جاباما
۳۹۴۶۱۱
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

پیامد ورود ناو ایتالیایی به بندرعباس

یک کارشناس مسائل استراتژیک می‌گوید: در آینده احتمالاٌ شاهد تعمیرات اساسی، انتقال قطعات،تکنولوژی، تجربیات و حتی عملیات های مشترک دریایی بین ایران و ایتالیا خواهیم بود.

خبرآنلاین: یک کارشناس مسائل استراتژیک می‌گوید: در آینده احتمالاٌ شاهد تعمیرات اساسی، انتقال قطعات،تکنولوژی، تجربیات و حتی عملیات های مشترک دریایی بین ایران و ایتالیا خواهیم بود.

روز شنبه ناو ایتالیایی یورو در بندرعباس پهلو گرفت. اتفاقی که خبرگزاری‌های خارجی آنرا نخستین پهلوگیری یک ناو غربی در آب‌های ایران در سال‌های اخیر توصیف کردند. آنگونه که منابع خبری می‌گویند اعزام این ناو ایتالیایی با اهداف «سیاسی، فرهنگی و نظامی» صورت گرفته است. اما اینکه ورود این ناو چه پیامدها و بازتابی می تواند داشته باشد سوالی است که با عباس قیداری، مدیرگروه مطالعات دفاعی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری مطرح کرده‌ایم که در ادامه می خوانید:

پیامدهای ورود کشتی ایتالیایی یورو را به خلیج فارس چگونه ارزیابی می کنید؟

این موضوع در راستای سفر یک تیم ایتالیایی بود که از ایران بازدید کردند. بعد از ۱۵ سال اولین ناو جنگی نیروی دریایی عضو ناتو در یکی از بنادر نظامی ما پهلو گرفت که در نوع خود حائز اهمیت است. این ناو در راستای مبارزه با دزدان دریایی و ماموریتی که ناتو برای آن تعریف کرده، این بازی را انجام داده است. نیروی دریایی ارتش هم مثل همه نیروهای دریایی دیگر در حال حاضر درگیر مبارزه با دزدان دریایی درخلیج عدن، تنگه باب المندب، دریای سرخ و به خصوص آبهای سومالی است. این تعاملات با بسیاری دیگر از نیروهای دریایی ادامه دارد. از جمله تبادل اطلاعات، آموزش، تجربیات و ....

حضور ناو ایتالیایی در بندرعباس می تواند یک بازتاب استراتژیک داشته باشد. به خصوص که این مسأله پس از برجام اتفاق افتاده است و کشورمان خوشبختانه از فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد و شورای امنیت خارج شده است و امکان همکاری نظامی و امنیتی، به ویژه در حوزه امنیت دریایی و مبارزه جهانی علیه دزدی دریایی را شاهد هستیم.

همکاری ایران و ایتالیا در دو حوزه بیشتر قابل توجه بوده است. در درجه اول بحث تبادل اطلاعات در حوزه امنیت دریایی بوده است. بحث دوم در مورد آموزش و تجربیات نیروهای دریایی دو کشور است. به طور طبیعی پس از برجام امکان تبادل دانش، تجربیات و تکنولوژی در حوزه دریایی را پیدا کرده ایم. توافقی هم امسال بین ایران و ایتالیا صورت گرفته است که بتوانیم در بحث اورهال چند فروند ناو همکاری داشته باشیم. بحث انتقال تکنولوژی نیروی دریایی ایتالیا به ایران و همچنین بحث تبادل دانشجو و استاد و همکاری بین دانشکده های دریایی دو کشور هم مطرح شده است.

آینده را چگونه پیش بینی می کنید؟

بازدید یک ناو از یک بندر نظامی به نوبه خود یک مساله روتین است و ممکن است این اتفاق هر روز برای یک کشوری بیفتد. ایران با بسیاری از کشورها چنین روابطی را دارد و خیلی هم پر سر وصدا نیست. بحثی که می تواند خیلی پر سر و صدا باشد بحث شکستن تابوی خلیج فارس در نگاه اعراب است. من فکر می کنم روزهای آینده شاهد واکنش رسانه های عربی حامی عربستان و جنجال های آنان باشیم.

از جهتی این مساله توانسته است به اصطلاح، انزوای نظامی ایران در خلیج فارس را بشکند. اگر از زاویه دیگری به این مساله نگاه کنیم نیروی دریایی ایران با نیروی دریایی یک عضو ناتو در حال همکاری است. نباید پنداشت که این همکاری ها فقط در سطح یک ناو است و از بندرعباس برخواهد گشت. قبل تر هم جمهوری اسلامی ایران در حوزه دزدان دریایی همکاری داشته است.

کریدور دریایی برای تجارت بین ایران و اتحادیه اروپا اغلب از مسیر دریای عمان، اقیانوس هند، تنگه باب المندب، دریای سرخ و کانال سوئز و دریای مدیترانه می گذرد. مسیر دریایی تجارت ایران و اروپا به صورت یک منفعت مشترک به خطر افتاده است. ایتالیا در کنار فرانسه به عنوان مهمترین عضو ناتو برای نظارت بر نا امنی دریایی در حوزه مدیترانه، دریای سرخ و باب المندب است. در حال حاضر نیز ماموریتی که فرمانده کل قوا برای نیروی دریایی تعریف کرده است حضور تا حوزه باب المندب و حاشیه شرقی دریای مدیترانه است. فعلاً تا همین مقدار است ونه بیشتر.

بنده بسیار خوش بین هستم و در سه یا چهارسال آینده احتمالاٌ شاهد تعمیرات اساسی، انتقال قطعات،تکنولوژی، تجربیات و حتی عملیات های مشترک دریایی خواهیم بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تعامل با دنیا راه پیشرفته نه اینکه با کل دنیا سر جنگ داشته باشیم و بگیم همه بدن فقط و فقط خود ما خوبیم و بس....

    • ایرانی

      خدا رحم کنه چه خواب هایی برای ما دیده اند!!!!
      اول استقرار موشک های روسی در همدان بعد هم این

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج