جاباما
۳۹۵۶۴۸
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

جال محل؛ کاخ غوطه ور در آب

کاخ زیبای مرمرین جال محل یا «قصر آب» در آب های دریاچه مصنوعی شهر صورتی جیپور در ایالت راجستان در هند غوطه ور است.

برترین ها: کاخ زیبای مرمرین جال محل یا «قصر آب» در آب های دریاچه مصنوعی شهر صورتی جیپور در ایالت راجستان در هند غوطه ور است. چیز زیادی در مورد تاریخ این کاخ شناخته نشده است به جز این حقیقت که توسط مهاراجه مدهو سینگ در قرن هجدهم به عنوان مکانی برای مهمانی های شکار اردک ساخته شده است. بعدها پسر مهاراجه با نام مدهوسینگ دوم با اضافه کردن یک حیاط کاخ را بزرگتر کرد. سپس به مدت دو قرن تا نوسازی اخیر در سال ۲۰۰۰ متروکه شد و مورد بی توجهی قرار گرفت.
جال محل یک ساختمان کمیاب است، این دقیقا یک قصر نیست زیرا هیچ اتاق قابل سکونتی برای ماندن ندارد. فقط یک باغ تراس است که مهاراجه در زمان فراغت پیاده روی می کرده است. این قصر در واقع پنج طبقه دارد اما تنها طبقه بالا از آب بیرون می ماند و چهار طبقه پایین تر اکثر اوقات که دریاچه پر است زیر آب قرار می گیرند. جال محل ترکیبی از سبک های مختلف معماری مانند راجپوت و مغول است که در واقع در سراسر راجستان بسیار متداول است. معماری راجپوت عمدتا از معماری سنتی هندو الهام گرفته شده درحالی که معماری مغول به شدت تحت تاثیر معماری اسلامی و ایرانی است. شما مقداری از هر دو سبک را در جال محل مشاهده می کنید. راهروها و اتاق های بزرگ طبقه اول با نقاشی های بسیار زیبا تزئین شده اند. در تراس قصر یک باغ با راهروی طاقی وجود دارد. در هر گوشه ای از این کاخ برج های نیم هشت ضلعی با گنبدهای ظریف وجود دارد. در مرکز تراس یک پاویلیون مستطیل شکل به سبک بنگالی با نام «Chhatri» وجود دارد.
دریاچه مصنوعی «من ساگار» که جال محل در میان آن ایستاده است در سال 1610 توسط راجا من سینگ در واکنش به قحطی و کمبود آب شدید که دولتش در قرن قبل از آن رنج می برده ساخته شده است. به منظور جلوگیری از وقوع دوباره چینین اتفاقی، راجامن سینگ دستور داد یک سد در مقابل رودخانه و یک مخزن که همین دریاچه است را برای ذخیره آب بسازند. این دریاچه به مدت چندین دهه آب مورد نیاز برای آشامیدن و آبیاری را برای ساکنان فراهم می کرد. همچنین محل زندگی گونه های زیادی از پرندگان نیز بود. اما در قرن اخیر این دریاچه محلی برای تخلیه زباله، فاضلاب و دیگر ضایعات صنعتی شده است.
آب کثیف و بوی تعفن بازدیدکنندگان را از این بنای تاریخی دور نگه داشته است. در سال 2004 یک شرکت خصوصی اداره کل منطقه دریاچه را با هدف تبدیل آن به یک محل پررفت و آمد و یک مقصد توریستی در دست گرفته است. در دهه گذشته این شرکت مشغول پاکسازی دریاچه و بازگرداندن کاخ بوده و به نتایج مثبتی دست یافته است. کیفیت آب بهتر شده و پرندگان بازگشته اند. جال محل هنوز برای بازدید گردشگران بازنشده است اما می توانید از منظره کاخ با قایقرانی در دریاچه لذت ببرید.
جال محل؛ کاخ غوطه ور در آب
جال محل؛ کاخ غوطه ور در آب
جال محل؛ کاخ غوطه ور در آب
جال محل؛ کاخ غوطه ور در آب
جال محل؛ کاخ غوطه ور در آب
جال محل؛ کاخ غوطه ور در آب
جال محل؛ کاخ غوطه ور در آب
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج