۳۹۳۹۱۷
۹ نظر
۵۰۱۳
۹ نظر
۵۰۱۳
پ

اعتراضات دانشجویان دانشگاه آزاد به تفکیک جنسیتی

درحالی‌که چهار روز از مهر، ماه آغاز سال تحصیلی در دانشگاه‌ها می‌گذرد، مشکلات و اعتراضات صنفی پیش از این و در آخرین ماه تابستان شروع شد. اگرچه دانشجویان بعضی از دانشگاه‌های دولتی در روزهای گذشته اعتراض خود به روند «پولی شدن دانشگاه» را در قالب بیانیه و تجمع نشان دادند، اما عوامل نارضایتی دانشجویان در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شکل و رنگ دیگری دارد.

گزارش محمد باقرزاده در روزنامه شهروند: درحالی‌که چهار روز از مهر، ماه آغاز سال تحصیلی در دانشگاه‌ها می‌گذرد، مشکلات و اعتراضات صنفی پیش از این و در آخرین ماه تابستان شروع شد. اگرچه دانشجویان بعضی از دانشگاه‌های دولتی در روزهای گذشته اعتراض خود به روند «پولی شدن دانشگاه» را در قالب بیانیه و تجمع نشان دادند، اما عوامل نارضایتی دانشجویان در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شکل و رنگ دیگری دارد.
هفته گذشته تعدادی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران‌جنوب در تماس با «شهروند» خواهان بررسی و پوشش مشکلات خود شدند. این دانشجویان مهم‌ترین مسائل تحصیلی خود را «افشای اطلاعات خصوصی تمام دانشجویان به وسیله رباتی در تلگرام، اقدام به تفکیک جنسیتی در تمام دروس، باز شدن سیستم انتخاب واحد پیش از موعد مقرر جهت رفاه عده‌ای خاص، و ...» دانستند و با تنظیم نامه‌ای خطاب به ریاست سازمان بازرسی کل کشور، تلاش کردند که این مشکلات را از بین ببرند، اما مطابق ادعای آنها این مسائل همچنان به قوت خود باقی است.
تفکیک جنسیتی در دروس عمومی، پایه و اختصاصی
با مراجعه به سیستم انتخاب واحد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌‌جنوب، تفکیک دانشجویان دختر از پسر در بسیاری از دروس ارایه‌شده دیده می‌شود. دانشجویان رشته‌های مختلف این دانشگاه هم تصاویری از سیستم انتخاب واحد خود در اختیار «شهروند» قرار دادند که موضوع تفکیک جنسیتی را نشان می‌دهد. «سیما»، دانشجوی رشته مهندسی پزشکی این واحد دانشگاهی با انتقاد از این اقدام دانشگاه می‌گوید: «تفکیک در دروس عمومی در ترم‌های گذشته هم وجود داشت اما درباره دروس پایه، این نخستین ترمی است که انجام می‌شود. این کار مسئولان، حق انتخاب استاد و ساعت کلاسی را برای ما بسیار کم کرده‌؛ مثلا اگر قبلا می‌توانستیم یک درس را ساعت ٨-١٠ یا ١٠-١٢ انتخاب کنیم، الان دیگر این حق انتخاب وجود ندارد.» «مصطفی» دانشجوی یکی از رشته‌های مهندسی این دانشگاه هم در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «در رشته‌های مهندسی بحث تفکیک شدیدتر است و این خیلی به زیان دانشجو است و عملا حق انتخاب واحد وجود ندارد. در این رشته‌ها علاوه‌بر دروس عمومی و پایه، بعضی از دروس اختصاصی هم تفکیک شده‌ است؛ مثلا دروس استاتیک و مقاومت مصالح، آمار و احتمالات مهندسی و...»
مطابق ادعا و اسناد ارایه شده توسط دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌‌جنوب، پیش از این نیز بحث تفکیک جنسیتی در دروس عمومی و بعضی از واحدهای پایه وجود داشته، اما به دلیل کثرت واحدهای ارایه‌شده، این موضوع حق انتخاب دانشجویان را چندان کاهش نداده بود، ولی در این ترم علاوه‌بر افزایش تفکیک‌ها، این موضوع در شیوه ارایه دروس اختصاصی هم اعمال شده است. دانشجویان این دانشگاه اسنادی ارایه داده‌اند که حکایت از تفکیک جنسیتی اساتید در دروس عمومی دارد و آنها این موضوع را «بی‌احترامی به شأن دانشجویان و اساتید» می‌دانند.
معاون دانشجویی دانشگاه آزاد: در سیاست‌های آموزش عالی بحث تفکیک جنسیتی وجود ندارد
بحث تفکیک جنسیتی در ترم جاری، مورد اعتراض دانشجویان تعدادی دیگر از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی هم قرار گرفته و حتی این شائبه را مطرح کرده است که «بزرگ‌ترین دانشگاه کشور سیاست تفکیک جنسیتی را دنبال می‌کند.»
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با رد این ادعاها، معتقد است که اگر در واحدی از این دانشگاه چنین سیاستی در ترم جاری اعمال شده باید اصلاح شود. «طه ‌هاشمی» درباره سیاست‌های فرهنگی کلان دانشگاه آزاد اسلامی و این‌که «آیا تصمیمی درباره تفکیک جنسیتی در این دانشگاه وجود دارد؟» به «شهروند» می‌گوید: «نه چنین چیزی نیست. به‌طور طبیعی ممکن است در یک رشته یا درسی تعداد دانشجویان پسر یا دختر بیشتر باشند ولی به هیچ‌وجه تفکیک جنسیتی، سیاست دانشگاه نیست و در این ارتباط برنامه‌ای وجود ندارد. البته واحدهایی مثل فلاورجان یا شهرمجلسی تک‌جنسیتی هستند و یک کار پژوهشی درحال صورت گرفتن است و همه مختصات که در ارتباط با پیشرفت دانشجویان است، مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ یک طرح پژوهشی است که آیا واقعا در دانشگاه‌های تک‌جنسیتی از نظر شاخص‌های درسی و ارزشی، بهبود به‌وجود می‌آید یا نه.
این طرح پژوهشی است و ربطی به سیاست‌های کلان دانشگاه ندارد. ما تابع سیاست‌های آموزش عالی کشور هستیم و در این سیاست‌ها بحث تفکیک به هیچ‌وجه مطرح نیست و از اول هم نبوده است. بعد از پیروزی انقلاب هم عده‌ای به تصور این‌که باید دانشگاه‌ها را به سمت تفکیک جنسیتی برد، بین کلاس‌ها پرده کشیدند و امام به شدت مخالفت کردند. بعد از آن هم مواردی پیش آمد، مانند دانشگاه تک‌جنسیتی فاطمیه در قم که دانشگاه پزشکی بود و من نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بودم، به همین دلیل در هیأت امنای این دانشگاه قرار گرفتم و می‌دانم که آن طرح شکست خورد.» جانشین رئیس شورایعالی ارتباطات و اطلاع‌رسانی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با تأکید بر لزوم بررسی پژوهشی کارکرد دانشگاه تک‌جنسیتی می‌گوید: «این کار تحقیقی از سوی دانشگاه آزاد درحال بررسی است ولی این‌که به مرحله سیاست دانشگاه آزاد اسلامی رسیده باشد، این‌طور نیست. در این زمینه باید کار علمی صورت بگیرد و نمی‌توان با شعار و حرف در این زمینه اقدام کرد و حتی تجربه دانشگاه فاطمیه که کادر دانشگاه و اساتید هم تفکیک شده بودند، منجر به شکست و درنهایت تقسیم دانشجوها شد.»
ریاست واحد تهران‌جنوب: همه این موارد نشر اکاذیب است
«احمد شمس» که پیش از این ریاست دانشکده حقوق و علوم سیاسی واحد تهران‌جنوب را برعهده داشته و از خرداد ٩١ به ریاست این واحد رسیده است، نامه اعتراضی دانشجویان را «شب‌نامه» می‌داند و از حق برخورد با عاملان این نامه سخن می‌گوید. رئیس واحد تهران‌جنوب در پاسخ به اعتراضات دانشجویان به «شهروند» می‌گوید: «این مسائل پایه و اساس ندارد و انتشار آنها جرم است. همه این موارد نشر اکاذیب است.»
او درباره اعتراض دانشجویان این واحد دانشگاهی نسبت به کاهش حق انتخاب واحد و ساعت کلاسی خود در ترم جدید توضیح می‌دهد: «من در جریان شب‌نامه هستم و ذره‌ای واقعیت ندارد. هیچ اتفاقی نیفتاده و تفکیک کاملا نادرست است. من مدیر تهران‌جنوبم و اساس فکر مدیریتی خود را می‌دانم و هیچ‌کدام از این موارد درست نیست.» شمس درباره ادعای دانشجویان مبنی بر افشای اطلاعات خصوصی آنها نیز به «شهروند» می‌گوید: «سیاهه‌ یا شب‌نامه‌ای ١٠ روز پیش به من رسید که این موارد در آن بیان شده بود. این مورد هم نادرست است و من ١٠ روز پیش بررسی کردم. حراست هم در جریان است و ما در واحد این موارد را بررسی کردیم که مشخص شد بحث افشای اطلاعات دانشجویان کذب محض است.»
افشای اطلاعات خصوصی به وسیله رباتی در تلگرام
فعالان صنفی واحد دانشگاهی تهران‌جنوب، از رباتی در شبکه اجتماعی تلگرام سخن می‌گویند که اطلاعات شخصی دانشجویان را منتشر می‌کند. «شماره دانشجویی شخص مورد نظر را بفرستید تا عکسش را برایتان بفرستیم. این ربات صرفا برای نمایش آسیب‌پذیری حریم خصوصی سایت دانشگاه ساخته شده است. امید است به گوش طراحان سایت برسد. این ربات تقریبا تا تاریخ ٣١ شهریور فعال خواهد بود.»
عبارت بالا در ابتدای ورود به این ربات منتشر می‌شود و پس از آن با ارسال شماره دانشجویی، تصویر پرسنلی دانشجو نمایش داده می‌شود که دانشجویان این واحد دانشگاهی صحت این اطلاعات را تأیید می‌کنند. این ربات همچنان که از قبل مدعی شده بود تا تاریخ ٣١ شهریور به کار خود ادامه داد و پس از آن نوشته تازه‌ای در خروجی آن منتشر شد: «خب، خدا را شکر که این خبر به طراحان عزیز سایت رسید و امنیت عکس‌ها را تا ٩٠‌درصد تأمین کردند که از اول هم هدف ما از طراحی ربات همین بود. گاهی اوقات تأثیر عمل بیشتر از هزاران نامه است. پایان کار ربات.» اگرچه این ربات که مطابق ادعای طراحان توسط تعدادی از دانشجویان همین واحد دانشگاهی اجرا شده، به کار خود خاتمه داده است، اما ترس از افشای دیگر اطلاعات دانشجویان و ضعف امنیت این سیستم دانشگاهی را در بین دانشجویان به وجود آورده است.
«پویا اردشیری»، دانشجوی رشته مهندسی معدن این دانشگاه دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «دو یا سه ‌سال قبل، نرم‌افزاری تحت ویندوز بین بچه‌ها شایع شد که شما اگر شماره دانشجویی را وارد می‌کردی، علاوه بر عکس، اطلاعات پروفایل شخصی دانشجو از قبیل آدرس، نام پدر و... را نشان می‌داد که دانشجویان زیادی از این موضوع آسیب دیدند. ربات امسال را هم که همه دیدند و امتحان کردند. امیدوارم که مسئولان این مسائل را جدی بگیرند و اجازه ندهند با آبرو و اطلاعات شخصی دانشجویان بازی شود.»
علاوه ‌بر موضوع امنیت اطلاعات شخصی، «انتخاب واحد بعضی از افراد پیش از موعد مقرر» یکی دیگر از موارد مورد اعتراض دانشجویان این واحد دانشگاهی است؛ موضوعی که توسط تعدادی از دانشجویان مطرح شده اما مسئولان این واحد، آن‌را تکذیب می‌کنند.
اما «مهدی گودرزی»، مدیرکل انفورماتیک این واحد دانشگاهی، با رد ادعای این دانشجویان درباره اخلال در سیستم انتخاب واحد به «شهروند» می‌گوید: «در سیستم انتخاب واحد هیچ‌گونه مشکلی وجود نداشت و تمام دانشجویان طبق زمان از پیش تعیین‌شده می‌توانستند انتخاب واحد کنند و تمام این اطلاعات در سیستم انتخاب واحد دانشگاه موجود است.» این مسئول دانشگاهی با بیان این‌که موضوع ربات را از طریق پلیس فتا پیگیری خواهیم کرد، در این‌باره هم توضیح می‌دهد: «این قبیل کارها را با نام مهندسی اجتماعی می‌شناسند که از خود قربانی‌ها اطلاعات را می‌گیرند؛ یعنی افرادی عکس و شماره دانشجویی تعدادی از دانشجویان را از طریق خود دانشجویان به دست آوردند و احتمالا رباتی را براساس این اطلاعات محدود طراحی کردند که الان هم از کار افتاده است.»
تغییرات مثبت در لحظات آخر
یک هفته از تماس دانشجویان معترض به مشکلات صنفی این واحد دانشگاهی با «شهروند» می‌گذرد که مسئولان مرتبط در روزهای گذشته تلاش کردند تا رضایت دانشجویان را برآورده کنند. براساس اطلاعاتی که مدیرکل انفورماتیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب در اختیار «شهروند» قرار داده، دیروز تغییراتی در سیستم انتخاب واحد دانشجویان ایجاد شده که اگرچه برخی دانشجویان این تغییرات را تأیید می‌کنند اما آنها را کافی نمی‌دانند. مطابق ادعای این دانشجویان «اگر چه در بعضی از دروس اختصاصی تفکیک جنسیتی رفع شده است اما همچنان در واحدهای عمومی و پایه تفکیک به قوت خود باقی است.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حیف که نظر مخالفا رو اجازه نداری پخش کنی و گرنه ...

    • بدون نام

      شما میخاین ما چشم و گوش بسته بیایم تو جامعه پس باید خیلی چیزها رو جدا کنید مثلا بیمارستان جدا خیابان جدا ....و در آخر خانواده جدا
      باز میگن چرا طلاق زیاده

    • آنا

      همه دانشگاه ها دارن تفکیک جنسیتی میکنن!!!و به نظر من ضربه بزرگی به ازدواج جوانان وارد میکنه

    • بدون نام

      انسانهای دوپا را جدا نکنید.

    • فریبا

      من دانشگاه آزادیم و موافق تفکیک جنسیتی!!!

    • عسل

      فريبا جان،به شما آسيبي رسيده كه موافق اين طرح هستي؟
      اگه اينطوريه ،بهتر نيست از دانشگاه مجازي استفاده كني كه كمتر با نامحرم در جامعه در ارتباط باشي؟

    • بدون نام

      انگار دانشگاه،مسجده كه ميخوان تفكيك جنسيتي كنن.اصلاً طرح زوج و فرد بزارن براي كلاساي دانشگاه،ديگه گلستان ميشود و مشكلي پيش نمياد
      وااالا

    • بدون نام

      عسل خانم سلام. آسیب من اینبوده که میدیدم چطور احکام قرآن زیر پا له میشه! اونم در دانشگاهها که باید نمادی از دین و قرآن و شریعت باشن! چون خودم هم دانشجوی علوم قرآن هستم هم معلم قرآن! قرآنی که فقط مال مردن و بالاسر جنازه نیست! بلکه مال دنیای ماست!! قرآنی که غربیها بعضا بیشتر از ما پی به اعجازش بردن و بهش عمل میکنن! ولی ما .....بعضا غافلیم....من اینا رو میبینم, میسوزم!!!

    • بدون نام

      دانشگاه تفکیک کردن سطح تحصیلی خیلی پایین اومده پسر برای این که جلوی دختر کم نیاره درس می خونه برای دختر ها همین خدایی دل ما جونا نشکونین با جدا کردن دانشگاه ها به نظر من بد تر می شه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج