۴۰۱
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

تربیت

بـازي‌هاي خـلاق براي كودكان خلاق

وقتي كودك براي نشستن آماده مي‌شود، حدود ۶ ماهگي، هرچيزي كه در ميدان ديد او قرار دارد، برايش منبع كنجكاوي و شادي است و در پي اكتشاف آن برمي‌‌‌آيد. پس از آن مي‌خزد، راه مي‌رود و مي‌دود. به‌تدريج كه وارد بازي مي‌شود، تمايلش براي كشف اشيا بيشتر مي‌شود.

بعضي از كودكان آزادانه، به آرامي و به صورت موزون حركت مي‌كنند و برخي ديگر استفاده محدودتر يا تندتري از بدن‌شان دارند. اين قسمت، تمريناتي را ارائه مي‌دهد تا به كودكان كمك كنيد وقتي حركت مي‌كنند و بازي‌هاي تخيلي انجام مي‌دهند، با بدن خود راحت باشند. كودكاني كه بيشتر بر بدن خود كنترل دارند، نوجوانان چابك و پرتحركي خواهند شد، وقتي در مهارت‌هايي مثل پريدن،‌ جست‌‌و‌خيزكردن، تاب بازي كردن، سه‌چرخه‌سواري و... مهارت كافي كسب كنند،‌ اعتمادبه‌نفس بيشتري به دست مي‌آورند. فعاليت‌هاي تخيلي با بازي انگشتان شروع مي‌شود و به حركت‌هاي عمده‌تري منتهي مي‌شود كه كل بدن را دربر مي‌گيرد.

بـازي‌هاي خـلاق براي كودكان خلاق

بازي‌هاي انگشت

انگشتان براي كودكان پيش‌دبستاني وقتي شروع به نقاشي كردن، دردست گرفتن مداد، بستن بندكفش و دكمه مي‌كنند حتي وقتي شمردن را ياد مي‌گيرند، اهميت بسياري دارد. رشد مهارت‌هاي ظريف طي سال‌هاي پيش از دبستان، هنگامي كه تمرين چنين مهارت‌هايي را شروع مي‌كنند و بعدا وقتي وارد مدرسه مي‌شوند و حروف را مي‌نويسند، با قيچي چيزي مي‌برند، مي‌چسبانند، پازل مي‌چينند و خودشان لباس مي‌پوشند،‌ كارايي بسيار دارد و مي‌تواند كودك را به خودكفايي لازم برساند. در اين قسمت، تمرينات ارائه شده از كوچك‌ترين بخش بدن يعني انگشتان شروع مي‌شود و در قسمت‌هاي بعدي به كل بدن منتهي مي‌شود.


شمارش انگشتان

انگشتان براي شمردن ساده به كار مي‌روند. پس بهتر است به بازي‌هايي بپردازيم كه در آن‌ها همزمان كه كودك با انگشتانش بازي مي‌كند اعداد را هم به او معرفي كنيم. سرودهاي قديمي و آوازهايي درباره انگشتان مثل (لي‌لي حوضك) شمردن را لذت‌بخش‌تر مي‌كند. دست‌تان را بالا بگيريد تا كودكان بتوانند حركات انگشتان شما را تقليد كنند. همان‌طور كه سرود مي‌خوانيد يكي از انگشتان دستي را كه باز است بلند كنيد. ساده‌ترين روش اين است كه از انگشت اشاره شروع و به شست ختم كنيد: يك گنجشك روي درخت نشسته، 2 گنجشك، حالا شدن 3 تا، حالا 4تا، نگاه كن يكي ديگه اومد، حالا شدن 5 تا گنجشك. (تمام انگشتان را به نشانه پرواز تكان دهيد)يك پيشي تنها نشسته،‌ يكي ديگه اونور نشسته، حالا شدن 3 تا... 5 تا پيشي كنار هم نشستن (تمام انگشتان را جمع كنيد تا دست‌تان كاملا بسته شود)


خميربازي يا گل مجسمه‌سازي

كودك را پشت ميز يا سطحي كه قابل شست‌و‌شو باشد بنشانيد و مقداري خمير يا گِل بازي به او بدهيد و اجازه دهيد كودك خمير را به اشكال مختلف دردست بچرخاند. مي‌توانيد براي فعاليت بيشتر او موسيقي نيز پخش كنيد.


بـازي‌هاي خـلاق براي كودكان خلاق

يادگيري نام انگشت‌ها

بازي با انگشتان، روش خوبي براي آموزش نام هرانگشت به كودك است. كودكان بايد سرمشقي را كه به آن‌ها مي‌دهيد دنبال
كنند.
مثال: در هر نوبت از يك دست استفاده كنيد و ترانه زير را بخوانيد: همه انگشتان بسته و خمند يكي يكي بيدارشان كن (يكي يكي انگشتان را باز كنيد)، انگشت كوچك، انگشت انگشتر، انگشت وسط، اشاره و شست. بعد از اين‌كه همه بيدار شدند اين‌بار دوباره همه را بخوابانيد. (يكي يكي انگشتان را مانند قبل صدا زده و بخوابانيد)
سپس دست ديگر و بعد از آن هر دو را به صورت مشت بالا آورده بيدار كنيد و بخوابانيد. (با ذكر نام‌شان) اين تمرين‌ را بارها تكرار كنيد تا كودك نام‌ها را كاملا ياد بگيرد و روي دست شما و دوستان‌اش آن‌ها را بگويد. وقتي ترتيب را ياد گرفت، بدون ترتيب نام انگشتان را از او بخواهيد.


حلقه‌هاي رنگي

از كودك بخواهيد ۵ تكه نخي از هررنگي كه مي‌خواهد انتخاب كند و به او كمك كنيد تا با آن‌ها، حلقه‌هايي را دورهرانگشت يك دست درست كند. هر انگشت بايد رنگي متفاوت داشته باشد. به او بگوييد رنگ قرمز بخوابد (كودك بايد بتواند انگشتي را كه نخ قرمز دور آن پيچيده خم كند.) همين‌طور تمام رنگ‌ها را نام ببريد تا كودك فقط آن انگشت را خم كند.
اين كار به كودكاني كه هنوز رنگ‌ها را نمي‌شناسند كمك مي‌كند تا در حالي كه انگشتان‌شان را بلند يا خم مي‌كنند، رنگ‌ها را نيز ياد بگيرند.


نقاشي انگشتي

براي تنوع كار، مي‌توانيد از نقاشي انگشتي استفاده كنيد. بيشتر كودكان لمس كردن اشيا، پارچه، شيشه و... را با رنگ دوست دارند. چراكه به آنان قدرت ابراز وجود بيشتري مي‌دهد. بعد از نقاشي با دست، كودك مي‌تواند نقاشي را با تمام انگشتان دست به صورت تك‌رنگ يا رنگ تركيبي اجرا كند و اشكال جادويي بسازد. براي اين كار مي‌توانيد روي زمين روزنامه پهن كنيد يا كاغذها را به ديوار چسبانده تا كودك به راحتي نقاشي كند. مي‌توانيد با اين كار، عضلات كوچك دست كودك را تقويت كنيد. اين نوع نقاشي روي سفال، پارچه، شيشه، مقوا و... نيز درست مي‌شود. مي‌توانيد از نتايج آن آرشيو درست كنيد.

منبع : مجله شهرزاد
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج