جاباما
۳۹۶۶۲۰
۱۶ نظر
۵۰۰۳
۱۶ نظر
۵۰۰۳
پ

اعتراض کیهان به سخنان ظریف و روحانی

روزنامه کیهان با اشاره به اظهارات وزیر انرژی آمریکا که گفت: «ما به همه تعهدات خود در برجام عمل کرده‌ایم.» از سخنان رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان درباره تعهدات آمریکا در قبال برجام انتقاد کرد.

روزنامه کیهان با اشاره به اظهارات وزیر انرژی آمریکا که گفت: «ما به همه تعهدات خود در برجام عمل کرده‌ایم.» از سخنان رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان درباره تعهدات آمریکا در قبال برجام انتقاد کرد.

ارنست مونیز گفت آمریکا به تمامی تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای عمل کرده و دلیلی ندارد که ایران ادعا کند آمریکا برای رفع تحریم‌ها اقدام لازم را انجام نداده است.

به گزارش رادیو فردا «حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل تأکید کرد که دولت آمریکا تمامی تعهدات خود براساس توافق هسته‌ای را عملی نکرده است.

چنین گلایه‌ای در روزهای گذشته در سخنان محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، نیز بازتاب داشت، و حتی آقای صالحی هشدار داد که عدم لغو کامل تحریم‌ها می‌تواند آینده برجام را به خطر بیندازد. با این حال وزیر انرژی آمریکا، در یک نشست خبری در حاشیه اجلاس سالانه آژانس بین‌المللی انرژی تأکید کرد که «آن بخش از تحریم‌ها که طبق توافق سال گذشته قرار بود لغو شود، لغو شده‌اند. تعهد ما این بود و این عملی شده است.»

مونیز مدعی شد «اینکه در نتیجه لغو این تحریم‌ها شرکت و بانک‌های خارجی در ایران سرمایه‌گذاری خواهند کرد و یا نه در اختیار دولت آمریکا نیست و خود این مؤسسات باید در این مورد تصمیم‌گیری کنند.»

وی این را هم گفته که «دولت آمریکا حتی از تعهدات خود نیز فراتر رفته است». با توجه به موضع صریح دولتمردان آمریکا پس از سخنان آقایان روحانی و ظریف در نیویورک، پرسش مهم این است که خبر رئیس جمهور مبنی بر اعتراض و تذکر کمیسیون مشترک برجام به آمریکا به خاطر بدعهدی‌هایش، در عالم واقع واجد چه ویژگی و ارزشی می‌تواند باشد؟ یعنی حالا که آمریکا در پاسخ مدعی است حتی فراتر از تعهداتش عمل کرده- که نکرده و تحریم‌های اصلی سرجای خود باقی است- بدعهدی این رژیم چگونه جبران می‌شود و مکانیزم «راستی‌آزمایی» تعهدات آمریکا و «ضمانت الزام این رژیم به اجرای تعهدات» کدام است؟ آقای روحانی حتی گفته بود «آمریکا قول داد به تعهداتش عمل کند».

اهمیت این مسئله از آن جهت است که آقای ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا به عدم توازن موجود در برجام- که از یک سال پیش مورد اعتراض کارشناسان منطقه بود- اذعان کرد و گفت «آنچه که از ایران بعنوان یک طرف این توافقنامه انتظار می‌رود پایبندی به تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب این توافقنامه و راستی‌آزمایی این پایبندی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است که این راستی‌آزمایی‌ها صورت گرفته و آژانس بطور مکرر بر پایبندی ایران صحه گذاشته است. اما در مورد آمریکا بعنوان یکی از طرف‌های دیگر برجام این تلاش تاکنون تقریباً از امضای پای اسناد این توافقنامه از سوی رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه این کشور فراتر نرفته و ما شاهد هیچگونه تلاش واقعی از سوی مقام‌های کاخ سفید در این رابطه نبوده‌ایم».

وی تأکید کرد: «۸ ماه پس از برجام به خاطر تهدیدهای آمریکا هیچ بانک بزرگ اروپایی با ایران کار نمی‌کند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هی اعتراض بکن ...

    • بدون نام

      کیهان جان یک روز تیتر برجام نزنی مردم فکر نمی کنن خوابی متوجه میشوند که درک میکنی مردم را از اینکه نمی خواهند مطالب تکراری و بی منطق شما را بخوانند
      لطفا مطالب دیگر جدا از برجام و رقابت های جناحی بزنید
      همه کشور را به مسایل جناحی وارد نکنید

    • بدون نام

      روزنامه افراطي بي منطق

    • بدون نام

      کیهان ولمون کن

    • بیخیال

      کی کیهان میخونه؟!

    • بدون نام

      روزنامه زیاد میخوندم متاسفانه کیهان باعث شده دیگه روزنامه نخونم...

    • بدون نام

      درود بر کیهان.لطفا نظرات موافقم انعکاس بدین آقایون برترینها

    • حامد

      بگذار شریعتمداری در کیهانش هر چه میخواهد بنویسد . مگر کار دیگری هم از دستش بر می آید .

    • بدون نام

      کیهان عزیز یک مقاله هم در باب میزان فروش نقدی کیهان و تیراژ و میزان برگشتی و همچنین میزان سوبسید دریافتی منتشر کنی ممنون میشویم

    • بدون نام

      کسی کیهان نمیخونه ،مردم عاقل تر ازاین حرفاست

    • بدون نام

      اتفاقا فقط روزنامه کیهانه که مسایل رو عالی بررسی میکنه.
      درود بر کیهان

    • بدون نام

      فروشش برای پاک کردن شیشه و از بین بردن لک خوب هست

    • عرفان

      بزارین هرچی دوست داره بنویسه؟ کیه که بخونه

    • بدون نام

      شب عید خیلی فروش داره همه میخوان
      شیشه هاشون براق بشه

    • بدون نام

      کیهان واقعیت ها رامیگه..اتفاقا من شدیدا عاشق دکتر احمدی نژاد هستم که الان کیهان داره ازش انتقاد میکنه..من متعجبم چرابعضی ها مغرضانه قضاوت میکنن.دولت روحانی چیکار کرده واسه مردم..خوب بیاید بگید کارهایی که انجام داده.پل ساخته.جاده ساخته.راه ساخته.نیروگاه ساخته.سد ساخته.چیکارکرده؟از چی بگم که انجام داده.بجزاینکه ملت خوارکرد هیچ نکرده.بقران من تواین چهار سال این دولت نتونستم یه کار مناسب پیداکنم..بقران من نون شب ندارم.بقران من بچه دانشجودارم خودش رفته تابستون حمالی کرده واسه مدرسه اش.دست بکشید....بزارید تا حرفهای بدترازاین تحویلش ندم...هرچه پول هست مسولین میخورند ومن وامثال من حتی نداریم بچمون بفرستیم مدرسه...رهبری به روحانی تذکر بدن اگه نمیتونه کارکنه بره کنار.این همه برجام برجام نکنه که حالمون داره بهم میخوره...

    • بدون نام

      باز آین کیهان پیدا شد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج