۴۰۱۹۰۰
۱ نظر
۵۰۷۶
۱ نظر
۵۰۷۶
پ

کشاورزی نوین تنها با نور خورشید و آب دریا

به تازگی مزارعی تحت عنوان مزارع “Sundrop” در صحرای استرالیا ایجاد شده است که کشاورزان می توانند تنها با استفاده از نور خورشید و آب دریا سالانه ۱۷۰۰۰ تن گوجه فرنگی از این مزارع برداشت کنند.

موب سایت کلیک: به تازگی مزارعی تحت عنوان مزارع "Sundrop" در صحرای استرالیا ایجاد شده است که کشاورزان می توانند تنها با استفاده از نور خورشید و آب دریا سالانه ۱۷۰۰۰ تن گوجه فرنگی از این مزارع برداشت کنند.
کشاورزی نوین تنها با نور خورشید و آب دریا

این مزارع که در فضای بسته ایجاد شده اند، اولین مزارع ایجاد شده در نوع خود هستند و نتیجه شش سال تحقیق و بررسی محققان هستند. این مزارع توسط یک تیم تحقیقاتی بین المللی ایجاد شده است و هدف محققان از ایجاد آن ها، پرورش محصولات کشاورزی بدون نیاز به آب شیرین و همچنین خاک و انرژی های غیر ضروری از منابع مختلف است؛ زیرا آن ها معتقدند که روزی می رسد که این منابع کاملا کمیاب می شوند و از هم اکنون باید چاره ای برای مقابله با این مشکل اندیشید.

اعضای این تیم تحقیقاتی در سایت خود به بیان این مطلب پرداختند که در گلخانه های سنتی از آب های زیر زمینی برای آبیاری، از گاز برای گرم کردن فضای گلخانه و از برق برای کاهش دمای فضا استفاده می شود.

محققان در این مزارع جدید که آن ها را "sundrop" نامیده اند، تنها با استفاده از نور خورشید و آب دریا، انرژی و آب مورد نیاز آن ها را تأمین می کنند و از گاز دی اکسید کربن که دارای منبع پایداری است و مواد مغذی نیز برای به حداکثر رساندن میزان محصولات کشاورزی استفاده می کنند.

هدف و دلیل اصلی ایجاد این مزارع در سال ۲۰۱۴ در فضایی با وسعت ۲۰ هکتار در شهر پورت آگوستا واقع در ایالت استرالیای جنوبی، اساسا کاهش آب شیرین و انرژی مورد نیاز برای پروش محصولات کشاورزی در سطح وسیع با استفاده از آب خلیج اسپنسر که در فاصله ۲ کیلومتری از مزارع قرار داشت، بود.

طرح محققان به این صورت است که پس از آنکه آب شور خلیج به مزارع انتقال داده می شود، در نیروگاه خورشیدی که در این مجموعه احداث شده است، تبدیل به آب شیرین می شود و برای کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

کشاورزی نوین تنها با نور خورشید و آب دریا

در این مزارع ریشه سبزیجات به جای خاک در پوسته نارگیل قرار داده می شود و برای خنک نگه داشتن گیاهان در تابستان طاقت فرسای این منطقه با دمای ۴۸ درجه سانتیگراد، از مقواهایی که در آب دریا فرو برده شده است، در کنار ریشه آن ها استفاده می شود. در زمان زمستان هم دمای خورشید برای گرم نگه داشتن این مزارع کافی است.

به دلیل اینکه این مزارع در فضای بسته ایجاد شده اند، استفاده از آفت کش ها نیز لازم نیست؛ زیرا کنترل دقیق این مزارع باعث می شود که سبزیجات در محیطی عاری از هر گونه آفت رشد کنند.

ایجاد این مزارع واقعاً ایده خوبی است و چیزی که تعجب همگان را برانگیخته است این است که انرژی مورد نیاز این مجموعه عظیم تنها توسط نور خورشید تأمین می شود.

در این مزارع برای جذب انرژی خورشیدی به جای استفاده از پانل های خورشیدی، از ۲۳ هزار قطعه آینه برای متمرکز کردن نور خورشید در یک برج ثابت استفاده شده است. در مرحله بعدی برج انرژی خورشیدی را به برق تبدیل می کند.

کشاورزی نوین تنها با نور خورشید و آب دریا

با وجود اینکه انرژی این مزارع توسط خورشید تا کنون به خوبی تأمین شده است، اما دست اندرکاران این مجموعه یک شبکه انتقال برق نیز در این مجموعه ایجاد کرده اند تا در مواقعی که در تأمین انرژی خورشیدی به هر دلیلی با مشکل مواجه شدند (مانند فصل زمستان)، از این شبکه برای تأمین انرژی برق استفاده کنند.

سرپرست اعضای تیم تحقیقاتی اذعان کرد: "ما با استفاده از انرژی خورشید آب دریا را به آب قابل استفاده برای آبیاری گیاهان تبدیل کردیم و برای تولید برق به منظور سرمایش و گرمایش محیط مزارع نیز از انرژی خورشیدی استفاده می کنیم و حتی سیستم تهویه این مجموعه نیز برای پاکسازی و استرلیزه کردن هوا از انرژی خورشیدی استفاده می کند؛ بنابراین در این مزرعه استفاده از آفت کش برای از بین بردن آفات لازم نیست".

اگر چه این پروژه هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد؛ اما محققان امیدوارند، این مزارع بتوانند برای مقابله با مشکلات کشاورزان که شامل کاهش روز افزون میزان آب شیرین در سراسر جهان، خشک و لم یزرع شدن مزارع کشاورزی و افزایش قیمت انرژی های مورد استفاده می شود، راه حل خوبی باشند.

به نظر یکی از محققان دانشگاه نیو اینگلند که در این پروژه حضور نداشته است، بخش های مختلف این مجموعه به صورت کاملا هوشمندانه ای طراحی شده اند و معتقد است سیستم هایی برای که تأمین انرژی مورد نیاز خود از منابع انرژی تجدید پذیر استفاده می کنند، عملکرد بهتری دارند و تعداد آن ها در آینده نزدیک رشد چشمگیری خواهد داشت و چنین مزارعی در آینده می توانند بخش زیادی از غذای مورد نیاز انسان ها را تأمین کنند.

البته نگرانی های نیز در مورد این مجموعه وجود دارد. هنوز در مورد اینکه آیا احتمال آسیب دیدن حیوانات منطقه توسط آینه های قرار داده شده در این مجموعه برای متمرکز کردن نور خورشید، وجود دارد یا نه، سخنی گفته نشده است. در کشور آمریکا نیز سیستم خورشیدی دیگری مشابه این سیستم وجود دارد که آینه ها برای از بین بردن حشرات و آفات، نور خورشید را به میزان بالایی در یک مکان متمرکز می کنند؛ اما همین سیستم پرندگانی را که در روبروی آن پرواز می کنند، با گرمای زیاد خورشید از بین می برد و متاسفانه سالانه ۶۰۰۰ پرونده به همین دلیل از بین می روند.

تجهیزات این مزارع که بیش از ۱۸۰ هزار نهال گوجه فرنگی در آن ها کشت شده است، با هزینه ای در حدود ۲۰۰ میلیون دلار آمریکا ساخته شده اند؛ اما طبق گفته محققان به دلیل اینکه پیش بینی هزینه ها در این مزارع نسبت به مزارع سنتی به صورت دقیق تری انجام می شود، سود این مزارع مبلغ بالایی خواهد بود.

در پایان باید گفت که چنین مزارعی می توانند در صنعت کشاورزی آینده ساز باشند و محققان به دنبال اجرای طرح هایی مشابه در سراسر جهان هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      احسنت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج