جاباما
۳۹۶۳۷۹
۲ نظر
۵۰۱۱
۲ نظر
۵۰۱۱
پ

نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره قمه زنی

آیت الله مکارم شیرازی در ابتدای درس فقه خود در مسجد اعظم گفت: «کارهایی مانند قمه‌زنی و روی آتش پریدن و ... سندی ضد عاشوراست که دشمن از آن بهره می‌برد. هدف دشمن زدن اصول اسلام مانند قرآن است و اخیرا کتابی با عنوان ایراد بر قرآن منتشر کرده‌اند که نشان دهنده بی‌سوادی نویسنده است و ما هم به برخی از این ایرادات پاسخ داده‌ایم.»

خبرگزاری ایسنا: آیت الله مکارم شیرازی در ابتدای درس فقه خود در مسجد اعظم گفت: ایام محرم فرصت بسیار خوبی برای تبلیغ دین مخصوصا در مناطق محروم است.

وی افزود: اخیرا برخی طلاب در گروه‌های مختلف چند نفری حتی بدون اینکه هزینه‌های مالی آن تامین شده باشد، به مناطق محروم می‌روند و از این فرصت طلایی برای دعوت مردم به سوی نیکی و پاکی و خوبی‌ها بهره می‌برند.

این مفسر قرآن با اشاره به نقش عزاداری در تالیف قلوب و وحدت جامعه افزود: همه گروه‌ها به امام حسین (ع) علاقه‌مند هستند و مجموعه‌ای از همه جناح‌ها و حتی اهل سنت در خیلی از مجالس امام حسین حضور دارند و نذر می‌کنند و حتی غیرمسلمین شرکت دارند، یعنی این مجالس می‌تواند موجب تالیف قلوب و عامل وحدت باشد.

قمه‌زنی و روی شیشه خوابیدن سندی بر ضد عاشوراست

آیت‌الله مکارم بیان کرد: دشمنان سعی دارند در این مراسم نفوذ کنند و چهره خرافی به آن بدهند، از جمله چیزهایی که به آن دلبسته هستند، مسئله قمه‌زنی است. به همین دلیل رسانه‌های خارجی وقتی می‌خواهند عزاداری نشان دهند، قمه‌زنی را نشان می‌دهند و چهره‌های پرخون و ... تا این مراسم را غیرعقلانی جلوه دهند.

این مرجع تقلید گفت: زمانی شرایط برای این کار بوده و برخی علما نیز از قمه‌زنی دفاع کردند، ولی الان این کار سندی بر ضد عاشوراست یا روی آتش راه رفتن که رسم هندوهاست و برخی آن را وارد عزاداری می‌کنند.

این مرجع تقلید بیان کرد: شیشه را خرد کردن و با بدن برهنه رفتن روی آن اسنادی برای ضد عقلانی جلوه دادن عاشوراست و باید همه از این کارها بپرهیزند، هرچند از روی عشق و علاقه باشد، زیرا مصلحت مراسم امام حسین(ع) نیست، بلکه باید به صورت عقلانی عزاداری شود تا این مشکلات پیش نیاید.

این مفسر قرآن گفت: باید در مراسم امام از کتب معتبر هم خطبا و هم مداحان استفاده کنند و از افسانه و خرافاتی که در کتب معتبر نیست، پرهیز کنند تا چهره تاریخ امام حسین(ع) مخدوش نشود، زیرا متاسفانه گاهی دیده می‌شود که برخی مطالب اسباب شرمندگی شده است، هرچند ممکن است از روی بی‌اطلاعی و بدن غرض بوده باشد.

آیت‌الله مکارم افزود: پیراستن مسایل عزاداری و عاشورا از آنچه باعث دگرگون کردن چهره عزاداری می‌شود، ضروری است و دشمنان نیز اصرار بر نفوذ در این مراسم دارند تا این سرمایه عظیم را عملا از دست ما بگیرند.

وی اظهار کرد: مسئله عاشورا و عزاداری مراسمی مربوط به تاریخ گذشته نیست، بلکه «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» و «هیهات منا الذلة» شعار همیشگی ماست و این برای دشمن دردناک است که عاشورا تبدیل به جهاد زنده می‌شود و جریان کربلا تاریخ سیاری است که همیشه بوده و خواهد بود و برای همه درس و الگوست.

این مرجع تقلید تصریح کرد: اصولا اسلام مخصوصا مذهب شیعه مزاحم منافع نامشروع ارباب سلطه است، به همین دلیل اخیرا شروع کرده‌اند تا قرآن را بزنند و کتابی با عنوان «ایراد بر قرآن» در ۵۰۰ صفحه یا بیشتر نوشته شده و آن را در فضای مجازی پخش کرده و بیشتر رسانه‌های خارجی روی آن اصرار دارند.

وی افزود: وقتی این کتاب به دست من رسید، دیدم نویسنده آن واقعا آدم بی‌سوادی بوده و برای اینکه فرد بزرگ نشود به همه آن پاسخ ندادیم و ۱۰ اشکال از اول و ۱۰ اشکال از آخر به عنوان نمونه در کتابچه‌ای آماده کردیم و نشان دادیم که یکی از این ادعاها قابل اعتبار نیست و همه آن سست است.

وی تاکید کرد: ادعاهای نویسنده نشانه بی‌سوادی اوست، ولی این را ما و شما می‌فهمیم؛ ولی در رسانه‌های مجازی و دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند و پشت این ماجرا کسانی هستند که هدف‌شان زدن قرآن است.

آیت‌الله مکارم بیان کرد: عظمت قرآن به اندازه‌ای است که می‌تواند همه این مسایل را بشوید و از بین ببرد، ولی بدانید که دشمن با منطق سست چقدر فعالیت دارد و تصمیم قوی برای کوبیدن قرآن دارند.

وی افزود: حوزه‌های علمیه متولی دفاع از قرآن و عاشورا و امر به معروف و نهی از منکر هستند؛ حوزه باید مسایل روز را تشخیص دهد و مردم را علیه توطئه دشمن بسیج کنند و در اطراف پرچم امام حسین(ع) جمع و همه توطئه ها را نقش بر آب کنند تا همه ساله گروه‌های جدیدی به این جمع بپیوندند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برخی از علما قبلا از قمه زنی دفاع میکردند اما الان شرایط فرق میکنه
      امیدوارم برخی دیگر از احکام هم تغیر کند

    • بدون نام

      نبایدعزاداری ها به گونه ای باشد که موجب سوء استفاده دشمنان گردد وانگونه که امامان دستور داده اندعمل کنیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج