۴۰۸۰۳۰
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

ربات پنج‌ انگشتی!

دانشمندان آمریکایی به تازگی رباتی را ابداع کرده‌اند که با دست‌های خود می‌تواند حرکاتی به پیچیدگی حرکات دست انسان انجام دهد.

خبرگزاری آنا - ندا اظهری: دانشمندان آمریکایی به تازگی رباتی را ابداع کرده‌اند که با دست‌های خود می‌تواند حرکاتی به پیچیدگی حرکات دست انسان انجام دهد.
اگرچه انسان‌ها حرکات پیچیده‌ای مانند چرخاندن، خم کردن و گرفتن اشیائی با شکل‌های مختلف را با دست‌های خود و بدون یک لحظه فکر کردن به آن انجام می‌دهند، این پیچیدگی و توانایی فراتر از قدرت ربات‌هاست.

اما گروهی از دانشمندان کامپیوتر دانشگاه واشنگتن چنین قابلیتی را روی دست یک ربات پنج‌ انگشتی پیاده کرده‌اند که قادر است حرکات دست انسان را تقلید کند و به خودی خود یاد بگیرد که این حرکات را به مرور بهتر انجام دهد.

طرح ساخت این ربات پنج‌ انگشتی حدود ۳۰۰ هزار دلار هزینه دربرداشته و براساس اسکلت «دست سایه» طراحی شده است. «دست سایه» یک دست ربات انسان‌نماست که شباهت زیادی به دست انسان دارد و با توجه به سیستم بادی که در آن به کار رفته است، سرعت حرکت بالاتری نسبت به دست انسان دارد. البته قیمت این دست رباتیک بالاست و در مصارف تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محققان آزمایش‌هایی را روی این ربات پنج انگشتی انجام داده‌اند تا نحوه صحیح حرکات انگشتان را مشخص کنند. به عنوان مثال، اگر حرکت انگشت کوچک دست درست نیست، قانون جدیدی برای حرکت دادن آن تعبیه کنند. یا چنانچه انگشت وسط دامنه حرکت بالایی دارد و هنگام گرفتن خودکار، آن را کج می‌کند، باید در شیوه حرکت آن تجدیدنظر کنند. این اتفاق دقیقا مانند ساخت یک فیلم انیمیشن است که در ظاهر واقعی به نظر می‌رسد اما گروهی از تهیه‌کنندگان فیلم‌های کارتون آن را تولید می‌کنند.
ربات پنج‌ انگشتی!

محققان در ساخت این دست رباتیک از الگوریتمی استفاده کرده‌اند که قادر است مجموعه رفتارهای پیچیده پنج انگشتی را مانند تایپ کردن با کیبورد یا گرفتن اشیاء در حال سقوط را نمونه‌برداری ‌کند و حرکات مورد نیاز را برای دستیابی به نتیجه مطلوب شبیه‌سازی کند.

محققان در حال حاضر از این مدل کامپیوتری در سخت‌افزار دست رباتیک استفاده می‌کنند تا نحوه کابرد آن را در دنیای واقعی مشاهده کنند. علاوه بر این، آنها قابلیتی در این دست ربات قرار داده‌اند که بتواند بدون نیاز انسان و به کمک برخی حسگرها و دوربین‌های ضبط حرکت که اطلاعات را به الگوریتم‌های یادگیری دستگاه می‌فرستند، نحوه بهبود عملکرد خود را بیاموزند.
ربات پنج‌ انگشتی!

این کار کمک می‌کند که دست ربات عملکردهای مورد نیاز برای رسیدن به هدف مورد نظر و حرکات اصلی را کسب کند. این عملکرد دقیقا برخلاف برنامه‌ریزی دستی هر کدام از حرکات دست رباتیک است.

در حال حاضر، محققان روی سیستم یادگیری خودکار این قبیل دست‌های رباتیک کار می‌کنند تا از این طریق، دست رباتیک با کمک ۴۰ تاندون و ۲۱ مفصل به کار رفته در آن بتواند اشیاء ناشناخته را نیز به طور ناگهانی به دست گیرد.
در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.
ربات پنج‌ انگشتی!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج