۳۹۰۷۵۲
۵ نظر
۵۰۱۲
۵ نظر
۵۰۱۲
پ

پاسخ عادل الجبیر به یادداشت ظریف

وزیر امور خارجه عربستان در واکنش به یادداشت محمدجواد ظریف در نیویورک تایمز درباره لزوم مقابله با وهابیت جنگ‌طلب و تروریسم یادداشتی را در پاسخ به وزیر خارجه کشورمان منتشر کرد.

خبرگزاری ایسنا: وزیر امور خارجه عربستان در واکنش به یادداشت محمدجواد ظریف در نیویورک تایمز درباره لزوم مقابله با وهابیت جنگ‌طلب و تروریسم یادداشتی را در پاسخ به وزیر خارجه کشورمان منتشر کرد.

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان که در ماه‌های اخیر در ادامه رویکرد خصمانه سعودی‌ها علیه کشورمان، نفرت‌پراکنی‌های خود را تقویت کرده است، در واکنش به یادداشت اخیر محمدجواد ظریف در روزنامه نیویورک تایمز، یادداشتی را در روزنامه وال‌استریت ژورنال منتشر کرده و بدون اشاره به واقعیت نقش عربستان در ایجاد و گسترش تروریسم جهانی به طرح ادعاهای بی‌اساس و خصمانه آل‌سعود علیه ایران پرداخته و مدعی شده است که ایران از زمان انقلاب اسلامی سابقه‌ای مملو از حمایت از تروریسم دارد.

وی در ابتدای این یادداشت با اشاره به نقل قول رونالد ریگان (رئیس‌جمهور اسبق آمریکا) از جیمز آدامز که گفته است«حقایق، چیزهایی سخت و تغییرناپذیرند»، مدعی شد: اعلان عمومی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران درباره مبارزه با تروریسم، در بهترین حالت اظهارات کنایه‌آمیز و کمی بیش‌تر از تبلیغات ریاکارانه است.

الجبیر در تلاش برای مقابله با یادداشت ظریف که در آن تفکر وهابیت را عاملی برای ترویج تروریسم و ایدئولوژی افراطی‌گری در منطقه و جهان شناخته شده است، ایران را به دست داشتن در چندین حادثه تروریستی از سال ۱۹۷۹ متهم کرد و نوشت که هیچ‌کس نمی‌تواند این واقعیت را نادیده بگیرد که ایران از تروریسم برای پیشبرد سیاست‌های خصمانه‌اش استفاده می‌کند. این کشور نمی‌تواند راجع به مقابله با افراطی‌گری صحبت کند، چراکه مقامات و نیروهای سپاه به حمایت مالی، تجهیز و آموزش تروریسم ادامه می‌دهند.

وی در حالی این ادعاها را علیه کشورمان مطرح می‌کند که اسناد و حقایق فاش شده در سال‌های اخیر ثابت می‌کند، آل‌سعود از اصلی‌ترین حامیان ایجاد و گسترش گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا از جمله داعش است و این خود عربستان بوده که بسیاری از حملات تروریستی را از جمله حادثه وحشتناک حمله به برج‌های پنتاگون در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را بر اساس اطلاعاتی که دولت آمریکا منتشر کرده، طراحی و اجرا کرده است.

کنگره آمریکا نیز به تازگی قانونی را به تصویب رسانده است که براساس آن، خانواده‌ها و بازماندگان قربانیان این حادثه تروریستی اجازه دارند از عربستان شکایت کنند.

این اتهامات در حالی از سوی وزیر خارجه سعودی مطرح می‌شود که ایران برخلاف برخی کشورها همواره از گروه‌های مقاومت از جمله حزب‌الله لبنان به عنوان گروه‌های مردمی در دفاع از تمامیت و استقلال کشورشان به صراحت در مجامع بین‌المللی حمایت کرده است.

وزیر امور خارجه عربستان در ادامه در ادعایی مضحک گفته است که ایران برای نشان دادن صداقتش در مقابله با تروریسم، باید رهبران القاعده را که زمانی در خاک این کشور در امنیت به سر می‌برند تحویل دهد، این در حالی است که آنها همچنان از حمایت ایران بهره می‌برند.

وی هم‌چنین حمایت ایران از جنبش حزب‌الله را نمونه‌ای از اقدامات ایران در پشتیبانی از تروریسم دانست و ادعا کرد که ایران به شبه‌نظامیان فرقه‌گرا و تروریست‌ها در منطقه تسلیحات می‌دهد.

این مقام آل سعود، مدعی شد که از زمان حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵، مقامات این کشور انگشت اتهام خود را درباره مسائل منطقه‌ای به سوی دیگران می‌گیرند، مسائلی که خود به ایجاد آنها کمک کردند.

وزیر امور خارجه عربستان در تلاش برای اثبات ادعاهای خود به فتوای امام خمینی(ره) درخصوص سلمان رشدی نویسنده کتاب آیات شیطانی اشاره کرد که تمامی آن مملو از اهانت به قرآن کریم بود و ابراز تاسف کرد که این فتوا همچنان به قوت خود باقی است.

وی که کشورش اصلی‌ترین صادرکننده تفکرات افراطی‌گری و عوامل سلفی در منطقه و حتی نقاط مختلف جهان است، در ادامه یادداشت خود نوشت: عربستان سعودی یک هدایت‌کننده در جنگ علیه تروریسم است. پادشاهی عربستان بیش از ۱۰ میلیون دلار برای ایجاد یک مرکز جهانی در سازمان ملل برای مقابله با تروریسم هزینه کرده و ائتلافی با حضور ۴۰ کشور برای مبارزه علیه تروریسم و افراطی‌گری تشکیل داده است. کشور من هم‌چنین یکی از اعضای ائتلاف جهانی مبارزه با داعش به رهبری آمریکا است.

وی در بخش پایانی این یادداشت خصمانه و پر از دروغ، خواستار روابط بهتر با ایران شد، و نوشت: عربستان سعودی موضعی ثابت در قبال ایران دارد و از روابط بهتر با این کشور استقبال می‌کند، روابطی که بر پایه حسن همجواری و دخالت نکردن در امور دیگر کشورها است.

وزیر امور خارجه کشورمان در یادداشت خود در نیویورک تایمز، با عنوان "بیایید از جهان وهابیت خلاص شویم"، نوشت: در سه دهه گذشته ریاض ده‌ها میلیارد دلار برای صدور وهابیت از طریق هزاران مسجد و مدرسه دینی در سراسر جهان هزینه کرده است. از آسیا تا آفریقا و از اروپا تا آمریکا این عقیده منحرف ویرانی عظیمی بر جای گذشته است. همان‌گونه که یکی از افراطیون سابق در کوزوو به نیویورک تایمز گفت، «سعودی‌ها با پول‌هایشان اسلام را در این منطقه (بالکان) کاملا تغییر داده‌اند».

گرچه وهابیت بخش بسیار ناچیزی از مسلمانان را جذب کرده، آثار بسیار ویران کننده‌ای بر جای گذاشته است. تقریباً تمامی گروه‌های تروریستی که از نام اسلام سوء‌استفاده می‌کنند (از القاعده و انشعابات آن در سوریه تا بوکوحرام در نیجریه) متاثر از این فرقه مرگبار بوده‌اند.

سعودی‌ها تاکنون توانسته‌اند با استفاده از «برگ ایران» متحدان خود را به همراهی با نابخردی خود در سوریه و یمن ترغیب کنند. این وضعیت بدون تردید تغییر خواهد کرد؛ چرا که امروز حمایت مستمر ریاض از افراطی‌گری جنگ‌طلب بطلان ادعای سعودی به عنوان نیروی ثبات‌آفرین را به اثبات رسانده است.

وی در ادامه با بیان این‌که جهان دیگر نمی‌تواند نظاره‌گر کشتار نه تنها مسیحیان، یهودیان و شیعیان بلکه سنی‌ها توسط وهابی‌ها باشد، تاکید کرد: لازم است اقدامی هماهنگ در سازمان ملل متحد با هدف قطع حمایت مالی از ایدئولوژی‌های مبتنی بر نفرت و افراط صورت گرفته و جامعه جهانی در رسیدگی به موضوع کانال‌های ارسال پول و اسلحه به تروریست‌ها فعال‌تر عمل کند. در سال ۲۰۱۳ رئیس‌جمهور ایران، دکتر حسن روحانی، پیشنهاد جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری را ارائه کرد. ضروری است ملل متحد بر آن اساس، به برقراری گفت‌وگوی گسترده‌تر بین ادیان و مذاهب به منظور مقابله با این عصبیت خطرناک قرون وسطایی اقدام کند. جامعه جهانی باید دست به اقدامی فراتر از ابراز انزجار، ناراحتی و تسلیت بزند. آن‌چه امروز بدان نیازمندیم، اقدام عملی علیه افراطی‌گری است.

ظریف تصریح کرد که هرچند بیش‌تر خشونت‌های اعمال شده با سوء استفاده از نام اسلام ریشه در وهابیت دارد، لیکن به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌کنم که عربستان سعودی نمی‌تواند بخشی از راه‌حل باشد. کاملا برعکس، ما از حاکمان سعودی می‌خواهیم تبلیغات مبتنی بر اتهام و هراس را رها کرده و با سایر اعضای جامعه جهانی در از بین بردن آفت تروریزم و خشونت که همه ما را تهدید می‌کند همکاری کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • موسوی زاده

      عادل الجبیر ......کیه ؟

    • م الف شهرآشوب

      اگر حمایت از فلسطین ومردم مردم مظلوم و تن ندادن به زور گویی آمریکا حمایت ار ترروریسم است آره.ما حامی ترروریسم هستیم

    • علی

      شماره عادل رو کی داره؟؟

    • بدون نام

      خانم عادل جبیر چی گفتند؟

    • بدون نام

      این قیافش هم عذاب دهندس... بااون روسریش ک میکنه سرش همیشه!!

      این یارو ترامپ بااومدن نحث اش دوباره همه اینارو برامون شاخ کرد. اینا و بقیه کشورای همسایه تا پیش از این انقدر سراحت و جرات نداشتن توی سیاست خارجیشون باایران.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج