جاباما
۴۰۴۶۸۱
۷ نظر
۵۰۰۳
۷ نظر
۵۰۰۳
پ

۲۶ کشور مرفه دنیا را بشناسید

موسسه‌ی لِگِیتِم، تالار ‌فکر واقع در لندن، گزارش جهانی شاخص رفاه سالانه‌اش را منتشر کرد؛ نظرسنجی گسترده‌ای که به رتبه‌بندی کشور های مرفه دنیا می‌پردازد.

وب‌سایت پنجره خلاقیت: موسسه‌ی لِگِیتِم، تالار ‌فکر واقع در لندن، گزارش جهانی شاخص رفاه سالانه‌اش را منتشر کرد؛ نظرسنجی گسترده‌ای که به رتبه‌بندی کشور های مرفه دنیا می‌پردازد.

یکی از عوامل رفاه مقدار پولی است که یک کشور دارد، ولی موسسه‌ی لِگِیتِم در رتبه‌بندی خود به عوملی بیش از این توجه داشته‌ است.

این سازمان برای تهیه‌ی فهرست‌اش ۸۹ متغیر را مقایسه کرده است. این متغیرها شامل نماگرهای مرسومی می‌شود مثل؛ سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی و شمارِ آدم‌هایی که شغل تمام وقت دارند، ولی آمار و ارقام جالب‌تری را هم در بر می‌گیرد از جمله تعداد سِرورهای ایمن اینترنتی یک کشور و میزان احساس رضایت کاربران از این سِرورها.

و بعد این متغیرها به هشت شاخص فرعی تقسیم می‌شوند: اقتصاد، کارآفرینی و فرصت شغلی، حاکمیت، آموزش، سلامت، امنیت و ایمنی، آزادی فردی، و سرمایه‌ی اجتماعی.
۲۶ کشور مرفه دنیا را بشناسید

این شاخص ۱۴۲ کشور دنیا را که بیش‌ترین داده‌ها درباره‌ی آنها موجود بوده بررسی کرده است که نتایج به قرار زیر است:

۲۶. جمهوری چک- کشوری در اروپای مرکزی که امسال سه پله صعود کرده است. در شاخص فرعی اقتصاد رتبه‌ی بسیار بالایی(سیزدهم) را کسب کرده است- ولی در رتبه‌بندی شاخص سرمایه‌ی اجتماعی عملکرد بدی داشته است.

۲۵. اسلوونی- اسلوونی هم مثل جمهوری چک، در آموزش امتیاز بالایی گرفته است. ولی در میان ۱۴۲ کشور در شاخص اقتصاد ۵۸اُم شدن، یعنی سقوط یک پله‌ای اسلونی در امسال.

۲۴ . اسپانیا- محبوب‌ترین مقصدِ تعطیلات و مسافرتِ بریتانیایی‌ها، درکل رتبه‌ی خوبی کسب کرده است، ولی داشتن رتبه‌های عالی در آموزش و آزادی‌های فردی است که اسپانیا را در بین ۲۵ کشور برتر دنیا قرار داده است.

۲۳ . مالت- هرچند نظام آموزشی مالت رتبه‌ی ۴۲ شد، کسب نمرات بالا در تمام شاخص‌های فرعی دیگر برای مالت به معنی حفظ مقام سال گذشته‌ی شاخص رفاه اش بود.

۲۲ . فرانسه- فرانسه در رتبه‌بندی امسال یک پله سقوط کرده است. رتبه‌ی کلی سلامت‌اش هشتم بود، ولی رتبه‌ی سرمایه‌ی اجتماعی پایین برای سومین بار ظرف چهار سال گذشته، این کشور را از فهرست ۲۰ کشور برتر خارج کرد.

۲۱. تایوان- این قوم جزیره‌نشین، پس از جهش بزرگی که با عملکرد قوی در زمینه‌ی امنیت و ایمنی داشت و رتبه‌ی ششم را کسب کرد، اکنون فقط یک پله تا قرار گرفتن در میان ۲۰ کشور برتر فاصله دارد.

۲۰. هنگ‌کنگ- وقتی صحبت از امنیت و ایمنی می‌شود مردم هنگ‌کنگ از این که در صدر فهرست و جزو ۱۰ کشور برتر در زمینه‌ی کارآفرینی و فرصت شغلی هستند لذت می‌برند.

۱۹ . ژاپن- بر اساس شاخص رفاه ژاپنی‌ها هفتمین سالم‌ترین آدم‌های کره‌ی زمین هستند، ولی در زمینه‌ی آزادی‌های فردی در رتبه‌ی ۳۳ هستند که این امر مقام ژاپن را در رتبه‌بندیِ کلی، پایین می‌آورد.

۱۸. بلژیک- بلژیک، که در تمام شاخص‌های فردی در بین ۲۵ کشور برتر قرار دارد، بهترین رتبه(۱۰) را در شاخص فرعی سلامت کسب کرده است. به‌رغم این موفقیت، این کشور امسال در شاخص رفاه یک پله سقوط کرده است.

۱۷. سنگاپور- سنگاپور در شاخص امسال جای خود را با بلژیک عوض کرده است، که اول شدن این کشور در شاخص فرعی اقتصاد کمک بزرگی در این موفقیت بوده است.

۱۶. اتریش- در دو بخش- سلامت، و امنیت و ایمنی- جزو ۱۰ تای برتر قرار گرفتن، نتوانست جلوی افت یک پله‌ای اتریش را در رتبه‌بندی امسال بگیرد.

۱۵. بریتانیا- بریتانیا امسال دو پله سقوط کرده است، این سقوط تا حدودی به این‌خاطر است که در شاخص‌های آموزش و ایمنی جزو ۲۰ کشور برتر قرار نگرفته است.

۱۴ . آلمان- بر مبنای شاخص رفاه آلمان پنجمین اقتصاد برتر دنیا را دارد، که این کمک می‌کند برای چهار سال متوالی در رتبه‌ی چهاردهم باقی بماند.

۱۳. لوگزامبورگ- مردم این کشور از سطح بالای آزادی‌های فردی و سلامت، و همچنین از حاکمیتی مقتدر و اقتصادی خوب برخوردار هستند، که این امر کمک می‌کند لوگزامبورگ از رتبه‌ی ۱۶ در ۲۰۱۴، به رتبه‌ی ۱۳ در امسال برسد.

۱۲. ایسلند- کشوری در آتلانتیک شمالی که در سه شاخص فرعی در بین پنج کشور برتر جای گرفته است: آزادی‌های شخصی، امنیت و ایمنی، و کارآفرینی و ایجاد فرصت‌های شغلی. ولی این‌ها برای جلوگیری از سقوط یک پله‌ای ایسلند در فهرست شاخص رفاه ۲۰۱۴ کافی نبود.

۱۱. ایالات متحده- قدرتمندترین کشور دنیا، در بخش سلامت از همه‌ی کشورهای فهرست موسسه‌ی لِگِیتِم رتبه‌ی بالاتری کسب کرده است، ولی شهروندان‌اش در میان کم‌امنیت‌ترین و ناامن‌ترین ملت‌ها قرار دارند. در این شاخص امریکا در رتبه‌ی ۳۳ است.

۱۰. ایرلند- ایرلند، به لطف چهارم شدن در بخش امنیت و ایمنی، در شاخص امسال دو پله صعود کرده است.

۹. فنلاند- فنلاندی‌ها در زمینه‌ی عملکرد حکومتی پنجمین کشور برتر دنیا هستند، ولی اقتصاد نسبتا ضعیف‌شان، با رتبه‌ی ۳۳، موجب شد این کشور از رتبه‌ی هشتم در سال گذشته به رتبه‌ی نهم سقوط کند.

۸. هلند- با صعود یک پله‌ای در شاخص امسال، هلند در زمینه‌های آموزش، سلامت، و آزادی‌های فردی رتبه‌های بسیار بالایی کسب کرده است.

۷. استرالیا- این کشور برای سومین سال متوالی رتبه‌ی هفتم را کسب کرد، و گزارش امسال شاخص رفاه ، هلند را به لحاظ داشتن بهترین نظام آموزشی در رتبه‌ی اول قرار داده است.

۶. کانادا- بر اساس گزارش شاخص رفاه ، کانادا سرزمینی واقعا آزاد است، چون مردم آن نسبت به تمام کشورهای مورد بررسی از بالاترین سطح آزادی‌های فردی برخوردار هستند. کانادا نسبت به سال قبل یک پله سقوط کرده است.

۵. سوئد- سوئدی‌ها از نعمتِ داشتن بالاترین سطح کارآفرینی و ایجاد فرصت‌های شغلی برخوردار هستند، که این امر کمک کرد در گزارش شاخص امسال یک پله سعود کنند.

۴. نیوزیلند- همبستگی اجتماعی و مشارکت عمومیِ قوی نشان می‌دهد نیوزیلند بهترین سطح سرمایه‌ی اجتماعی دنیا را دارد. این کشور مقام مرفه‌ترین کشور غیراروپایی را کسب کرده است.

۳. دانمارک- دانمارکی‌ها از حاکمیت عالی، آموزش سطح بالا، و رتبه‌ی بالای سرمایه‌ی اجتماعی برخوردار هستند. اگر به‌خاطر رتبه‌ی نسبتا ضعیف(۱۶) بخش سلامت نبود، این کشور در شاخص کل رتبه‌ی اول را کسب می‌کرد. امسال دانمارک یک پله صعود داشته است.

۲. سوئیس- سوئیس برای سومین سال متوالی در زمینه‌ی شاخص رفاه رتبه‌ی دوم را کسب کرده است. این کشور که در دامنه‌ی رشته‌کوه‌ آلپ واقع است نخستین رتبه را در شاخص فرعی حاکمیت، و دومین رتبه را در شاخص فرعی اقتصاد دارد.

۱. نروژ- این کشورِ واقع در حوزه‌ی اسکاندیناوی یک بار دیگر در ۲۰۱۵ رتبه‌ی نخست شاخص رفاه را از آن خود کرده است. در تمام هفت سال گذشته نروژ رتبه‌ی اول را داشته است. نروژ تنها کشوری است که در تمامی شاخص‌های فرعی در بین ده تای برتر قرار دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی ع

      ایران
      257

    • golbahar

      ای کاش ... :/

    • یزدی

      ... مسئولان ایرانی که باعث و بانی همه بدبختی ما هستند .

    • بدون نام

      جالب اينه كه تو اخبار شبكه خبر و بيست و سي همه كشورها بدبختن فقط ما خوشبختيم!!!

    • بدون نام

      فقط باید حسرت بخوریم

    • بدون نام

      جالبه چندتاش از آسیا بود

    • بدون نام

      رفاه این دنیا بدزد چشن می خوره،بایدبفکر اخرتشان باشندکه نه تنها نیستند بلکه راهش راه هم بلد نیستند،انها نماز می خوانند،انها امام جماعت دارند،بانکهای انها همشان مشکل دارند، خدا راهزار بارشکرکه بانکهای ما رباخوار نیستند، بهشت ازان ماهستش.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج