۳۹۰۹۰۵
۱۷ نظر
۵۱۱۹
۱۷ نظر
۵۱۱۹
پ

اندازه جهان هستی چقدر است؟

دانشمندان با بررسی های فراوان فقط توانسته اند که حدس بزنند اندازه جهان هستی چقدر است، چون مشکلاتی برای فهمیدن بزرگی جهان هستی وجود دارد که به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

وب سایت کلیک: دانشمندان با بررسی های فراوان فقط توانسته اند که حدس بزنند اندازه جهان هستی چقدر است، چون مشکلاتی برای فهمیدن بزرگی جهان هستی وجود دارد که به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.
اندازه جهان هستی چقدر است؟

جهان هستی جای بسیار بزرگی است و اندازه گرفتن آن تقریبا غیر ممکن است و نمی توان بزرگی آن را به طور دقیق اندازه گرفت. اما برای اندازه گیری و تخمین اندازه آن باید به یک سری فاکتور ها و موارد توجه کنیم تا اندازه ای که حدس می زنیم به واقعیت شبیه باشد.
مثلا ما فقط سیاره ها و کیهان های قابل مشاهده را می بینیم و برخی دیگر را هنوز ندیده ایم و کشف نکرده ایم. پس پی بردن به اندازه جهان یک راز پیچیده است. اما بسیاری از اختر شناسان در این زمینه تلاش هایی انجام داده اند و برخی از پرسش های مطرح شده را پاسخ داده اند تا روزنه ای بشود برای یافتن اندازه واقعی دنیا. اما بگذارید برخی اصول پایه ای در باره ی فضا و اندازه گیری های موجود را برای تان بگوییم.

استفاده از نور برای اندازه گیری ها

راحت ترین راه برای اندازه گیری فواصل در فضا استفاده از نور است. البته به خاطر فاصله بسیار زیادی که وجود دارد، ممکن است نوری که به شئ خاصی در فضا برخورد می کنند و بعد از آن به چشم ما می رسد، دقیقا مشابه شکل واقعی آن شئ نباشد و با آن تفاوت هایی داشته باشد که این امر به خاطر وجود فاصله زیاد است. نور با سرعت ۱۸۶۰۰۰ مایل بر ثانیه حرکت می کند. البته برای فاصله بسیار طولانی با فضا، استفاده از واحد ثانیه مناسب نیست و ستاره شناسان از واحد سال نوری به جای ثانیه استفاده می کنند. یک سال نوری تقریبا برابر با شش میلیارد مایل است که فاصله زیاد و زمان رسیدن نور از شئ به ما را به خوبی بیان می کند.

در مقیاس کوچک تر این مورد را بر روی خورشید آزمایش کردیم. خورشید ۹۳ میلیون سال نوری از ما دور است و اگر با تلسکوپ مناسب و قوی به آن نگاه کنید، متوجه خواهید شد که شما هشت دقیقه زود تر از چشم عادی آن را خواهید دید. یعنی این که هشت دقیقه طول می کشد تا نور از خورشید به چشم ما برسد.

نور نقش مهمی در اندازه گرفتن بزرگی جهان دارد. طبق بررسی ها و گفته های بسیاری از ستاره شناسان و فیزیکدانان که از روش Cosmic Distance Ladder استفاده کردند، جهانی که برای ما قابل مشاهده است، ۴۶ میلیارد سال نوری از زمین دور تر و بزرگ تر است.

Cosmic Distance Ladder

تلسکوپ ها یکی از ابزار ها و روش های موجود برای اندازه گیری فاصله است، اما هر چه فاصله بیشتر و بیشتر شود، اندازه گیری هم پیچیده تر و مشکل تر می شود. استفاده از تلسکوپ های رادیویی برای مشاهده و اندازه گیری های داخل منظومه شمسی بسیار مناسب است و نتایج به دست آمده بسیار دقیق است، اما هنگامی که بخواهیم از منظومه شمسی فراتر برویم، تلسکوپ های رادیویی دیگر جواب گو نیستند. به همین علت است که ستاره شناسان به سمت چیزی به نام Parallex رفته اند.

اگر بخواهیم واژه پارالکس را توضیح بدهیم می توانیم از چشمان خودمان مثال بزنیم. یکی از چشمان خود را ببندید و با یک چشم شئ خاصی را نگاه کنید. اکنون چشم دیگر خود را ببندید و دوباره به آن شئ نگاه کنید. متوجه خواهید شد که شئ در حال حرکت است. به این عمل Parallex گفته می شود و برای اندازه گیری فواصل استفاده می شود.

روش بعدی اندازه گیری Main Sequence Fitting نام دارد و به دانش ما در باره ی نحوه تغییر ستاره ها در فواصل خاصی بستگی دارد. در این روش به روشنی ستاره ها در فواصل دور نگاه می کنند و آن ها را با رنگ ستاره های فواصل نزدیک تر مقایسه می کنند تا بتواند فاصله را تشخیص دهند. اما این روش هم محدودیت های خود را دارد و فقط برای ستاره های موجود در همین کهکشان و یا ستاره های موجود تا فاصله ۱۰۰۰۰۰ سال نوری کاربرد دارد و فقط آن ها را اندازه گیری می کند.

برای اندازه گیری ستاره ها در فواصل دور تر، ستاره شناسان از روشی به نام Cepheid Variable استفاده می کنند که می گوید نور هر نوع ستاره در زمان های مختلفی تغییر می کند و با استفاده از این تغییر رنگ می توانند فاصله را حدس بزنند. با این روش می توان ستاره هایی که تا ۱۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارند را ببینیم و بزرگی و فاصله آن ها را اندازه بگیریم.

اگر در نظر بگیریم که جهان ۱۳٫۸ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد، باید این را در نظر داشته باشیم که در این فاصله، جهان در حال بزرگ تر شدن است و این به این مفهوم است که جهان از اندازه گیری های ما بسیار بزرگ تر است.

برای حل کردن این مساله باید نظریه های دیگری همچون نظری Big Bang را در نظر بگیریم و بفهمیم که جهان با چه سرعتی در حال گسترش و بزرگ شدن است.

بسیاری از ستاره شناسان گفته اند که جهان، ۲۵۰ برابر بزرگ تر از آن چیزی است که تصور می کنیم و اندازه گرفته ایم. چون هنوز قسمت های زیادی از جهان است که ما قادر به دیدن آن ها نیستیم. در این بین نظریه عجیبی وجود دارد که می گوید جهان هستی، خود مجموعه ای از جهان بزرگ تری است که به نظریه Multiverse شناخته می شود. این موضوع و نظریه خود به مقاله ای جدا و بحث و بررسی جداگانه ای نیاز دارد.

ما فقط می توانیم حدس بزنیم که جهان چقدر بزرگ است و شاید دانشمندان هیچوقت موفق به حل این موضوع نباشند و نتوانند اندازه دقیق جهان هستی را بفهمند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فواو طباطبایی

      لطفا افراد باسواد رو مسئول ترجمه متون علمی کنید. این مطلب پر از غلط ه. فاصله ما تا خورشید نود و سه میلیون سال نوری ه؟ نور در سال شیش میلیارد مایل حرکت میکنه؟

    • بدون نام

      غالب اعداد اشتباه ذکر شده است

    • ارقام

      فاصله خورشید تا زمین 150میلیون کیلومتر هسته همون 93میلیون مایل میشه ...ولی 93میلیون سال نوری فاصله خورشید تا زمین کاملا اشتباه بود.این عدد میشه کهکشانی اندرومدا با ما فاصله داره

    • وحید

      کاش بجای ترجمه از سایت های خارجی دیگه مطلب رو شفاف تر مینوشتین اولا ک میزان سنجش سرعت در ایران مایل نیس کیلومتر هست پس بهتر بود اعداد به کیلومتر بود نه مایل....دوم ک این اعداد و ارقام کاملا اشتباه هس

    • پرهام

      اولا 150 میلیون کیلیومتر نه 93...
      دوما 13.8 میلیارد...نه میلیون...تازه این فاصله جهان از ما نیست... فاصله ایه که توسط تلسکوپ قابل مشاهده است... واقعا بی سوادی هم حدی داره... فاصله جهان! مثل اینه که بگن فاصله زمین از ما 10000 کیلومتره و در واقعا بخوان به فاصله کشوری مثل کانادا اشاره کنن!
      نکته دیگه اینکه دیدن خورشید توسط تلسکوپ و چشم غیر مسلح هیچ اختلاف زمانی ای باهم ندارد..

    • سجی

      اندرومدادونیم میلیون سال نوری نود سه رو از کجا اوردی

    • اشکان

      چقدر جهان بزرگ ایت حتا بیشتر از آنچه فکر میکنیم آیا بیرون از منضومه شمسی رو کسی دیده یا فراتر از منضومه شمسی شاید موجودات دیگه ای هم باشند و آیا ستاره ای است که از خورشید بزرگ تر باشد؟خدا خیلی بزرگ و بخشنده است

    • داش

      خدایی همه چیزهایی که نوشتی اشتباه هستش جیگرم

    • رضا

      اشتباه نوشته اید اصلاح کنید یک سال نوری شش هزار میلیارد کیلومتر است نه شش میلیارد کیلومتر
      موضوع دیگه اینکه اگر فرض بگیریم ما با تلسکوپ هم به خورشید نگاه کنیم آن نوری که به تلسکوپ ما رسیده همتن نوری است که با چشم غیر مسلح به چشم ما میرید پس فرقی نخواهد کرد که این هم اشتباه از ترجمه و یا مطلبی که اراعه دادید
      خواهشا اصلاح بفرمایید

    • رضا

      خورشید نود وسه میلیون سال نوری از ما دور نیست فاصله ما تا خورشید نود و سه میلیون مایل است این هم اصلاح بفرمایید

    • سیدجواد

      خداییش آدم حال میکنه وقتی میبینه آدمهایی هستندکه مطالب رابادقت میخونن واشتباهات رامتوجه میشوند...فقط نمیدونم چرا باوجود آدمهایی با این نکته سنجی بالا.....هنوز کشورما وضعش اینه....

    • حسن

      اصل مطلب اینه ک در بی نهایت قرار داریم..و تمام کلمات بزرگ.کوچک.زمان . اینها فقط فکر بشر است..اصلا اندازه ا ی وجود ندارد.درون هر انسانی هم بی نهایت قدرت است..مانند اینکه ک از انفجار یک اتم بی نهایت انرژی بیرون میاد..انرژی اتمی...منم چرت پرتمو گفتم خواه بپذیر خواه بخن

    • بدون نام

      این اعداد اختلاس چه کسی است.

    • حسین

      این امار اشتباه را ندهید خورشید فقط 150 میلیون کیلومتر با ما فاصله واندرو مدا 4 سال نوری .شما 93 سال نوری را ازکجا دراوردید باعث اشباه علمی نشودی عزیز .

    • کاظمی هر چه اندیشی پذیرای فناست

      آنچه در اندیشه ناید آن خداست
      مهم فضای در بر گیرنده اجرام آسمانیست
      وآن هم در حد ذهن بشر نیست
      البته دانشمندان هم ذره ای از وجود
      خداوند هستند و قابل ستایش

    • حامد از تبریز

      اشهد ان لا اله الا هو و الله اکبر.

    • منصور

      بابا این که همش غلطه....از مقایسه دیدن خورشید با چشم و تلسکوپ گرفته تا اعداد و فواصل....عجب!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج