۳۹۳۸۱۹
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

بازگشت از پایداری

حزب مؤتلفه این‌بار لابی را از بالا شروع کرده است. به جای پایداری و ایثارگران، سراغ بزرگان قوم رفته است؛ جامعتین. در یک یا دو هفته با بزرگان این دو نهاد روحانی دیدار داشته است. شکست اصولگرایان در انتخابات مجلس تهران یعنی شکست لابی سه‌گانه مؤتلفه، ایثارگران و پایداری.

روزنامه شرق - مهسا جزینی: حزب مؤتلفه این‌بار لابی را از بالا شروع کرده است. به جای پایداری و ایثارگران، سراغ بزرگان قوم رفته است؛ جامعتین. در یک یا دو هفته با بزرگان این دو نهاد روحانی دیدار داشته است. شکست اصولگرایان در انتخابات مجلس تهران یعنی شکست لابی سه‌گانه مؤتلفه، ایثارگران و پایداری.

سه‌ضلعی‌ای که لایه‌های بعدی ائتلاف اصولگرایان روی آن چیده شد و سهم خوبی هم به اعضا و حامیان این سه ضلع داد اما نتیجه‌اش، ازدست‌دادن همه بازی بود. مؤتلفه، سنتی‌ترین حزب اصولگرا که در سال‌های اخیر سهمش از مناصب انتخابی و انتصابی در فضای سیاست در حال میل‌کردن به صفر بود، تصور کرده بود در صورت نزدیک‌شدن به جریان‌های نوظهور جناح اصولگرا، می‌تواند با دوپینگ سیاسی به عرصه قدرت بازگردد که چنین نشد. حالا می‌خواهد شانس خود را به جای ائتلاف با جریان‌هایی که در میان اصولگرایان به تندرو معروف‌اند، با ائتلاف با بزرگان و عقلایش امتحان کند. برای همین سراغ جامعه روحانیت و جامعه مدرسین رفته است، همان‌هایی که در همه ائتلاف‌ها اعلام می‌شد محورند اما در عمل مشخص شد چنین نبوده است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز بعد از انتخابات مجلس گفت آنها هم از فهرست نهایی تهران راضی نبودند و پیش‌بینی‌شان این بود که این فهرست رأی نمی‌‌آورد، اما چاره‌ای جز تمکین از نظر جمع نداشته‌اند. مصباحی‌مقدم گفته بود: «در جلسه شورای مرکزی روحانیت مبارز پیش از انتخابات به این نتیجه رسیدیم که فهرست ائتلاف رأی نمی‌آورد اما چاره‌ای جز ترکیبی که فهرست با آن بسته شد، نبود». جمعی که خواسته و نظرشان گروگان برخی جریان‌ها قرار گرفته بود. همان‌هایی که غیرمستقیم و مستقیم گفته بودند درصورتی‌که سهم دلخواه به آنها نرسد، بازی را به هم می‌زنند و فهرست جدا می‌دهند. برخی از چهره‌های اصولگرا همان زمان تأیید کردند که علت سهم ١٣نفره پایداری و ایثارگران در فهرست تهران، همان ترس از جداشدن آنها از ائتلاف بوده است. نتیجه این سهم‌خواهی البته خوشایند نبود.

مغبون مقصر

مؤتلفه احتمالا خود را از نتایج انتخابات گذشته تنها مغبون نمی‌داند، بلکه تا حدی مقصر هم می‌شناسد که دبیرکلش دیروز در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه آیا حزب مؤتلفه مانند انتخابات مجلس جلسات مشترکی با جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران برگزار خواهد کرد یا خیر؟ گفته است: «تاکنون هیچ جلسه‌ای با جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران برای انتخابات سال ٩٦ نداشته‌ایم».براساس اخبار منتشرشده، محمد‌نبی حبیبی و اسدالله بادامچیان، از سران مؤتلفه در روزهای اخیر با کمیته سیاسی جامعه روحانیت دیداری داشته و تقاضای آنها این بوده که جامعه روحانیت برای انتخابات سال ۹۶ به میدان بیاید و محوریت این انتخابات را برعهده بگیرد. دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی گفته است: «جامعه روحانیت مبارز رسما اعلام کرده است کمیته انتخابات خواهد داشت و ما از ابتدا اعلام کردیم که در هر دو انتخابات شورای شهر و ریاست‌جمهوری سال ٩٦ معتقد به محوریت روحانیت هستیم».

جمعه‌شب هم سراغ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رفته‌ و با اعضا و دبیرکل آن، آیت‌الله یزدی، دیدار کرده‌اند. گزارشی از جزئیات گفته‌های ردوبدل‌شده در این نشست‌ها منتشر نشده است. فقط آن‌طورکه تسنیم خبر داده است، در ابتدای این جلسه که به ریاست آیت‌الله یزدی و با حضور دیگر اعضای جامعه مدرسین برگزار شد، محمدنبی ‌حبیبی، دبیرکل مؤتلفه اسلامی، به ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات مؤتلفه اسلامی پرداخته است. سپس اعضای جامعه مدرسین با ارائه نقطه‌نظرات خود در ارتباط با مسائل مطرح‌شده، تبادل ‌نظر کرده‌اند.

مؤتلفه و نامزد حزبی

به نظر می‌رسد یکی از دلایل پیش‌قدم‌شدن مؤتلفه برای دیدار با بزرگان این است که نامزد حزبی خود را به سایر جریان‌های اصولگرا بقبولاند. اگرچه گفته‌اند در نهایت تابع نظر اکثریت خواهند بود. اما اینکه مؤتلفه اعلام کرد برای نخستین‌بار می‌خواهد نامزد حزبی معرفی کند، بی‌دلیل نیست. دو روز قبل اسدالله بادامچیان، عضو شورای مرکزی‌شان، مصاحبه کرده و به خبرآنلاین گفته بود یک فهرست ١٠‌نفره تهیه کرده‌اند که نامزد حزبی از دل آن بیرون می‌آید و خودش هم یکی از گزینه‌هاست.

با‌این‌حال دیروز نبی حبیبی دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی درباره انتشار شایعه‌ای مبنی‌بر احتمال معرفی «یحیی آل‌اسحاق» به‌عنوان گزینه حزب مؤتلفه در انتخابات و نفی سه نامزد مطرح‌شده دیگر، گفته است: درحال‌حاضر هیچ فرد خاصی را به‌عنوان نامزد نهایی تعیین نکرده‌ایم اما روی اشخاص بحث و بررسی می‌شود و درنهایت انتخاب و معرفی نامزد حزبی بر عهده شورای مرکزی خواهد بود. مؤتلفه در حالی به دیدار انتخاباتی با جامعه مدرسین رفته است که مصباحی‌مقدم، سخنگوی کمیته انتخاباتی جامعه روحانیت، دیروز به مهر گفته است: «کمیته انتخابات هنوز سازوکاری برای همکاری با جامعه مدرسین تدوین نکرده است». به گفته مصباحی‌مقدم سه جلسه کمیته انتخابات جامعه روحانیت برای ریاست‌جمهوری برگزار شده است اما بررسی انتخابات شوراها فعلا در دستور کار این کمیته نیست.

کنگره پایداری در تعلیق

درحالی‌که پیش از این سقای بی‌ریا از برگزاری کنگره جبهه پایداری در شهریورماه امسال خبر داده بود، با آغاز مهرماه این برنامه هنوز برگزار نشده است. در روزهای گذشته صادق محصولی، یکی از رهبران جبهه پایداری، گفته بود که کنگره این تشکیلات در مهرماه برگزار می‌شود. جبهه پایداری تشکیلات سیاسی نزدیک به آیت‌الله مصباح‌یزدی است که در سال ۹۲ از نامزدی سعید جلیلی حمایت کرده بود اما مجوز فعالیت این گروه در اول مهر سال ۹۳ و از سوی وزارت کشور صادر و اعلام شد این تشکیلات با نام «حزب جبهه پایداری» فعالیت خواهد کرد. از زمان صدور مجوز این حزب، نشست عمومی یا کنگره جبهه پایداری برگزار نشده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج