جاباما
۳۹۶۵۹۲
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

واکنش اوباما به رای جنجالی کنگره آمریکا

رئیس‌جمهوری آمریکا اقدام قانون‌گذاران این کشور را در شکستن وتوی مصوبه حق شکایت از حامیان تروریسم یک اشتباه خواند.

خبرگزاری ایسنا: رئیس‌جمهوری آمریکا اقدام قانون‌گذاران این کشور را در شکستن وتوی مصوبه حق شکایت از حامیان تروریسم یک اشتباه خواند.

سنای آمریکا با رأی قاطع ۹۷ به ۱ علیه وتوی باراک اوباما در مورد مصوبه حق شکایت از حامیان تروریسم رأی داد. این مصوبه به خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر امکان می‌دهد از عربستان شکایت کنند. اکثریت قاطع مجلس نمایندگان نیز تصمیم سنا را تایید کرد و به این ترتیب وتوی این مصوبه بی‌اثر شد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌و‌گو با سی‌.ان‌.ان اعلام کرد، این طرح می‌تواند باعث مطرح شدن پرونده‌های حقوقی علیه شرکت‌های آمریکایی، نیروهای ارتش و مقام‌های این کشور در خارج از آمریکا شود.

جان برنان، رئیس سازمان سیا نیز گفته است این مصوبه پیامدهای سنگینی برای امنیت ملی آمریکا به دنبال خواهد داشت.

کنگره قانونی را با عنوان "پیگیری قضایی حامیان تروریسم" تصویب کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از این آن را وتو کرده بود. این اولین بار است که کنگره آمریکا اکثریت لازم را برای لغو وتوی باراک اوباما داشته است.

کنگره آمریکا به تازگی حق شکایت خانواده‌های قربانیان این حملات از دولت عربستان را به رسمیت شناخت. مطابق با این مصوبه اگر نقش دولت عربستان در حملات ۱۱ سپتامبر اثبات شود، خانواده‌های قربانیان اجازه دارند از این دولت شکایت کنند.

دولت باراک اوباما نگران آن بوده است که این مصوبه روی روابط آمریکا و عربستان تاثیر منفی بگذارد.

اوباما در نامه‌ای به رهبران دو حزب در سنا مجددا نسبت به عواقب قانونی شدن این مصوبه هشدار داد و گفت: نقض اصل مصونیت دولت‌‎ها عملیات ضدتروریستی آمریکا در مناطق مختلف جهان را به خطر می‌اندازد. اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا نیز روز دوشنبه هشدار مشابهی داد.

با این حال سناتورهای حامی مصوبه گفته‌اند که به رسمیت شناختن حق شکایت احترام به خانواده‌های قربانیان بوده است. یکی از سناتورهای دموکرات حامی مصوبه گفت، این که تروریست‌ها تحت تعقیب قرار نگیرند خطری بزرگتر از آن است که این مصوبه متوجه عملیات خارجی آمریکا می‌کند.

۱۵ نفر از ۱۹ هواپیماربایی که حملات به برج‌های تجارت جهانی را انجام دادند، شهروند سعودی بودند. یک گزارش کنگره، که به تازگی از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده، نشان می‌دهد، هواپیمارباها در زمان حضور در آمریکا ظاهرا با افرادی در ارتباط بودند که با حکومت عربستان رابطه داشتند.

یکی از افرادی نیز که به نقش خود در حملات ۱۱ سپتامبر اعتراف کرده، ادعا کرده که تأمین مالی حملات با کمک یکی از شاهزادگان سعودی انجام شده بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج