۳۹۱۲۱
۲۱ نظر
۵۰۰۱
۲۱ نظر
۵۰۰۱
پ

حداقل دستمزد در سال ۹۲ چقدر است؟

اولین برآوردهای کارگران حاکی از افزایش ۶۰ درصدی هزینه سبد معیشت خانوار در یکسال گذشته است؛ با این حال در صورت تحقق خواسته کارگران برای افزایش مزد به میزان نرخ تورم؛ حداقل دستمزد سال ۹۲ یک رکورد جدید خواهد بود.

خبرگزاری مهر: اولین برآوردهای کارگران حاکی از افزایش ۶۰ درصدی هزینه سبد معیشت خانوار در یکسال گذشته است؛ با این حال در صورت تحقق خواسته کارگران برای افزایش مزد به میزان نرخ تورم؛ حداقل دستمزد سال ۹۲ یک رکورد جدید خواهد بود.

به تازگی و در یکماه اخیر با هماهنگی‌های صورت گرفته از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه نشست‌های مذاکره برای تعیین حداقل دستمزد سال آینده بیش از ۱۰میلیون کارگر و مشمولان قانون کار که به گفته مقامات کارگری بیش از ۵۰ درصد کل شاغلان کشور را شامل می‌شود، آغاز شده است.

تاکنون ۲ نشست مقدماتی و اولیه در قالب شورای عالی کار و با حضور مقامات کارگری، کارفرمایی و دولت در زمینه چگونگی تعیین حداقل دستمزد سال جاری برگزار شده است.

علاوه بر گفتگوهایی که در شورای عالی کار انجام شد، نمایندگان کارگری نیز با تشکیل ستادهای ویژه مزد مذاکراتی را در این باره انجام داده‌اند.

فعالیت ستادهای ویژه مزد

پیش‌تر مقامات کارگری اعلام کرده بودند با تشکیل کمیته‌هایی در استان‌ها، تغییرات قیمتی سبد معیشت خانوار شامل اقلام پرمصرف مانند هزینه‌های خرید نان، برنج، گوشت، مرغ، حمل و نقل، مسکن، بهداشت، تحصیل و مواردی از این دست بررسی و نتایج آن برای طرح در شورای عالی کار آماده خواهد شد.

همچنین تاکید کارگران در تعیین حداقل دستمزد سال آینده بر این موضوع استوار است که با توجه به جهش چشمگیر قیمت‌ها در بازار و بالا رفتن هزینه‌های آنان، حداقل دستمزد سال آینده نیز باید رشد قابل توجهی را داشته باشد که اگر با نرخ تورم حدود ۲۷ درصدی نیز تعیین شود؛ خود رکورد جدیدی در تعیین حداقل دستمزدها خواهد بود.

یک مقام مسئول کارگری که نخواست نامش فاش شود از مشخص‌شدن اولین برآورد از وضعیت تغییرات قیمت سبد معیشت خانوار کارگری خبر داد و گفت: از آذرماه سال گذشته تا آذرماه امسال، سبد معیشت خانوار به صورت متوسط ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

تهیه گزارش تفصیلی از قیمت‌ها

وی با تاکید بر اینکه این میزان افزایش به اندازه رشد قیمت سکه و طلا بوده است، تصریح کرد: مقامات دولتی در ۲ نشست اخیر شورای عالی کار، از نمایندگان کارگری اعلام برآوردهای قیمتی به صورت عدد و رقم مشخص را درخواست کرده است.

این مقام مسئول کارگری، بیان داشت: همچنین تهیه گزارش تفصیلی از وضعیت معیشت و دستمزد کارگران نیز از دیگر مواردی است که شورای عالی کار از نمایندگان کارگری درخواست کرده است.

به گفته وی، قرار است به زودی نمایندگان کارگری گزارشی از وضعیت متوسط قیمت ها ارائه کنند که با توجه به محاسبات فعلی، پیشنهادات و گزارش مستندی در اینباره ارائه می‌شود.

محاسبه حداقل مزد بر اساس ۲۰۰۰ کالری

همچنین یک مقام مسئول کارگری دیگر نیز ، اعلام کرد: محاسبات انجام شده بر اساس ۲۰۰۰ کالری مورد نیاز هر فرد در روز که از مصرف نان، برنج، حبوبات و انواع مواد غذایی به دست می آید؛ انجام شده است.

وی جمع بندی های صورت گرفته را به گزارشات نمایندگان کارگران از استان‌ها مربوط دانست و گفت: اعداد و ارقامی نیز به میزان ۱ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان برآورد شده است.

گفتنی است، طبق مصوبه اسفندماه سال ۹۰ شورای عالی کار؛ حداقل دستمزد امسال کارگران و مشمولان قانون کار به میزان ۳۸۹ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شده است که نسبت به ۳۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان سال ۸۹، رشدی حدود ۱۸ درصد را نشان می‌دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چندساله که مازیرخط فقریم !بابااین چه وضعیه ؟یامابدبختاروببرین بالایااین خط ذلیل شده روبیارین پائین تر ما یه هوائی بخوریم.خونمون دررفت تامردیم !

    • بهنام

      خدا خیرشون بده!!

    • خردادي

      من با اينكه كارمندبخش اداري هستم حقوقم با بن كارگري حدوداً‌ 450 هزارتومان مي شه . ديشب رفتم مانتو بخرم قيمت زدن پشت شيشه از 110 هزارتومان تا 160 هزارتومان . خوب من با 300 هزارتومان بقيه چه جوري تا آخربرج زندگي كنم ؟

    • سیاوش

      همیشه نزدیک پایان سال که میشه ، همه می گن تورم فلان قدره و کلی جلسه میزارن و کلی سخنرانی می کنن که حقوق کارگر افزایش پیدا کنه و از آخر هم 40 و50 هزار تومان اضافه می کنن و این داستان ادامه دارد تا سال بعد.....

    • امین

      والله اگر 2 برابر بشه بازم عقبیم چون سال 92 بازم قیمتها دو برابر میشه

    • مینا

      از مسئولین به خاطر اعتقاد و اعتماد به ما ملت شریف ایران متشکرم با طرح بی وقفه مشکلات کوچک و بزرگ از این که دچار روزمرگی زندگی شویم و توانایی هایمان را فراموش کنیم جلوگیری می کنند شاید ما ندانیم چطور با این حقوق می شود زندگی کرد اما آنها به ما می آموزند که "کار نشد ندارد"!!!

    • کارگر

      با حقوق سال قبل میشد یک سکه خرید حالا با سه برابر حقوق هم نمی شود یک سکه خرید حالا این 27% شما نیز تا تثبیت پایین تر میاد

      پاسخ ها

      • saeid

        ایولا...منم کارگرم
        اما هر روز با شکر خدا بااین اوضاع مالی مرگم ازش میخوام چون شرمنده خانوادمم...

    • علی

      سلام-خداکنه حقوقا برن بالاتر-بخدا من لیسانس نرم افزار دارم تو شرکتی وابسته به مخابرات کار میکنم نه حق ماموریتی میدن نه اضافه کاری - با اینکه گاهی تا شب ماموریتیم و هفته ای 3 الی 4 روزشم ماموریتیم ماهیانه 500 میدن - حضرت عباسی حدود 350 هزارش میره واسه قسط وام و بقیشم واسه کرایه و .. این چیزا صرف میشه. خداوکیلی مسئولین محترم بفکر باشن بخدا ماهم جزئی از این مملکت و آب و خاکیم...
      خدا خیر بده و بیامرزه مادر کسی رو که فکری بکنه ... ممنون

    • درسا

      بخدا زندگی با حقوق کارگری سخته. ای کاش و ای کاش مسئولان اینو درک یکردن /وقتی یه نفر مجبوره با حقوق کارگری خرج 7 نفر رو بده چقد باید تلاش کنه / مگه آدم چقد عمر میکنه ؟ ؟ ؟

    • مسعود

      من یکی دیگه از کارگرای این خاکم. با 60ساعت اضاف کار درامدم میشه 500ت. که 200ت میره واسه کرایه خانه 150ت واسه وام ازدواج. 150ت قسط دانشگاه ازاد و و و
      بنظرتون چطور میشه با این حقوق زندگی کرد. هرماه شرمنده زنم میشم ک 1سال ازدواج کردیم هیچ کاری واسش نکردم.

    • کارگر

      تورو جون بچه هات.تو رو به ناموست قسم میدم یکمیم به فکر ما کارگرا باشین.امروز تولدبچمه ازخجالت دیراومدم خونه که بخوابه.بخدا از خانوادم شرمندم نمیتونم به روشون نگا کنم....بسم الله.

    • فاطمه

      خدا رو شکر که تا حالا همیشه همه جوره حمایتمون کرده ولی واقعیت اینه که همسرم ماهی 700 تومن با تمام اضافه کاری ها می گیره و 690 تومن باید قسط بده .........آیا بیانشون هم فایده ای داره ؟؟؟؟؟/ اصلا کسی انقدر دقدقه های سیاسی تموم شده که بیاد بشینه ببینه ما چطور باید زندگی کنیم ؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      هی خدای ماهم کریمه

    • بدون نام

      خوب الان حقوق وزارت کار 390 من 4 سالی هست می خوام ازدواج کنم الا باید 4 ماه گدایی کتم پولام و جمع کن بتونم حلقه بخرم من چی ککار کنم بمیرم که از زنده موندنم بهتره

    • بدون نام

      خدایی یا این حقوقا چطور زندگی میکنین؟

    • بدون نام

      با سلام و خسته نباشید . اما خدا وکیلی یه کسی که مریضه و مشکل داره و مریضی هم چیزیه که باید بری درمان کنی اما وقتی پولت نمیرسه آدم چی کار کنه . تروخدا دستمزد امسال و درست و حسابی اضافه کنید . نسبت به گرونی همه چی . التماستون میکنم .

    • بدون نام

      با سلام و خسته نباشید . اما خدا وکیلی یه کسی که مریضه و مشکل داره و مریضی هم چیزیه که باید بری درمان کنی اما وقتی پولت نمیرسه آدم چی کار کنه . تروخدا دستمزد امسال و درست و حسابی اضافه کنید . نسبت به گرونی همه چی . التماستون میکنم .

    • بدون نام

      سلام من ی دختر بیست و یک ساله هستم که الان حدود دو ساله دارم خودم کار میکنم .از کار کردن بیزارم ولی خودتون بگید میشه واقعا تو این مملکتی که اینطوری گرونی شده بشینی خونه؟

    • ایلیا

      سلام واقعاچه باید کرد زندگی خیلی سخت شده امیدوارم خداکمکمون کنه

    • محمد

      تا کی باید توی این مملکت کار بیخودی انجام بدیم اونایی که مجردن برن خارج از کشور همون جا کار کنن توی این مملکت به ما نیومده زندگی کنیم
      ایران دیگه جای زندگی نیست حداقل واسه ما کارگرها ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج