ناسا کشف بزرگش را اعلام کرد

خبرآنلاین: ناسا در نشستی خبری ویژه خود بر اساس تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ هابل از کشف آبفشان‌هایی بر روی اروپا،قمر مشتری خبر داد که نشان دهنده وجوده اقیانوسی در زیر سطح یخ‌زده این قمر است. این خبر هیجان انگیز احتمال کشف حیات در این قمر را افزایش می‌دهد.
ناسا کشف بزرگش را اعلام کرد

بر اساس اعلام دانشمندان ناساکشف فوران بخار آب در ارتفاع ۲۰۰ کیلومتری سطح قمر اروپا با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل رصد شده و نشان می‌دهد که یک کاوشگر رباتیک قادر به جمع‌آوری نمونه‌های حاوی حیات احتمالی از قمر اروپا بدون نیاز به حفاری دشوار سطح یخ‌زده این قمر خواهد بود. دانشمندان می‌گویند این آبفشان‌ها از اقیانوس زیر سطحی قمر مشتری نشات می‌گیرند. دانشمندان ناسا ابراز خوشحالی کردند که این مسئله می‌تواند به کشف احتمالی حیات در این قمر منجر شود.

در اعماق اروپا و در زیر پوسته یخی آن، اقیانوسی از آب مایع شور وجود دارد. وجود مواد خام و انرژی شیمیایی در نسبت های مناسب در این قمر مشتري احتمال وجود حيات و كشف آن در آينده را افزايش داده است.

در اروپا بیش از هر جرم دیگری در منظومه شمسی احتمال پیدایش حیات به معناي حيات ميكروبي وجود دارد. يافته‌هاي جديد نشان مي‌دهد كه به طور قطع قمر مشتری به قطر ۳۱۰۰ کیلومتر زیر سطح یخی‌اش اقیانوس عظیمی از آب مایع دارد. در دسامبر سال ۲۰۱۲، هابل آبفشان‌هایی از بخار آب را شناسایی کرد که حدود ۲۰۰ کیلومتر در فضا بالا می‌روند. حالا پس از چندين سال براي اولين بار است كه مدارك و اسناد جديدي از وجود آب شور در قمر مشتري به دست آمده است. همچنين بر اساس يافته‌هاي جديد بخش داخلی سنگی سیاره ممکن است بیش از آنچه تصور می‌شد شبیه به زمین باشد.كشف اقيانوسي در منظومه شمسي كه ميلياردها سال قدمت دارد يك خبر شگفت‌انگيز به حساب مي‌آيد.
ناسا کشف بزرگش را اعلام کرد

از مدت های قبل، متخصصان پیش بینی می کردند که زیر سطح منجمد این قمر ، اقیانوسي از آب شور وجود دارد اما اثبات آن بر اساس دلايل مستدل تاكنون ممكن نبوده است. فاصله اروپا از خورشید بیش از ۸۰۰ میلیون کیلومتر است و هر مایعی در این فاصله از خورشید یخ می زند. اما نیروی جاذبه مشتری بر سطح اروپا به اندازه‌ای است که انرژی کافی را برای جاری شدن آب فراهم می کند.

نکته جالب تر این که در ابتدای سال جاری میلادی، متخصصان ناسا به این نتیجه رسیدند که اگر در سطح اروپا اقیانوسی وجود داشته باشد، ترکیبات شیمیایی آن بسیار شبیه به ترکیبات شیمیایی اقیانوس های سطح زمین بوده و در آن اکسیژن و هیدورژن کافی برای شکل گیری حیات وجود دارد. اين اقيانوس به گفته دانشمندان مي‌تواند ۱۰ برابر اقيانوس‌هاي زمين عمق داشته باشد. همچنين حجم آب آن مي‌تواند ۳ برابر آبهاي روي زمين باشد.