۳۹۵۲۹۸
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

ثبت رکورد تاریخی دیگر برای قوت لایموت

تولید گندم در کشور با ثبت ۱۱.۷ میلیون تن رکورد دیگری شکست.

خبرآنلاین: تولید گندم در کشور با ثبت ۱۱.۷ میلیون تن رکورد دیگری شکست.

اگرچه هنوز آمار دقیقی از میزان تولید گندم منتشر نشده،اما آنطور که علی قنبری مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران می گوید، امسال رکورد تاریخ تولید و خرید تضمینی گندم با خرید ۱۱.۷ میلیون تن گندم شکسته شده و هنوز خرید ادامه دارد.رکوردی که به گفته او در تاریخ کشور بی سابقه است.

خشکسالی ها و مهمتر از آن نوسان سیاست های استراتژیک تولید محصولات کشاورزی در سالهای گذشته سبب شد تا این محصول استراتژیک که در سال ۸۳ تولید آن موجب بی نیازی کشور از واردات شده بود،مجددا به سراشیبی بیفتد.سالهای ۸۳ و ۸۴ بهترین سالهای تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم بود.

محمود حجتی که آن سالها هم وزیر جهادکشاورزی بود،توانست با سیاست های حمایتی از کشاورزان برای اولین بار در تاریخ تولید گندم در کشور، ایران را از این محصول استراتژیک خودکفا کند.با این حال با تغییر دولت،سیاست هاهم تغییر کرد.سال به سال گندم ازسکه افتاد تا جایی که مجددا به واردات روی آوردیم.

براساس آمارهای موجود، میزان زمین های زیر کشت گندم در ایران ۶میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است که چهار میلیون هکتار آن زیر کشت دیم و دو میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار آن آبی است و به گفته کارشناسان این زمین ها می توانند گندم مورد نیاز کشور را تولید کنند.اتفاقی که امسال برای اولین بار تجربه شده است.

برخی آمارهاي دیگر هم تاکید دارند که سرانه مصرف در کشور حدود ۱۹۰ کيلوگرم در سال است.

از خودکفایی تا واردات

نگاهي به آمار واردات نشان مي دهد ايران در سال ۷۷ با واردات شش ميليون و ۸۰۰ هزار تن گندم بزرگترين واردکننده گندم در جهان بود و سه سال بعد از آن نيز به طور متوسط سالانه چهار ميليون تن گندم وارد کشور شد.در سال ۸۳ ایران برای اولین بار با تولید ۱۰ میلیون تن گندم از تولید این محصول خودکفا شد به طوری که جشن تولید گندم در آخرین سال دولت اصلاحات برگزارشد.

ايران در سال ۸۷ مجددا به واردات روی آورد؛ آمارهای گمرک از واردات نزدیک به یک میلیون تن گندم از آمريکا در آن سالها حکایت دارد.پس از این سال،هر سال میزان واردات افزایش یافت تا جایی که در سال ۹۱ رکورد واردات گندم به ایران شکسته شده و به حدود هفت‌میلیون تن رسید.

اما با روی کار آمدن دولت یازهم، مجدداد سیاست های حمایتی از تولید با وجود خشکسالی در کشور از سوی وزارت جهاد کشاورزی اجرایی در دستور کار قرار گرفت. تغییر سیاست ها سبب شد که آمار تولید گندم در کشور در سال ۹۳ به میزان ۶.۷ میلیون تن و در سال گذشته به ۸.۱ میلیون تن برسد.

با وجود منابع محدود مالی دولت در بودجه، این تغییر سیاست ها مانع از تشویق برای تولید گندم در کشور نشد.به طوری که امسال ۱۱ استان کشور توانستند ایران را بار دیگر در تولید گندم خودکفا کنند.حالا خوزستان با یک میلیون و ۳۹۶ هزار تن، گلستان با یک میلیون و ۳۶۲ هزار تن - فارس با یک میلیون تن - کردستان با ۹۰۰ هزارتن- کرمانشاه با ۷۴۳هزار و ۴۶۵ تن- آذربایجان غربی با ۶۳۳ هزار و ۵۴۰ تن- خراسان رضوی با۶۰۰ هزار و ۲۴۴ تن- آذربایجان شرقی با ۵۹۴ هزار و ۱۶۲ تن- اردبیل با ۵۷۲ هزار ۴۶۹ تن- همدان با ۵۳۲ هزار ۶۲۸ تن و استان لرستان با ۵۰۹ هزار و ۹۲۵ تن استانهایی بودند که در ثبت این رکورد تولید سهیم بودند.

علی قنبری مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی می گوید، تا امروز مقدار ۱۱ میلیون و ۷۶۳ هزار تن گندم در سراسر کشور توسط ۱۱۳۲ مرکز خرید فعال، تحویل و در مراکز استاندارد ذخیره سازی شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      محصول گندم تراریخته همینطور میشه. خدا به مردم رحم کنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج