جاباما
۳۹۲۳۸۰
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

فوق میکروب مقاوم در برابر آنتی بیوتیک

محققان دانشکده‌ی پزشکی هاروارد در این ویدیوی خیره کننده و تا حدودی هولناک، چگونگی تکامل باکتری، جهش و تبدیل‌شدن به یک باکتری مقاوم در برابر دارو را نشان می‌دهد.

وب سایت بیتلاگ - فرید کریمی: محققان دانشکده‌ی پزشکی هاروارد در این ویدیوی خیره کننده و تا حدودی هولناک، چگونگی تکامل باکتری، جهش و تبدیل‌شدن به یک باکتری مقاوم در برابر دارو را نشان می‌دهد.

در این آزمایشات که در شماره‌ی جدید نشریه "ساینس" شرح داده ‌شده‌اند، از یک پتری دیش (ظرف آزمایشگاهی) ۲ در ۴ فوت (۶۰ در ۱۲۰ سانتی‌متر) به نام "عرصه‌ی تکامل و رشد میکروبی (MEGA)" استفاده‌ شده است. مگا با ۱۴ لیتر از ماده‌ی ژل‌ مانندی به نام آگار که از جلبک دریایی آگار مشتق شده، پر شد؛ این ماده اغلب در آزمایشگاه برای تغذیه‌ی موجودات ارگانیسمی (تک‌سلولی) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دانشمندان پس‌ از آن آنتی‌بیوتیک را در دوزهای مختلفی به آگار اضافه کردند. به‌این‌ترتیب دو انتهای مگا دارای حداقل آنتی‌بیوتیک (هیچ) بود و قسمت‌هایی که به میانه پتری دیش نزدیک‌تر بودند، دارای آنتی بیوتیکی تا هزار برابر بیشتر نسبت به دیگر نواحی بودند. محققان سپس اشرشیا کُلی که بیشتر به نام باکتری ای‌کُلی شناخته می‌شود، را در دو طرف پتری دیش چکاندند.
فوق میکروب مقاوم در برابر آنتی بیوتیک
مگا

الهام‌بخش محققان برای ساخت این ویدئو شیوع (داستان شیوع ویروسی مرگبار) استیون سودربرگ بوده است. محققان پس از دیدن این فیلم که به جهت به تصویر کشیدن جزئیات دقیق و مفاهیم علمی مورد تحسین منتقدان قرارگرفته، متوجه شدند، ویدئو و تصاویر قدرتمندی از نحوه‌ی گسترش یک باکتری واقعی در اختیار ندارند. به‌طوری‌که خودشان تصمیم به ساخت چنین چیزی گرفتند.

روی کیشونی، محقق ارشد این مطالعه می‌گوید:

«این پروژه از هرنظر سرگرم ‌کننده و بانشاط بود. مشاهده‌ی گسترش یک میکروب برای نخستین بار هیجان‌انگیز بود. مگا مفاهیم پیچیده، اغلب مبهم تکامل، مانند انتخاب جهش، دودمان، تکامل موازی و تداخل کلونال را در خود جای ‌داده بود و از نظر بصری، امکانی برای اثبات این ایده فراهم کرده که در غیر این صورت مبهم می‌بود. همچنین این ویدئو تصویر قدرتمندی است که نشان می‌دهد، چگونه یک باکتری به‌سادگی تبدیل به یک میکروب مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک می‌شود.»

در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.
فوق میکروب مقاوم در برابر آنتی بیوتیک
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج