۳۹۴۸۶۴
۵۰۷۶
۵۰۷۶
پ

اکالیپتوس های غول پیکر استرالیا

بیشتر درختان اکالیپتوس اندازه معمولی دارند اما اگر بدانید این درختان در سرزمین مادری خود، یعنی استرالیا، تا چه اندازه می توانند رشد کنند و بلند شوند، شگفت زده خواهید شد.

برترین ها: بیشتر درختان اکالیپتوس اندازه معمولی دارند اما اگر بدانید این درختان در سرزمین مادری خود، یعنی استرالیا، تا چه اندازه می توانند رشد کنند و بلند شوند، شگفت زده خواهید شد. در واقع اکالیپتوس ها یکی از بلندترین درختان جهان هستند که با ردوود های ساحلی شمال آمریکا رقابت می کنند.
اکالیپتوس ها یک گونه نیستند، در واقع اکالیپتوس یک دسته است با بیش از ۷۰۰ گونه که تقریبا همه آن ها بومی استرالیا هستند. بلندترین گونه آن ها «eucalyptus regnans» ها هستند که تا ۸۵ متر رشد می کنند و هم چنین بلندترین گیاه گلدار جهان نیز شناخته می شود. درحال حاضر بلندترین اکالیپتوس زنده جهان ۹۹.۶ متر بلندی و در جنوب تاسمانی قرار دارد. برای مقایسه، بلندترین درخت ردوود ساحلی ۱۱۵.۶ متر بلندی دارد، تنها ۱۶ متر بیشتر.
در گذشته ای نه چندان دور، این دسته از اکالیپتوس ها بلندتر از الان بودند. در سال ۱۸۸۱ یک نقشه بردار، به نام جورج کورنتویت، یک درخت افتاده در ویکتوریا را اندازه گرفت که ۱۱۴.۳ متر طول داشت. یعنی تنها ۱ متر کوتاه تر از بلندترین ردوودی که اکنون وجود دارد. در سال ۱۸۷۲، بازرس جنگل های دولتی، ویلیام فرگوسن، یک درخت افتاده کشف کرد که ۱۳۳ متر طول داشت. درخت در آتش سوخته بود و فرگوسن معتقد است که قبل از افتادن احتمالا ۱۵۰ متر ارتفاع داشته است. ادعاهای مشابهی از درختان بسیار بلند توسط چندین نفر مطرح شده است. فردیناند فون مولر گزارش کرده که شخصا یک درخت ۱۲۲ متری را اندازه گرفته است در حالی که دیوید بویل در سال ۱۸۶۲ ادعا کرد یک درخت افتاده با ارتفاع ۱۱۹.۵ متر را اندازه گیری کرده است. درختی که هنگام سقوط شکسته است و ممکن است در اصل ۱۲۸ متر بوده باشد. هم چنین گزارش های تایید نشده از درختانی که بیش از ۱۴۶ متر ارتفاع داشته اند نیز وجود دارد.
اکالیپتوس ها با چنان ارتفاعی این روزها به سختی پیدا می شوند زیرا بیشتر درختان هرگز شانس این که عمر کامل داشته باشند را پیدا نمی کنند. طول عمر متوسط اکالیپتوس های رینانز حدود 400 سال است. درخت بیشتر ارتفاع خود را در 90 سال اول زندگی خودش به دست می آورد و بعد از آن رشد آن کند می شود و معمولا در این مدت قربانی آتش سوزی، قارچ یا انسان ها می شوند. چوب اکالیپتوس رینانز بسیار باارزش است و از اوایل سال های 1800 در مقادیر عظیمی برداشت می شود. از لحاظ تاریخی، چوب برها همیشه بزرگترین درختان را هدف خود قرار می دهند زیرا آن ها چوب بیشتری تولید می کنند. در نتیجه جنگل ها معمولا از درختان بلند قدیمی تخلیه می شوند.
امروزه تنها درصد بسیار کمی از درختان اکالیپتوس بلند در تاسمانی هنوز زنده هستند. برخلاف ردوود ها، اکالیپتوس ها گونه های محافظت شده نیستند و درختان بسیار کمی در مناطقی مثل پارک های ملی یا محیط های میراث جهانی قرار دارند که حفظ می شوند. اما در ژوئن 2013 کمیته میراث جهانی، مرز میراث جهانی صحرای تاسمانی را تا بیش از 170 هزار هکتار گسترش داد. این بدین معنیست که اکنون اکالیپتوس های زیادی از بالاترین سطح حفاظت در جهان لذت می برند که به آن ها اجازه می دهد عمر کاملی داشته باشند و اگر شرایط به نفع آن ها باشد در آینده ممکن است حتی لقب ردوودها را به عنوان بلندترین درختان جهان سلب و از آن خود کنند.
اکالیپتوس های غول پیکر استرالیا
اکالیپتوس های غول پیکر استرالیا
اکالیپتوس های غول پیکر استرالیا
اکالیپتوس های غول پیکر استرالیا
اکالیپتوس های غول پیکر استرالیا
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج