جاباما
۳۹۷۸۹۳
۳ نظر
۵۰۰۲
۳ نظر
۵۰۰۲
پ

انتقاد اردوغان از تصویب قانون مربوط به ۱۱سپتامبر

رئیس‌جمهور ترکیه از تصویب قانونی که به خانواده‌های قربانیان حادثه یازده سپتامبر اجازه می‌دهد از عاملان این حادثه شکایت کنند، انتقاد کرد.

خبرگزاری فارس: «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه تصویب قانون تعقیب قضایی عاملان حادثه یازده سپتامبر ۲۰۱۱ را محکوم کرد.

آقای اردوغان که در پارلمان ترکیه صحبت می‌کرد، گفت: «مجوز کنگره ایالات متحده برای گشایش پرونده علیه عربستان سعودی در ارتباط با حملات یازده سپتامبر، مایه تأسف است.»

به نوشته خبرگزاری رویترز، وی افزود: «این امر با اصل مسئولیت شخصی جرایم فردی در تضاد است. انتظار داریم در اسرع وقت در این اقدام غلط تجدید نظر شود.»

آقای اردوغان این اظهارات را یک روز پس از دیدار با «محمد بن نایف» ولیعهد عربستان سعودی که به آنکارا سفر کرده، بیان کرد.

طرفین در آن دیدار بر ضرورت تقویت روابط دوجانبه و افزایش همکاری‌های منطقه‌ای تأکید کردند.

طرح شکایت خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر از دولت عربستان سعودی روز چهارشنبه ۷مهرماه (۲۸ سپتامبر)، بعد از رأی مثبت قانونگذاران هر دو مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا به لغو وتوی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به قانون تبدیل شد.

رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه (دوم مهرماه/۲۳ سپتامبر) پیش‌نویس قانون موسوم به «عدالت در برابر حامیان تروریسم» که قبلاً با اکثریت آراء در هر دو مجلس سنا و نمایندگان به تصویب رسیده بود را وتو کرده بود.

این قانون به دادگاه‌ها اجازه می‌دهد هنگام وقوع حمله تروریستی در داخل خاک آمریکا مصونیت قضایی حاکمیتی که دولت‌های خارجی بطور سنتی ازآن برخوردار هستند را برای دولت یا دولت‌های مظنون به مشارکت در چنین حملاتی لغو کنند.

در حالی که در متن قانون اشاره‌ای به «حملات ۱۱ سپتامبر» یا دولت عربستان سعودی نشده، هدف اصلی قانونگذاران آمریکایی از ارائه آن، فراهم کردن امکان تعقیب قضایی مقام‌های عربستانی دخیل در این حملات است.

استدلال کاخ سفید در مخالفت با این قانون این بود که دیگر کشورها ممکن است تصویب آن را بهانه‌ای برای تعقیب قضایی دیپلمات‌ها، نیروهای نظامی یا شرکت‌های آمریکایی قرار دهند. موافقان آن، از طرف دیگر، می‌گویند متن قانون به نحوی تنظیم شده که تنها اقدامات تروریستی در داخل خاک آمریکا را در بر می‌گیرد.

تصویب این قانون در کنگره بعد از آن صورت گرفت که قانونگذاران آمریکایی با انتشار ۲۸ صفحه سند درباره حادثه ۱۱ سپتامبر مدعی شد دست‌کم چند نفر از عاملان این حملات با مقام‌های دولت عربستان در تماس بوده‌اند. ۱۵ نفر از ۱۹ هواپیماربای عامل حملات ۱۱ سپتامبر نیز شهروندان عربستان بوده‌اند.

عربستان، هنگام معرفی این طرح در کنگره هشدار داده بود که در صورت تبدیل شدن آن به قانون ۷۵۰ میلیارد دلار اوراق بهادار خزانه‌داری آمریکا و دیگر دارایی هایش در آمریکا را به فروش خواهد رساند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      افرین به اردوغان که پشت مسلمانان رو خالی نمی کنه نه مثل بعضی ها

    • دشمن ال سعود

      حتما دیدار روز گذشته سعودی ها بارجب به رجب قول پول ومول دادن چون رجب خان خوب توپش پربود پارس میکرد ال سعود همان ال معاویه هس

    • حسن

      ولی بمب گذاری های ترکیه حتما کار یک کشور است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج