جاباما
۳۹۴۲۶۳
۳ نظر
۵۰۰۲
۳ نظر
۵۰۰۲
پ

«شبِ» رازآلود و میخکوب کننده!

درباره سریال محبوب این روزهای آمریکا و ایران!

یک پسر جوان در یک شب نسبتا سرد، با تاکسی پدرش خانه را به مقصد یک مهمانی ترک می کند. در بین راه مجبور می شود دختر جوانی را به عنوان مسافر به جایی برساند. شب را با او می گذراند و ساعاتی بعد که بیدار می شود دختر را غرق در خون می بیند. پسرک قصه خیلی زود متهم به قتل می شود. این خلاصه ای است از قسمت اول سریال The Night of یا «شب».

هفته نامه تماشاگران امروز - رسول مجیدی: یک پسر جوان در یک شب نسبتا سرد، با تاکسی پدرش خانه را به مقصد یک مهمانی ترک می کند. در بین راه مجبور می شود دختر جوانی را به عنوان مسافر به جایی برساند. شب را با او می گذراند و ساعاتی بعد که بیدار می شود دختر را غرق در خون می بیند. پسرک قصه خیلی زود متهم به قتل می شود. این خلاصه ای است از قسمت اول سریال The Night of یا «شب».

خلاصه ای که می توان برای کل فصل اول نوشت. پسرک قصه یک شهروند آمریکایی با اصالت پاکستانی است و همین باعث می شود تا سریال به نحو زیرکانه ای مشکلات زیرپوستی خانواده های مسلمان ساکن در آمریکا را بررسی کند. این بار آنها نقش منفی های مطلق سریال های معمول آمریکایی نیستند و از اتفاق، خود، قربانی دستگاه قضایی آمریکا می شوند.

درباره سریال محبوب این روزهای آمریکا و ایران!
سریال خیلی زود محبوب می شود

در حالی که در شروع از پخش سریال «شب» کمتر منتقدی روی آن مانور می داد و خیلی ها ساده از آن می گذشتند. با اوج گرفتن داستان جذاب سریال، خیلی زود بیننده های آن فزونی گرفتند. نمره سریال در همان شب های اول پخش با ارقام خوب ۸ و ۹ همراه شد و خیلی زود توجه رسانه های آمریکایی را به خود جلب کرد.

روزنامه واشنگتن پست بعد از همان قسمت اول در مقاله ای بلندبالا نوشت: «آیا سریال The Night of خیلی زود در لیست هیت های تلویزیون قرار می گیرد؟»

جواب منتقد این روزنامه به سوال مطرح شده مثبت بود. به ویژه اینکه تهیه کنندگان سریال افراد نام آشنایی بودند. البته این فقط آمریکایی ها نبودند که سریال را دوست داشتند. پاکستانی ها و هندی های سرتاسر جهان هم به دلیل هم ذات پنداری با شخصیت های سریال از آن استقبال کردند و البته در ایران هم سریال به دلیل حضور پیمان معادی مورد توجه قرار گرفت.

سریال به بررسی تحقیقات پلیس و رسیدگی های قانونی حول محور یک پرونده جنایی پیچیده می پردازد که این جوان پاکستانی به عنوان متهم ردیف اولش شناخته می شود. اغلب صحنه های این سریال در منطقه منهتن نیویورک می گذرد و بازه زمانی آن پس از 11 سپتامبر است که جوی ناخوشایند علیه مهاجران خاورمیانه ای آمریکا وجوددارد.

نقش پیمان معادی

نقش اول فیلم را «ریزاحمد» بازی می کند. همان پسرک اول داستان است. پیمان معادی ما هم نقش پدر ریزاحمد که در فیلم، نصیر خان صدا می شود را دارد. اسم شخصیتی که معادی بازی می کند، سلیم خان است. معادی همچون نقش اول فیلم در تمام اپیزودهای فصل اول بازی کرده است و در سایت آی ام دی بی هم اسمش به عنوان شخصیت دوم سریال درج شده. اگرچه قطعا نقش John Turturro از پیمان در سریال پررنگ تر است، معادی به خوبی توانسته نقش یک پدر خاورمیانه ای را در فیلم بازی کند و از این رو نقدهای خوبی هم نصیبش شده.
درباره سریال محبوب این روزهای آمریکا و ایران!
پشت پرده سریال چه کسی قرار دارد؟

استیون زایلیان، نویسنده فیلم هایی همچون Moneyball، Gangs of New York و Schindler's List یکی از نویسندگان سریال است. او اولین پروژه تلویزیونی خود را با همین سریال کلید زده و حسابی هم مورد توجه قرار گرفته. استیون هر هشت قسمت اول سریال را خودش نوشته. البته به همراه ریچارد پرایس که حرفه اصلی اش رمان نویسی است.

فیلم هایی که او نوشته همگی دارای نقاط انسانی ویژه ای است. به خصوص لیست شیندلر که شاید اوج کار او باشد. سریال «شب» در ادامه چنین فیلم هایی است.
درباره سریال محبوب این روزهای آمریکا و ایران!
سریال، کپی برداری از یک اثر انگلیسی است!

از همان اول اعلام شده بود که سریال یک برداشت از مجموعه تلویزیونی محبوب Criminal Justice یا «عدالت کیفری» است که در سال 2008 از شبکه بی بی سی پخش شده بود. سریالی که پیتر مفات آن را نوشته بود.

جالب اینجاست که سریال عدالت کیفری هم در زمان پخش خود تحسین های بسیاری را موجب شد. این سریال در دو فصل پنج قسمتی پخش شد و داستان سفر فردی به درون دستگاه عدالت آمریکا را روایت می کرد. در فصل اول سریال «بن ویشاو» نقش مرد جوانی را بازی می کرد که متهم به قتل شده است.
این فصل توسط «اوتو باثورست» و «لوک واتسون» کارگردانی شد. فصل دوم سریال که در سال ۲۰۰۹ روی آنتن رفت، روایتگر داستان زنی بود که شوهرش را کشته بودند. «یان دیمانگ» و «مارک جابست» فصل دوم سریال را کارگردانی کردند. فصل اول سریال موفق به دریافت دو جایزه بهترین سریال درام و بهترین نویسندگی از آکادمی جوایز تلویزیون بریتانیا شد. همچنین سه جایزه از انجمن جوایز تلویزیون رویال و یک جایزه بین المللی نیز دریافت کرد.

نقدخوانی منتقد لس آنجلس تایمز

درام جنایی «شب» (The night of)، ساخت شبکه HBO این روزها به یکی از اعتیادهای جدید عاشقان سریال ها تبدیل شده است؛ درامی که یک شخصیت مسلمان آمریکایی دارد و بیننده را بر سر یک دوراهی قرار می دهد که آیا او واقعا بی گناه است یا گناهکار.

این مینی سریال به خوبی توانسته نه تنها لایه های شخصیت اصلی داستان یعنی نصیر خان را به تصویر بکشد بلکه به طبقه اجتماعی خانواده ای مهاجر که درگیر مسائل حقوقی و اخلاقی وحشتناکی شده اند، با ظرافت تمام پرداخته است. این سریال برخلاف سریال های دیگر همچون میهن (Homeland)، ستمگر (Tyrant) و... که در آن شخصیت مسلمان داستان درگیر مسائل تروریستی و جنگی است، به کاراکتر اصلی از زاویه یک انسان معمولی و یک شهروند آمریکایی نگاه کرده است.

«خان» یک دانشجوی ساده و بی شیله پیله است که زندگی آرامی در خانه کنار خانواده پاکستانی اش دارد تا اینکه یک شب دزدکی تاکسی پدر را بر می دارد و برای گردش به شهر می رود و از همین جا داستان شروع می شود. او با دختری آشنا و در پایان شب به اتهام قتل دستگیر می شود؛ قتلی که «خان» آن را به یاد نمی آورد.

نصیر در طول جلسات دادگاهش با تبعیض های نژادی و طبقاتی زیادی مواجه می شود که نقشی کلیدی در سرنوشت او ایفا می کند. به عقیده بسیاری، این سریال در بهترین زمان ممکن در سراسر دنیا پخش شد. درست در دورانی که بی اعتمادی به مسلمانان به اوج رسیده بود و مسلمانان در کشورهای غربی آرامش نداشتند، ریچارد پرایس و استیون زایلیان، سازندگان «شب...» درست پیش از کمپین دونالد ترامپ علیه ممنوعیت جدید بر ضد مهاجران مسلمان، شروع به ساخت این مینی سریال کردند.
درباره سریال محبوب این روزهای آمریکا و ایران!

در حالی که اسلام هراسی در آمریکا هر روز پررنگ تر می شد، شخصیت و کارهای «خان»، خانواده اش و محله زندگی شان باعث شد تا نگاه ها اندکی به این قشر از جامعه تغییر کند و همین باعث موفقیت دوچندان این سریال شد. در قسمتی از سریال زمانی که دادستان، اتفاقی قدیمی در مورد «خان» و یک دانش آموز دیگر در گذشته را بررسی می کند، «خان» جمله ای می گوید که همه را متاثر می کند.

«خان» در مورد اینکه چرا در کودکی مورد خشونت قرار گرفته، می گوید: «من کلاس پنجم بودم که برج های دوقلو فرو ریخت. من نمی فهمیدم که چرا کتک می خورم، چرا برادر کوچکم کتک می خورد. چرا پدم در تاکسی اش دوبار از ماشین به بیرون کشیده شد. آنجا برای بچه های پاکستانی، بچه های آفریقای شمالی و هر بچه مسلمان دیگری یک کشتارگاه به حساب می آمد.شما تلاش کردید ایستادگی کنید ولی فقط همه چیز را بدتر کردید.»

به عقیده منتقدان اگر شخصیت اصلی داستان فردی غیرمسلمان بود، این سریال هم یکی دیگر از سریال های جنایی با موضوعی رازآلود بود که هیچ وقت به موفقیت کنونی دست نمی یافت. دلیل اصلی دیده شدن این سریال حضور «خان» به عنوان کاراکتر اصلی و نحوه برخورد با او به عنوان یک شهروند مسلمان آمریکایی است.
درباره سریال محبوب این روزهای آمریکا و ایران!
سورپرایز بعدی HBO
شبکه HBO به عنوان قدرتمندترین شبکه ساخت سریال شناخته می شود. کافیست نگاهی به کارنامه باشکوه این شبکه داشته باشید تا به صحت این موضوع پی ببرید: کارآگاهان حقیقی (True Detective)، بازی تاج و تخت (Game of Thrones)، وینیل (Vinyl)، وایر (The Wire) و...

حالا خبر رسیده این شبکه محبوب، سریالی جدید با نام دنیای غرب (Westworld) در راه دارد. سریالی که به عنوان سفری ادیسه ای با توجه به موضوع هوش مصنوعی و آینده جهان از آن یاد شده است. این سریال دست اندرکاران بنامی دارد که همین موضوع باعث شده علاقه مندانش برای پخش آن روزشماری کنند. جاناتان نولان، برارد کوچکتر کریستوفر نولان (خالق سه گانه بتمن، اینتراستلار و...) و لیسا جوی نویسندگی این سریال را برعهده گرفته اند و جی جی آبرامز هم به عنوان یکی از مجریان طرح در این پروژه حضور دارد.

برایان برک که در کارنامه اش کارگردانی سریال هایی همچون لاست را دارد، کارگردانی این سریال را بر عهده گرفته است. از دیگران ستاره های هالیوودی که در این سریال نقش آفرینی می کنند می توان به سر آنتونی هاپکینز و اد هریس اشاره کرد.
این سریال تا حدودی براساس فیلمی با همین نام، اثر مایکل کرایتون در سال ۱۹۷۳ ساخته شده است که داستان آن براساس یک پارک تفریحی به نام دنیای غرب (Westworld) است که آنتونی هاپکینز در نقش یک مخترع، هدایت ربات های انسان نما را برعهده دارد. بد نیست بدانید اولین قسمت این مجموعه، یک شنبه یازدهم مهر ماه از شبکه HBO پخش خواهدشد.
درباره سریال محبوب این روزهای آمریکا و ایران!
چند نکته حاشیه ای از سریال

ابتدا قرار بود نام سریال «شب»، «جنایت» باشد. قرار بود «جیمز گاندولفینی» نقش «جک استون» وکیل دادگستری را بازی کند اما «گاندولفینی» در 19 ژوئن 2013 درگذشت. سپس «رابرت دنیرو» جای او را گرفت و دست آخر «جان تور تورو» جایگزین «دنیرو» شد.

جک استون در این فیلم نقش یک وکیل دادگستری را بازی می کند که پرونده «نصیر خان» یک پاکستانی متهم به قتل را می پذیرد. روزنامه دیلی تلگراف انگلیس پیش بینی کرده است که این سریال جایزه بهترین سریال امسال آمریکا را از آن خود می کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پیمان معادی به معنای واقعی سوپراستاره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بازیش سرده

    • فربد

      سریال رو من کامل دیدم ، یک سریال روانشناسانه و جنایی که جنبه روانشناسی آن بر جنایی غلبه دارد و چگونه تمامی شخصیت ها در زندگی شب گونه در حال زندگی هستند و چگونه شخصیت اول فیلم از زندگی عادی به یک زندگی تاریک و سیاه کشیده میشود در سریال همه چیز 50/50 است و شما نمیتوانی با قاطعیت بگویی که چه کسی جرم رو مرتکب شده. البته نقد من طولانی است ولی اینجا نمیشه این سریال عالی رو بیش از این توضیح داد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج