جاباما
۳۹۳۱۴۷
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

ادعای ديدار مسئولان ايران و عربستان

پایگاه خبری بلومبرگ آمریکا به نقل از سه منبع اعلام کرد: ایران و عربستان‌سعودی یک هفته پیش از برگزاری نشست غیررسمی اوپک در الجزایر با یکدیگر دیدار کردند.

روزنامه آرمان: پایگاه خبری بلومبرگ آمریکا به نقل از سه منبع اعلام کرد: ایران و عربستان‌سعودی یک هفته پیش از برگزاری نشست غیررسمی اوپک در الجزایر با یکدیگر دیدار کردند.

قرار است وزیران کشورهای عضو اوپک در حاشیه اجلاس مجمع بین‎المللی انرژی که از ٢٦ تا ٢٨ سپتامبر (پنج تا هفت مهر) در الجزایر برگزار می‌شود، گرد هم آیند. به نظر می‌رسد هدف برگزاری این نشست احیای طرح فریز نفتی و توافق در مورد تثبیت تولید جهانی نفت باشد. به گزارش بلومبرگ، سه منبع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود، به این پایگاه خبری گفتند: به منظور افزایش آمادگی‌ها برای مذاکرات غیررسمی وزرای نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و روسیه در الجزایر، ایران و عربستان سعودی به همراه قطر در وین مقر این سازمان با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

بلومبرگ اعلام کرد: مذاکرات رودرروی ایران و عربستان سعودی به‌عنوان دو عضو مهم اوپک و رقیب منطقه‌ای نشان می‌دهد تلاش‌ها برای رسیدن به توافق با وجود تردید و بدبینی بازار نسبت به آن، همچنان ادامه دارد. قیمت‌های نفت در سپتامبر امسال با توجه به بدبینی بازار به حصول توافق در نشست الجزایر وزرای نفت اوپک، کاهش بیشتری پیدا کرده است. دو تحلیلگر از مجموع ۲۳ تحلیلگری که با بلومبرگ مصاحبه کرده‌اند، معتقدند: نشست هفته آینده اوپک بدون رسیدن به توافق، پایان می‌یابد.

نشست نفتی الجزایر به توافق منجر نمی‌شود

تحلیلگران معتقدند: اوپک احتمالا در نشست هفته آینده خود در الجزایر نمی‌تواند به توافقی بر سر محدودکردن تولید دست یابد، زیرا تولیدکنندگان تمرکز خود را معطوف به افزایش تولید کرده‌اند. به گفته ۲۱ نفر از ۲۳ تحلیلگری که در این تحقیق شرکت کرده‌اند، سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) با همان رقابت‌های درونی‌ای مواجه است که در ماه آوریل منجر به شکست طرح فریزنفتی شد.

ایران و عراق این سیگنال را ارسال کرده‌اند که قصد افزایش تولید خود را دارند، در حالی که عربستان نیز عرضه نفت خود را در نزدیکی ارقام بی‌سابقه حفظ کرده است. کریستوف ایبل، مدیر و تحلیلگر موسسه تیبریوس گروپ در این باره گفت: «اوپک تا حدودی به یک ببر بی‌دندان شباهت پیدا کرده است. انگیزه سعودی‌ها و ایرانی‌ها یکی است: افزایش تولید.» از طرفی محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک انتظارات گفته است: نشست الجزایر برای مشورت است نه تصمیم‌گیری، اما صرف برنامه‌ریزی برای برگزاری این نشست در ماه گذشته میلادی موجب افزایش قیمت‌ها شد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته: تولیدکنندگان می‌توانند بر اختلافاتی که موجب شکست طرح فریز در ماه آوریل شد، فائق آیند. همچنین یک تحلیلگر مسائل انرژی در موسسه ناتیکسیس که همچنان احتمال انعقاد توافق را بعید می‌داند، گفت: «پنجره بزرگی از فرصت برای فریز نفتی باز شده است. تلاشی متحدانه‌تر برای فریز تولید نفت در سطح فعلی برای سال آینده، به ثبات بازار کمک می‌کند.

در هر صورت بعید است ایران تولید خود را افزایش دهد.» میخائیل لینچ رئیس موسسه تحقیقاتی انرژی استراتژیک و تحقیقات اقتصادی آمریکا در وینچستر ماساچوست گفت: ممکن است شاهد تغییر دیدگاه عربستان سعودی باشیم. او افزود: این اقدام (گفت‌وگوی ایران و عربستان سعودی پیش از نشست الجزایر) احتمال دستیابی به توافق در نشست غیررسمی اتی اوپک را افزایش می‌دهد. البته برخی منابع از پیشنهاد جدید نفتی عربستان به ایران برای پیوستن به طرح فریزنفتی خبر داده‌اند. درحالی برخی منابع از پیشنهاد جدید نفتی عربستان به ایران برای پیوستن به طرح فریز نفتی خبر داده‌اند که باید توجه داشت این پیشنهاد بر فعالیت‌های توسعه‌ای بخش نفت ایران تاثیرمنفی نداشته باشد. رویترز اعلام کرد عربستان سعودی در جریان مذاکرات با ایران به طور مشروط با کاهش تولید نفت خود برای تقویت قیمت‌ها موافقت کرده است.

به گفته این افراد، مقامات عربستان در ماه جاری به مقامات ایرانی پیشنهاد کرده‌اند: اگر تهران تولید نفت خود را در سطح کنونی فریز کند ریاض هم تولید نفت خود را تا سطح اوایل سال جاری میلادی کاهش می‌دهد. هنوز خبری در مورد واکنش ایران به این پیشنهاد منتشر نشده است، اما از سوی دیگر عربستان به‌طور دقیق مشخص نکرده که حاضر است چقدر تولید نفت خود را کاهش دهد و انتظار دارد که ایران در چه سطحی تولید نفت خود را فریز کند. ایران اعلام کرده است در صورت افزایش تولید نفت خود به چهار میلیون بشکه در روز حاضر است با طرح فریزنفتی موافقت کند.

به‌عقیده تحلیلگران اگرچه طرح فریز نفتی بر تولیدکنندگانی مانند عربستان از یک جهت تاثیر دارد و آن محدودکردن تولید نفت این کشورهاست، این طرح بخش نفت ایران را از دو جهت محدود می‌کند: یکی محدودکردن تولید و دیگری محدودکردن فعالیت‌های توسعه‌ای. به‌عبارت دیگر، کشورهایی مانند عربستان برای تقویت قیمت‌ها اندکی تولید خود را کاهش می‌دهند، اما ایران با پذیرفتن این طرح در واقع پتانسیل رشد و توسعه صنعت نفت خود را محدود می‌کند و اگر قرار است تولید نفت ایران در سطح چهار میلیون بشکه در روز باقی بماند، انگیزه‌ای برای شرکت‌های نفتی باقی نمی‌ماند تا در قالب قراردادهای مشارکت در تولید اقدام به توسعه میادین نفتی این کشور کنند.

بر این اساس مقامات نفتی ایران باید پیش از پذیرش هرگونه تعهدی، پیشنهاد عربستان را با دقت مورد بررسی و تحلیل قرار دهند. ایران با لغو تحریم‌های هسته‌ای در ژانویه سال گذشته میلادی، به‌طور مکرر اعلام کرده است که تا پیش از افزایش سطح تولیدش به چهار میلیون بشکه در روز، هیچ توافقی در مورد فریز تولید را نمی‌پذیرد. بیژن زنگنه وزیر نفت در این زمینه تصریح کرده است: ایران مسئول آشفتگی فعلی بازار جهانی نفت نیست، زیرا در زمان وقوع بی‌ثباتی، صادرات نفت ایران تنها حدود یک میلیون بشکه در روز بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج