چی اثبات شد الان؟ مگه عربی جزو زبان های زنده و برتر دنیا نیست؟؟ خب اگه فارسی عربی باشه خب این که کارو بدتر میکنه برادر ترک من. چون عربی در رتبه بندی ها خیلی بالاتر از ترکی و خیلی زبان های دیگست.پس تو میخواهی چی رو اثبات کنی؟ دید چقدر گاهی حرفاهایی که اصرار داریم بر اونها چقد احمقانه اند؟ آنچه باید ما بدانیم این است که باور کنیم زبان های فرانسه و اسپانیایی و ... چیزی از زبان های ما بیشتر نداشته و ندارند.اگر همین زبان فرانسه زبان افغانستان بود ما ایرانیا لهجشونو مسخره می کردیم. بیایید با احساس برخورد نکنیم. با منطق پیش بریم.تمام زبان ها زیبا هستند. بیایید همین ایرانو اروپا کنیم. به جای اینکه علاقمون فقط فرانسوی و ایتالیایی و .. باشه چون فکر میکنیم کلاس دارن علاقمون رو به بیگانه بکنیم. علاقمند شیم به آنچه خود داریم. زبان های خودمون رو غنی کنیم. زبان ترکی و کردی رو به مدارس بیاریم. شکایتمون رو به دولت بگیم. به نمایندگانمون. ایشالا به امید روزی که زبان ترکی آذری و کردی که جزو زبان های برتر هستند در مدارس این مناطق تدریس بشن تا این زبان ها ارزش و اهمیتشون برای ما بیشتر مشخص بشه. اگر ارزش این زبان ها مشخصه بشه چه لزومی به دعوا و اطلاعات غلط جهت اثبات. من به جای حرف از رتبه بندی و چیزهای بی ارزش به این حق ملت ترک و کورد در ایران تاکید میکنم که باید زبان مادریشان نادیده گرفته نشود. چون این زبان ها زبان های با ارزشی نزد جهانیان هستند بر اساس رتبه بندی هایی که من دیدم.به امید روزی که همه به حق و حقوق زبانی خود برسند.

    • ترک اوغلی

      درجواب ایرانی ویک آریایی که گفته بود فعلا ناموستون رو از روسها پس بگیریدوبحث کردن با...ها هیچ نتیجه ای ندارد:1-اولا شما هروقت ناموساتون از خود فروشی وقحبه گری در استانبول وانتالیا برگشتند ...چشم،در ضمن این خودفروشی فارسه که تمامی ندارد،یک روز در امارات ویک روز در انتالیا و... نکنه حرف برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا یادتون رفته که گفته بود:من در بین فاحشه ها،عاشق فاحشه های پارسی زبان هستم،باور ندارید برید مطبوعات ایتالیا رو نگاه کنید هرچند میدونم این پارسها که سوادندارند....،آخه لامصب ها اگه ترکها توجنگ نبودند الا ناموساتون تو بغل عراقیهای بعثی بود...........

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما تو اینترنت سرچ کن sara racey tabriziببین چی کارست و ببین ایلار دیانتی که متولد تهرانه و اصالتا تبریزی داره چی کار میکنه سرچ کن ترکی حرف زدن گلشیفته فرهانی مصاحبه گلشیفته رو گوش کن که گفته اصالتا اذریه سرچ کن ببین تو روزنامه اماراتی چی نوشته دولت امارات اعلام کرده بیشتر فاحشه هایی که به امارات وارد میشن ار روسیه و ترکیه و اکراین هستن در ضمن اون روزنامه فتوشابه و جعلی که امثال تو درست کردین

      • بدون نام

        روزنامه ها هم از نظر شما جعلی و فتوشاپن فقط حرفای خودتون درسته!

      • بدون نام

        با اسم ترک اوغلی اومدی به فارس توهین کردی که مثلا فارسها رو با ترک بد بکنی؟ اون حرومزاده ای هم که روسیه رو گفت ،خودت بودی.فکر کردی ملت مغز فندقی هستن و تفرقه نمیفهمن؟ همه اون نسبتهایی که به همه زنان زدی،صفت بارز خودت هست.

    • داریوش

      بدون تعصب و نژاد پرستی صحبت کردن برتر است از وطن فروشی و عقده پراکنی
      اولا موطن و مسقط الرأس ترکان در ترکستان شرقی است و آنان در هزاره اخیر رو به غرب گذاشته ودرسایرنواحی ازجمله ایران پراکنده شدند به این اثر که مجموعه چند سخنرانی ولادیمیر بارتولد ترکشناس مشهور دردانشگاه استانبول است می توان مراجعه کرد: بارتولد، واسیلی ولادیمیر ؛تاریخ ترک های آسیای مرکزی، ترجمه غفارحسینی،انتشارات توس، تهران 1376. نشریه وطن یولی)/. یعقوبی در ۲۷۸ قمری در کتابش آذریه را به عنوان صفت در مورد مردم آذربایگان به کار برده سپس مسعودی که در ۳۱۴ قمری از تبریز دیدار کرده زبانهای ایرانی و پهلوی دری و آذری را ذکر کرده است که به نظر او ظاهرا مهمترین زبانها و گویش های ایرانی بودند.پس از حمزه اصفهانی که زبان مردم آذربایجان را پهلوی می نامد ابواسحاق ابراهیم استخری است که در ”مسالک و الممالک“ در نیمه اول سده چهارم هجری صریحاً زبان مردم آذربایگان را ایرانی و الفارسیه ذکر می کند. مولف بعدی ابوالقاسم محمد ابن حوقل درگذشت بعد از ۳۷۸ همان مطلب استخری را بیان می کند. پس از او ابو عبدالله مقدسی در سده چهارم هجری از زبان مردم آذربایجان سخن گفته و می نویسد که زبانشان خوب نیست اما فارسی آنها مفهوم است و در جای دیگر می گوید زبان مردم آذربایگان بعضی دری است و بعضی پیچیده است. داستانی که سمعانی درباره ابوذکریا خطیب تبریزی در ۵۰۲ و استادش ابوالعلای معری آورده است موید رواج زبان آذری در آذربایجان در سده پنجم و ششم است.
      یورش امیر تیمور به ایران و نفوذ و تسلط سلسله ترکان قراقوینلو از ۸۱۰ تا ۸۷۲ و آق قوینلو از ۸۷۲ تا ۹۰۸ زبان آذری سخت ترین آسیبها را دید و در برابر زبان ترکی اقوام ترک و تاتار یا غوزها و اغوزها(oghozha ) و اوشارها که افشارها باشند که در پیرامون شهرهای آذربایگان مستقر شده بودند به مرور عقب نشینی می کرد و رو به فراموشی می گذاشت. و این وضع در دوره صفویان که با ورود ترکمانهای مهاجر قزلباش و چیرگی و انبوهی آنها که شیعه بودند یعنی در واقع علی اللهی بودند و از خاندان صفوی هواخواهی می نمودند و بیشتر کارهای دولتی و لشکری به دست آنان و به زبان آنان انجام می گرفت شدت یافت و مردم شهرها یا تاجیکان از ترس جان مجبور شدند زبان ترکی را فراگیرند و محاورات خود را با این زبان انجام دهند. مدتها این دو زبان ادامه یافت تا رفته رفته آذری جای خود را به زبان اقوام مسلط داد و ازحدود سده ۱۱ و ۱۲ ترکی در تمام شهرهای آذربایگان رواج یافت و آذری به اسم زبان تاتی در تعدادی از روستاهای دوردست و کوهپایه های صعب العبور و دره هایی که پای ترکان بدان جا نرسیده تکلم می شود.

    • داریوش

      در ادامه
      این مزخرف که زبان فارسی لهجه سی و سوم عربی است حرف چرند و بی پایه واساسیت اولا عربی به طور دقیق‌ دارای ۴ گویش زیر است که هر کدام خود دارای لهجه‌های فراوانی است.

      لهجه مصری
      لهجه مغربی (شامل لهجه‌های: مراکشی، تونسی، الجزایری و...)
      لهجه خاوری (شامل لهجه‌های: لبنانی، فلسطینی، و عرب زبانان غرب کشور اردن)
      لهجه عراقی و یا خلیجی (شامل لهجات عراقی، کویتی، شرق سوریه، ساحل خلیج فارس از عراق تا کشور عمان و سواحل جنوبی و جنوب غرب ایران اهواز و در آبادان و شادگان
      دوما این حرف خنده اور توسط کودن های دست پرورده جهموری جعلی آذربایجان نوشته و به به منظور تجزیه طلبی ترویج شده
      در چند سال اخیر، پان‌ترکیستها برای ثبات دروغهای خود پای سازمان بین الملل و یونسکو را به میان کشیده‌اند. چنان‌که هفت‌نامه‌ی امیدزنجان، دروغی شرم‌آور به این‌ سان را چاپ نمود و پان‌ترکیستهایی مانند ماشاءالله رزمی و غیره آن را در مجلات رایاسپهر نیز گسترش دادند.
      دروغ به این سان است:
      سازمان یونسکو طی آماری ترکی را سومین زبان با قاعده دنیا و زنده‌ای دنیا معرفی کرده و فارسی را لهجه‌ی سی و سوم عربی به حساب آورده است. سازمان یونسکو سال 1999 میلادی را سال «دده قورقود» نامگذاری کرده است. این افتخار بزرگ بر ترک‌زبانان مبارک باد!
      نخست باید گفت که هر سال یا چندسالی سازمان یونسکو بزرگداشت مشاهیر و آثارهای فرهنگی کشورهای گوناگون را جشن میگیرد و جشن دده‌قورقود متعلق به کشورهای ترک‌زبان بوده است و نه کل کشورهای زیر نظر یونسکو. چنانکه برای نمونه جشن بزرگان ایرانی مانند ناصر خسرو و فردوسی یا زردشت جشن کشور عربستان نبوده است. یعنی این چیز خاصی نیست و یونسکو کم و بیش هرسال جشن مشاهیر و دستاوردهای فرهنگی کشورها(آنها که پیشنهاد بزرگداشتی را میکنند) را انجام میدهد.
      اما بخش دروغین این روزنامه همان جمله‌ی نخستین آنست. یعنی یونسکو هرگز چنین آمار و ارقام دروغینی نداده است. برای نمونه هر زبان شناسی میداند که ما چیزی به نام "زبان ترکی" نداریم بلکه خانواده‌ی زبانهای تورکیک داریم که دوتا از این زبانها همان ترکی آذربایجانی و ترکی استانبولی است.
      یکی از پژوهشگران ایرانی به نام سلیم نیساری، مچ دروغ‌گویان را گرفته و موضوع را به طور نوشتاری دوجانبه با سازمان علمی و فرهنگی یونسکو در میان گذاشت.
      پاسخ یونسکو هم این بود:
      یونسکو-مورخ مارس 13 2002
      در جواب نامه‌ی مورخ 12 ژانویه 2002 که پرسیده بودید آیا یونسکو اعلامیه‌ای در مورد درجه بندی زبان‌های مهم جهان منتشر ساخته است، اشعار می‌دارد که یونسکو هرگز به صدور چنین اعلامیه‌ی غیرمنطقی مباردت نکرده است.
      بنگرید به:
      جلال متینی، "دروغهای بزرگ درباره‌ی آذربایجان"، ایرانی‌شناسی، دوره‌ی جدید، سال 16
      و همچنین:
      «اطلاعیه‌ی یونسکو در مورد درجه بندی زبانها»، کتاب هفته، تهران، مورخ 25 اردبیهشت 1381.
      این مزخرف اشکار در هیچ اطلاعیه و بیانیه و سند علمی و فرهنگی از طرف یونسکو مطرح نشده و اصلا وجود ندارد که در دسترس باشد که ابلهان بخواهند از ان به عنوان رفرنس استفاده کنند.
      در موردهای دیگه هم که عده ای سنگ الهام علیف را به سینه میزنند باید گفت از ایران بروید پیش همان الهام خانم شاید چیز بیشتری گیرتان بیاید.

    • داریوش

      کتابچهٔ سازمان سیا ، شمار سخن‌گویان ترکی آذربایجانی در ایران را معادل ۱۶٪ کل جمعیت این کشور تخمین زده‌است . تخمین دانشنامهٔ زبان کمبریج[۱۷] برای سال ۱۹۸۶، ۱۲ میلیون در کل و ۷ میلیون در ایران (۱۵٪) بوده‌است (با احتساب قشقایی‌ها). دانشنامهٔ بین‌المللی زبانشناسی نیز در تخمین سال ۱۹۸۶، تعداد سخنگویان به این زبان در ایران را ۷،۷۶۰٬۰۰۰ نفر (۱۶٪ درصد) براورد می‌کند که به تخمین دانشنامهٔ زبان کمبریج بسیار نزدیک است. در تخمین‌های دیگر مانند سایت اتنولوگ جمعیت ایرانیان آذری را ۱۵٬۵۰۰٬۰۰۰ نفر اعلام کرده است.

      همچنین سازمان سیا در سال ۲۰۰۸ جمعیت ترک‌زبانان جمهوری آذربایجان را ۹۰٫۳٪ از مردم آن کشور گزارش کرده‌است.

    • حسین

      جوری فارسی پارسی میکنید انگار واقعا زبان فارسی هست .این زبان تاجیکی هست و در کتابهایه تاریخی همیشه دو اسم به چشم میخوره تورکها و تاجیک ها فارسی است از دست پختهایه رضا شاه .
      اقایه کورش هم سند سازمان سیا رو میکنه خخخخ کورش از شیراز و اصفحان تا همدان تا بویراحمد تورک داریم به زبان تورکی لهجه قشقایی حرف میزنن.حالا اینا رو با زنجان قزوین تالش گنبد کاووس خود مشهد جمع کن ببین سند سیا واقعیه هست ایا؟تهران رو هم که همه میدونیم هشتاد درصد تورکه

      پاسخ ها

      • sara h q.n

        منبع داری؟؟یامدرک؟؟؟روهوا حرف نزن اینو از کجات در اوردی امارگیر خوبی میشی در اینده حرفت اصلا پایه و بنیاد اساس نداره .......

      • بدون نام

        منبعت برای حرفات استناد به ،همه میدونن،بود؟؟ اصفحان!!!

    • داریوش

      اولا اسم من داریوش نه کوروش سه کامنت بالا رو به دقت بخوان معلومه خیلی هولی
      دوما مزخرف گفتن هیچ فایده ای نداره حرف باد هواس هرچیزی که میگی باید بر اساس منابع و امار باشه نه تخیلات و گنده گویی های خودت
      این حرفایی که زدی طبق کدام منابع تاریخی؟کتاب؟یا امار دقیق بین المللی؟

    • هانیه

      کی گفته تهران هشتاد درصد ترکه اکثر ترکهای تهران حتی بجه هاشونم ترکی بلد نیستن بزور میفهمن اخه اون لهحه مسخره شمارو چه بفارسی تشبیه کردن..تراختور بعد منچستر اولهههه داداشششش بالای صدوپنحاه درصدم طرفدار داره خخخخخخخخخخ

    • علیرضا

      هرچیه ما ترک زبانان 7000سال تاریخ داریم
      شما پان فارس ها 2500سال بعد زبان فارسی 33مین لحجه عربیه
      یاشاسین تورک میلته

      پاسخ ها

      • داریوش

        در ابتدا جان کدام سند یا مدرک باستانی در مورد تمدن و شهرنشینی وتشکیل حکومت قومی به نام ترک در 7000 سال قبل موجوده چرا همه چیز رو از اقوام دیگه میخواید تقلید کنید؟کدام اثر یا بنای تاریخی حتی از تاریخ 7000 ساله مغولها وجود داره؟چه برسه به ترکها.
        کدام دانشمند و اندیشمند و تاریخ دان مشهور جهان از روم تا یونان باستان در هزاران سال قبل درباره تمدن 7000 ساله قومی به نام ترک حرف زده.اون وقت میگید به ما انگ نادانی نزنید.
        در ضمن ایران 7000سال شهرنشینی داره و اون 2500 سال 2500 سال تشکیل حکومت و پادشاهی از زمان مادهاست نه شهرنشینی.در مورد این مزخرف هم که زبان فارسی لهجه است و غیره حرفت خنده داره اقلا کامنتهای قبلی من را بخوان
        این مزخرف که زبان فارسی لهجه سی و سوم عربی است حرف چرند و بی پایه واساسیت اولا عربی به طور دقیق‌ دارای ۴ گویش زیر است که هر کدام خود دارای لهجه‌های فراوانی است.

        لهجه مصری
        لهجه مغربی (شامل لهجه‌های: مراکشی، تونسی، الجزایری و...)
        لهجه خاوری (شامل لهجه‌های: لبنانی، فلسطینی، و عرب زبانان غرب کشور اردن)
        لهجه عراقی و یا خلیجی (شامل لهجات عراقی، کویتی، شرق سوریه، ساحل خلیج فارس از عراق تا کشور عمان و سواحل جنوبی و جنوب غرب ایران اهواز و در آبادان و شادگان
        دوما این حرف خنده اور توسط کودن های دست پرورده جهموری جعلی آذربایجان نوشته و به به منظور تجزیه طلبی ترویج شده
        در چند سال اخیر، پان‌ترکیستها برای ثبات دروغهای خود پای سازمان بین الملل و یونسکو را به میان کشیده‌اند. چنان‌که هفت‌نامه‌ی امیدزنجان، دروغی شرم‌آور به این‌ سان را چاپ نمود و پان‌ترکیستهایی مانند ماشاءالله رزمی و غیره آن را در مجلات رایاسپهر نیز گسترش دادند.
        دروغ به این سان است:
        سازمان یونسکو طی آماری ترکی را سومین زبان با قاعده دنیا و زنده‌ای دنیا معرفی کرده و فارسی را لهجه‌ی سی و سوم عربی به حساب آورده است. سازمان یونسکو سال 1999 میلادی را سال «دده قورقود» نامگذاری کرده است. این افتخار بزرگ بر ترک‌زبانان مبارک باد!
        نخست باید گفت که هر سال یا چندسالی سازمان یونسکو بزرگداشت مشاهیر و آثارهای فرهنگی کشورهای گوناگون را جشن میگیرد و جشن دده‌قورقود متعلق به کشورهای ترک‌زبان بوده است و نه کل کشورهای زیر نظر یونسکو. چنانکه برای نمونه جشن بزرگان ایرانی مانند ناصر خسرو و فردوسی یا زردشت جشن کشور عربستان نبوده است. یعنی این چیز خاصی نیست و یونسکو کم و بیش هرسال جشن مشاهیر و دستاوردهای فرهنگی کشورها(آنها که پیشنهاد بزرگداشتی را میکنند) را انجام میدهد.
        اما بخش دروغین این روزنامه همان جمله‌ی نخستین آنست. یعنی یونسکو هرگز چنین آمار و ارقام دروغینی نداده است. برای نمونه هر زبان شناسی میداند که ما چیزی به نام "زبان ترکی" نداریم بلکه خانواده‌ی زبانهای تورکیک داریم که دوتا از این زبانها همان ترکی آذربایجانی و ترکی استانبولی است.
        یکی از پژوهشگران ایرانی به نام سلیم نیساری، مچ دروغ‌گویان را گرفته و موضوع را به طور نوشتاری دوجانبه با سازمان علمی و فرهنگی یونسکو در میان گذاشت.
        پاسخ یونسکو هم این بود:
        یونسکو-مورخ مارس 13 2002
        در جواب نامه‌ی مورخ 12 ژانویه 2002 که پرسیده بودید آیا یونسکو اعلامیه‌ای در مورد درجه بندی زبان‌های مهم جهان منتشر ساخته است، اشعار می‌دارد که یونسکو هرگز به صدور چنین اعلامیه‌ی غیرمنطقی مباردت نکرده است.
        بنگرید به:
        جلال متینی، "دروغهای بزرگ درباره‌ی آذربایجان"، ایرانی‌شناسی، دوره‌ی جدید، سال 16
        و همچنین:
        «اطلاعیه‌ی یونسکو در مورد درجه بندی زبانها»، کتاب هفته، تهران، مورخ 25 اردبیهشت 1381.
        این مزخرف اشکار در هیچ اطلاعیه و بیانیه و سند علمی و فرهنگی از طرف یونسکو مطرح نشده و اصلا وجود ندارد که در دسترس باشد که ابلهان بخواهند از ان به عنوان رفرنس استفاده کنند

      • sara h q.n

        واقعا این امارایه چرت و پرت و از کجاتون در میارین ؟؟
        چرا اینقدر حرف الکی میزنین اخه
        اقای علیرضا میتونم منبعت رو بپرسم؟؟
        از کدوم منبع معتبر اینو در اوردی
        همینه دیگه سوادتون در همین حده
        همینه که الان وضعیتمون اینه......

      • بدون نام

        لهجه ،دلبندم.لهجه درسته.برو کتاب بخون و یواد یاد بگیر بعد بیا سعی کن تفرقه بندازی

    • sina

      سلام؛صرفا جهت اطلاع شما؛فارسی لهجه اس؛ولی چون کشور تشکیل داده خود ایران به عنوان زبان قبولش داره؛حالا چرا؛چون فقط ۴حرف به خودش اختصاص داره؛چقد شما بی سوادین که هنوز نمیدونید بقیه ی حروف الفبامون عربیه؛نشون به اون نشون که اونا همشو درست و متفاوت از هم تلفظ میکنن وما اکثرشو شکل هم تلفظ میکنیم این یعنی یک نقص بسیار بزرگ واسه اینکه فارسی در یونسکو در مرتبه ی هشتم مورد قبول نباشه؛در ضمن؛اینقد دنبال سی و دو تا لهجه ی دیگه نباش ابله جان؛کشورای عربی و عرب زبانها بیشتر از سی و دو تان؛متاسفانه ما ایرانیا مثه برره فکر میکنیم همه چی مال خودمونه و فقط از توهماتمون طومار درست میکنیم

      پاسخ ها

      • داریوش

        اولا این که میگی فارسی لهجه است تمام این مزخرفاتت ساخته و پرداخته نویسندگان و جدایی خواهان جمهوری جعلی اذربایجانه که تا همین 200سال قبل جزو ایران بود.
        در ضمن چنان گنده گویی میکنی که ایران کشور تشکیل داد انگار همین پارسال ایران به وجود امده .محض اطلاع جدایی طلبان همانند تو باید بگم این کشور جعلی اذربایجانه که فقط 20 ساله استقلال پیدا کرده و کشور شده نه ایران
        ایران بزرگ تمدن بیش از 7000سال و پادشاهی 2500 ساله داره.
        در مورد لهجه بودن فارسی هم مطلب بالا رو دوباره تکرار میکنم.
        این مزخرف که زبان فارسی لهجه سی و سوم عربی است حرف چرند و بی پایه واساسیت اولا عربی به طور دقیق‌ دارای ۴ گویش زیر است که هر کدام خود دارای لهجه‌های فراوانی است.

        لهجه مصری
        لهجه مغربی (شامل لهجه‌های: مراکشی، تونسی، الجزایری و...)
        لهجه خاوری (شامل لهجه‌های: لبنانی، فلسطینی، و عرب زبانان غرب کشور اردن)
        لهجه عراقی و یا خلیجی (شامل لهجات عراقی، کویتی، شرق سوریه، ساحل خلیج فارس از عراق تا کشور عمان و سواحل جنوبی و جنوب غرب ایران اهواز و در آبادان و شادگان
        دوما این حرف خنده اور توسط کودن های دست پرورده جهموری جعلی آذربایجان نوشته و به به منظور تجزیه طلبی ترویج شده
        در چند سال اخیر، پان‌ترکیستها برای ثبات دروغهای خود پای سازمان بین الملل و یونسکو را به میان کشیده‌اند. چنان‌که هفت‌نامه‌ی امیدزنجان، دروغی شرم‌آور به این‌ سان را چاپ نمود و پان‌ترکیستهایی مانند ماشاءالله رزمی و غیره آن را در مجلات رایاسپهر نیز گسترش دادند.
        دروغ به این سان است:
        سازمان یونسکو طی آماری ترکی را سومین زبان با قاعده دنیا و زنده‌ای دنیا معرفی کرده و فارسی را لهجه‌ی سی و سوم عربی به حساب آورده است. سازمان یونسکو سال 1999 میلادی را سال «دده قورقود» نامگذاری کرده است. این افتخار بزرگ بر ترک‌زبانان مبارک باد!
        نخست باید گفت که هر سال یا چندسالی سازمان یونسکو بزرگداشت مشاهیر و آثارهای فرهنگی کشورهای گوناگون را جشن میگیرد و جشن دده‌قورقود متعلق به کشورهای ترک‌زبان بوده است و نه کل کشورهای زیر نظر یونسکو. چنانکه برای نمونه جشن بزرگان ایرانی مانند ناصر خسرو و فردوسی یا زردشت جشن کشور عربستان نبوده است. یعنی این چیز خاصی نیست و یونسکو کم و بیش هرسال جشن مشاهیر و دستاوردهای فرهنگی کشورها(آنها که پیشنهاد بزرگداشتی را میکنند) را انجام میدهد.
        اما بخش دروغین این روزنامه همان جمله‌ی نخستین آنست. یعنی یونسکو هرگز چنین آمار و ارقام دروغینی نداده است. برای نمونه هر زبان شناسی میداند که ما چیزی به نام "زبان ترکی" نداریم بلکه خانواده‌ی زبانهای تورکیک داریم که دوتا از این زبانها همان ترکی آذربایجانی و ترکی استانبولی است.
        یکی از پژوهشگران ایرانی به نام سلیم نیساری، مچ دروغ‌گویان را گرفته و موضوع را به طور نوشتاری دوجانبه با سازمان علمی و فرهنگی یونسکو در میان گذاشت.
        پاسخ یونسکو هم این بود:
        یونسکو-مورخ مارس 13 2002
        در جواب نامه‌ی مورخ 12 ژانویه 2002 که پرسیده بودید آیا یونسکو اعلامیه‌ای در مورد درجه بندی زبان‌های مهم جهان منتشر ساخته است، اشعار می‌دارد که یونسکو هرگز به صدور چنین اعلامیه‌ی غیرمنطقی مباردت نکرده است.
        بنگرید به:
        جلال متینی، "دروغهای بزرگ درباره‌ی آذربایجان"، ایرانی‌شناسی، دوره‌ی جدید، سال 16
        و همچنین:
        «اطلاعیه‌ی یونسکو در مورد درجه بندی زبانها»، کتاب هفته، تهران، مورخ 25 اردبیهشت 1381.
        این مزخرف اشکار در هیچ اطلاعیه و بیانیه و سند علمی و فرهنگی از طرف یونسکو مطرح نشده و اصلا وجود ندارد که در دسترس باشد که ابلهان بخواهند از ان به عنوان رفرنس استفاده کنند.
        هر چرندی که میگی بدون رفرنسه.اگر سواد انگلیسی داری که مطمنم همین جملاتتم بزور نوشتی به سایت یونسکو سری بزن هیچ مطلبی در اینباره ارایه نشده.
        یونسکو چنین حرفهای خنده داری رو تا به حال منتشر نکرده و کلا صلاحیت تعیین و رتبه بندی نداره یونسکو یک سازمان علمی فرهنگی اموزشی است.به بیانیه های یونسکو مراجعه کن در بالا هم مکاتبه یکی از اعضای فرهنگستان زبان فارسی و یکی از اساتید درباره این چرندیات انجام شد و در روزنامه چاپ شد.
        این حرف احمقانه ای که زدی دنبال 32 لهجه دیگه نباش این گفته ویکی پدیاست که کلا لهجه های عربی رو بر اساس منابع اعراب تقسیم بندی کرده انتظار نداشته باش چرندیات جدایی طلبان رو ادا کنند
        در حالت کلی عربی گفتاری را به دو بخش خاورمیانه‌ای و باختری تقسیم می‌کنند اما به طور دقیق‌تر عربی دارای ۴ گویش زیر است که هر کدام خود دارای لهجه‌های فراوانی است.

        لهجه مصری
        لهجه مغربی (شامل لهجه‌های: مراکشی، تونسی، الجزایری و...)
        لهجه خاوری (شامل لهجه‌های: لبنانی، فلسطینی، و عرب زبانان غرب کشور اردن)
        لهجه عراقی و یا خلیجی (شامل لهجات عراقی، کویتی، شرق سوریه، ساحل خلیج فارس از عراق تا کشور عمان و سواحل جنوبی و جنوب غرب ایران، اهواز و در آبادان و شادگان
        از این میان عربی مصری به عنوان گویش گفتاری زبان دوم مشترک میان همه عرب‌زبانان به کار می‌رود. و دلیل آن وجود انبوه فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و منابع عربی به این گویش است.
        در ضمن در تقسیم بندی لهجه عربی توسط خود عربها این ترکیه است که به در قسمت لهجات بلاد شام نامش اورده شده مراجعه کن به رفرنس:
        كان الشاعر اللبناني سعيد عقل من أول الرواد الذين دعوا إلى اعتبار اللهجة اللبنانية لغة مستقلة، بالإضافة لكمال شرابي ونجيب جمال الدينلهجات بلاد الشام، وتتفرع منها: اللهجات السورية واللهجات اللبنانية والأردنية واللهجات الفلسطينية واللهجة القبرصية. يتحدث بها 35 مليون شخص تقريبًا في كل من: لبنان وسوريا والأردن وفلسطين وإسرائيل وقبرص وتركيا. هي من أقرب اللهجات إلى الفصحى ومن أكثرها فهماً وتداولاً، وخصوصاً بعد الانتشار الواسع الذي حققته الأعمال الدرامية السورية. نادى بعض المفكرين والداعمين لفكرة "الوطن السوري" أو "سوريا الكبرى" باعتبار هذه اللهجة لغة مستقلة، كما نادى البعض الآخر باعتبار اللهجة اللبنانية لغة مستقلة
        در نوشتار بالا به ترکیه اشاره شده.
        هیچ اسمی از فارسی نیست فارسی زبانی است که پس از این همه سال هنوز شکل خودش رو حفظ کرده.وقتی میگیم لهجه یعنی هر دو زبان همدیگر رو درک کنند نادان.
        در مورد الفبا هم باید بهت بگم الفبای خود ترکیه تف سر بالاست چون ترک ها خط ندارند خطشان همان خط مشترک عربی بود اما از سال 1928 میلادی الفبای لاتین انگلیسی برای ترکیه و ترکها انتخاب شد به عنوان یک خط رسمی پس اولا برو و به ترکیه ایراد بگیر.
        تعداد کشور ربطی به تعداد لهجه نداره تعداد کشورهای متکلم به زبان عربی 20 کشور هست تعداد گویش ها رو هم در بالا اشاره کردم ببین.
        این چرندیات تجزیه طلبان و گنده گویی ها فقط بین خودتان مصرف داخلی داره نه در مجامع.
        تو به فکر خودت باش که به لهجه تهرانی فارسی رو صحبت میکنی که کلاست پایین نیاد.
        یا اینطرفی یا طرف دروغها باش.

      • sara h q.n

        از کدوم منبع این حرفو میزنی؟؟؟؟
        اگه چند تا کتاب درباره این موضوع ها مثل لحجه و زبان و .... میخوندی الان این حرفو نمیزدی
        دوستان لطفا برای نظراتتون منبع ،مدرک و دلیل برای مدرکتون بیارید .یادبگیریم از خودمون حرف چرت و پرت و یه مشت امار ارقام الکی نزنیم

      • بدون نام

        مدرکت برای لهجه چیه؟ کدوم منبع؟ متوهم ترکیه است که بعد از فروپاشی عثمانی میخواد با زبان و جعل تاریخ برای خودش امپرغطوری درست کنه و متوهم خائن مجازی که ته تهش میرسه به انگل استان.

    • بدون نام

      تاهمین چهل وپنجاه سال پیش خود ترکیه خطش فارسی بود پاکستان وهند هم بیشترزبونشون ازکلمات فارسیه وخط پاکستان هم فارسی بود

      پاسخ ها

      • متمدن

        ترکیه خطش فارسی نبود عربی بود.گ چ پ ژ نداشت

    • بدون نام

      دوستان عزیز ایرانی چرا وقت خودتون با کسایی حروم میکنید ک تاهمین چندوقت پیش یکی ازروستاهای ایران محسوب میشدن در حد ایران کشورها و تمدنهایی مثه مصرو یونان و رومه نه دهاتهایی مثه ترکیه واذربایجان.ک ازاختلاف ایران بابقیه کشورها
      این دوران هم تموم میشه اما اونهمه اسنادتاریخی ک ازگذشته باقی موندن باعث بی ابرویی اینا پیشه نسلهای اینده میشه هروقت تونستن نقشه ها و اسناد مربوط به خلیج فارس تغییربدن بقیه رو هم میتونن.حالا بااین بازیهای سیاسی هرکشوریکی ازافتخارات و دانشمندای ایران صاحب بشن ک حتی اینم خودش یه دلیل ازبزرگی ایرانیاس ک اینهمه سرودستبراشون میشکنن

    • Erfan

      شما که نمدونین قزاقی.ازبکی .همه از لهجه های ترکی هستند چرا درباره ی زبان ترکی نظر میدین شمااااا پان فارسا ها روی ضعف های خودتون رو باا ین کار ها می بندید

    • سر ایران

      همه زبانها در ایران محترم اند. ....

    • امیر

      سلام به نظر من همه باید با زبان عربی آشنا باشند تا با معارف و زیبایی های لفظی قران پی ببرند

    • بدون نام

      کاملا موافقم

    • مهدی

      زبان فقط وسیله انتقال مفاهیمه
      شمایی که داری سنگ زبانتو به سینه می زنی اینو بدون تو دنیای امروزی واسه زبان یک نفر تره هم خورد نمی کنند
      ... برو شاهنامه بخون به جز چند تا کلمه عربی نداره کلا دستور زبانش فرق میکنه
      بعدش شمایی که میگی به ترکها زبونتون مسخرس مطمئن باش شما اگه ترکی حرف بزنی خیلی مسخره تر از فارسی حرف زدن ترکهاست
      حالا هی به سرو کله هم بپرید بهتون مدال افتخار بدن واسه زبانتون
      کلام آخر .زبون خوب و بد نداریم همشون یه روش مجزان برای انتقال مفاهیم والاسلام

    • محمد

      سلام.ترکی زبان به حساب میاد چطورمیشه ۴۰میلیون ایرانی ترک باشه ترکیه .اذربایجان ازبکستان......همگی ترک اند .یاشاسین بوتون ترکلری درضمن فارسی زبان نیس لهجه است اونم بیست وششمین لهجه عربی است

      پاسخ ها

      • سالم

        کدام اماری میگه که ایران 40 میلیون ترک داره؟حرفهای شما واقعا مضحک و خنده داره....

      • بدون نام

        چهل میلیون نه چهل درصد که وزیر امور خارجه گفته

      • بدون نام

        اشتباه فکر می کنی

      • بدون نام

        من کرد نیستم ولی محض اطلاع جنابعالی فقط ترکیه 32 میلیون گرد داره

      • بدون نام

        خزعبلات،ببخشید یعنی ادعاهات مدرکش کو؟

    • محمد

      خخخ این آذری ها واقعا فک کردن ترکی زبانه؟!؟!؟!؟ ترکی مثل اردو زبان به حساب نمیاد چون ساختار مستقل نداره تمام کلمات گرامری ترکی از فارسی و عربی هستش و هیچ زبان شناسی ترکی رو زبان مستقل حساب نکرده!! این هم کلمات گرامری ترکی:
      اگر - دیگر - چونکه - و - یا - که - بلکه - حتی - فقط - اما - هنوز - هر - هرکس - اصلا - هیچ
      ترکی و اردو زبان نیستند بلکه ترکیبی از زبان های دیگر هستند ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ترکی مثل اردو! فارسی ساختار مستقل نداره و شصت هفتاد درصدش عربیه بعدش اینهمه تورکی تو فارسی مثل قاشق قاب توپ بشقاب اتاق و... اگه واژه های ترکی تو فارسی نبود شما چچوری غدا میخوردین جناب خان؟

      • داریوش

        برابر پارسی چند واژه نووارد در فارسی‌ تهرانی (قاشق، بشقاب..)

        یکی از پان​ترکیستها با تمسخر و پوزخند ادعا میکند که زبان فارسی واژه‌ای برای "بشقاب" "قاشق" و لوازم روزانه ندارد. همچنین پان‌ترکیست دیگری ادعا میکند که واژه‌ای برای تمدن برای فارسی نیست. پان‌ترکیست دیگری میگوید:

        « کتاب ترکها و ایران (چاپ دوم) مرکز تحقیقات مجمع دانشگاهیان آذربا یجانی (آبتام) web site: www.azbiltop.com/abtam
        چند هزار لغت با ریشه ترکی در زبان فارسی موجود است که از لغات بیش از600 لغت جزء کلمات مصطلح و روزمره است . مانند آقا خانم
        ،سراغ ، بشقاب ،قابلمه ،دولمه ،سنجاق ، اتاق ، من ، تخم ، دوقلو ،باتلاق ، اجاق ،آچار ،اردک ،آرزو ،سنجاق ،دگمه ،تشک ،سرمه ،فشنگ ،توپ ، تپانچه ،قاچاق ، گمرک ، اتو ، آذوقه ، اردو ، سو غات ، اوستا ، الک ، النگو ، آماج ، ایل ، بیزار ، تپه ، چکش ، چماق ، چوپان ،چنگال ، چپا ول ،چادر ،باجه ،بشگه ،بقچه ،چروک ،.......( یک هزار واژه اصیل ترکی در فارسی ،محمد صادق نائبی www.tribun.com/1000/1070.htm)
        بیان حقیقت مزایای زبان ترکی نسبت به فارسی براساس دلایل بر برتری ملت ترک بر فارس نمی شود و چنین منظوری نیز در نوشته مد نظر نیست ، بلکه هدف افشای حقایقی است که 80 سال مغرضانه جهت تحقیر ونابودی ملت ما کتمان و تحریف شده است !»

        البته در رابطه با بشقاق و قاشق این پان‌ترکیستها به فارسی تهران بیشتر مینگرند(و هیچ آگاهی از گویشه‌های دیگر فارسی و زبانهای ایرانی بکلی ندارند) ولی اینطور نیست که زبان فارسی معادلهای کهنتر آن را نداشته باشد. بسیاری از واژگان فارسی را نیز (مانند بیزار و اوستا و چنگار و چادر و قشنگ و آرزو و تخم و من (شباهت این با زبان ترکی من ربطی ندارد و خود این واژه برمیرگدد به پارسی باستان رجوع کنید به لغتنامه دهخدا)..) به طور اشتباه ترکی پنداشتند.

        بلکه فارسی تهران برخی از لغات ترکی را دارد که در سایر گویشهای فارسی و زبان‌های ایرانی دیگر نیست. اما زمانیکه ما میگوییم "فارسی"(به طور گسترده‌ترین معنی این لغت) منظور تنها فارسی تهران نیست. فارسی به طور معنی واقعی وگسترده‌ی خود، فراگیرنده‌ی لهجه‌ها فارسی(از سمرقند و دوشنبه تا درفول و جاهای دیگر خوزخستان) و حتی گویش‌های ایرانی دیگر نیز هست.

        برای نمونه:

        بشقاب=تابک٬ لب‌تخت٬ عثمانی هم واژه تابک فارسی را بکار میبرند

        در فرهنگ حسابی:

        بشقاب: دوری-تابکتابک (در ترکیه جالب است بدانید که واژه‌ی تابک که از تابه‌ی پارسی است را بکار می‌برند)

        بشقاب ماهواره: بازتاب‌گر

        بشقاب پهن: تبرک، گرباک

        بشقاب کشیده: دیس بشقاب بزرگ: زکنج

        بشقاب سفالی: سُکره

        بشقاب سفالی بزرگ: زُکَند

        بشقاب چوبی: چپین

        بشقاب ژرف: گردنا (gerdana)

        بشقاب گندم‌کوبی: گندم‌با، فروشک



        قاشق را در کرمانشاه چمچه میگویند. در پارسی میانه نیز کپچک میگویند که در فارسی امروزی کفچه شده‌است.
        در لغتنامه دهخدا نیز کپچپک پهلوی آمده است که فارسی کنونی آن کفچه است. در کردی کرمانجی (در ترکیه) همین واژه به گونه kevchi آمده است.

        بنابر لغتنامه دهخدا:

        http://www.loghatnaameh.com/dehkhodaworddetail-d29106a91f3a43c196e1545d50b7d285-fa.html

        کفچه. [ ک َ چ َ / چ ِ ] (اِ) چمچه . (برهان ) (فرهنگ جهانگیری ). کفگیر. کمچه . چمچه . (انجمن آرا). چمچه ٔ کلان . (غیاث ). ملعقه . (دهار). کفچ . کپچ . کپچه . کبچه . پهلوی کپچک ۞ ، طبری کچه ۞ (قاشق ). گیلکی نیز کچه ۞ (قاشق بزرگ ).(از حاشیه ٔ برهان چ معین ).

        در واقع پان‌ترکیستها بخاطر ترفندکاری تنها گویش فارسی تهران را در نظر دارند و به زبان/گویشهای فارسی و ایرانی دیگر توجه ندارند. چیزی در حدود طبرستان/گیلان و کرمانشاه/کردستان و تالش از یک طرف و تقریبا اغلب لهجه‌های مرکز کشور چیزی به عنوان "کچه" یا کفچه/کفجه و کمچه و غیره را بکار میبرند. در قزوین چمچه، کمچه، کپچه، در استان فارس و گیلکی: کچه، بستو. قاشق را چیبک هم گویند. علاوه بر استان فارس و گیلان، در لنکران و خراسان هم قاشق را کچه میگویند. یعنی چیزی از تالش تا استان فارس کم و بیش یک لغت برای آن وجود دارد، که آن هم در واقع باید دگرش کفچه/کپچه باشدکه در بسیاری جاهای دیگر هم استفاده میشده یا میشود. خلاصه اصل همه این پهلوی کپچک(کف+چه) است که در فارسی نوشتاری دری کفچه‌ است. پستو هم در استان فارس کاربرد دارد که شاید هم‌ریشه با لغت "پسته" باشد و این شباهت شاید برای مانندنگی هیل پسته و کفچه باشد.


        بسیاری از واژگانی که نام بردند نیز ریشه ترکی نداشت و یونانی/روسی/تازی بودند و نیمی هم فارسی بودند و دیگرش هم را در زبان پهلوی و فارسی کهن به آسانی میتوان برایشان جایگزین پیدا کرد. به این نکته بنگرید که واژگان ناب ایرانی برای واژگان ترکی (که تعدادشان بسیار اندک است) در فارسی موجود است و تنها در گویش تهران است که چند واژه ترکی به خاطر قاجارها در ان راه یافته است. اما اگر پان ترکها برابرهایی برای واژگان فارسی که ما میاوریم داشته باشند آن برابرها اغلب نوساخته هستند و در فرهنگ و زبان ترک وجود نداشتند.

        زیرا ترکی چندان اثری بر فارسی نگذاشته است (هیچی از لحاظ دستور زبانی). و فارسی خیلی بیشتر در ترکی اثر گذاشته است. تازه اگر میبینم که واژگان تازی در فارسی زیاد هستند برای اینست که اعراب دویست سال بر ایران فرمانروائی کردند. اما در برابر این، حاکمان ترک/ترکزبان هزارسال بر ایران حکومت کردند اما سیل واژگان چندین برابر از سوی فارسی به ترکی وارد گشت و این همان حرفیست که از زبان‌شناسان و تاریخ‌دانان (مانند پلانهول) نیز نقل قول کردیم.

    • ناشناس

      خیلی خوبه که زبان هارو به لحاظ علمی بررسی کنیم دور از هرگونه تعصب که نشانه جهله!اینطوری به نتایج بهتری هم میرسیم اگر دور از قوم نداری و تعصب پژوهش داشته باشیم. توجه کنید هموطنان زبان صرفا یک وسیله ارتباطیه که بتونیم به وسیله اون مطلبمونو به طرف مقابل برسونیم،موفق باشید

    • دانا

      هموطنان ترک من که بعضا خودتون رو هموطن ما نمیدونید از دیدگاه من تحصیل به زبان مادریتون بدون هیچ تبصره و توجیهی حقتونه و بانیان این تبعیض مستوجب مجازاتند.
      دوستان فارس که این حجم از آمار و ارقام دروغین رو نمیتونید هضم کنید و گاهی دارید دست به توهین به زبان ترکی میزنید خواهش میکنم مراقب باشید که دارید آب به آسیاب دشمن می ریزید. اصلا چرا باید جواب این پان ترکها رو بدین که از این سایت به اون سایت و از این بلاگ به اون بلاگ می پرن و میخوان یک سری موهومات رو تو سر بقیه فرو کن و با به لج انداختن فارسها مجبورشون کنن که جوابایی تند بدن که منطقی نیست. اینا هنوز تو دوره جعفر پیشه وری و حتی قبل تر از اون موندن. بزارین توخیال بافی هاشون پرچم آذربایجان بزرگ رو در حالی که دارن سرود ملی آذربایجان رو میخونن تکون بدن و خوش باشن...
      این داستان تعصب قومیتی در مورد هر قومی چه ترک و فارس و کرد و ... جز عقب موندگی چیزی نیست. میدونید پان ترکها و حتی پان فارسها و هر اسم مسخره ای که دارید فرق من نوعی (و دوستانی که ورای قوم و نژاد فکر میکنن) با شما ها چیه ؟ شما ها هنوز از تفکر قرون وسطی (نتونستم معادل شرقی براش پیدا کنم، منظورم عقب مونده و قبیله ای فکر کردنه) که توش جنگهای قومیتی و خون بس و ... زیاد بود پیشرفت نکردید ولی ما به اون حد از تمدن رسیدیم که جنسیت، قومیت، نژاد و این چیزای کوته فکرانه رو کنار بزاریم و به دنیا با دید انسانی نگاه کنیم. تو ایران بین تک تک اقوام و نژادها که در جوار هم هستن جدال وجود داره ... مثلا مردم رشت با انزلی دشمنن، تو استان فارس مردم جهرم و فسا به خون هم تشنه هستن. تو خوزستان آبادانیا برای شوشتری ها جوک میسازن و لهجشونو مسخره میکنن. مردم آباده و اقلید سر رودخونه خسرو و شیرین که فقط به اسم کدومشون باشه همدیگه رو میزنن. همون ترکها که ظاهرا با هم یکدست هستن ... مثلا مردم بناب و مراغه با هم دشمنن و لهجه و رفتار همدیگه رو مسخره میکنن حتی سر فرودگاه سهند تو هر دوتا شهر از مسئولان هم میتونین رفتار خنده داری ببینین. تبریزی ها فقط خودشونو قبول دارن و بقیه شهرها هم تبریزی ها و اسکویی ها رو .... تو فازهای قومیتی هم که ترکها کوردها رو مسخره و تحقیر میکنن و ضرب المثل میسازن، شیرازیا برای آبادانیا و لرها جوک میسازن، آبادانیا برای شیرازیا و عربها، جوکهای اصفهانیا و قزوینیا و رشتیا و مشهدیا و ... هم که نقل محفل هممون.
      حالا شماها چه فارس باشید چه عرب چه کورد و چه ترک و ... بازی خورده دست حکومتها و قدرتهایی هستید که نیتی جز عقب مونده نگه داشتن شما ندارن. تاریخ واقعی رو بخونید تا ببینید چرا جوکهای ترکی و رشتی همزمان تو ایران به طور سازمان یافته در زمان پهلوی به هدف تحقیر دو تا از اقوام بسیار جنگجو و دلاور ایرانی ساخته و پخش شد و البته فارسها و کلا ایرانیها هم به طرز نفرت انگیزی بازی خوردن. برید و در مورد تاریخ پان تورکیسم و پان تورانیسم بخونید تا ببینید کدوم کشور و قومی اولین بار تو دربار عثمانی چنین برنامه منحوسی رو برای آذربایجان طراحی کرد و رد پاشو تو جمهوری آذربایجان امروز پیدا کنید. اینکه بی سوادید جای خود اما اینکه رو بی سواد موندن پافشاری میکنید باعث شرمساریه. یک ملت با جعل تاریخ و دروغ پردازی نیس که پیشرفت میکنه حتی با ناسیونالیسم افراطی هم به جایی نمیرسه. غنای فرهنگی و ادبی، رشد علمی و خودباوری و پیشرفت اقتصادی و فرهنگیه که قدرت واقعی رو به اون ملت میده. به تاریخ 400 ساله آمریکا نگاه کنید تا ببینید چطور وقتی سیاه و سفید و سرخ و زرد بدون در نظر گرفتن نژاد تصمیم گرفتن تونستن آزادی و دموکراسی و پیشرفت اقتصادی و سیاسی و ... رو برای خودشون بسازن. بزرگ بشید و بزرگ فکر کنید
      لعنت به شومونیسم فارس و ترک و ....
      زنده باد انسانیت

    • babak

      سلام ب همه اولا بگم ک انگلیسی اولین زبانه الان بیشتر ایرانیا و خیلی از کشورا انگلیسی یاد میگیرن خودتونم میرسد کلاس انگلیسی
      ....................

      ممنون از مدیر عزیز

    • شروين

      اگر لهجه تركي دستور زبان داشت كه پادشاهان عثماني زبان اداري و رسميشون فارسي نبود كه برويد كمي كتاب تاريخ بخونيد پژوهش كنيد بعد ادعاي پوچ و الكي بكنين،اين دستور زباني هم كه الان هست ساختگي و مصنوعي آتاترك هستش كه به خورد بيچاره تركها داده، خدايي به تركي نگو زبااان بعد ميخندن ازتون ناراحت ميشيد ديگه، اصلا يه كتاب درست حسابي و معروف تركي قديم از شاعري چيزي اگر هست معرفي كنيد خوب..

    • امیر

      آقایونی آریایی نژاد پرستی که ادعا میکنند ترکی بعد از مغول اومده جالبه بدونید که در موزه پاریس حکاکی هایی از آشیق های آذربایجان است که نزدیک به 5000سال قدمت داره .میدونید یعنی چی ؟یعنی خونه ساختنو همه چیو ما بهتون یاد دادیم .حالا هی بیاین فرهنگ غنی تون رو به رخ ما بکشید.فرهنگ ازدواج با محارمتون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        امیر اینارو به کی میگی؟ طرف مقابلتو ببین واقعا ارزش داره براش وقتتو طلف کنی ..........

      • داریوش

        آخه چرا مزخرفات میبافی به هم اینارو حتما از کتاب های پورپیرار و زهتابی عقب افتاده بیرون آوردی.کتاب اثر باستانی وجود داره که ترک ها اونو ساخته باشند؟چه برسه به اصول مهندسی و خانه سازی.اقوام چادرنشین گوسفند چران غز کی تا بحال خانه سازی داشتند که هیچ اثری از آثارش نیست.اول ثابت کن تا همین 1000 سال قبل کجا بودین بعد بیا از 5000سال تمدن حرف بزن که باعث خنده دنیا نشی حرفای شما فقط برای خودتون مصرف داخلی داره

    • Hasan

      زبان ترکی با بیش از سیصد میلیون متکلم در کشورهای ترکیه، آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، قبرس شمالی، ایران، آلمان، بلغارستان، و دهها جکهوریخودمختار مثل تاتارستان و داغستان و کریمه و در روسیه و اویغورستان(ترکستان شرقی به تنهایی صد میلیون جمعیت) رو چرا تو لیست نیاوردین؟!

    • محمدرضا

      اینو هم یادم رفت بگم بریدسرودملی جمهوری جعلی اذربایجان روگوش بدین که نصف بیشترواژگانش فارسی و انگلیسیه

    • صهیب

      دوستان تقسیم بندیها از لحاظ مختلف صورت گرفته پس لطفا شلوغ نکنین. بعدش من بعد بیس سال نفهمیدم این افراد که این پست هارو گذاشتن ترک هستن یا آذری یا ترک آذری،وقتی حرف از آزربایجان میشه میگن ما آذری هستیم ووقتی حرف ازترکیه میشه میگن ما ترکیم.خدایی تکلیفتون با خودتون مشخص نیس.

    • sara

      چرا انقدر تعصب کور کورانه دارید؟همه ما در یک کشور زندگی میکنیم،و این تعصب شما به زبان ها و اختلاف قومیتی هدف دشمن است،همه ما باید متحد باشیم
      زبان یا.لهجه ادمیزاد چه ایرانی چه خارجی نشان دهنده ی فرهنگ،شعور،عقل،شخصیت، نیست،زبان برای انتقال پیام و احساسات و نیازها است،من خودم یک ترکم اما تبعیض قاءل نمیشم بین فارس،یا ترک....زمان جنگ همه قومیت ها با انواع مختلف دین و مذهب ها مثل مسیحی،سنی،شیعه
      و غیره با انواع مختلف زبان لهجه جنگیدن،کاش اهداف دشمن را بهتر بشناشیم که یکیش همین تعصب قومیتی و زبان است

    • سال

      ترکی از ریشه زبان های مغولی است و اون هایی که میگن از ریشه زبان های آلتا است باید بدونن که آلتا کوهی است در مغولستان پس اگر زبان ترکی از ریشه زبان های آلتا پس از مغولستان بیرون اومده

    • امیر

      ترکی یا فارسی مساله این است.از نظر من فعلا ترکی جاذبه بیشتری داره.منطقی باشیم دوستان همین انگلیسیها یا ژرمن ها زمان کوروش لباس نداشتن بپوشن الان کجان خودشون وزبونشون. هر زبانی تاریخ ارج وقربی داره متاسفانه فعلا غیر از ایران کسی دوست نداره فارسی صحبت کنه حتی تو ایرانم مثل بیس سال پیش نیس قومیتها نظر دیگه ای دارن همین حتس ایرانیایی که خارج زندگی می کنن دقت کنین بچه هاشون فارسی بلد نیستن ایراد ازکجاس ایا اگه ما اقتصادی مث المان یا ژاپن داشتیم همسایه هامون باز زبان ما رو تحقیر می کردن یا خودشونو به ما می چسبوندن بله درست شنیدین اونیکه به امارات ترکیه حتی افغانستان میره که می فهمه من چی میگم درسته افغانیا که باید فارسی رو افتخاربدونن تحصیل کرده هاشون انگلیسی عربی حتی ترکی روترجیح میدن به جای بحث الکی وجدان کاری داشته باش اقتصاد کشورتو بسا تا افغانیا ما رو سیاهگوش صدا می کنن عربا موالی همینا که چن صد سال پیش فارسی حرف زدن نشانه افاضه ادبشون بود

    • عاشخ اوغلی

      آیا می دانید: در زبان ترکی با کمترین کلمات میشه یه جمله دراز فارسی را خلاصه کرد. که این از لحاظ زبان شناسی یه نقطه قوت حساب میشه

    • بختیاری

      آخه عزیزان ........زبان فارسی دومین زبان کلاسیک جهانه،خوب بفهمین یعنی چه.اگه ازمابخواهیدهزاران کتاب ادبی تاریخی و....درطول تاریخ واستون معرفی میکنیم حالاشمافقطدوتاکتاب ادبی و..نام ببریدکه اگه توی کشورگوته حافظ دوست یعنی المان یاجایی دیگراسم بردیدنخندندوبگن ترکهاهم ادبیات دارن که کتاب داشته باشند،دده قوره که جای بحث داره که آیامیشه گفت کتابً.....لااقل چندتاکتیبه به زبان ترکی نام ببرالبته باخط ترکی!!!!!!!وای خداخنده برشدم.راستی عصر،عصرپیشرفته چرا؟چون حرف بادهوانمیشه زدبامدرک ومنبع حرف بزنیدمحترمانه تره،اگه منبع بینالمللی خواستیدبگیدمن نوکرتونم هستم.بعدشم اذریهاآتروپاتگانی هستندحیف نیست خودتونوبه ترکهامیچسبونیدکه هرساله به خاطرنسل کشیهای چندملیتی تحت فشارافکارعمومی هستند.باسپاس به همه دوستان.

    • بدون نام

      اثار ادبی تون همون مزخرف های فردوسیه خخخخخخخخخخ پدر پسرشو میکشه خخخخخخ با حال بود

    • Yashar

      ياشاسن تورك ديلى

    • یاشار عباسی

      من ترکم وهیچ وقت اجازه نمی دم خودم وهمزبانانم را آذری خطاب کنن من ترکم وبه ترک بودنم افتخار می کنم چون هزارو دویست ساله قدرت سیاسی و نظامی ایران هستیم و از چین تا آلمان هم زبان دارم .شایان ذکر است چهارو نیم ملیون ازجمعیت آلمان رو ترکها تشکیل دادن و همینطور صد ملیون از جمعیت چین .درچین ترکها زبان و خط مستقل خود رادارند

    • بدون نام

      شما ها اول برسد معنی فارس یا پارستونو درست کنین بعد بگید فارسی زبان چه نوع موجودیه....

    • Amirali

      اقا زبان ترکی تو رده بندی بالاتر از فارسی و آذری هستش دیکه این دعوا نداره ک

    • کارزان

      دوستان گلم این رده بندی هایی که می گید کاملا بی ارزش هستند. و کلا چنین چیزهایی که منصوب به یونسکو شده که کار اصلیش این چیزا نیست بی اساس هستند.
      تمامی زبان ها کامل هستند. تمامی زبان ها ارزشمند و کلیدی به فرهنگ و تاریخ اقوام و ملل مختلف می باشند. و هر ملت زبانش را که نشان تاریخ و اصولش است دوست دارد.
      دلیل محبوب بودن یک زبان میزان تاثیر آن بر دنیاست. که شامل:
      1. انگلیسی
      2.اسپانیول
      3.ماندرین
      4.عربی
      5.روسکی
      6.فرانسه
      به عنوان زبان های پرگویش و رسمی سازمان ملل و
      7. پرتغالی
      8. المانی
      9. ژاپنی
      10. هندی
      این شماره بندی ها تنها براساس گویشواران مادری نیست. فاکتور های مهم برای تعیین میزان محبوبیت:
      1. آسان بودن (برخلاف بعضی ها که سخت بودن زبانشان را برتری می دانند!)
      2. استفاده در مراکز مهم اقتصادی ( مثل بنادر بزرگ)
      3. حجم محتوی آنلاین
      4.تاثیرات سیاسی و نظامی و اقتصادی مربوط به زبان خاص
      5.گسترگی در سطح جهان. منظور تعداد کشورهاییه که اونجا اون زبون زبان رسمیه
      6. میزان گویشواران ال 2 . ( کسانی که به عنوان زبان دومشان از آن استفاده می کنند)
      7. سهم منابع محتوی علمی و تکنولوژی . و...
      من خودم زبان مادریم کردی ، فارسی و انگلیسی و روسی هم تسلط دارم و تو عربی هم بد نیستم. آشنایی با یک زبان هرگز کافی نیست وبه نظرم من شخص باید علاوه بر زبان مادریش باید یک یا چند مورد از زبان های پرطرفدار رو به علاقه یا نیاز خودش انتخاب کرده و یاد بگیره. جر و بحث کردن با کسی که غیر از زبان مادریش زبان دیگری بلد نیست مانند توصیف شهرهای نیویورک و پاریس و... برای کسیه که هیچ وقت از شهرستان خودش خارج نشده. یعنی افراد متعصب افرادین که فقط یک سمت معادله رو می بینن.
      زبان های ترکی و فارسی و عربی که روشون بحث می کنید خیلی متفاوتند یعنی :
      فارسی ،تو گروه زبان های هندو ایرانیه که شامل: فارسی و پشتون و کردی و ...
      ترکی تو گروه زبان های التیک و ایغور است که شامل : ترکی استانبولی و آذری و ترکمنی و ازبکی و..
      عربی تو گروه زبان های سمیتیک ( سامی) بوده که شامل: عربی عبری و ... میشه
      سال ها با تعریف از زبانی نمی توان ان را قدرتمند جلوه داد همان گونه که نمی توان با بدگویی آن را تخریب کرد. به قول شاعر عزیز مشک آن است که ببوید نه آنکه عطار بگوید!
      و همچنین بحث کردن روی زبان ها جزو حیطه تخصص ما نیست، مایی که قبل از شروع بحث هایمان حتی سری به ویکی پدیا هم نمی زنیم و هنوز فرق و تعریف زبان و لهجه را نمی دانیم. این کار نیز مانند هر امری برای خود متخصصانی دارد که زبانشاسان و ادیبان هستند.

    • علیرضا

      زبان فارسی دومین رتبه را میان زبان های کشور ایران از نظر جمعیت ،قدمت ، قاعده ، راحتی وکم بودن ابهام دارد و زبان ترکی اذربایجانی رتبه اول را در میان زبان های کشور ایران دارد این متن رو تو ویکی پدیا صفحه ی زبان فارسی نوشته است

    • علیرضا

      یکی بهم گفت ترکی یادم بده گفتم باشه
      دوز یعنی نمک
      دوز یعنی درست
      دوز یعنی بچین
      دوز یعنی خوک
      دوز یعنی صبرکن
      لبخندی زد وگفت اینو نمی توانم یکی دیگه بگو... گفتم باشه:
      ................................................
      اوزوم یعنی خودم
      اوزوم یعنی صورتم
      اوزوم یعنی شناکنم
      اوزوم یعنی جداکنم
      اوزوم یعنی انگور
      ...............................................
      کفت : اینم نمی توانم بنویس بده از رویش بخوانم.گفتم باشه نوشتم
      :کتی گتی کتی گتی گتی چست؟
      گفت یعنی چی ؟؟؟
      گفتم یعنی: دهاتیه رفت کت رو برداشت و برگشت
      ...............................................
      اندر عجایب زبان ترکی...
      فعل " چیخدیم"
      کنکوردان چیخدیم(قبول شدم)
      پله دن چیخدیم(بالا رفتم)
      حسابیندان چیخدیم(کسر کردم)
      اداره دن چیخدیم(خارج شدم)
      سالدیم چیخدم(نشستم فکر کردم)
      بکارچیلیغا چیخدیم (تعطیل شدیم)
      ...............................................
      و او همانجا جان به جان آفرین تسلیم کرد!!!!!!!!!!!!!




      در زبان ترکی 9 نوع گریه کردن داریم: آغلاماق ، سیزلاماق، زیرلاماق، سیزیلداماق، اینله مک، زاریماق، هوکورتمک، ایچین چالماق، وییلداماق. دکتر صابر مقدم که پزشک فارس زبان و مشهوری در تبریز است می گفت: اوایل آمدنم به تبریز مریضی داشتم که می گفت "معدم گوینییر" گفتم " درد می کنه؟" گفت یوخ آغریمیر گوینییر! و من بعد ها فهمیدم که ترک ها به زخم معده می گویند گوینییر و به درد عصبی معده می گویند آغریماق و به التهاب معده می گوین سانجی. یعنی بدون آندسکوپی می توانم برایشان دارو تجویز کنم! چون زبانشان انواع درد کردن را تجزیه تحلیل می کند!" به افتخار همه ترک زبان ها.
      "ویژگی ﻫﺎﯼ ﺯﺑﺎﻥ ﺗﺮﮐﯽ"

      ﺍعضای ابتدایی گوارش ﺩﺭ ﺯﺑﺎﻥ ﺗﺮﮐﯽ با ﺣﺮﻑ "د" شروع ﺷﺪﻩاند:

      ﺩﯾﻞ‏(ﺯﺑﺎﻥ‏)
      ﺩﻭﺩﺍﻕ‏(ﻟﺐ‏)
      ﺩﺍﻣﺎﻕ‏(ﮐﺎﻡ‏)
      ﺩﯾﺶ‏(ﺩﻧﺪﺍﻥ‏)
      ﺩﯾﻤﺪﯾﮏ‏(ﻣﻨﻘﺎﺭ‏)

      ﻫﺮ ﺍﻧﺪﺍﻣﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺑﺪﻥ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪﻩ ﺑﺎ ﺣﺮﻑ "ﻕ" :

      ﻗﯿﭻ‏(ﭘﺎ‏)
      ﻗﻮﻝ‏(ﺩﺳﺖ‏)
      ﻗﺎﻧﺎﺩ‏(ﺑﺎﻝ‏)
      ﻗﻮﯾﺮﻭﻕ‏(ﺩﻡ‏)
      ﻗﺎﺭﻭﻥ‏(ﺷﮑﻢ‏)
      ﻗﻮﻻﻕ‏(ﮔﻮﺵ‏)

      ﺍعضای ﭼﺸﻢ ﺑﺎ "گ" :

      گؤﺯ‏(ﭼﺸﻢ‏)
      ﮔﺎﺵ‏(ﺍﺑﺮﻭ‏)
      ﮔﯿﻠﻪ‏(ﻋﻨﺒﯿﻪ‏)
      ﮔﯿﭙﺮﯾﮏ‏(ﻣﮋﻩ‏)

      ﺍﺯ ﺑﺎﻻﯼ ﺳﺮ ﺗﺎ ﮐﻤﺮ ﺑﺎ "ﺏ" :

      ﺑﺎﺵ‏(ﺳﺮ‏)
      ﺑﻮﯾﻨﻮﺯ‏(ﺷﺎﺥ‏)
      ﺑﻮﯾﻮﻥ‏(ﮔﺮﺩﻥ‏)
      ﺑﺌﻞ‏(ﮐﻤﺮ‏)
      ﺑﻮﺧﻮﻥ‏(ﭘﺸﺖ‏)
      ﺑﻮﺭﮎ‏(ﻗﻠﻮﻩ‏)
      ﺑﺎﺭﺳﺎﻕ‏(ﺭﻭﺩﻩ‏)

      ﺷﺎﯾﺪ ﺣﺘﯽ بؤﺭﮎ‏(ﮐﻼﻩ‏) ﻭ ﺑﺎﺷﻤﺎﻕ‏(ﮐﻔﺶ‏) ﮐﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺳﻮﯼ ﺑﺪﻥ ﻣﺎ ﺭﺍ میپوﺷﺎﻧﻨﺪ, ﺍﺯ ﺭﻭﯼ این ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺑﻮﺩﻩ؛

      ﻫﺮ ﺍﻧﺪﺍﻡ ﺗﯿﺰ دارای زاویه با "د" :

      ﺩﯾﺮﻧﺎﻕ‏(ﻧﺎﺧﻦ‏)
      ﺩﯾﺰ‏(ﺯﺍﻧﻮ‏)
      ﺩﯾﺮﺳﮏ‏(ﺁﺭﻧﺞ‏)
      ﺩﺍﺑﺎﻥ‏(ﭘﺎﺷﻨﻪ‏)
      وقتی میگن زبان ترکی جز سه زبان برتر و باقاعده دنیاست به این میگن؛

      اتاق
      اتاق+لار
      اتاق+لار+دا
      اتاق+لار+دا+کی
      اتاق+لار+دا+کی+لار
      اتاق+لار+دا+کی+لار+دان
      اتاق+لار+دا+کی+لار+دان+بیری
      اتاق+لار+دا+کی+لار+دان+بیری+نی
      اتاق+لار+دا+کی+لار+دان+بیری+نی+گتیر

      تـــــــــــــــــــرکی هنــــــــــــــــر است
      آيا مى دانيد:
      1-زبان تركى سومين زبان زنده و توانمند دنياست؟
      آيا مى دانيد:
      2- زبان تركى 500 ميليون متكلم در جهان دارد؟
      آيا مى دانيد:
      3- زبان تركى 7200 سال قدمت دارد؟
      آيا مى دانيد:
      4- زبان تركى 100/000 وازه ى اصيل دارد؟
      آيا مى دانيد:
      5- زبان تركى 3500 فعل اصلى دارد؟
      آيا مى دانيد :
      6- زبان تركى 24/000 فعل غير اصيل دارد؟
      آيا مى دانيد:
      7- زبان تركى 46 زمان فعلى دارد؟
      آيا مى دانيد:
      8- 100% كلمات زبان تركى ريشه دارند؟
      آيا مى دانيد:
      9- زبان تركى زبان اكثريت مردم ايران است؟
      آيا مى دانيد :
      10- زبان تركى داراى 9 آوا است؟
      آيا مى دانيد :
      11- زبان تركى بعنوان زبان بين المللى در جهان به ثبت رسيده است؟
      آيا مى دانيد :
      12- زبان تركى بعنوان شاهكار زبان ها و ادبيات بشرى شناخته شده است؟
      آيا مى دانيد:
      13- از زبان تركى براى ارسال ديتاهاى رادارهاى جهان استفاده مى كنند؟
      آيا مى دانيد :
      14- زبان تركى را بعنوان زبان استاندارد يونسكو در اروپا و آمريكا مى شناسند؟
      آيا مى دانيد:
      15- زبان تركى داراى 450/000 عنوان كتاب در جهان است؟
      آيا مى دانيد:
      16- زبان تركى صاحب اولين دومين و سومين خط بشرى در جهان است

    • ایمان ایمانی

      سلام دوستان .قابل توجه فارسا .شما میتونین ی شعری بگین که توش نقطه نداشته باشه یا وقتی شعرو میخونین لباتون به همدیگه نخوره .دراذربایجان بهش میگن دوداق دیمه ز.درکل دنیا تنها زبان ترکی است که این نوع شعررا به وجود میاورد .اگه دارین رو کنین

      پاسخ ها

      • دارا

        دلارامــي گـــل آلالـــه مـــــا

        مـه مـا لالــه روي عالــم آرا

        گهي در صلح و گه در داد و دعوا

        مرا آواره كردي كوي و صحرا

        هزاران شعر بدون نقطه در زبان فارسی هست.این همه شاعر پس مال کجاست؟شعرایی که در ادبیات جهان مشهورند.حالا تو اسم از یک شاعر ترک ببر که مربوط به هزارسال قبل باشه و مشهور باشه

    • مارال

      10پرطرفدارترین زبان دنیا
      1- چینی مندرین(یک میلیون نفر)
      2-انگیلیسی (508میلیون نفر)
      3-زبان هندی (497میلیون نفر )
      4-اسپانیایی(392میلیون نفر )
      5-زبان روسی (277میلیون نفر )
      6-عربی(246میلیون نفر )
      7-بنگالی(211 میلیون نفر )
      8-پرتغالی(191 میلیون نفر )
      9-مالایی-اندوزیایی(159میلیون نفر)
      10-فرانسوی (129میلیون نفر )

    • آیدین

      سلام خدمت دوستان
      اونی از همه بالاتره که ب خدا نزدیک تر باشه.زبان چه مفهومی داره .اینا همه کار دشمنه.میخوان مارو با این موضوعات بی معنی مشغول کنن و به هدفشون برسن.
      دنیا از اینجور چیزا گذشته مردم ما دعوای زبان میکنن
      منطقه فلات ایران تا آناتولی پراست از تاریخ و فرهنگ های گوناگون.همه هم پرمحتوا و قوی
      همه این مردم از گرجی.لزگی.داغستانی.قفقازی.ترکی.کردی.فارسی.گیلکی.لری.عرب.ترکمن.بلوچی.ارمنی.همه تاریخ غنی و پر محتوایی دارند و همه زبان و فرهنگ خودشون رو دوست دارن.
      حالا چه فرقی میکنه زبانت فارسی باشه یا ترکی یاهرچیز دیگه ای.مهم اینه که به هم احترام بگذاریم و همدیگه رو ناراحت نکنیم.

    • تورکم

      باسلام شما فارسها یاساده تر بگم افغانیها
      ببیند یک فعل را در چند جمله بکار میبرید آب خوردم،زمین خوردم،سرخوردم،تکان خوردم،و...خوردم
      ولی در زبان زیبای تورکی بجای یک فعل چندین فعل بکار میرود
      مثلا آب خوردم_ سو ایچیدیم
      زمین خوردم یئره یخیردیم
      سر خوردم زؤودیم

    • هاری هاری تورکم

      هر کسی تو این دنیا تورکی بلد باشه بدون شک میتونه با 600میلیون نفر ارتباط برقرار کنه .درسته لحجه فرق میکنه اما مادر کلمات همونه پس یاشاسین تورک دنیاسی

    • حسین

      سلام خسته نباشید اگه نمیدونید بدونید زبان عربی کامل ترین زبان دنیاست پس جرو بحث نکنین

    • یونس

      جمعیت ایران سال۹۵ __۷۶ میلیون نفر
      فارس۴۰ میلیون نفر
      آذری۱۶ میلیون
      کردی۹ میلیون
      لری۴ میلیون
      مازنی۳ میلیون
      ۵ میلیون عربی بلوچی و...
      یادتون نره ترکهای عزیز فارسی اکثریته شهرهای پرجمعیت ایران رو ببین
      تهران، مشهد، اصفهان،شیراز، تبریز،قم، کرمانشاه، اهواز، همدان، ارومیه، سنندج، ساری، رشت، یزد، بندرعباس، گرگان
      حالا خودتون قضاوت کنید توی ۵ شهر اول فقط تبریز ترکه درحالیکه تهران مشهد و اصفهان و شیراز تقریبا۳۵ میلیوننفره دیگه کرمان و بیرجند و یاسوج و بوشهر وسیستان بماند
      لطفا بی تعصب بنویسید آخه خنده دار نیست لری از کردی بیشتره درحالیکه ۱/۳ خود لرستان لک هستندک از زبانهای کردیه نصف آذربایجان غربی و اکثریت خراسان شمالی به اضافه کردستان کرمانشاه و ایلام میشه سه میلیون ؟ فقط شهر کرمانشاه ۱ میلیونه

    • میثم

      هیچ کس نمیگه ماست من ترشه.منم یه ترکم و یکم جانبدارانه شاید صحبت کنم ولی بر اساس شناختی که از زبان تورکی و فارسی دارم انصافا تورکی اللخصوص تورکی آناتولی(تورکیه) زبان با کلاس تریه و حدودا سخنورانش تا ۱۰۰ ملیون میرسه ۶۵ میلیون خود تورکیه(جمعیت تورکیه ۸۰ میلیونه)قبرس شمالی و بخشی از آلمان و چند تا بخش کوچیک چن کشور اروپایی و مهاجر فلان تا ۱۰۰ میرسه حالا بقیه تورکای جهان رو هم حساب کنیم حداقل تا ۲۶۰ میرسه آمار دقیق در دست نیست چون خیلی پراکنده هستن.تو اکثر جاها هم تورکی آناتولی جزو منو هستش مثلا همین appهای توی گوشی خودم.حتی ویندوز کامپیوترم هم تورکی هستش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب البته فراموش نشه مثلا تهران ۷۰درصدی ترک همش فارس شمرده شده با قزوین یا همدان وووپو

    • ALi

      سلام من کوردم و افتخار میکنم به کورد بودنم و با همه احترامی که برای ترک های عزیزقائلم باید عرض کنم که زبان فارسی زبان رسمی کشورمونه و خیلی هم شیرین و قشنگه...بعدشم ما همه هم وطنیم این چه حرفاییه ضمنا نژاد پرستی خیلی بده بده برادران ترک منطقی باشین لطفا م ن ط ق ی

    • ALi

      سلام من کوردم و افتخار میکنم به کورد بودنم و با همه احترامی که برای ترک های عزیزقائلم باید عرض کنم که زبان فارسی زبان رسمی کشورمونه و خیلی هم شیرین و قشنگه...بعدشم ما همه هم وطنیم این چه حرفاییه ضمنا نژاد پرستی خیلی بده بده برادران ترک منطقی باشین لطفا م ن ط ق ی

    • Atilla

      چیزی به اسم ازری نه زبانی هست نه نوشته ای هست نه کتیبه ای هست نه ملتی هست . و چیزی به اسم ازری تا صد سال پیش نه از شاهان نه شاعران نه تاریخ نویسان امده . کلمه ی ازری رو صد سال پیش رضا شاه پالانی و نوکر معتادش کسروی بر ترکهای ازربایجان گذاشتند ترکهای ازربایجان را از دنیای ترک جدا کرده شستشوی مغزی داده پارس کنند زبان ایران یکی باشد فقط پارسی که هنوز همان سیاست با شدت تمام از طرف پان پارس نژادپرست و فاشیست دنبال میشود که قدیم ترک دیروز ازری امروز ازری زبان فردا پارس !. در ان دوران هزاران جوک سیستماتیک دولتی نیز برای ترکها ساخته شد و تمام کارخانجات دولتی در شهرهای پارس نشین ایجاد کردند و بیکاری و قحطی در ازربایجان به راه انداختند میلیونها ترک ازربایجان به کویر لوت پارسستان کوچ کرده در بین پارسیان تحقیر و فرزندان خود را پارسی بیاموزند ضمن اینکه با این سیاست وصلت ازدواج ترکها و فارسها هم در شهرهای فارس نشین میتوانست بیشتر باشد که ترکها وابسته به پارسها شوند . در پارسی و ترکی وقتی به چیزی اشاره میشود معمولا به اخر کلمه ( ی ) اضافه میشود مثلا تهرانی اصفهانی اشاره به تهرانی یا اصفهانی بودن مریمی آزری اشاره به خانم مریم یا خانم آزر حالا خانم ازر کجا مانده ترکهای ازربایجان ازری شدند . من یک فارسی هستم من یک کردی هستم من یک عربی هستم من یک ترکی هستم من یک ازری هستم . من یک فارس هستم من یک کرد هستم من یک عرب هستم من یک ترک هستم من یک ازر هستم . ( ی ) رو حذف کردیم همه اشاره به ملت ها یا قومک ها ازری اشاره به خانم ازر شد ملت کجاست . مگر میشد به ترکیه ای ها تری امریکایی ها آمی المانی ها آلی پاکستانی ها پاکی گفت ! مگر میشود به تهرانی ها تهری اصفهانی ها اصفی شیرازی ها شیری کردستانی ها کری خراسانی ها خری کرمانی ها کرمی خوزستانی ها خوزی گفت ! ازری یعنی پارس دهن کج آزری یانی آغزی ایری فارس ما ترکیم ترک ازربایجان و ترک ترک است چه در ازربایجان چه در ترکیه چه در هر جا زبان و نژاد یکیست فقط لحجه ها فرق دارد و متفاوت بودن لحجه در تمام ملتها یا قومکها هست مثلا لحجه ی قومک پارس ایران با افغانستان متفاوت است یا لحجه ی قومک کورد ایران با کورد ترکیه متفاوت است ولی زبان و نژاد یکیست حتی خود ایران لحجه ی کرمانشاه با کردستان زمین تا اسمان فرق دارد

    • فرزاد

      دوستانی که میگن فارسی یه زبان کامل هست و خالص هست, لطفا به این جمله دقت کنن:ورود افراد متفرقه اکیدا ممنوع.
      ورود(کلمه ای عربی )/افراد(جمع مکسر فرد,عربی)/متفرقه(کلمه عربی)/اکیدا(کلمه ای عربی)/ممنوع(کلمه ای عربی) حالا خودتون قضاوت کنید,زبان فارسی یا لهجه سی و سوم عربی؟؟؟

    • بدون نام

      کاملا درسته

    • بدون نام

      زنده باد زبان دانشمندان و پهلوانان یعنی فردوسی،حافظ،سعدی،مولانا،ابن سینا،عطار،کوروش،داریوش،بیرونی،طوسی،خیام، صفاری،خوارزمی،برزویه،جابر حیان،نظام ملک،نادر شاه،رستم،سلمان فارسی،زکریای رازی و................................................. زنده باد زبان شیرین پارسی،زبانی که سخن گفتن با آن زیبایی دارد.

    • دارا

      به قول مولانای بزرگ که همین ها چون محل دفنش در قونیه هست دارند به نفع خودشون مصادرش میکنند
      بگذر از گفت ترکی و رومی که از این اصطلاح محرومی
      گوی از پارسی و تازی که در این دو همی خوش تازی

      فارسی گو که جمله دریابند گرچه زین غافلاند و در خوابند

    • RAMIN

      با عرض سلام و خسته نباشید من یک شهروند فارسم وه در زمینه ی زبان مطالعه دارم
      بزرگترین وقدیمی ترین و مهم ترین زبان تو ایران زبان کردی است وه بعدا فارسی وبعدا ترکی
      پس بدانید که زبان ترکی خیلی مهم نیست فقط چن شهری از خودمون وترکیه ترکی میحرفند البته ترکی های گوناگون زبان ترکی کلا به 800سال پیش برمیگرد ولی زبان کوردی به2716برمیگرده یعنی جلوتر از تاریخ میلای هست پس اونایی که میگن ترکی ۳ومین زبانه جهانه اصلا چرته
      واین رو هم بگم اگه کوردها ایلشان از هم جدا نمی شد مثلا استعماری داشتن الان جز۱۰زبان اول جهان بودند حیف که شهرهای کورد هر یکی تو کشوریه
      از یه شهروند فارس اینو بدونید که کوردی از ترکی و فارسی جلوتره از روسای کشور خواهش میکنم به این زبان توجه کنید تا کشورمان هم جز ۱۰زبان برتر جهان توسط این چند شهر کورد که داریم به نام ببره در تمام جهان
      آرزوی موفقیت

    • کوروش

      دوستان خواهشا از تحلیلهای ابکی دوری کنید .من که الان ترکم .چه معنی میده با تعصب از ترک بودنم تعریف کنم وشاید فارس می بودم.بیاید بیشتر مطالعه کنیم .بدبختی ما همین بی مطالعه گی ماست .چه فایده از تاریخمون تعریف کنیم .مهم اینه که الان چی داریم .که کجای دنیا هستیم .تا حالا بهش فکر کردیم .که قدمت زبان ما نمیتونه هیچ دردی ازمون دوا کنه.چون کشورای دیگه ازمون حسابی نمیبرن اونم بخاطر همین حرفای الکی و بی ارزش ماست.بدون هیچ آگاهی و تحقیقی حرف زدن چه فایده.فقط بیشتراز همدیگه دلخور میشیم.

    • بدون نام

      چرا بان ترک های ذروغگو نادان اگه راست میگن و واقعایونسکو گفته زبان ترکی زبان 3 جهانه مقاله یونسکو نشون نمی دن همه ببینن و باور کنن این دروغو اولین بار نشریه بان ترکیست امید زنجان سال 78 نوشت بدون مدرک اگه مجله امید زنجان راست می گفت مقاله یونسکو چاب می کرد چرا چاب نکرد؟؟؟؟ چرا این همه سال یکی این مقاله رو چاب نکرده زبان فارسی قطعا از زبان ترکی سر تره 4 زبان در طول تاریخ کمترین تغییر را کردند وبه عنوان زبان های کلاسیک دنیا در سال 1872 توسط سازمان ملل انتخاب شدند لاتین فارسی سانسکریت یونانی زبان ترکی 1000 سال قبل با ترکی امروز فرق داره ترکی زبان واحدی نیست ترکی ازبکی 50 درصد با ترکی استانبولی فرق داره ترکی اذری 40 درصد با ترکی استانبلی فرق داره وقتی میگیم زبان ترکی منظور کدام گویش زبان ترکیه حروف ترکی تا 100 سال قبل همان حروف عربی و خط عربی بود بعد دولت ترکیه خط لاتین را برایه زبان ترکی انتخاب کرد ولی زبان فارسی از 1500 سال قبل یک زبان با یک خط است شاهنامه فردوسی که 1400 سال قبل نوشته شده با فارسی امروز فرقی ندارد زبان فارسی ان قدر زیباست که حتی دشمنان ایران زیبایی ان را ستودند شاهان ترکیه قدیم یا همان عثمانی به زبان فارسی شعر می سرودند سرچ کنید دیوان شعر سلطان سلیمان اول عثمانی -دیوان سلطان سلیم اول سلطان جم عثمانی(بسر سلطان محمد دوم معروف به فاتح) دیوان شعر فارسی بایزید دوم عثمانی بسیاری ار لغات فارسی در این زمان وارد زبان ترکی شد بروفسور دکتر محرم ارگین اهل کشور ترکیه در کتاب turk dili(Pro.Muherrem Ergin) کتاب ترک دیلی چاب ترکیه ثابت کرده 7000 لغت فارسی اصیل در زبان ترکی وجود داره 9000 لغت عربی در زبان ترکی هست و 12000 لغت فرانسوی در زبان ترکی هست بعد از ایشون بروفسور محمت کانار(pro.Dr.Mehmet Kanar) به دستور دولت ترکیه تحقیق دوباره ای انجام دادند و این موضوع را تایید کردند بروفسور کانار کتاب لغت نامه ترکی استانبولی به فارسی را نوشتند که اکنون در سفارت ترکیه در تهران استفاده میشه 7000 لغت فارسی در زبان ترکی هست و فقط هزار لغت ترکی در فارسی هست زبان فارسی برتر از ترکی است حالا یه سری تو توهم خودشون بگن ترکی زبان 3 دنیاست!!!!!!

    • Morteza

      راستش فارسی الان اصلا زبان محسوب نمی شه فقط لهجه ای از ترکی و بیشتر عربیه این حرف رو از روی اینکه تورک باشم نمی گم خیلی از کسایی که تو دانشگاه زبان فارسی خوندن می گن آخه خیلی خیلی تورکی و عربی توشه و همین طور انگلیسی لطفا این تعصب های کور کورانه رو کنار بزارین و منطقی حرف بزنین ممنون

    • حامد

      زمین خوردم. آب خوردم. غذا خوردم. کتک خوردم. بابا یه فعل ندارین

    • بدون نام

      چرا نظر منو نمیزارید؟

    • رضا

      من ترکم تاریخ دارم زبان دارم کشوردارم غیرت دارم تحریف ندارم جعل تاریخ ندارم وای از روز رسوایی.....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حتما این لینک رو ببین روزنامه اذربایجان تودی میگه ماهانه 4000 دختر جمهوری اذربایجان فروخته میشن به عربا
        http://www.today.az/news/society/18924.html

    • بدون نام

      زبان تورکی زبانی سخت ولی در عین حال آسان است
      سختیش به این دلیل است که بسیار گسترده است و دارای کلمات افعال و اصطلاحات فراوان است
      زبان تورکی در دنیا به زبان افعال معروف است هیچ زبانی در دنیا به اندازه تورکی فعل ندارد
      و آسانیش به این دلیل است که همه چیزش از روی قاعده است
      در تورکی اساس هر فعلی فعل امر سوم شخص است و همه زمان ها و صیغه ها از روی فعل امر ساخته می شود فعل امر گد(برو)
      گدیم گدین گدی گدیک گدینیز گدیلر
      گدیرم گدیرسن گدیر گدیریک گدیرسیز گدیللر
      گدجایام گدجاخ سان گدجاخ گدجاییک گداجاکسیز گداجاکلار
      گدملییم گدملیسن گدملی دی گدملییک گدملیسیز
      گدملی دیلر
      اما در فارسی هنگام تبدیل زمان گذشته به حال کل شکل فعل عوض می شود
      ساختم:می سازم گفتم:می گویم کردم:می کنم
      همون طور که می بینیم فارسی از روی قاعده نیست بلکه سماعی است یعنی فقط باید بشنوی تا یادبگیری
      عیب دیگر فارسی یکی نبودن زبان گفتار و نوشتار است هر کس که بخواهد فارسی یاد بگیرد باید دو زبان یاد بگیرد یکی زبان گفتار عامیانه یکی هم زبان نوشتار
      ولی در تورکی زبان گفتار و نوشتار یکی است
      در کل زبان تورکی نسبت به فارسی با قاعده تر است

    • آتیلا ازتهران

      سلام..شما اول ثابت کنید فارسی زبان هست بعد با ترک ها کل کل کنید... دوما. دزفول تاریخ ایران امروزی کلا 3الی4حکومت فارس داشتیم. بیشترشون حکومت ها دست ترک ها بودند اسم ایران درزمان پهلوی ها عوض شده فارس بومی این سرزمین نیستند از سیبری آمدند آنجا بربروفاقد تمدن بودند. اصل ترین نژاد آریایی ها افغانی ها هستند. حسابشون بکنید چی هستند

    • بدون نام

      از زبان فارسی واژه‌های زیادی در دیگر زبان‌ها به وام گرفته شده‌است. شمار واژه‌های فارسی در زبان انگلیسی ۸۱۱ واژه‌است. فارسی از نظر شمار و تنوع ضرب‌المثل‌ها در میان سه زبان اول جهان است دامنه واژگان و تنوع واژه‌ها در فارسی هم‌چنین بسیار بزرگ و پرمایه‌است و یکی از غنی‌ترین زبان‌های جهان از نظر واژه‌ها و دایره لغات به‌شمار می‌آید. در کمتر زبانی فرهنگ لغاتی چون دهخدا (در ۱۸ جلد) و یا فرهنگ معین (در ۶ جلد) دیده می‌شود.زبان فارسی جز 4 زبان کلاسیک جهان است به همراه یونانی سانسکریت ولاتین تقریبا تمام وازه های عربی که در فارسی گاهی استفاده می شود معادل فارسی دارد سرچ کنید در صورتی که how much are foriegn words in turkish languageترکی 14 درصد لغت خارجی دارد سرچ کنید

    • بدون نام

      لهجه فقط لهجه لری
      افغانستان هم ترکی صحبت میکنن خخخخخخخخخ
      بنازم به لر که هیچ کشوری نداره
      لر آریایی

    • نگار

      من دیدگاهی راجع به زبان ترکی ندارم چون اطلاعاتی ندارم راجع به ترکی و همه زبان ها برام قابل احترامن ولی دوستانی که تفاوت لهجه و زبان رو نمی دونن نظر ننویسن لهجه ی زبان خصوصیاتی داره که میگم به عنوان نمونه یک عراقی میتونه راحت حرف یه لبنانی رو بفهمه چون دو تا لهجه ی مختلف از زبان عربیه ولی اگه من برم جلو یه مصری ترانه ی ابی رو بخونم نخواهد فهمید پس فارسی لهجه نیست...و اینکه درسته واژگان عربی زیاد وارد فارسی شد و همچنین واژگان ترکی و اون هاییش که جایگزین داره رو میشه جایگزین فارسی داره و اونهاییش که نداره هم چه اشکال داره اون ها هم جز بافت زبان ما شدن و به پیشرفتش کمک کردن و خود عربی هم واژه ی فارسی واردش شده به عنوان نمونه اونا به جشن میگن مهرجان که از مهرگان ما گرفته شده و جوهر که همون گوهر ماست و برنامج که همون برنامه ی ماست و زبان ترکی هم واژه ی عربی و فارسی توش هست و این به نزدیکی زبان های ما کمک کرده و هیچم بد نیست ...و اینو بدونین از چند صد سال پیش طرح جداسازی اقوام رو غربیا ریخته بودن چون میخوان کشورمون رو تیکه تیکه کدنن و عده ای رو طعمه قرار دادن و دارن به ما میخندن ...اصلا فرضا یه آذری عاشق یه فارس بشه بخواد ازدواج کنه یا یه قوم دیگه چرا دل ها رو نسبت به هم چرکین میکنین

    • شاهین

      همزبانی خویشی و پیوندی است

      مرد با نامحرمان چون بندی است

      ای بسا هندو و ترک همزبان

      ای بسا دو ترک چون بیگانگان

      پس زبان محرمی خود دیگرست

      همدلی از همزبانی بهترست

      غیرنطق و غیر ایما و سجل

      صد هزاران ترجمان خیزد ز دل

      جمله مرغان هر یکی اسرار خود

      از هنر وز دانش و از کار خود

      با سلیمان یک بیک وا می‌نمود

      از برای عرضه خود را می‌ستود

      از تکبر نه و از هستی خویش

      بهر آن تا ره دهد او را به پیش

      چون بباید برده را از خواجه‌ای

      عرضه دارد از هنر دیباجه‌ای

      چونک دارد از خریداریش ننگ

      خود کند بیمار و کر و شل و لنگ

      نوبت هدهد رسید و پیشه‌اش

      و آن بیان صنعت و اندیشه‌اش

      گفت ای شه یک هنر کان کهترست

      باز گویم گفت کوته بهترست

    • کیوان مریوان

      طبقه بندی 88 زبان زنده دنیا براساس مجموع ارزشها
      نویسنده: - چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۳٩٠
      1- انگلیسی
      2- فرانسه......

      31 - کـُــردی

      منبع : مجله بین المللی le français dans le monde no 355 janvier 2008

      نوشته ی:پروفسورلوئی ژان کالوه- نظریه پرداز معروف زبانشناسی - دانشگاه پاریس

      ترجمه : علی بلخکانلو
      دانشجوی ارشد مترجمی فرانسه

      بقیه در ادامه مطلب...


      1- انگلیسی
      2- فرانسه
      3- اسپانیولی
      4- آلمانی
      5- ژاپنی
      6- هلندی
      7- عربی
      8- سوئدی
      9- ایتالیایی
      10- دانمارکی
      11- ایسلندی
      12- فنلاندی
      13- رومی
      14- روسی
      15- لهستانی
      16-پرتغالی
      17- نروژی
      18- چینی
      19- عبری
      20- چک
      21- اسلوونی
      22- مجاری
      23- کره ای
      24- ارمنی
      25- استونی
      26- ترکی
      27- یونانی
      28- کاتالانی
      29- اسلوواکی
      30- کروواتی
      31- کُردی
      32- بلاروسی
      33- آلبانیایی
      34- رومانیایی
      35- کییروندی / رواندایی

      36تاگالوگ
      37- هندی
      38- باهاسا
      39- بلغاری
      40- فارسی
      41- صربی
      42- قزاقی
      43- هاائوسائی
      44- پئول
      45- پنجابی
      46- سواحیلی
      47- آذری
      48- بنگالی
      49- مینی
      50- هاکا

      51- ویسایان / سبوئانو
      52- اردو
      53- سیندی
      54- ویتنامی
      55- بامبارا
      56- ازبکی
      57- یوروبا
      58- پشتو
      59- تامول
      60- نپالی
      61- گوارانی
      62- ایگبو
      63- تایلندی
      64- جاوانایی
      65- یوئه
      66- ووئی
      67- اکراینی
      68- خمری
      69- آفریقایی
      70- سودانی
      71- گرجی
      72- بوجپوری / بیهاری
      73- خیانگ
      74- مادوری
      75- گانی
      76- ژوانگی
      77- گوجاراتی
      78- تلوگو
      79- ماراتی
      80- مالایی
      81- سینگالی
      82- راجاستانی
      83- کاننادا

      84-اوریایی
      85- آمهاریک
      86- آسامایی
      87- شونا
      88- بیرمانی


      منبع : مجله بین المللی le français dans le monde no 355 janvier 2008

      نوشته ی:پروفسورلوئی ژان کالوه




      همانطوری که مشاهده شد در بین زبانهایی که در ایران تکلم می شوند

      زبان کُردی رتبه ی سی و یک در جهان - زبان فارسی رتبه ی ۴۰ و زبان آذری رتبه ی ۴۷ را به خود اختصاص داده اند که اگر در محدوده ی ایران بخواهیم بحث کنیم به ترتیب رتبه های ۱ تا ۳ را به خود اختصاص می دهند.
      غنا و وسعت زبان کُردی بیشتر از اینها است و اگر لغات ادبی و اختصاصی تمامی لهجه ها و گویش های آن را بشود به درستی جمع آوری کرد آنگاه از نظر تعداد لغت و دستور زبان حتی توانایی مقابله و رقابت با زبان انگلیسی را نیز خواهد داشت.



      در کل هنگامی که درباره اهمیت یک زبان سوال می‌کنیم به تعداد سخنوران آن اشاره می‌کنیم یعنی هر چه تعداد سخنوران یک زبان بیشتر باشد به همان میزان " اهمیت " آن زیاد می باشد . نگرانی این است که به عنوان مثال زبان چینی تعداد سخنورانش بیشتر از انگلیسی می باشد در تعداد کشورهای خیلی محدودتری وجود دارد به واسطه ترانه و آواز و سینما کمتر گسترش یافته و در اینترنت کمتر به کار رفته است و ...

      به عنوان مثال زبان های که بیشترین تعدادسخنوران را در جهان دارند عبارتند از :

      1- ( چینی ) ماندرین 2- انگلیسی 3- هندی 4- اسپانیولی 5- روسی 6- باهاسا 7- پرتغالی 8- بنگالی 9- عربی10- اردو 11-ژاپنی 12-فرانسه

      این تنها طبقه بندی ممکن نیست .

      اگر تعداد کشورهایی رادر نظر بگیریم که این زبان ها در آن رسمی یا در کنار زبانی دیگر رسمی هستند در این صورت ترتیبی متفاوت بدست می آوریم.

      1- انگلیسی 2- فرانسه 3- عربی 4- اسپانیولی 5- پرتغالی 6- آلمانی 7- مالایی 8- چینی و ...



      اگر اکنون جایگاه زبان ها را در اینترنت در نظر بگیریم یک سلسله مراتب دیگر مطرح می شود :

      1- انگلیسی 20/35 درصد 2- چینی 70/13 درصد 3- اسپانیولی 9درصد 4- ژاپنی 40/8 درصد 5- آلمانی 90/6 درصد 6- فرانسوی 20/4 درصد 7 – کره ای 90/3 درصد 8- ایتالیایی30/3 درصد 9- پرتغالی 10/3 درصد 10- مالایی 80/1 درصد 11- هلندی 70/1 درصد12- عربی 70/1 درصد.



      همچنین می توانیم تعداد جوایز ادبی نوبل را در نظر بگیریم که به نویسندگان این زبان‌ها اهدا شده است که به این صورت می شود:

      1- انگلیسی 2- فرانسه 3- آلمانی 4- اسپانیولی 5 – روسی 6- ایتالیایی 7- سوئدی 8- دانمارکی 9- چک 10- هلندی11- لهستانی 12- ژاپنی و...

      می بینیم که بعضی زبان ها تقریبا همیشه در صدر قرار دارند حالا عامل آن هر چه که باشد و دیگر زبان ها فقط در بعضی فهرست ها ظاهر می شوند ( مثلا زبان پرووانسالی بنگالی یا ییدیش ( عبری اروپای مرکزی و شرقی ) برای جایزه نوبل ) .

      با توجه به این ملاحظات می باشد که فهرستی از زبان های دنیا را ارائه داده‌ایم که عبارتند از مجموعه ای از عوامل ( تعداد سخنور، حضور در اینترنت، تعداد کشورهایی که زبان در آن رسمی است، جریان ترجمه به و از آن زبان، تولید و صدور فیلم کتاب موسیقی، جایزه ادبی نوبل، میزان رشد جمعیت کشورهایی که آن زبان در آنجا تکلم می شود، وجود نرم افزار پردازش متن اصلاح کننده املا و ... ) که طبقه بندی زبان های دنیا را از نظر " اهمیت " شان به این صورت ارزیابی شده بدست آورده ایم.

    • رضا

      تورکی 26 ام و لهجه ی آدرسش 47 ام قدرت رو ببین که لهجه ی یک زبان 47 ام باشه .

    • حسین

      واقعا مایوس کننده است. ما همه ایرانی، هم خون و برادر هستیم.

    • گغارد

      چقد دعوا، زبان من ارمنيه دوسشم دارم، دوست ترك و كرد و لر و فارسم دارم، همشونم دوست دارم، چرا اينهمه توهين ميكنين به هم، شما كه به هم رحم نميكنين ....

    • سوین

      واکنش های از روی حسادت و حقارت برخی که یک کلمه ترکی بلد نیستند محل ترحم و تامل دارد!
      چرا بخودتان اجازه میدید در موردی که هیچ اطلاعی ندارید نظر بدید.اینگونه حسادت عریان گاه حتی کمیک هم میشه.حتی میشه قیافه عصبی و اشفته صاحبان برخی کامنت ها رو تصور کرد.
      ترکی واقعا یک معجزه بشریست و ترکیبات و مصادر ان سحرامیز هستند.
      به این دوستان عصبانی توصیه میکنم اندکی با زبان ترکی اشنا شوند.اطمینان دارم اگر اندک منطق و راستی در کارشان باشد بحرف من خواهند رسید.
      خدارو شکر ما فارسی شمارو اغلب بهتر از خود شما درک میکنیم و از زیباییها اونم بهره میبریم و این یک اوانتاژ محسوب میشه.

    • سعید خان

      پانفارسها خیلی ناراحتن زبانشان اعتبار بین المللی ندارد

    • علی

      با سلام خدمت دوستان کرد زبان میخواستم بدونم شما که اینقدر از خودتون تعریف میکنید و میگید زبان کردی بهترینه میتونید اعدادرو به کردی بشمارید مثلا:یک_دو_سه به کردی چی میشه

      پاسخ ها

      • کوردم

        ییو دی هئر چار پنج شیش حوت هشت نو دس

      • کوردم

        یئو دی هئر چار پنج شیش حوت هشت نو دس

      • ..........

        البته که کردی بهترینه هیچ زبانی برای کلماتش آنقدر مترادفات و خوش آهنگی نداره که دارای لهجه های زیادی هست و همشم باید بررسی میکردن که جایگاه بالاتری هم داشت

    • علیرضا

      واقعیتی که دیدم تعصب الکی که فارسها دارن هیچ قومی نداره متاسفانه بیشتر دوستان کورد و لر هم از اونها تبعید میکنن این یه شعار و حرف از خودم نیست چیزیه که تو دانشگاه و بازار دارم میبینم .

    • بدون نام

      وقتی از زبان ترکی چیزی نمیدونید الکی نظر ندید

    • بابک

      سلام
      ترکها تنها کسایی بودن که در طول تاریخ همیشه کشور رو حفظ کردن و خیانت نکردن . ایران در طول تاریخ سالهای طولانی در دست بیگانگان بود ، این صفوی بود که ایران را در اوایل سدئ دهم قمری مستقل کرد و بنیان نهاد بگر نه الان همه ما داشتیم عربی صحبت میکردیم این را تاریخدانها به خوبی میدونن وقتی مذهب شیعه در زمانه صفویه و شیخ صفی الدین اردبیلی رسمی شد چه بلایی سر عربها اورد .
      من خودم در زمان جنگ تحمیلی در جبهه بودم و خیلی چیزها از نحوه جنگیدن ترکها و فارسها علیه دشمن دیدم که نمیشه گفت پس برادرهای محترم لطفا به هموطنان ترک احترام بذارین و اگه کسی از زبان مادری خود تعریف کرد لازم نیست شما به آن توهین کنین .
      خیلی مختصر گفتم بگر نه خیلی حرف با مدرک دارم .
      بدرود .

    • بدون نام

      زنده باد ایران وزنده باد ترکی زبانان ایران

    • داتیس

      واقعن چه میکنن این جمهوری آذربایجان و ترکیه با افکار درهم ریخته ی جوانان ایرانی در این روزگار...واقعن فکر تکه پاره کردن ایرانو دارن و چقدرم پیشرفت کردن تو این هدفشون
      تفو برتو ای چرخ گردون تفو

    • ایشغوز آدا

      هفته نامه ی امید زنجان منتشر کرد: یونسکو در تازه ترین طبقه بندی زبان ها اعلام کرد که تورکی، لهجه ی 44 ام زبان مغولی است و پیوند بسیار نزدیکی با لهجه ی قیراتی دارد که عشیره ی چنگیزخان از آن بوده اند. بر این اساس، زبان تورکی دارای قدمتی بیش از آن است که تا اکنون تصور میشده و اصالت واژگانی آن به همراه خواص ملودیک اصواتش میتواند راهگشای ارسال پیام به ماورای فضا و راهنمای مطالعات دیرینه شناسی باشد. این پیروزی را به نژاد تاریخساز تورک تبریک میگوییم.

      پاسخ ها

      • دورمیش

        یاشاسین لهجه 44 ام زبان مغولی
        یاشاسین قیرات
        یاشاسین یونسکو

    • علیرضا

      خودتون پایین هستید و دستتون به جایی بند نیست و فقط توهین کردن بلدید و میخواهید زبان ترکی رو پایین بکشید .اگه چیزی در مورد زبان ترکی ،موسیقی ترکی نمیدوند با تخیلات و تعصبه الکیتون حرف نزنید .
      همونطور که صدا وسیما ایران پخش کرد آمار جهانی نشون داد که ایرانیان توهمه باهوشی دارن

    • جانم فرای ایران

      باسلام خدمت هم میهنان گرامی.
      من خودم یک آذری و متاسفانه ترک زبان هستم و معتقدم که باید در جمهوری آذربایجان و در استان های اردبیل ،آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی (مناطق آذری نشین که ۷۰ در صد جمعیت این استان را تشکیل می دهند )،زنجان ،قزوین (مناطق آذری نشین نه تات زبان )مرکزی ،همدان(مناطق آذری نشین که ۷۵ در صد استان هستند و به غیر از مناطق کرد زبان و لر زبان) و شمال غرب استان اصفهان که شامل سه شهرستان گلپایگان خوانسار و فریدن هست به زبان آذری بدون واژه های ترکی تدریس بشود و رسانه ها هم برنامه های خود را به این زبان پخش کنند.میتوان این زبان را در برخی نقاط این منطقه بزرگ مشاهده کرد مانند شهر خوانسار که خود دارای این زبان است ولی متاسفانه همه ی روستاهای آن تماما ترک زبان اند واین زبان دارد به دست زبان ترکی وفارسی از بین میرود. حرف من این است که ما آذری ها نه ترکیم نه فارس؛ما آذری هستیم یکی از آریایی ترین اقوام جهان.
      امید وارم که همه ی آذری با من یکصدا بشوند و سعی در اجرای این برنامه بکنیم.

    • دکتر ناصر کاظم خانلو استاد بین المللی زبان شناسی

      تازه ترین اعلامیه یونسکو و تاکید بر قدمت و اصالت زبان تورکی
      هفته نامه ی امید زنجان منتشر کرد: یونسکو در تازه ترین طبقه بندی زبان ها اعلام کرد که تورکی، لهجه ی 44 ام زبان مغولی است و پیوند بسیار نزدیکی با لهجه ی قیراتی دارد که عشیره ی چنگیزخان از آن بوده اند. بر این اساس، زبان تورکی دارای قدمتی بیش از آن است که تا اکنون تصور میشده و اصالت واژگانی آن به همراه خواص ملودیک اصواتش میتواند راهگشای ارسال پیام به ماورای فضا و راهنمای مطالعات دیرینه شناسی باشد. این پیروزی را به نژاد تاریخساز تورک تبریک میگوییم

      پاسخ ها

      • سارا الفتی

        استاد ما همیشه به وجودتون افتخار میکنیم

        یاشاسین زبان شناس نخبه دنیا

      • ن. بیرانوند

        سلام استاد
        خوشحالم که یک بار دیگر با اثر قلم و اندیشۀ والای شما مواجه میشوم. همیشه بمانید و ما را با اندیشۀ درخشانتان روشن کنید.

    • علی

      من واقعا نمی خاستم نظر بدم چون من توو این خاک بدنیا اومدم و خودم رو یک ایرانی میدونم درسته زبان مادری من ترکی هست اما به احترام همه مادرا به زبون همه احترام میزارم...اما میخاستم چنتا مورد رو بگم به دور از هرگونه تعصب و توهین..اون دوستانی که میگن ترکی ایران با ترکیه فرق داره من اهل شهرستان خوی هستم یک ساعت با شهر وان ترکیه فاصله دارم و شهرهای استانبول و...میرم هیچوق نشده نیاز به مترجم باشه خیلی راحت مکالمه داریم...توو بخش اروپایی استانبول توریست های چینی دیدم به سبب ترک بودنشون اومده بودن اونجا هم نیاز به مترجم نشد راحت متوجه میشدن البته لهجه ها فرق داشتن اما زبان یکی بود....دوران خدمتم سمنان بودم پدافند سمنان...از اصفهان و شیراز ترک هایی دیدم که برا خودمم خیلی تعجب آور بود حالا تهران و کرج و.....بماند...اما چنتا باید انتقاد داشته باشم حالا به عنوان یه هموطن..بعضی از دوستان گفتن برو جست و جو کن تا بفهمی کی راست میگه..وقتی همه سایت ها زیر نظر خودتون هست کجارو من جست و جو کنم؟؟؟یا باید به زبان لاتین آشنایی داشته باشم که مطمئنم کسی به منابع معتبر انگلیسی زبان سر نزده که آمارو دربیاره ــــــــدوم من خودم شیرنی زبان فارسی رو اعتراف میکنم اما اینجا بحث سر اینکه کدام باقاعده هست و ریشه قوی تری داره ــــــ سوم دوستان کرد ما گفتن زبان ترکی سخت هست کردی راحت توو منطقه ما همه کرد ها ترکی را خیلی راحت صحبت میکنن یه نفر ترک نتونسته کردی یاد بگیره ــــــــ مختص ایرانم نیس دوستانی که به وان سفر میکنن اکثرشون کرد هستن اما میبیند راحت ترکی صحبت میکنن فروشنده ها ـــــــ وقتی من میگم شیرینی زبان فارسی رو دوس دارم چون بلدم ـــاما نمیتونم در مورد زبان لری نظر بدم ــــ پس اول یاد بگیر بعد نظر بدی میشه بحث کرد

    • Bir türk

      Sadece Türk dili. Farsça ilk dil, ancak Arapça Ydvnh lehçesi. O ikinci veya üçüncü aksanları ama Arapça 32 InternationalAnnual Bilimsel vurgu Arapça kelimelerin% 60 ve yüzde 20 Türk ve kelimelerin yüzde 20'ye yakın İngilizce ve Rusça girmiş değil Azerbaycan ve İran Türkleri 140 milyon şimdi Özbekler, Moğollar, Tatarlar ve Çeçenler, Türkmen var akılda ve Türkçe, İngilizce ve dünyanın Arapça üçüncü yaşam dilleri peşindeydiler 200 milyondan fazla bu tatlı dil vardı konuşmak

    • پویا

      سلام
      من اکثر نظرات را خواندم .علت دشمنی با زبان
      ترکی ،از زمان فرو پاشی عثمانی و بمنظور تضعیف ترکها بود ، ترکها در ممالک محروسه
      و عثمانی نصف آسیا و اروپا رو در دست داشتن و نقشه استارتین و انگلیس بود که
      اینچنین شد .چیزی بنام فارس در ایران و
      جای دیگر وجود ندارد ، اینها هجمه انگلیس
      است ،و شما جزوه نقشه انگلیس .عجیب
      نیست هرکجا اسم فارس هست نا خدا گاه
      اسم انگلیس هم پیدا میشود .
      استالین واژه جعلی آذری را آورد تا ترکها را
      از هم جدا کند.
      زبان فارسی حتی یک گویش گر هم در تمام
      دنیا ندارد .این زبانی که شما حرف می زنید
      فارسی نیست یک زبان من در اوردی است .
      وقتی میگویند لهجه ای از عربی است ناراحت
      نشوید . فارسی نام زبانی است غیر قابل تکلم.پهلوی نام دارد وفقط کلمات قابل تکلم
      که در شعر استفاده میشد کرد از او برداشتند.
      وبرای تکلم مجبور به کارگیری لغات ترکی و
      عربی به صورت عمده شد . که با سیاست های
      استالینی ، و عقده های تاریخی که رژیم های
      بعد از ترکها داشتند و اعتماد به خائنین بالفطره
      شروع به بد گویی از ترکان و قجر ها کردند
      که همین کشور نصفه نیمه را هم از صدقه سر
      قاجار داشتند و.....
      الان ما ترکها مجبوریم کتاب فارسی جعلی
      را در مدرسه پاس کنیم و صرف لغات را با
      مصدر یاد بگیریم مثلا:
      امید+وار=امیدوار
      امید+وار+م=امید وارم
      (امید: یک کلمه کاملا ترکی از مصدر امود)
      وار :یعنی داشت ن در ترکی.
      کمی تعقل کنید.
      در ضمن این زبان جعلی فارسی عمرش 1200
      سال نمیرسه چطور به 2500 سال پیش ربطش
      میدید البته انگلیس خان داده که هیچ اثر ی ازش نیست خدا عالمه .
      ولی این قد از قاجار ا بد گفتن ،
      ولی تاراجی که این فارسها ی انگلیسی
      ممالک محروسه قاجار رو ایران فعلی رو تو این
      80سال با قائم شدن پشت تاج یا عمامه کردن
      مغول و اسکندر و عرب یکجا نکرده بودن و
      حالا باید فهمید که چرا اسم فارس تو یک خط
      تاریخ نیست .
      ولی راه ترکها جداست ، زیستن با شما متوهمان انگلیسی ، که با پررویی نفت آبادان
      رو بفروشی بهشون فش بدی یا هزار تا کار
      دیگر خیلی سخته . ما ضعیف شدیم ولی
      ضعیف نمی مانیم همان طور که تاریخ ایران
      و جهان را تا اینجا نوشتیم بقیه شم می نویسیم. ترک بودن خیلی سخته چون باید
      با تمام دنیا بجنگی ولی ترک نبودن سخت تره
      چون باید با ترکها بجنگی.

      پاسخ ها

      • امیر حیدری

        هم زبان فارسی و هم ترکی هر دو در جهان مورد قبول واقع شدن - شرکت های بزرگی مثل گوگل به هردو زبان خدمات میدن - سایت یوتیوب هم زبان ترکی آذربایجانی داره و هم زبان فارسی و غیره - من هر دو زبان رو بلدم و این باعث میشه بتونم با مردمان بیشتری بتونم صحبت کنم - موشکافی تاریخ زیاد جالب نیست چون تفرقه میندازه - ما نمیتونیم به چندین میلیون نفر فارس یا ترک بگیم که زبانتون فلانه بهمانه برین زبان دیگه یاد بگیرین -توهین هم نباید کرد و تحریف - خیلی زبان ها مانند زبان های فراساخته مثل زبان اسپرانتو جایگزین بسیاری از زبان های حال خواهند حتی زبان انگلیسی و این از اختیار ما خارجه همانگونه که از اختیار نیاکان ما خارج بوده

    • مهران

      فقط زبان کوردی و انگلیسی

    • مهران

      فقط زبان کوردی و انگلیسی

    • ارش

      نمیخوام بحث کنم فقط بزنین تو گوگل کلمات ترکی وارد شده به فارسی بیش از هزار کلمه و چندین نوع بسوند

    • امیر حیدری

      برین تو قسمت زبان سایت یوتیوب هم زبان فارسی هست هم زبان ترکی آذربایجانی - یعنی هردو زبان بین المللیه - مورد قبول واقع شده - چرا دعوا میکنید دوستان - من هر دو زبان رو بلدم و این یه امتیازه چون زبان ملت های مختلفی رو متوحه میشم اینجوری

    • بدون نام

      بادرودفراوان به همه دوستان
      پارسی گو کی به تازی خوشتر است
      عشق را خودصدزبان دیگراست
      درجایی که حکومت ما اشعار وسروده های بزرگان ادب پارسی روتحریف می کنه ازگروهی که زبان فارسی را لهجه 33 زبان عربی می دونن بدون اینکه سند ومدرکی ارائه بدن
      نباید بیش ازاین انظار داشت
      درنسخه های خطی مثنوی این بیت به همین شکل که نوشتم اومده
      ولی درنسخه های چاپ شده مثنوی بعد از انقلاب این بیت
      مولانا رو اینگونه نوشته اند
      پارسی گو گرچه تازی خوشتر است
      عشق را خود صد زبان دیگر است
      واما از هم میهنانی که زبان فارسی رو لهجه 33زبان عربی می دونن باید پرسید که لهجه 18 زبان عربی کدام لهجه است؟
      یادوستی که می گوید 60%واژگان زبان فارسی
      ترکی
      20%عربی
      20%انگلیسی
      وکمی هم واژه گان فارسی دارد
      ریاصیاصیش ضعیفه
      چون از100%بیشتر می شه
      ودرباره واژگان عربی موجود درزبان فارسی باید
      بدانیم که بسیاری از این واژگان ریشه ایرانی وفارسی دارند
      که پس از ورود به زبان عربی معرب شده وسپس به زبان فارسی برگشته اند
      واژه هایی مانند
      نظر =نگر
      هندسه=اندازه
      جنس=گین
      نقش =نگار
      و...
      واین دوستانمان باید بدانندکه بسیاری از واژه های موجود در زبان عربی واژه های ایرانی هستند مانند
      فارس که عربی شده واژه پارس pares می باشد
      که به سوار گویند
      فردوس که عربی شده واژه پردیس است
      زعفران که عربی شده واژه زرد پران است
      ونام میوه ها که بیشتر آنها فارسی است
      مانند انجیر پرتقال و...
      وباید بدانیم که استفاده نکردن از واژه های فارسی
      وبه کار بردن واژه های عربی دلیل برضعف و ناتوانی زبان فارسی نیست
      دوستان
      خود من درمنطقه ای زندگی می کنم که به 3زبان ترکی قشقایی لری بختیاری وفارسی سخن می گوییم
      در زبان ترکی به پدر
      آتا می گویند که از مصدر آتماق به معنای انداختن می آید
      ویژگی بربریت در این زبان بسیار است که این
      تنها یک نمونه است.
      ولی با این حال برای ویژگی سادگی رابرای آن می توان
      به کاربرد
      گویش بختیاری هم ریشه درزبان فارسی باستان دارد
      وبه فارسی دری بسیار نزدیک است و واژه های مانند
      واژه بندیر دارد که برای ترجمه وبرگردان آن به فارسی
      باید یک جمله گفت
      بندیر یعنی منتظر به دست آوردن فرصتی بودن
      برای رسیدن به هدفی
      با اینکه ما به سه زبان سخن می گوییم
      ولی برای رساندن وتفهیم منظورمان به یکدیگر
      از زبان فارسی استفاده می کنیم
      دوستان خودشیفته ای که زبان ترکی رابرتر از فارسی
      می دانند برابر یا معادل ترکی واژ ه های
      ژرف شور ترش لاژورد پناه گناه نشانه ورزش وزش
      پیشرفت آهنگ طوفان آباد روستا آزاد آهسته آرامش
      گروگان استان واز همه مهتر
      فرهنگ وناموس را برای اطلاع و آگاهی ما بنویسند
      لهجه 18 زبان عربی راهم فراموش نکنید
      با سپاس فراوان

      پاسخ ها

      • ن. بیرانوند

        تازه ترین اعلامیه یونسکو درباره زبان ترکی:
        تازه ترین اعلامیه یونسکو و تاکید بر قدمت و اصالت زبان تورکی
        هفته نامه ی امید زنجان منتشر کرد: یونسکو در تازه ترین طبقه بندی زبان ها اعلام کرد که تورکی، لهجه ی 44 ام زبان مغولی است و پیوند بسیار نزدیکی با لهجه ی قیراتی دارد که عشیره ی چنگیزخان از آن بوده اند. بر این اساس، زبان تورکی دارای قدمتی بیش از آن است که تا اکنون تصور میشده و اصالت واژگانی آن به همراه خواص ملودیک اصواتش میتواند راهگشای ارسال پیام به ماورای فضا و راهنمای مطالعات دیرینه شناسی باشد. این پیروزی را به نژاد تاریخساز تورک تبریک میگوییم
        منبع: دکتر ناصر کاظم خانلو

        http://server1.bartarinha.ir/fa/news/39001/پرطرفدار-ترین-زبان‌-های-جهان-کدامند

    • غازان

      استعمال دخانیات ممنوع. یک کلمه فارسی داخل این پیدا کنید اما ترکها میگویند چیلیم چکمک یاساک.

    • ایران

      اغااا چرا این اذری ها اصرار دارن خودشونو به ترکا بچسپونن...چرا اینا خودشون دارن خودشونو بی اصل و نصب جلوه میدن...خدمت همه اذری های عزیز عارض باشم من خودم کورد ارومیه ام فامیل تو شهر وان کوردستان ترکیه زیاد داریم اولا اذریای ایران تقریبا 70 درصد ترکی استانبولی رو متوجه نمیشن تا جایی که ی بار داخل شهر من مجبور شدم به انگلیسی ترکی استانبولی رو برای یه اذری زبان ترجمه کنم به طوری که خود من که کورد ارومیه ام ترکی استانبولی رو خیلی بیشتر از اذریها میفهمم.بعدشم خدا شاهده چند بار که ترکیه رفتم این ترکا اصن اذریای ایران رو خیلی دور از شان و مروت هم وطنای اذری زبان اونا رو ادم هم حساب نمیکنن و خیلی به اذریها توهین میکنند...من به مغولها و ترکای وحشی ترکیه که از دشت چین و مغول اومدن و تاریخ خود اذریهای ایرانی الاصل رو هم غارت کردن کاری ندارم ولی اذریها با اونا فرق دارن....و اینم خدمت دوستان عارض باشم ترکی استانبولی زبان مستقلی نیست به طوری که از زبان های فارسی عربی انگلیسی و کوردی به شدت کلمات دخیل داره...اذریهای عزیز حافظ اصالتتان باشید

    • کوردستان

      من به عنوان یک کوردکه بین فارس وتورک دعواشد میگوییم که زبان ترکی بهتروخیلی بهتراززبان فارسی هست زیرا من درتبریزکرکردم وبامن جوری حرف میزدن که باتورک هاهم اینجوری بامحبت حرف نمی زنند درحالی که وقتی بایک فارس حرف میزنی انگار که سگند ومیخوان گازبگیرند همچنین ماکوردها دراذربایجان وترکیه زندگی بهتری نسبت به خودشهرهامون داریم ودرکنارآذربایجان وزیرپرچم ترکیه مانیزتورکیم زنده باد کوردستان

    • محمد

      راستی کفش تبریز توموزه ارمنستان دیدم به گفته کارشناسان بیش از 5500سال قدمت داره

    • مهدی

      این هایی که هی اریایی اریایی میکنند و به هویت مردم قومیت های دیگه توهین میکنند مثلا به تورک میگن اذری به عرب های خوزستان میگن عرب زبان و..... پس توقع نداشته باشن بقیه به اونا احترام بذارن در ضمن کلمه اذری یه کلمه جعلی که کسروی زمان رضا شاه درست کرده اذربایجان اسم یه مکان نه یه قومیت مثل این که به یه کرد کرمانشاه بگی اسم قومیتش کرمانشا هیه

    • ترک

      سلام به همه ایرانیها ترکها بااین همه دشمن توایران واین همه دوست درتمام دنیا واقعامتاسفم برای همتون که اصل واقعیتو نمیپذیرین کردها توی ایران زیادن ولی باهمدیگه نمیتونن ارتباط سخن داشته باشن. مثال.کرمانشاهیا باسنندجیا یاایلام یاکردهای بقیه شهرهای ایران ویا لرها هم همینطور ویا بقیه قومیتها ولی ترکها چه ترکهای اذری وقشقایی یاترکیه یابقیه ترکهای جهان راحت باهم میتوانند ارتباط کلامی داشته باشند. واقعیت رابپذیرین.

    • تورک اوغلو

      ولله ماکه خودمون تورک هستیم وآذربایجانی ولی همیشه بین خودمونم میگیم زبان تورکی مثلا به داروهای سنتی میگیم تورکه داوا یامیگیم فلانی ترکه این ضرب المثل قدیمی هم یه مصداقه که میگن فارسی شکره تورکی هنره گیلکی ...پس چرانگفتن آذری هنره ؟! نمیدانم عده ای فارس یاکرد نادان وناآگاه چه اصراری دارن که میگن زبون ماآذریه بابا برین کتاب مثنوی مولانارو بخونین هشصد سال قبل نوشته شده وداستاناشم درموردایرانیاس وهرجاصحبتش شده گفته ترک عزیزان ماخودمون میدونیم زبونمون چیه یاشما؟ این سیاست یهودکثیف وصهیونیزم درمورد ترکهاس که باآذری خوندن زبونشون ویه سری کارای دیگه میخاد بین ترکهای غیور فاصله بندازه چون تنهاقومی که یهودیای متجاوز ازش هراس دارن تورکهاهستن وازجانب برادران فارس هیچ خطری احساس نمیکنه که هیچ بوسیله اونا سیاستهای قومیتیشو پیش میبره چه بخاین چه نه ماتورکها۴۵۰ ملیون متکلمیم و۷۰۰۰سال توایران تاریخ داریم به کوری چشم دشمنا ویک زبان قوی وباقاعده وزیباداریم آ

    • Türk oğlu

      با تایید حرف های "تورک اغلو" زبان ما تورکی است و نه آذری و کلمه ی آذری برای ایجاد اختلاف بین ترک هاست . زبان کردی دارای گویش های کاملا متفاوتی مثل کلهری و کرمانجی هست که به قول خود کرد ها زبان های متفاوتی هستند ولی به همه ی آن ها کردی می گویند این در حالی است که زبان آذربایجان و ترکیه بسیار نزدیک به هم هست . این را من که خودم ترک هستم و هم آذربایجانی و هم استانبولی میدانم می گویم نه از روی مقاله یا چیز دیگری .خلاصه زبان همه ی ما تورکی است . و خود ما ترک ها که با زبان فارسی آشنایی داریم با مشاهده ی بسیار بسیار کلمات و فعل ها و نو ع فعل ها و بسیار چیز های دیگر ترکی که در فارسی وجود ندارد آشکارا برتری زبان خود بر فارسی را می دانیم .

    • تورک اوغلان

      یاشاسین تورک
      توووووووووووورک

      پاسخ ها

      • Kian dashty

        دوستان حقیقت تلخ است.فارس ها بخاطر پول تو مسابقه از عربا کتک خوردن واین یه ترک بود ک رفت با عربا مسابقه داد و عربا رو زد

    • M

      زبان فارسی اگه غنی بودیه فکری به حال ما پرستارا میکرد.یعنی تو زبان فارسی هیچ لغتی پیدا نمیشه که هم به کلفت خونه میگن پرستار هم به لیسانسو فوق لیسانس پرستاری میگن پرستار؟؟؟؟خب لعنتیا سه اسم دیگه بزارین رو هر کدوم

    • Kian dashty

      انسان ها دو دسته اند یا ترک هستن یا خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی دوست دارن ترک باشن.... پرچم ترک بالا

    • Kian dashty

      انسان ها دو دسته اند یا ترک هستن یا خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی دوست دارن ترک باشن.... پرچم ترک بالا

    • Kian dashty

      اینم نا گفته نمونه برین اعضای تیم ملی والیبال رو نگاه کنین ک بیشترش ترکن .. افتخارات ایرانم بیشترش بخاطر ترکایه

    • Kian dashty

      اینم نا گفته نمونه برین اعضای تیم ملی والیبال رو نگاه کنین ک بیشترش ترکن .. افتخارات ایرانم بیشترش بخاطر ترکایه

    • Kian dashty

      اینم نا گفته نمونه برین اعضای تیم ملی والیبال رو نگاه کنین ک بیشترش ترکن .. افتخارات ایرانم بیشترش بخاطر ترکایه

    • ایشغوز آدا

      اعلامیه یونسکو: گواهی دیگر بر قدمت و اصالت زبان توانمند تورکی هفته نامه ی امید زنجان منتشر کرد: یونسکو در تازه ترین طبقه بندی زبان ها اعلام کرد که تورکی، لهجه ی 44 ام زبان مغولی است و پیوند بسیار نزدیکی با لهجه ی قیراتی دارد که عشیره ی چنگیزخان از آن بوده اند. بر این اساس، زبان تورکی دارای قدمتی بیش از آن است که تا اکنون تصور میشده و اصالت واژگانی آن به همراه خواص ملودیک اصواتش میتواند راهگشای ارسال پیام به ماورای فضا و راهنمای مطالعات دیرینه شناسی باشد. این پیروزی را به نژاد تاریخساز تورک تبریک میگوییم.

    • مریم

      سلام من یه ترکم به این ترک بودنم هم افتخار میکنم ولی در اینجا که بحث از زبان و رده بندی بود دیدید که فارسها و سایر گویش ها به ترکها و زبان ترکی توهین کردن وما توهین نکردیم ولی به جز قاجار صفویها هم ترک بودن اوج شکوفایی علم وهنر و چن روز پیش که تو روسیه خبرنگار مصاحبه میکرد در کازان که همون قازان به ترکی حرف میزدن مهم نیس به چه زبانی حرف میزنی مهم انسانیته که انسان رو از حیوان سوا کرده وگرنه شنیدید که حیوانهم به روش خودش باهم ارتباط دارن من ولی لطفن این بحث رو تموم کنید بخاطر شخصیتت خودتون به ترکها همیشه ظلم شده همیشه در مورد ما جک های بدی میسازن تو فیلماهم همیشه کار گریم والانم که سیاست اینکه ایران فقط به زبان فارسی نه کردی ولری و... حرف بزننن واین گویشها هم از بین میره بحث های مهمتری است علت عدم پیشرفت کشور هم همین حرفای صد من یه غازه به فکر علم و صنعت و توسعه باشید هیچ موقع هم بد نیس که ما با لهجه به فارسی حرف میزنیم و انقدر فارسها مسخره میکنن دیگه نمیدونم ولی ترکی هن خوبه مقالاتیهم هست که ثابت میکنه ترکیتوی روسیه وبعضی کشورهای اروپایی هس مهم ابنه هم دل وهم صدا به فکر مردم در این گرانی و بدبختی باشیم این حرفها دردی از هیچ کس دوا نمیکنه با ارزوی سعادت همه ی ملت که در کنار هم موفق میشیم لطفن دیگه بهم توهین نکنید باعث زدگی ازهم نشیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بدبخت اگه‌شعور داشته باشی شما کردین اون هم به زبان مادریشون آره شما راست می گین ترکی خیلی زبان خوبیه ولی به من چه ربطی من که حاضر نیستم حتی یک کلمه ترکی بگم با این کارا که شما ترکا می کنید،اگه ترکی انقد که میگین زبان خوبیه چرا وارد سایت های فارسی میشین راجع به فارسی زر می زنید .خوب برید به همان زبان خودتون با خط پنج هزار سالتون حرف بزنید ،ما اصلن نیازی نداریم که به ترکی بها بدیم وقتی به قول خودتون ۴۰۰شاعر پارس گوی فقط تبریز داره شما هم برید اشعار مولانا رو به ترکی ترجمه کنید بخونید.موج جدید در مقابل ترکان توهین کردی توهین می کنم،جای این منبع های الکی آمار ترکی ده برید یک فکر به حال اونی که گفتم بکنید بیش از این هم ما را نخندانید راستی آلمان اگه شد آلمان تاریخی با شکوهی داشت یه چیز تو مایه کردستان امروزی بود نه ترک ها شما نهایتا فقط تو شبکه های مجازی فحش میدین ،جعل می کنید ،طرفداری از ارباباتون ترکیه و آذربایجان دو کشور جعلی می کنید ببین الآن به آذربایجان و‌ ترکیه نگاه نکن اینا شاید یه قرن دیگه نبودن کشور که به اون سرعت با هیچ پیشینه ای شکل گرفت ممکن یهو ناگهانی هم از هم بپاشه

    • مریم

      سلام من یه ترکم به این ترک بودنم هم افتخار میکنم ولی در اینجا که بحث از زبان و رده بندی بود دیدید که فارسها و سایر گویش ها به ترکها و زبان ترکی توهین کردن وما توهین نکردیم ولی به جز قاجار صفویها هم ترک بودن اوج شکوفایی علم وهنر و چن روز پیش که تو روسیه خبرنگار مصاحبه میکرد در کازان که همون قازان به ترکی حرف میزدن مهم نیس به چه زبانی حرف میزنی مهم انسانیته که انسان رو از حیوان سوا کرده وگرنه شنیدید که حیوانهم به روش خودش باهم ارتباط دارن من ولی لطفن این بحث رو تموم کنید بخاطر شخصیتت خودتون به ترکها همیشه ظلم شده همیشه در مورد ما جک های بدی میسازن تو فیلماهم همیشه کار گریم والانم که سیاست اینکه ایران فقط به زبان فارسی نه کردی ولری و... حرف بزننن واین گویشها هم از بین میره بحث های مهمتری است علت عدم پیشرفت کشور هم همین حرفای صد من یه غازه به فکر علم و صنعت و توسعه باشید هیچ موقع هم بد نیس که ما با لهجه به فارسی حرف میزنیم و انقدر فارسها مسخره میکنن دیگه نمیدونم ولی ترکی هن خوبه مقالاتیهم هست که ثابت میکنه ترکیتوی روسیه وبعضی کشورهای اروپایی هس مهم ابنه هم دل وهم صدا به فکر مردم در این گرانی و بدبختی باشیم این حرفها دردی از هیچ کس دوا نمیکنه با ارزوی سعادت همه ی ملت که در کنار هم موفق میشیم لطفن دیگه بهم توهین نکنید باعث زدگی ازهم نشیم

    • مریم

      سلام من یه ترکم به این ترک بودنم هم افتخار میکنم ولی در اینجا که بحث از زبان و رده بندی بود دیدید که فارسها و سایر گویش ها به ترکها و زبان ترکی توهین کردن وما توهین نکردیم ولی به جز قاجار صفویها هم ترک بودن اوج شکوفایی علم وهنر و چن روز پیش که تو روسیه خبرنگار مصاحبه میکرد در کازان که همون قازان به ترکی حرف میزدن مهم نیس به چه زبانی حرف میزنی مهم انسانیته که انسان رو از حیوان سوا کرده وگرنه شنیدید که حیوانهم به روش خودش باهم ارتباط دارن من ولی لطفن این بحث رو تموم کنید بخاطر شخصیتت خودتون به ترکها همیشه ظلم شده همیشه در مورد ما جک های بدی میسازن تو فیلماهم همیشه کار گریم والانم که سیاست اینکه ایران فقط به زبان فارسی نه کردی ولری و... حرف بزننن واین گویشها هم از بین میره بحث های مهمتری است علت عدم پیشرفت کشور هم همین حرفای صد من یه غازه به فکر علم و صنعت و توسعه باشید هیچ موقع هم بد نیس که ما با لهجه به فارسی حرف میزنیم و انقدر فارسها مسخره میکنن دیگه نمیدونم ولی ترکی هن خوبه مقالاتیهم هست که ثابت میکنه ترکیتوی روسیه وبعضی کشورهای اروپایی هس مهم ابنه هم دل وهم صدا به فکر مردم در این گرانی و بدبختی باشیم این حرفها دردی از هیچ کس دوا نمیکنه با ارزوی سعادت همه ی ملت که در کنار هم موفق میشیم لطفن دیگه بهم توهین نکنید باعث زدگی ازهم نشیم

    • ئه هوه ن

      اگر همه گویشهای زبان کوردی رو کنار هم بزاریم با زبان انگلیسی برابری خواهد کرد مطمئن باشید. تمام .

    • ترک ایران

      هموطنان عزیز خواهش میکنم عاقل باشین و یک کلاغ چهل کلاغ راه نندازین ، اینجا یه عده خارجی فتنه گر هستن که میخوان ترکها و فارسها رو بجون هم بندازن
      همه ی ما اگه عاقل باشیم میفهمیم که ترکی یک زبان جهانی هست که آذری جزو لهجه هاش محسوب میشه
      پس آذری یه زبون دیگه که نیست ترکی هست

      مثال :

      استان آذربایجان شرقی و غربی مردمش ترک هستن و چون تو آذربایجان هستن بهشون میگن آذری و بخاطر لهجه شون ، ترک آذری محسوب میشن نه اینکه بگین ترک نیستن ، هستن ولی تو گفتار زبان ترکی لهجه دارن
      جمعیتشون هم تو دنیا چندصد میلیونی میشه چون همشو ن یه زبان واحد (ترکی ) هست ولی فقط لهجشون فرق داره و لغات مشترک زیادی باهم دارن و زبون همو میفهمن ولی بخاطر لهجه شاید متوجه بعضی کلمات نشن

      کردستان و ایلام و کرمانشاه هم همشون کرد هستن پس نمیشه بگیم شما کرد نیستی زبونت کرمانشاهیه !! شما زبونت ایلامیه

      کشورهای عربی همشون به عربی حرف میزنن ولی لهجه های جداگونه دارن حالا به نظرتون باید گفت که کشور مصر زبونش مصریه ؟! عربی نیست؟ ! در حالی که یه لهجه از عربی هست که فقط تلفظشون فرق میکنه نه کلماتشون ، پس دوستان استان های آذربایحان شرقی و غربی و ترکیه و جمهوری آذربایجان و ازبکستان هم یه زبون واحد به نام ترکی دارن که کلماتشون مشترکه ولی فقط هاشون متفاوته پس نمیشه بگیم آذری زبان دیگه ست ، بلکه آذری یه لهجه از ترکی هست که تو رتبه 41 رده بندی قرار گرفته و این باید مایه افتخار ملت ایران باشه فقط ترکها
      فارسهای ایران ، افغانستان ، تاجیکستان ، هند و... یه زبان مشترک دارن با لهجه های متفاوت ، پس زبان فارسی فقط تو ایران زبان محسوب میشه درحالی که تو دنیا لهجه ی عربی هست

    • بدون نام

      دوستان اشتباه نکنین ایشون درست میگن کشورهای ترکیه و آذربایجان و‌ترکمنستان و ازبکستان زبان واحدشون ترکی نباید بدون اطلاعات کافی همینطوری سرسری قضاوت کنید شما باید اول برین زبان ترکی آذری رو مثل من که تهرانی هستم یاد بگیرین بعد برین با یه استانبولی یا ازبکی یا ترکمنی حرف بزنین اونوقت مثل خود من متوجه میشین که زبان آذری و استانبولی و ازبکی و ترکمنی فقط لهجه اشون فرق می کنه اما لغاتشون مشترکه مثلا همشون به اعداد ۱،۲،۳،۴،۵،و... رو میگن : بیر ، ایکی ، اوچ ، دورت ، بش

      مثلا کلمه دوست دارم آذری میشه : سنی سئویرم ، ترکی استانبولی میشه : سنی سئویوروم ،

      یا مثلا آذری میگیم کجا میرین ؟ : هارا گدیرسیز ؟ استانبولی میشه : نه ره گدیورسونوز ؟
      یا مثلا آذری میگیم : چطوری ؟حالت خوبه ؟ : نجه سه ن ؟ حالین یاخچیدیر؟
      استانبولی : نجه سه ن ؟ حالین یاکشیدیر؟
      می بینید که لهجه ها فرق میکنه ولی کلمات یکیه ما اگه آذری بلد باشیم راحت متوجه میشیم که یه استانبولی چی میگه
      یا یه مثال دیگه زبان عربی یه لهجه داره به نام مصری من یاد گرفتم. خیلی خیلی سخته وحشتناکه حتی عربا هم به زور میتونن به لهجه مصری صحبت کنن ولی قشنگ میفهمن ولی مصری زیباترین و با کلاس ترین لهجه عربی هست چون مثل لهجه فارسی صحبت می کنن نه مثل عراقیا اونطور خشن و کلفت

      نگاه کنید مثلا مصری میگیم به من نگو : متئوللیش ولی عراقی میشه : لاتگلوللی
      مصری میگیم چرا پیش من نمیای :
      لیه متگاش گمبی ؟ عراقی : لیش لاتجی یمی ؟
      مصریا ج رو گ ، ق رو همزه ء ، تلفظ می کنن و آخر فعل ش اضافه می کنن
      عراقیا ک رو چ تلفظ می کنن ، ج رو ی

      حرف نزن ، مصری : مبتحکیش ، اما عراقی میشه : لا تحچی

    • مهدی

      یعنی خنده دارترین موضوع اینه که گفتید کردی بالاتر از ترکی آذربایجانی و فارسی هست ، یعنی به هر زبان شناسی بگی به سلامت روانیت شک میکنه
      این منابعی که نوشتید فراوانه در اینترنت که از طرف عده ای مغرض نوشته میشه وگرنه کردی اصلا زبان به حساب نمیاد در برابر فارسی و ترکی
      کردی در حقیقت لهجه ای از فارسی هست ، حتی شمارش نداره

    • علی

      کامنتها رو خوندم. کلا بین علما اختلاف افتاده!!! خودمون ایرانیها هم که ماشاالله تو همه زمینه ها صاحب نظریم!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره داداش قربون دهنت برم ... علما هم علمای قدیم ... خخخ

    • پارص پارص

      سلام برپارصدري زبانان وپارس .زمين خودم چطورزمين روميخورند.چهارده يعني410.پانزده يعني 510،شانزده 610،هفده710،نوزده910اقايان پارس زبان سگي داشتم مثل شما پارسيان پارس ميکردبريد به اين زبان ناقص پارستان پارس کنيد

      پاسخ ها

      • یک انسان

        تمام شعور و شخصیت خودت را با همین چند جمله به خوبی. نشان دادی . دوم اینکه چه می کشید آن حیوان زبان بسته از دست تو

      • بدون نام

        ادمین خیلی آدم شیادی هستی که همچین پیام های
        احمقانه ای را چاپ می کنی

    • رییسی

      زبان بلوچی بالاتر از زبان فارسی هست،جهت اطلاع

    • بدون نام

      سلام به درک درایت این مرز و بوم زبان برای ارتباط برقرار کردن انسانهاست یکم درک و شعورتون را بالا ببرید و کمتر به هم بی احترامی کنید حیوانات هم صداهای مختلفی از خودشون دارن ولی درکشان از انسان که اشرف مخلوقات هست بالاتر به نظر میاد

    • لر مظلوم

      من لری را خیلی دوست دارم . پیشنهاد می کنم که این زبان را رسمی کنید و همه با هم حالش را ببریم . به خدا خیلی زبان شیرینیه . کمی راجع بش پژوهش کنید .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج