۴۰۶۸۶۶
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

آیا باید همانند مکنزی به اقتصاد ایران خوش‌بین بود؟ (۱)

خوش‌بینی به بهبود اوضاع اقتصاد ایران از همان انتخابات سال ۱۳۹۲ کلید خورد. زمانی که حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد، خوش‌بینی جامعه نسبت به بهبود شرایط اقتصادی باعث شد تا آرامش نسبی بر بازارها حاکم شود که شرایط را لااقل از نظر روانی برای کار دولت مهیا کرد.

هفته نامه تجارت فردا - رضا طهماسبی: خوش‌بینی به بهبود اوضاع اقتصاد ایران از همان انتخابات سال ۱۳۹۲ کلید خورد. زمانی که حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد، خوش‌بینی جامعه نسبت به بهبود شرایط اقتصادی باعث شد تا آرامش نسبی بر بازارها حاکم شود که شرایط را لااقل از نظر روانی برای کار دولت مهیا کرد.
پس از آن نیز مذاکرات دولت با کشورهای ۱+۵ و دستیابی به یک توافق تاریخی، فضا را بیش از پیش برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور مهیا کرد. اما آیا آنچه مدنظر بود حاصل شد؟خوش‌بینی به بهبود اقتصاد برای دولت یازدهم یک تیغ دو لبه بوده است.
خوش‌بینی همان اندازه که در آغاز کار به آرامش بازارها انجامید و به دولت در کنترل تورم، باثبات‌سازی بازارهای ارز و طلا و خاموش کردن هیجانات ناشی از روند فزاینده قیمت‌ها کمک کرد، در سال آخر کار دولت به انتقادهای تند و تیز و گلایه‌های عمیق و نارضایتی انجامید. موفقیت‌های ابتدایی دولت و سیگنال‌های امیدوارکننده باعث شد هم مردم بیش از اندازه به رونق خوش‌بین شوند و هم منتقدان آگاه از شرایط وخیم در تنور بسط خوش‌بینی مفرط بدمند.
نتیجه ایجاد و شکل‌گیری توقعاتی بود که نه در توان دولت یازدهم که در توان هیچ دولت دیگری نبود و زمان برآورده شدنش هم نه چهار سال که چند دوره چهارساله بود. اما خوش‌بینی همان اندازه که دستاویز منتقدان بود، ابزار دولتمردان هم بود. به همان اندازه که اقتصاددانان نسبت به خوش‌بینی نابجا در مورد اثرات برجام هشدار می‌دادند، دولتیان تا توانستند از برجام بهره‌برداری کردند و از تبعات توفیقات پسابرجام گفتند که عملی نبود و نشد. نتیجه اینکه حالا هر آنچه دولت بگوید، از رشد اقتصادی ۴ /۴درصدی، کاهش تورم به زیر ۱۰ درصد، میزان ارائه تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی و تسهیل شرایط کسب‌وکار و ایجاد اشتغال زیر سوال و جای ابهام باشد.
آیا باید همانند مکنزی به اقتصاد ایران خوش‌بین بود؟ (1)
حتی گزارشی که یک موسسه مشاوره خارجی هم تهیه کرده است، به زیر بوته نقد خوش‌بینی برود و شاید هم واقعیت نزدیک به این ظن قوی باشد که گزارشی که به سفارش دولت تهیه شده، همانی شده که بر دل دولت بنشیند؛ خوش‌بینانه و امیدوارانه و دور از واقعیت‌های موجود. موسسه جهانی مکنزی به عنوان بخش مطالعاتی و تحقیقاتی شرکت مکنزی، تهیه و تولید گزارشی را برعهده گرفته است که چشم‌اندازی از آینده ایران ارائه دهد. این گزارش که با عنوان «ایران، فرصت رشد یک تریلیون دلاری؟» منتشر شده است بسیار زود واکنش‌هایی را نسبت به خود برانگیخته است.
با وجود اینکه شرکت مکنزی، یک شرکت مشاوره‌ای فعال در عرصه بین‌المللی است، انتشار این گزارش که بعداً مشخص شد هدف موسسه انتشار رسمی آن نبوده است، با نقدهای جدی نسبت به پیش‌بینی‌ها مواجه شد. از جمله اینکه در این گزارش ذکر می‌شود برای دستیابی به هدف تعیین‌شده یعنی رشد یک تریلیون‌دلاری اقتصاد ایران، در 20 سال آینده لااقل به جذب 5 /3 تریلیون دلار سرمایه نیاز است که از این بخش حداقل یک تریلیون دلار آن باید از منابع خارجی و یک‌سوم آن سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) باشد.
جذب 330 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی طی 20 سال آتی رقمی است که برای اقتصاد ایران نزدیک به غیرممکن است. همچنین در شناسایی نقاط قوت اقتصاد ایران مانند «تنوع اقتصادی»، «آموزش علمی»، «طبقه مصرف‌کننده در حال رشد»، «جمعیتی با نرخ شهرنشینی بالا» «فرهنگ کارآفرینی» و «موقعیت راهبردی برای جریان‌های بین‌مرزی» که در این گزارش نام برده شده است ابهاماتی وجود دارد.
و حتی چهار موتور محرکه اعلام شده در این گزارش یعنی «بهینه شدن بازدهی منابع طبیعی»، «رقابتی شدن صنایع بزرگ»، «نوسازی و گسترش، زیرساخت‌های فیزیکی و دیجیتالی» در کنار «تقویت نقاط قوت برای رشد بخش‌هایی نظیر فناوری اطلاعات و ارتباطات و خدمات مالی» نیز جای تردید دارد. نهایت اینکه مشکلات موجود باعث شده است تا مدافعان این گزارش بسیار اندک و کمتر از اقلیت باشند.

واکاوی ظرفیت‌های بخش‌های مختلف اقتصاد ایران در نگاه موسسه مکنزی

فرصت رشد یک هزار میلیارد‌دلاری

به تازگی انتشار گزارش تحلیلی از سوی موسسه مطالعاتی معتبر مکنزی پیرامون بررسی ویژ‌گی‌ها و ظرفیت‌های بخش‌های مختلف اقتصاد ایران در پسابرجام باعث شده است واکنش‌های بسیاری در داخل کشور نسبت به این گزارش برانگیخته شود و برخی کارشناسان آن را با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد ایران، بسیار خوش‌بینانه می‌دانند. در این گزارش که با عنوان «‌ایران: فرصت رشد یک تریلیون‌دلاری؟» از سوی نویسندگان مکنزی؛ ریچارد دابز، همایون حاتمی، ترا الاس‌، صبا عرب و ارسلان مهتافر تهیه شده است تاکید شده است که اقتصاد ایران پتانسیل افزایش یک‌هزار میلیارد دلاری در تولید ناخالص داخلی و اشتغال‌زایی 9 میلیون نفری را دارد.
البته این گزارش تاکید دارد که رسیدن به رشد یک هزار میلیارد دلاری مستلزم سرمایه‌گذاری تجمعی حدود 5 /3 هزار میلیارد دلار تا سال 2035 است. مکنزی شش نقطه قوت برای اقتصاد ایران برشمرده است که شامل تنوع اقتصادی، آموزش علمی، طبقه مصرف‌کننده در حال رشد، جمعیتی با نرخ شهرنشینی بالا، فرهنگ کارآفرینی و موقعیت راهبردی برای جریان‌های بین‌مرزی است.
این گزارش با تاکید بر انجام سیاست‌های اصلاحی تا سال 2035، چهار موتور محرک رشد را بهره‌برداری از منابع طبیعی، پرورش صنایع رقابت‌پذیر در سطح بین‌المللی، گذار به اقتصاد دانش‌بنیان و گسترش و نوین‌سازی زیرساخت‌ها عنوان کرده است. به هر شکل به این بهانه تجارت فردا بخشی از گزارش مفصل مکنزی با عنوان خلاصه مدیریتی را که توسط حنظله سلیمانی و جواد عرب‌یارمحمدی ترجمه شده است منتشر کرده است.
آیا باید همانند مکنزی به اقتصاد ایران خوش‌بین بود؟ (1)
ایران: فرصت رشد یک تریلیون دلاری؟

عصری جدید برای اقتصاد ایران آغاز شده است. در پی کاهش تحریم‌های بین‌المللی در ژانویه ۲۰۱۶، ایران که تا این زمان در خوداتکایی نسبی به سر می‌برده و از روابط گسترده‌ای با کشورهای غربی برخوردار نبوده، بار دیگر خواهد توانست پیوندهای خود را با اقتصاد جهانی تجدید کند. انتظار رشد سریع اقتصادی در بین دولت ایران، افراد عادی و جوامع تجاری داخلی و بین‌المللی در حال افزایش است. ما در این گزارش، فرصت رشد ایران تا سال ۲۰۳۵ را با بررسی بخش به بخش پتانسیل‌ها و چالش‌های اقتصاد، می‌سنجیم.

- با خروج از دوران تحریم‌ها، ایران قادر خواهد بود رشد آینده خود را بر مبنای شش توانمندی اصلی پایه‌ریزی کند. اقتصاد متنوع، سطح بالای تحصیلات علمی، طبقه مصرف‌کننده در حال رشد، درجه بالای شهرنشینی، فرهنگ ریشه‌دار کارآفرینی و موقعیت جغرافیایی ایران بین شرق و غرب، می‌تواند به ارتباط مجدد این کشور با اقتصاد جهانی و چشم‌انداز آینده آن کمک کند.

- ذخایر عظیم نفت و گاز ایران، محرک‌های اساسی برای رشد اقتصادی هستند، اما این کشور دارای بخش‌های متعدد دیگری نیز هست که پتانسیل کمک به رشد تولید ناخالص داخلی و اشتغال را دارند. اینها سایر صنایع مبتنی بر منابع، همچون پتروشیمی و معدن، بخش‌هایی همچون خودروسازی، کالاهای مصرف روزانه و گردشگری که توانایی رقابت بین‌المللی را دارند، فناوری اطلاعات و ارتباطات، بانکداری، بیمه و خدمات حرفه‌ای که برای تبدیل ایران به یک اقتصاد دانش‌بنیان، ضروری هستند و صنایع مرتبط با زیرساخت همچون حمل و نقل، خدمات عمومی و ساختمان که زمینه‌ساز رشد هستند را شامل می‌شوند.

- بر اساس رویکرد خرد به کلان ما که تصویری جامع از تحلیل بخش به بخش ایجاد می‌کند، ایران پتانسیل رشد یک تریلیون‌دلاری تولید ناخالص داخلی و ایجاد 9 میلیون شغل را تا سال 2035 دارد. این امر معادل نرخ رشد اقتصادی سالانه 3 /6‌درصدی بر مبنای نرخ ارز حقیقی است که پیش‌بینی‌شده این نرخ طی دو دهه آینده به تدریج افزایش یابد. چنین رشدی مستلزم سرمایه‌گذاری حدود 5 /3 تریلیون‌دلاری است و تولید ناخالص داخلی جهان را بیش از یک درصد افزایش می‌دهد.

- برای تحقق این فرصت‌ها، ایران نیاز به این موارد دارد: افزایش بهره‌وری و ارتقای زیرساخت‌های صنعتی به گونه‌ای که اقتصاد بهتر بتواند سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی، فناوری‌های نو و روش‌های نوین مدیریت را جلب و جذب کند، یک نظام مالی که به طور کارا، پس‌اندازها را به سمت سرمایه‌گذاری مولد هدایت کند و به خوبی با نظام‌های بین‌المللی ارتباط برقرار کند، یک بازار نیروی کار با انعطاف‌پذیری بیشتر و مهارت‌های کاری و مشارکت بالاتر نیروی کار و یک محیط کسب و کار که مشوق رقابت و نوآوری پویاتر باشد. شفافیت، حاکمیت قانون، حاکمیت شرکتی و سرعت اصلاحات نیز نیاز به بهبود دارد.
آیا باید همانند مکنزی به اقتصاد ایران خوش‌بین بود؟ (1)
شکل الف - سهم بخش‌ها از کل ارزش افزوده ناخالص ایران - درصد

- در کنار بنگاه‌های ایرانی، شرکت‌های بین‌المللی هم نقش مهمی در تقویت و ایجاد رقابت‌پذیری جهانی در اقتصاد ایران دارند. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در دوره تحریم‌ها وجود نداشت، اما در حال حاضر جریان آن مجدداً در حال آغاز است. از زمان اجرای توافق هسته‌ای در ژانویه 2016، بسیاری از نمایندگان شرکت‌های خارجی برای شروع مذاکرات به ایران سفر کرده و در برخی موارد، توافقات تجاری نیز امضا کرده‌اند.

- تحقیق فرصت‌های ایران برای رشد و ارتباط مجدد کامل آن با اقتصاد جهانی، مستلزم زمان و تلاش چشمگیر است. تمام تحریم‌های بین‌المللی لغو نشده‌اند و دولت ایران در حالی که قصد خود برای اصلاحات گسترده را بیان می‌کند، باید به این اصلاحات سرعت بخشد. اگر ایران بخواهد آرزوهای مردم خود را برای یک اقتصاد شکوفا در دو دهه آینده محقق سازد، ثبات در کشور و در روابط بین‌المللی ضروری خواهد بود.

خلاصه مدیریتی

متعاقب اجرای توافق هسته‌ای بین ایران و ایالات متحده، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلستان در 16 ژانویه 2016، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران تا اندازه‌ای کاهش یافت. اما هیات‌های تجاری و نمایندگان دولت‌ها، حتی قبل از «روز اجرا»1 وارد ایران شدند. وزیر اقتصاد آلمان، گروهی از مدیران کسب و کار این کشور را در جولای 2015 به ایران برد. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه چهار ماه دیرتر به ایران رفت. حدود 100 نفر از مدیران بنگاه‌های فرانسوی در فوریه 2016 به ایران رفته و متیو رنزی نخست‌وزیر ایتالیا در راس هیاتی 60‌نفره از مدیران بخش خصوصی این کشور در آوریل 2016 رهسپار ایران شدند. در همین اثنی، نمایندگان دولت ایران نیز برای مذاکره در خصوص فرصت‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی به نقاط مختلف دنیا سفر کردند. حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در ژانویه 2016 نمایندگان بخش تجارت و کسب و کار این کشور را در سفر به فرانسه و ایتالیا هدایت کرد و توافقات تجاری با ارزش چندین میلیارد دلار به امضا رساند.

توافق هسته‌ای برای ایران یک نقطه تحول بود و به نوبه خود برای اقتصاد جهانی نیز آغاز فصل جدیدی از تعاملات به حساب می‌آمد. در طول دو دهه قبل، روابط تجاری و مالی ایران با بسیاری از کشورهای جهان، مشمول تحریم‌های بین‌المللی بود که این باعث منزوی شدن اقتصاد این کشور و در نتیجه رشد نامتوازن آن شد. در آن دوره، ایران از موج ارتقای بهره‌وری و جهانی ‌شدن که باعث تقویت رشد در دیگر نقاط جهان شد، عقب ماند. در سال ۱۹۸۹، اقتصاد ایران، به ارزش اسمی، برابر و همتراز اقتصاد ترکیه بود؛ در حال حاضر، با تولید ناخالص داخلی ۴۱۵ میلیارددلاری و تولید ناخالص داخلی سرانه ۵۳۰۰‌دلاری (اسمی) در سال ۲۰۱۴، نصف اندازه اقتصاد ترکیه است. بر اساس برابری قدرت خرید، اقتصاد ایران در سال ۱۹۸۹ به اندازه ۵۰ درصد بزرگ‌تر از اقتصاد ترکیه بود؛ در سال ۲۰۱۴ با قدرت خرید ۴ /۱ میلیارددلاری، اندکی کوچک‌تر از ترکیه بود.

تا سال 2035، ایران فرصت افزودن یک تریلیون دلار به تولید ناخالص داخلی و ایجاد 9 میلیون شغل جدید را دارد.

رفع تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا، فرصت ارتباط مجدد با اقتصاد جهانی و جبران فرصت‌های از دست‌رفته را به ایران داد؛ اگر چه تحریم‌های یکجانبه آمریکا هنوز پابرجاست. در حال حاضر، انتظارات در ایران و جامعه تجارت بین‌الملل، بالاست. طی ۱۰ ماه از ابتدای پذیرش توافق هسته‌ای در جولای ۲۰۱۵، ارزش قراردادهای تجاری ابتدایی ایران با شرکت‌های جهانی حداقل ۱۳۰ میلیارد دلار اعلام شده است (برای جزییات بیشتر به ضمیمه «معاملات شرکت‌های بین‌المللی از زمان توافق هسته‌ای» در انتهای این گزارش مراجعه کنید). اما سوالات زیادی باقی می‌ماند. چگونه بنگاه‌های داخلی و بین‌المللی می‌توانند از این فرصت‌های رشد استفاده کنند؟ کدام بخش‌ها احتمالاً موتور محرک رشد خواهند بود؟ دولت ایران باید چه اقداماتی انجام دهد تا پتانسیل خود را محقق سازد؟

در تلاش برای پاسخ به این سوالات، ما تحقیقی عمیق در 18 بخش که منابع رشد تولید ناخالص داخلی و اشتغال هستند، انجام دادیم. این بخش‌ها از نفت و گاز و خودرو تا فناوری اطلاعات و ارتباطات و زیرساخت‌ها را شامل می‌شود. ما همچنین برای تحلیل نقاط قوت، شناسایی چالش‌های اصلی و فرصت‌های رشد، با کارشناسان اقتصادی و مدیران بنگاه‌های کسب و کار در داخل و خارج از ایران مصاحبه کرده‌ایم.
آیا باید همانند مکنزی به اقتصاد ایران خوش‌بین بود؟ (1)

بر اساس این تحلیل، دریافتیم که طی 20 سال تا 2035، ایران فرصت افزودن یک تریلیون دلار به تولید ناخالص داخلی و ایجاد 9 میلیون شغل را دارد. شرکت‌های داخلی بیشترین تاثیر را در رشد آتی دارند اما شرکت‌های بین‌المللی هم نقش بسزایی ایفا خواهند کرد، آنها علاوه بر سرمایه‌گذاری، تکنولوژی و دانش مدیریت را نیز وارد می‌کنند که می‌تواند باعث بهبود چشمگیر در بهره‌وری شود. ایران در دستیابی به رشد، می‌تواند بر برخی نقاط قوت کلیدی تاکید کرده و آنها را پرورش دهد که از آن جمله تنوع اقتصادی بالا در ایران است. اما همچنین باید اصلاحات قابل توجهی را انجام دهد تا اقتصاد خود را بر پایه‌های قوی‌تری بنا نهد تا بتواند از رشدی پویا، پایدار و بلندمدت پشتیبانی کند.

دولت نیاز به تسریع در اصلاحاتی دارد که بیشترین اثر را در کوتاه‌ترین زمان دارند. بنگاه‌های چندملیتی باید مدل‌های کسب و کار خود را تغییر داده و خود را با یک محیط کسب و کار منحصربه‌فرد تطبیق دهند. بنگاه‌های ایرانی باید بهره‌وری خود را در مواجهه با رقابت جهانی ارتقا دهند. موسسات مالی در ایران و خارج از آن، برای بازگشایی جریان‌های مالی باید مجدداً با هم مرتبط شوند. اگر این موارد مدنظر قرار گرفته و ایران در تحقق پتانسیل‌های خود موفق شود، این کشور می‌تواند مجدداً نقشی در اقتصاد جهانی ایفا کند که متناسب با تاریخ طولانی و موقعیت جهانی استراتژیک این کشور بین شرق و غرب باشد.
ایران شش نقطه قوت اصلی دارد که می‌تواند رشد آتی را بر آنها بنا نهد

اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۴ از لحاظ برابری قدرت خرید، هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا بود. با این حال در سال‌های اخیر، در خود‌اتکایی نسبی به فعالیت پرداخته و در تعامل با اقتصادهای دیگر جهان محدود بوده است. اگر‌چه اقتصاد ایران نسبت به شوک‌های خارجی، از جمله تحریم‌ها و پایین آمدن قیمت نفت، نسبتاً انعطاف‌پذیر بوده، لیکن اقتصاد کشور به سبب بازدهی پایین، بیکاری و تورم بالا (که اخیراً تحت کنترل درآمده است) در شرایط مطلوبی قرار نداشته است.

از آنجا که ایران در حال حاضر به دنبال ارتباط مجدد با اقتصاد جهانی، شتاب دادن به رشد تولید ناخالص داخلی و اشتغال و برآوردن آرزوهای جمعیت جوان، شهری و رو به رشد خود است، قادر خواهد بود از شش نقطه قوت اصلی کمک بگیرد. این نقاط قوت عبارتند از:

- تنوع اقتصادی: ایران دارای بزرگ‌ترین ذخایر اثبات‌شده گاز و چهارمین ذخایر اثبات‌شده نفت در جهان است و هزینه تولید نفت و گاز در این کشور، جزو کمترین‌ها در میان همتایان خود است. اینها دارایی‌های اصلی هستند که می‌توانند باعث رشد اقتصاد شوند. در عین حال اقتصاد ایران دارای تنوع بالایی بوده و وابستگی شدید به نفت و گاز ندارد، به طوری که در سال ۲۰۱۴، این بخش تنها ۲۳ درصد از ارزش افزوده ناخالص را تشکیل می‌داد. این در حالی است که این رقم برای امارات متحده عربی ۳۰ درصد و برای کویت ۵۰ درصد است.
تجارت خرده‌فروشی، املاک، مستغلات و خدمات حرفه‌ای سهم بیشتری نسبت به نفت و گاز در اقتصاد ایران دارند (شکل الف). ایران صاحب ذخایر عظیم معدنی مس و روی است. در سال ۲۰۱۴، این کشور ۱۴ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی صادر کرد و بخش خودرو آن، بیش از یک میلیون دستگاه وسیله نقلیه تولید کرد. در واقع، یکی از ویژگی‌های نامتعارف اقتصادی با این حجم، اتکای شدید آن به تولیدکنندگان داخلی کالاها و خدمات، از لوازم‌آرایش گرفته تا محصولات دارویی و تجهیزات الکترونیک است.
آیا باید همانند مکنزی به اقتصاد ایران خوش‌بین بود؟ (1)
شکل ب - ارزیابی شاخص‌های بهره‌وری در ایران

- آموزش علمی: ایران دارای یکی از بالاترین سطوح مشارکت در آموزش عالی در دنیا و بالاتر از انگلستان، فرانسه و آلمان است و بیش از یک‌سوم این افراد در رشته‌های مهندسی فارغ‌التحصیل شده‌اند۲. این آمار، ایران را در میان پنج کشور اول دنیا از لحاظ تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی در هر سال قرار می‌دهد و این تقریباً همتراز با ایالات متحده آمریکا و بالاتر از ژاپن و کره جنوبی است. دانش فنی یک عامل قدرتمند است که می‌تواند محرک بهره‌وری و اشتغال باشد، اگر استعدادهای پرورش‌یافته در نظام آموزشی وارد مشاغل ارزشمند در اقتصاد شوند.
در گذشته، برخی از بهترین و بااستعدادترین این افراد برای ادامه تحصیل، اشتغال یا کارآفرینی روانه خارج از کشور شده‌اند. یکی از این افراد، مریم میرزاخانی، اولین زنی است که موفق به کسب نشان فیلدز۳، معتبرترین جایزه جهانی ریاضیات، شد. تقریباً دوسوم اعضای کابینه فعلی دولت ایران دارای مدرک دکترای تخصصی (PhD) هستند که شش نفر آنها مدارک خود را از دانشگاه‌های غربی از جمله سه نفر از ایالات متحده دریافت کرده‌اند. در مقام مقایسه، تنها دو نفر از اعضای کابینه باراک اوباما دارای مدرک PhD و ۱۰ نفر دارای مدرک دکترای حقوق (JD) هستند.

- طبقه مصرف‌کننده در حال رشد: تحقیقات موسسه جهانی مکنزی، اندازه و پویایی طبقه مصرف‌کننده را به عنوان یک عامل پیش‌بینی‌کننده رشد اقتصادی در اقتصادهای نوظهور تشخیص داده است.4 در حال حاضر حدود 56 درصد از خانوارهای ایرانی درآمد سالانه 20 هزار دلار بر اساس برابری قدرت خرید دارند، سطحی که ما آن را به عنوان «خانوارهای مصرف‌کننده» تعریف می‌کنیم. این نسبت، بیش از دو برابر نسبت‌های مربوط به چین و هند است و در کشورهای BRIC5 نیز تنها روسیه است که با ایران برابری می‌کند. در واقع، از لحاظ برابری قدرت خرید، سرانه خرده‌فروشی ایران، بالاتر از ترکیه، مالزی یا مکزیک است.

- جمعیتی با نرخ شهرنشینی بالا: تحقیقات موسسه جهانی مکنزی نشانگر اهمیت شهرهای پویا برای رشد اقتصادی است و بیان می‌دارد که در ۲۵ سال آینده، بیش از ۵۰ درصد از رشد جهانی مربوط به شهرهای در اقتصادهای در حال ظهور خواهد بود.۶ درجه شهرنشینی ایران، از رتبه جهانی آن در تولید ناخالص داخلی سرانه پیشی می‌گیرد که این بیانگر این است که پتانسیل رشد در آینده وجود دارد.
ایران دارای هشت شهر بالای جمعیت بیش از یک میلیون نفر است که بزرگ‌ترین آنها یعنی تهران، بیش از هشت میلیون جمعیت و تولید ناخالص داخلی بیشتری از ریودوژانیرو دارد.۷ ایران با نسبت سه‌چهارم جمعیت شهرنشین، دارای درجه شهرنشینی بیش از دو برابر هند است. این کشور همچنین از این لحاظ بالاتر از کشورهای متعدد اروپایی از جمله ایتالیا، پرتغال، اتریش و ایرلند قرار دارد. در حالی که این کشور دارای زیرساخت‌های شهری و صنعتی گسترده است، اما اینها نیاز به‌روزآمدسازی دارند. جاده‌ها، بنادر، راه‌آهن و فرودگاه‌ها به سرمایه‌گذاری سنگین نیاز دارند و زیرساخت دیجیتال از جمله شبکه‌های ‌باند پهن سرعت بالا هم در بخش ثابت و هم سیار نیز نیازمند ارتقاست.

- فرهنگ کارآفرینی: بر اساس گزارش دیده‌بان جهانی کارآفرینی8، کارآفرینان در ایران از جایگاه برتری نسبت به همتایان خود در فرانسه برخوردار بوده و همتراز این افراد در ایالات متحده هستند و نوآوری کارآفرینان ایرانی در ابعاد متنوعی نمایان است. در حالی که بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی از جمله غول‌های دیجیتال دارای محدودیت برای کار با ایران بودند، اما کارآفرینان ایرانی وارد میدان شدند تا این شکاف را پر کنند. هر 10 برند برتر محصولات غذایی، شرکت‌های داخلی هستند، ضمن اینکه ایران خود دارای نسخه‌های داخلی آمازون، یوتیوب، پی پل9 و دیگر وبگاه‌های اینترنتی است. برخی از سه میلیون یا بیشتر ایرانی ساکن خارج از کشور، کارآفرینان برجسته از جمله آرش فردوسی، همکار موسس دراپ‌باکس10 و امید کردستانی، از مدیران سابق گوگل هستند.

- موقعیت راهبردی برای جریان‌های بین مرزی: جاده افسانه‌ای ابریشم بین شرق و غرب زمانی امپراتوری ایران را می‌پیمود. اندازه و موقعیت ایران، به صورت تاریخی آن را به توقفگاهی مهم در مسیرهای تجاری شرق-غرب و شمال-جنوب تبدیل کرده بود. همین خصوصیات می‌تواند به ایران فرصت تبدیل به کانون منطقه‌ای برای تجارت و مرکزی برای تجارت متنوع را بدهد. ایران با هفت کشور مرز خاکی دارد که مجموعاً ۴۳۰ میلیون نفر جمعیت و ۴۰ میلیون خانوار مصرف‌کننده دارند که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ سالانه ۲ /۵ درصد رشد کنند. ایران در حال حاضر دارای کمترین حجم و جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در خاورمیانه است که این تا اندازه‌ای به دلیل تحریم‌هاست.
آیا باید همانند مکنزی به اقتصاد ایران خوش‌بین بود؟ (1)
با وجود این، اقتصاد ایران قادر بوده تا در جریان جهانی تجارت باقی بماند، اما الگوی تجارت آن به طور محسوسی تغییر یافته است. تا قبل از انقلاب 1979، ایالات متحده آمریکا دومین شریک تجاری بزرگ ایران بود. در حال حاضر، شریک شماره یک ایران، چین است که به تنهایی سهمی حدود 40‌درصدی از تجارت ایران دارد. هند و ترکیه نیز روابط تجاری خود با ایران را تقویت کرده‌اند. روی هم رفته، صادرات ایران طی سال‌های اخیر دارای نوساناتی بوده اما به طور مطلق، صادرات ایران بیشتر از کل صادرات مصر، پاکستان و مراکش است که البته بخش عمده آن محصولات نفتی است.11

ایران این فرصت را دارد که با تقویت این نقاط قوت، رشد اقتصادی خود را شتاب بخشد -اما با چه سرعتی می‌تواند این کار را انجام دهد؟ علاوه بر تحلیل شاخص‌های اقتصاد کلان، ما با استفاده از رویکرد متمایز موسسه جهانی مکنزی به اقتصاد، یعنی «خرد-به-کلان»12، مطالعه‌ای عمیق در مورد 18 بخش صنعتی در ایران انجام دادیم. ما دریافتیم دامنه و سرعت پیشرفت‌های اقتصادی ایران در آینده، اصولاً بر چهار عامل محرک رشد و همچنین اصلاحات اقتصاد کلان برای بهبود محیط کسب و کار استوار است.

بهینه کردن بازده منابع طبیعی ایران به خصوص نفت و گاز، اولین موتور محرک است. دومین عامل، تبدیل صنایع بزرگ تولیدی داخلی همچون خودرو، مصالح اصلی و کالاهای مصرفی روزانه، به بخش‌های قابل رقابت در سطح بین‌المللی است. سومین عامل، ایران را ملزم می‌کند که گذر به سمت اقتصاد دانش‌بنیان، تقویت نقاط قوت برای رشد بخش‌هایی همچون فناوری اطلاعات و ارتباطات و خدمات مالی را سرعت ببخشد. نهایتاً، برای پی‌ریزی رشد، زیرساخت‌های فیزیکی و دیجیتال نیاز به نوسازی و گسترش دارند.

رسیدن به رشد یک تریلیون‌دلاری مستلزم سرمایه‌گذاری تجمعی حدود 5 /3 تریلیون دلار تا سال 2035 است.

تحلیل ما نشان می‌دهد با تقویت این چهار موتور رشد، ایران پتانسیل اضافه کردن یک تریلیون دلار به اقتصاد -با احتساب نرخ ارز واقعی پیش‌بینی‌شده- را در ۲۰ سال آینده دارد.۱۳ چنین حجم‌افزایشی می‌تواند تولید ناخالص داخلی ایران بر مبنای سرانه را به تولید ناخالص داخلی اسپانیا در سال ۲۰۱۴ و بالاتر از تولید ناخالص داخلی ترکیه، روسیه، مالزی و مکزیک در سال ۲۰۱۴ برساند. این امر همچنین باعث افزایش بیش از یک‌درصدی تولید ناخالص داخلی جهانی خواهد شد. این امر به معنای رشد میانگین سالانه ۳ /۶‌درصدی در ارزش‌دلاری اقتصاد ایران است که طی دو دهه آینده افزایش می‌یابد و ۹ میلیون شغل نیز ایجاد می‌شود. همان‌طور که در شکل ب نشان داده شده، این رشد به طور وسیعی بین تعداد زیادی از بخش‌هایی توزیع خواهد شد که در آینده، تاب‌آوری اقتصاد ایران را در برابر شوک‌های خارجی تقویت خواهند کرد.

این حکم از افزایش در تولید ناخالص داخلی، مستلزم بهبود گسترده در بهره‌وری نیروی کار ایران است به گونه‌ای که بهره‌وری نیروی کار سالانه به طور متوسط 4 /3 درصد افزایش یابد -این افزایش نظیر تجربه ترکیه بین سال‌های 1980 تا 2012 است. این افزایش در تولید ناخالص داخلی همچنین تعداد بیشتری نیروی کار را می‌طلبد: جمعیت ایران در حال حاضر با نرخ نسبتاً کم 6 /0 درصد در سال رشد می‌کند اما نرخ مشارکت نیروی کار هم، به خصوص برای زنان، باید افزایش یابد.
اگر نرخ مشارکت نیروی کار در ایران متناسب با تولید ناخالص داخلی رشد کند، در سال 2035 به 43 درصد می‌رسد که بیشتر از مقدار 41‌درصدی آن در سال 2014 است. افزایش 9 میلیون شغل جدید، باعث کاهش بیکاری از حدود 13 درصد در سال 2014 به هفت درصد در سال 2035، حتی با در نظر گرفتن رشد جمعیت پیش‌بینی‌شده، می‌شود. رسیدن به چنین رشدی مستلزم سرمایه‌گذاری تجمعی حدود 5 /3 تریلیون‌دلاری از حالا تا سال 2035 است.
ایران با استفاده از نسبت بدهی پایین و نرخ پس‌انداز بالای خود، پتانسیل تامین بسیاری از این سرمایه‌گذاری را از منابع داخلی دارد، گرچه تقریباً یک تریلیون دلار از این سرمایه‌گذاری احتمالاً باید از محل سرمایه‌گذاری خارجی باشد. ایران می‌تواند علاوه بر انتفاع از سرمایه وارده توسط سرمایه‌گذاران بین‌المللی، از دانش و رویه‌های مدیریتی شرکت‌های جهانی نیز استفاده کند. در حالی که نفت و گاز و دیگر منابع طبیعی ایران سهم بزرگی از سرمایه‌گذاری مورد نیاز را به خود اختصاص می‌دهند، ما برآورد می‌کنیم که سه موتور محرکه دیگر رشدی که معرفی می‌کنیم، نیاز سرمایه‌گذاری حداقل به اندازه بخش‌های مزبور و حتی بیشتر از آن را نیاز داشته باشند. بر اساس تحلیل ما، به خصوص گسترش و نوسازی زیرساخت احتمالاً نیاز به بیش از 5 /1 تریلیون دلار سرمایه‌گذاری تجمعی تا سال 2035 دارد و این در مقایسه با 550 میلیارد دلار برای منابع طبیعی خود، حدود 650 میلیارد دلار برای پرورش صنایع رقابتی و تقریباً 800 میلیارد دلار برای گذر به اقتصاد دانش‌بنیان است.

دولت ایران در برنامه پنج‌ساله خود برای دوره ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱، نرخ رشد هشت‌درصدی و کاهش بیکاری و تورم به هشت درصد را هدف‌گذاری کرده است.۱۴ برای دستیابی به این آرزو، که برخی اوقات از آن به «۸-۸-۸» یاد می‌شود، دولت ۳۱ اولویت اقتصادی مشخص کرده که از آن جمله، بهبود محیط کسب و کار، تقویت نظام مالی و به‌روزرسانی صنعت و زیرساخت از طریق اتخاذ فناوری‌های نوین است. برنامه دولت همچنین تشویق به سرمایه‌گذاری توسط خارجیان و ایرانیان مقیم خارج می‌کند.

بهره‌برداری از نفت، گاز و دیگر منابع طبیعی ایران

با تحویل یک میلیون بشکه نفت از نفتکش مونت تولیدو15 به پالایشگاه Cespa اسپانیا در 6 مارس 2016، صادرات نفت خام ایران به اروپا مجدداً آغاز شد. نفت و گاز، نقشی حیاتی در تقویت رشد ایران ایفا می‌کنند. آغاز مجدد صادرات نفت، نیروی محرکی برای رشد اقتصادی سریع‌تر خواهد بود، در حالی که گاز در بلندمدت می‌تواند به رشد کمک کند. در دوره تحریم‌های بین‌المللی، صادرات نفت بیش از 50 درصد کاهش یافت و قیمت‌ها نیز از نیمه سال 2014 با افت شدید مواجه شد، اما تولید گاز طبیعی ایران طی دو دهه اخیر رشد چشمگیری داشته است.
این به دلیل توسعه میدان عظیم گازی پارس جنوبی بود که بزرگ‌ترین ذخیره قابل بهره‌برداری گاز در ایران با حجم 14 تریلیون مترمکعب است. در حالی که گاز عمدتاً در داخل مصرف می‌شود و نقش کلیدی در تحریک اقتصاد داخلی در آینده دارد، صادرات قابل توجه گاز احتمالاً در آینده از طریق خط لوله یا در قالب گاز طبیعی مایع‌شده، امکان‌پذیر خواهد شد.
آیا باید همانند مکنزی به اقتصاد ایران خوش‌بین بود؟ (1)
ایران در یک نگاه؛ شاخص‌های اقتصاد کلان، ۲۰۱۴
ما برآورد می‌کنیم که نفت و گاز با هم تا سال ۲۰۳۵ بین ۱۲۵ تا ۳۷۵ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی ایران افزوده و حدود ۳۰۰ هزار شغل ایجاد کند. دامنه بزرگ برآورد ما، در اصل به دلیل نااطمینانی زیاد در خصوص مسیر قیمت نفت و گاز در آینده است. این همچنین بستگی به حجم سرمایه‌گذاری دارد که این بخش برای افزایش تولید در آن دوره می‌تواند جذب کند و اینکه چگونه با چالش‌های فنی، همچون گسترش زیرساخت در طول صدها کیلومتر خلیج فارس و جنوب ایران، مواجه می‌شود. برآورد می‌کنیم که نفت و گاز در ۱۰ سال آینده قریب به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جذب کنند.

برنامه توسعه پنج‌ساله دولت برای سال‌های 2016 تا 2021 مستلزم 150 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در نفت و گاز با اولویت میادین نفتی مشترک است. اولویت دولت برای گاز، افزایش سریع تولید فازهای باقیمانده از میدان پارس جنوبی است، جایی که خروج شرکت‌های نفتی بین‌المللی از آن در دوره تحریم‌ها، باعث تاخیر، افزایش هزینه‌ها و از دست دادن گاز به نفع طرف قطری شد. بر اساس قراردادهای نفتی فعلی، شرکت‌های بین‌المللی ملزم به عملیات از طریق بنگاه‌های داخلی تحت کنترل هستند و عواید را نیز بر‌مبنای قرارداد بیع متقابل16 دریافت می‌کنند که مختص این کشور است. اما ایران به دنبال تجدیدنظر در شرایط تجاری قراردادهای خود است و ممکن است مانند دیگر کشورهای تولیدکننده نفت، بیشتر به سمت مدل مشارکت در تولید17 پیش برود.18
گاز طبیعی و میعانات گاز طبیعی، خوراک کم‌هزینه بخش پتروشیمی ایران هستند و برای آن یک حاشیه سود رقابتی ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال، هزینه تولید ۲۰۰‌دلاری برای هر تن اتیلن در ایران، حدود یک‌پنجم میانگین قیمت نقد جهانی این فرآورده در سال ۲۰۱۵ است. ایران در حال حاضر، از لحاظ حجمی، دهمین تولیدکننده محصولات پتروشیمی در دنیاست که حدود دو درصد از کل تولید جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. برآورد می‌کنیم بخش پتروشیمی ایران این پتانسیل را دارد که سهم هفت میلیارددلاری خود از تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۴ را طی ۱۰ سال آینده به ۴۰ میلیارد دلار رسانده و ۳۰۰ هزار شغل جدید ایجاد کند. دولت در مجموع به دنبال ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای پروژه‌های برنامه‌ریزی‌شده است که ۱۲۰ میلیون تن به ظرفیت این بخش تا سال ۲۰۲۶ اضافه می‌کند.

معدن نیز می‌تواند یک بخش مهم در رشد باشد، گرچه تحقق پتانسیل‌های آن ممکن است زمان بر باشد؛ چرا که با توجه به قیمت‌های رو به کاهش محصولات، شرکت‌های معدنی جهانی نیز سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید را کاهش داده‌اند. ایران دارای ثروتی عظیم از ذخایر معدنی از جمله روی و مس است؛ هر یک از معادن سرچشمه و سنگ‌آهن گل‌گهر در سال 2014 بیش از یک میلیارد دلار درآمد ایجاد کردند. ایران، سرمایه‌گذاری 29 میلیارددلاری را در بخش معدن هدف‌گذاری کرده است. انجام این کار باعث تقویت فعالیت اقتصادی در مناطق کمتر توسعه‌یافته این کشور می‌شود. با این حال، این بخش در مسیر خود برای رشد، با چالش‌های مهمی مواجه می‌شود و مستلزم سرمایه‌گذاری عظیمی است. به عنوان مثال، بودجه اکتشاف ایران در سال 2012 تنها 40 میلیون دلار بود که برابر یک‌پانزدهم بودجه اکتشاف شیلی، بزرگ‌ترین تولیدکننده مس، است.

در نهایت، کشاورزی یک بخش نسبتاً بزرگ است که حدود ۱۸ درصد از نیروی کار این کشور را به خود اختصاص داده است. ایران که بیشتر به خاطر پسته، زعفران و خاویارش شناخته می‌شود، همچنین تولیدکننده بزرگ بسیاری از میوه‌ها، غلات و محصولات دامی است. مالکیت مزارع بسیار غیرمتمرکز است و خرده‌مالکان آنها را در اختیار دارند. استفاده از فناوری‌های نوین همچون فناوری پیشرفته آبیاری و یکپارچه کردن مزارع می‌تواند باعث رشد پایدار بهره‌وری شود.
اگرچه احتمالاً این کشور، واردکننده خالص محصولات کشاورزی باقی خواهد ماند، اما برآورد می‌کنیم که ایران این فرصت را دارد که بخش کشاورزی خود را طی ۲۰ سال آینده سالانه چهار درصد رشد دهد، ارزش افزوده ناخالص بخش را بیش از دو برابر کند و تا سال ۲۰۳۵ حدود ۲۵۰ هزار شغل جدید اضافه کند. چنین رشدی مستلزم حدود ۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است. دولت در حال حاضر متعهد به ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای زیرساخت و بهبود بهره‌وری طی پنج سال آینده شده است. این تلاش‌ها باید همراه با مدیریت دقیق منابع آبی باشد که کمیاب هستند و بعضاً مسرفانه مصرف می‌شوند.

توسعه صنایع رقابتی در سطح بین‌المللی با پتانسیل صادرات

با وجود بازار داخلی بزرگ، ایران در اکثر بخش‌های صنعتی، همچون خودرو و کالاهای مصرفی روزانه، خودکفا شده و برخی از این صنایع می‌توانند در سطح بین‌المللی قابل رقابت باشند. این مستلزم تلاش چشمگیر برای بهبود بهره‌وری و کارایی و کاهش تدریجی موانع و تعرفه‌های حامی تولیدکنندگان داخلی است، چرا که وجود تعرفه‌های بالا، مانعی برای نوآوری، بهسازی و تبدیل آنها به صنایع رقابتی در سطح بین‌المللی محسوب می‌شود.

ایران هم بزرگ‌ترین بازار خودرو در منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) دارد و هم یک تولیدکننده بزرگ در این بخش است و با فروش ۱ /۱ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۴، بازاری بزرگ‌تر از بازار اسپانیا دارد. در حال حاضر، تولیدکنندگان ایران از جمله شبکه داخلی عظیم تولیدکنندگان قطعات، ۹۰ درصد تقاضای داخلی را تامین می‌کنند. اما خودروهای تولیدی، از جمله مدل‌های رنو و پژو، نسبتاً قدیمی و منسوخ هستند و نظرسنجی از مشتریان، نشانگر نارضایتی قابل توجه آنها از کیفیت این محصولات است.۱۹ کارخانه‌ها در سال ۲۰۱۴ کمی بیش از ۴۰ درصد، از ظرفیت تولید خود بهره‌برداری کردند.

اگر بخش خودرو ایران بتواند از طریق افزایش بهره‌وری و نزدیک شدن به سطوح استانداردهای بین‌المللی، رقابتی‌تر شود، می‌تواند به مرکز منطقه‌ای تولید خودرو تبدیل شود. برآورد می‌کنیم بخش خودرو بتواند ارزش افزوده ناخالص خود را از 11 میلیارد دلار در سال 2014 به 58 میلیارد دلار با نرخ ارز واقعی در سال 2035 افزایش دهد، سالانه بیش از هشت درصد رشد کرده و حتی با وجود بهبود قابل توجه بهره‌وری، 180 هزار شغل تولیدی ایجاد کند. برای تحقق این آرزو، خودروسازان باید سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی را جذب کنند. دسترسی بیشتر به وام‌های مصرفی و خدمات پس از فروش با استانداردهای بالاتر نیز می‌تواند تقاضا را تحریک کند. سیاستگذاران اعلام کرده‌اند که برنامه دارند خصوصی‌سازی را افزایش داده و حمایت از این صنعت را کاهش دهند.20 آنها باید انتخاب‌های دقیقی در مورد چگونگی و سرعت گشایش بازار به روی رقابت بین‌المللی انجام دهند.

در مصالح اصلی، ایران جزو معدود کشورهایی است که به همسایه‌های خود سیمان صادر می‌کند. هم سیمان و هم فولاد از افزایش زیرساخت‌های داخلی منتفع می‌شوند. دولت به دنبال افزایش سه برابری تولید فولاد تا سال ۲۰۲۵ است تا از واردکننده خالص، به خودکفایی برسد.۲۱ تولیدکنندگان فولاد از مزایای سنگ‌آهن با‌کیفیت و انرژی ارزان برای تولید به روش احیای مستقیم به جای استفاده از آهن‌قراضه بهره می‌برند. اما بخش فولاد تحت حمایت تعرفه واردات است و باید بر چالش‌های متعدد برای تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتری از جمله بهره‌وری نیروی کار که کمتر از یک‌چهارم بهره‌وری نیروی کار ترکیه است، غلبه کند.

کالاهای مصرفی روزانه و تجارت خرده‌فروشی عمدتاً تحت تسلط تولیدکنندگان داخلی است. تمام 10 برند برتر محصولات غذایی، داخلی هستند و از سوی شرکت‌های ایرانی فرآوری می‌شوند، گرچه شرکت‌های خارجی همچون بیرسدورف و هنکل آلمان نیز تاخت و تازهایی در محصولات بهداشت خانگی، محصولات آرایشی-بهداشتی داشته‌اند. ایران بزرگ‌ترین بازار محصولات آرایشی در خاورمیانه است.
تعرفه‌های بالا، واردات را محدود و ترغیب به تولید داخلی می‌کند. بازیگران داخلی باید رقابتی‌تر شوند، زیرا برندهای بین‌المللی نیز به دنبال توسعه بازار هستند. شرکت‌های خارجی هم می‌توانند فرصت‌هایی را برای تولید کالاهای مصرفی روزانه در ایران از جمله برای صادرات به کشورهای همسایه پیدا کنند. پیش‌بینی می‌کنیم که تا سال 2035، ارزش افزوده ناخالص بخش کالاهای مصرفی روزانه ایران به 62 میلیارد دلار افزایش یابد که معادل رشد سالانه هفت درصد بوده و منجر به ایجاد 850 هزار شغل می‌شود.
آیا باید همانند مکنزی به اقتصاد ایران خوش‌بین بود؟ (1)
بخش خرده‌فروشی، غیرمتمرکز و آماده نوین‌سازی است. حرکت به سمت قالب‌های جدید و اتخاذ فناوری‌های نو و مدیریت پیشرفته زنجیره عرضه می‌تواند بهبود قابل توجهی در بهره‌وری ایجاد کند. ما پیش‌بینی می‌کنیم که تا سال ۲۰۳۵، بخش خرده‌فروشی می‌تواند با نرخ سالانه ۷ /۵ درصد رشد کرده و ارزش افزوده ناخالص آن به ۹۱ میلیارد دلار رسیده و ۴ /۱ میلیون شغل ایجاد کند.

در نهایت، پتانسیل بخش گردشگری ایران در جاذبه‌های فراوان آن، از پیست‌های اسکی در نزدیکی تهران و باقی‌مانده‌های 2500 ساله دوره هخامنشی در تخت جمشید تا باغ ارم در شیراز، نهفته است. ایران 19 سایت میراث جهانی یونسکو (بیشتر از یونان)، خط ساحلی دریای خزر، 20 تفریحگاه کوهستانی برای ورزش‌های زمستانی، سواحل خلیج فارس و حرم امام رضا (ع) در مشهد به عنوان مقصد زیارتی مذهبی را دارد. با این حال در سال 2014 ایران تنها چهار میلیون گردشگر خارجی جذب کرد، در حالی که این رقم برای ترکیه 38 میلیون نفر و برای مالزی 27 میلیون نفر بود.
دولت به دنبال افزایش تعداد گردشگران خارجی تا سالانه 20 میلیون نفر، تا سال 2025 است. دولت 1300 پروژه سرمایه‌گذاری شناسایی کرده و برای ساخت هتل‌های جدید و تسهیلات گردشگری، مشوق‌های مالیاتی در نظر گرفته است.22 ایران برای گردشگران تمام کشورها جز 9 کشور، در زمان ورود ویزا صادر می‌کند. برآورد می‌کنیم ایران بتواند ارزش افزوده ناخالص بخش گردشگری را که در سال 2014 تنها 9 میلیون دلار بوده، به 60 میلیارد دلار در سال 2035 رسانده و 800 هزار شغل ایجاد کند.
پی‌نوشت‌ها:

۱-Implementation Day
2- موسسه آمار یونسکو، رشته‌های مرتبط با مهندسی شامل مهندسی، تولید و ساخت است.
۳-Fields Medal
4- جهان شهری، ترسیم قدرت اقتصادی شهرها، موسسه جهانی مکنزی، مارس 2011. درآمدها بر مبنای برابری قدرت خرید است.
۵- برزیل، روسیه، هند و چین
6- جهان‌شهری، ترسیم قدرت اقتصادی شهرها، موسسه جهانی مکنزی، مارس 2011. درآمدها بر مبنای برابری قدرت خرید است.
۷- در سال ۲۰۱۵ بر مبنای برابری قدرت خرید، Cityscope موسسه جهانی مکنزی.
8- Global Entrepreneurship Monitor
۹- PayPal
10- Dropbox
۱۱- شاخص‌های توسعه جهانی، بانک جهانی، ۲۰۱۵.
12- Micro-to-Macro
۱۳- تمام ارزش افزوده ناخالص و پیش‌بینی‌های سرمایه‌گذاری بخش‌ها در این گزارش برای سال ۲۰۳۵ بر مبنای نرخ‌های واقعی ارز پیش‌بینی ‌شده است. برای جزییات بیشتر ضمیمه فنی را ملاحظه کنید.
14- هدف‌گذاری هشت درصد رشد برای برنامه پنج‌ساله ششم، فایننشال تریبیون (Financial Tribune)، 2 جولای 2015.
۱۵- Monte Toledo
16- buy-back contract
۱۷- production-sharing model
18- یک کمیته بازنگری دولتی که در سال 2013 ایجاد شده، اصول کلی سیستم قراردادی جدید را توصیف کرده که طی آن، شرکت‌های بین‌المللی یک سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت ملی نفت ایران تشکیل داده و سهمی از سود را دریافت می‌کنند، در حالی که اصول کنترل حاکمیت بر منابع در قانون اساسی ایران را نیز رعایت می‌کنند.
19- گزارش ژانویه 2016 وزارت صنعت، معدن و تجارت که خودروها را بر اساس کیفیت و در یک مقیاس پنج ستاره‌ای رتبه‌بندی کرد (امتیاز پنج نشانگر بهترین) به دوسوم خودروهای تولید داخل تنها یک ستاره داد.
۲۰- اظهارات حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در سومین کنفرانس بین‌المللی صنعت خودرو ایران در تهران، ۲۹ فوریه ۲۰۱۶.
21- برنامه راهبردی برای 2025، وزارت صنعت، معدن و تجارت، جولای 2015.
۲۲- مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری ایران این برنامه‌ها را در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد؛ نگاه کنید به علی‌اکبر دارینی، «ایران در حال آماده شدن برای سونامی گردشگران»، آسوشیتدپرس، ۱۸ اکتبر ۲۰۱۵.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من خوشبینم اما نه به خاطر سیاستمداران نه به خاطر کشورای خارجی و نه امثال اینها
      من تاریخ را که نگاه میکنم میبینم مردم ایران حمله اسکندر مقدونی - حمله مغول و .... حتی احمدی نژاد را هم به هر نحوی بوده رد کردن و هیچ وقت به بن بست نخوردن
      اقتصاد هم یه جوری حل میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج