۳۹۶۵۹۴
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

نشست نفسگیر «اوپک»، پشت درهای بسته

وزرای نفت اوپک شب گذشته در شهر الجزیره پایتخت الجزایر نشست نفسگیری را برگزار کردند. آنها ساعت‌ها پشت درهای بسته به شور نشستند تا شاید بتوانند یک میلیون بشکه نفت مازاد را با استفاده از طرح فریز نفتی، از بازار جهانی نفت خام خارج کنند.

روزنامه ایران: وزرای نفت اوپک شب گذشته در شهر الجزیره پایتخت الجزایر نشست نفسگیری را برگزار کردند. آنها ساعت‌ها پشت درهای بسته به شور نشستند تا شاید بتوانند یک میلیون بشکه نفت مازاد را با استفاده از طرح فریز نفتی، از بازار جهانی نفت خام خارج کنند.

این نشست از همان ابتدا جنبه مشورتی داشت و قرار نبود که در آن تصمیمی اتخاذ شود اما رایزنی‌های نفتی میان ایران و ۱۳ عضو دیگر این سازمان سرسختانه‌تر از آن چیزی بود که انتظار می‌رفت. شاید بتوان مهم‌ترین نتیجه این نشست را کاهش اختلافات میان اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام برای اجرای طرح «فریز نفتی» و آمادگی آنها برای نشست بعدی سازمان در ماه نوامبر و در وین دانست.

اگرچه قرار بود در نشست مشورتی اوپک، صادرکنندگان نفت خام غیرعضو در آن نیز شرکت کنند اما در این دیدار حضور نداشتند. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نیز شب پیش از نشست، الجزایر را به مقصد مسکو ترک کرده بود. روسیه یکی از بزرگ‌ترین کشورهای صادر کننده نفت خام غیرعضو در اوپک است که در طراحی «فریز نفتی» با عربستان مشارکت داشت اما روز گذشته در نشست رایزنی پیرامون «فریز نفتی» غایب بود. این نشست در حاشیه پانزدهمین اجلاس بین‌المللی مجمع بین‌المللی انرژی برگزار شد. پانزدهمین اجلاس مجمع، سه‌شنبه (ششم مهر) در الجزایر آغاز به‌کار کرد و دیروز به‌کار خود پایان داد؛ نشست مشورتی اعضای اوپک در حاشیه این اجلاس برگزار شد. هند میزبان شانزدهمین دوره اجلاس‌های این مجمع در سال ٢٠١٨ میلادی خواهد بود.

البته پیش از آغاز نشست مشورتی اوپک، وزیر نفت بیان کرده بود که گفت‌وگوهای الجزایر زمینه‌ساز توافق خواهد بود و توافق همه اعضای اوپک با برخی کشورهای غیرعضو اوپک لازمه چیره شدن بر مشکلات است. وی این نشست را گام بزرگی برای تصمیم اوپک در نشست عادی ماه نوامبر دانست.

وزیر نفت، افزایش تقاضا و کاهش ذخایر نفت در بازار را طی سه ماه آخر سال جاری میلادی و سه ماهه نخست سال ٢۰١٧ زمینه‌ساز تقویت قیمت‌ها در بازار دانست. او تأکید کرد: ما از اعضای اوپک انتظار داریم از بازگشت ایران به بازار نفت و کسب سهمیه تولید، پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی حمایت کنند.

زنگنه گفت‌وگویی با وزیر انرژی عربستان نداشت

برخلاف انتظار بازار جهانی نفت خام، دو عضو تأثیرگذار در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) یعنی بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران و خالد الفالح، وزیر انرژی، صنعت و منابع معدنی عربستان، در الجزایر با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گویی دوجانبه نداشتند. وی درباره اینکه آیا سخنان سخنگوی وزیر نفت عراق را درباره میانجیگری این کشور میان ایران و عربستان تأیید می‌کند یا خیر، اظهار کرد: خیر، ایران و عربستان در بازار نفت نیازی به میانجی ندارند و می‌توانند با هم صحبت کنند.

وزیر نفت درباره اینکه تولید نفت خام ایران باید به چه رقمی برسد، اظهار کرد: ما باید به حداقل سطح تولید پیش از تحریم‌ها برسیم.وی این عدد را نزدیک به چهار میلیون بشکه در روز عنوان کرد.

به گفته زنگنه ایران قصد دارد سهم ١٣ درصدی خود از مجموع تولید نفت اوپک در دوران پیش از تحریم را دوباره به دست آورد.

گفتنی است دقایقی پس از اظهارنظر وزیر نفت مبنی بر عدم توقف افزایش تولید نفت ایران، وزیر انرژی عربستان هم مستثنی شدن ایران از اجرای طرح فریز نفتی را پذیرفت تا یک گام بلند برای اجرای این طرح برداشته شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج