جاباما
۴۰۹۱۵۰
۲۶ نظر
۵۰۰۷
۲۶ نظر
۵۰۰۷
پ

افزایش عیدی کارمندان دولت منتفی است

دامنه مستثنیات ماده ۱۱۷ قانون مدیریت صرفا محدود به کارکنان تابع قانون کار نمی‌شود؛لذا طرح استفساریه قانون نحوه پرداخت عیدی کارکنان دولت و تسری آن به کارگران و مشمولان قانون کار بلاموضوع است.

خبرگزاری مهر: مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد طرح استفساریه قانون نحوه پرداخت عیدی کارکنان دولت و نحوه تسری آن به کارگران شاغل و مشمولان قانون کار در دستگاههای اجرایی، اظهارنظر کارشناسی را اعلام کرد.
بر اساس آن، به موجب تفسیر مجلس، دولت موظف است به کارکنان تابع قانون کار شاغل در دستگاههای اجرایی همانند کارگران کارگاههای کار معادل شصت روز آخرین مزد به عنوان عیدی و پاداش پرداخت کند.

در این طرح نمایندگان مجلس بیان داشته‌اند که به استناد ماده(۷۵) و تبصره ۴ ماده(۱۱۷) قانون مدیریت خدمات کشوری، کارکنان تابع قانون کار شاغل در دستگاههای اجرایی از شمول این قانون و قانون نحوه پرداخت عیدی مصوب ۱۳۷۴/۱۰/۲۰ مستثنی هستند و نظر تفسیری خود را در این زمینه بیان کرده‌اند. تفسیر و تصمیمی که از منظر مدیریت منابع انسانی، پشتوانه علمی و منطقی لازم برخوردار نیست و می‌تواند زمینه‌ساز بروز تبعیض و رفتارهای سلیقه‌ای از سوی دستگاههای اجرایی با توجه به توان چانه‌زنی مالی آنان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی گردد، همانند آنچه در این طرح قانونگذار به آن استناد کرده است.

بر اساس آنچه که در این اظهارنظر آمده است، فارغ از مبانی نظری و منطق حاکم بر قوانین موضوعه، بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد در صورتی که قانونگذار قائل به پرداخت عیدی و پاداش به میزان دو برابر حقوق و مزد ماهانه به کارکنان مشمول قانون کار شاغل در دستگاههای اجرایی است، این هدف را باید از طریق اصلاح قانون تامین کند، نظر تفسیری نمی‌تواند رافع مشکل و تامین نظر قانونگذار باشد.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری صرفا میزان عیدی پایان سال را بر اساس نظام امتیازی تعیین کرده و هیچگونه حکمی در رابطه با دامنه شمول قانون ارایه نکرده است. تبصره(۴) ماده (۱۱۷) نیز بیان می‌دارد کارکنان تابع قانون کار از شمول این قانون مستثنی هستند و لذا ارتباطی به مستثنی کردن این دسته از کارکنان از شمول قانون نحوه پرداخت عیدی و پاداش مصوب ۱۳۷۴/۱۰/۲۰ ندارد. ضمن اینکه دامنه مستثنیات ماده ۱۱۷ قانون مدیریت صرفا محدود به کارکنان تابع قانون کار نمی‌شود و حجم وسیعی از کارکنان دولت و دستگاههای اجرایی را در بر می‌گیرد که در بخش ارزیابی حقوقی طرح مورد اشاره قرار گرفته‌اند. لذا طرح استفساریه فوق بلاموضوع به نظر می‌رسد.

قانون نحوه پرداخت عیدی و پاداش مصوبه ۱۳۷۴/۱۰/۲۰ قانونی است جامع‌الشمول برای کلیه کارکنان دستگاههای اجرایی با هدف رفع تبعیض در نظام اداری کشور و جلوگیری از پرداخت‌های سلیقه‌ای که از سال ۱۳۷۴ تاکنون انضباط مالی و عدالت را در زمینه پرداخت عیدی و پاداش در نظام اداری کشور فراهم کرده است. مستثنی کردن گروهی از کارکنان شاغل در دستگاههای اجرایی از شمول این قانون، آثار زیانباری بر نظام اداری کشور خواهد داشت و زمینه نارضایتی و طرح درخواست‌های مشابه را فراهم می‌کند؛ لذا پیشنهاد رد کلیات طرح را دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حقوق رو بدن عیدی پیشکش.

    • بدون نام

      باه دیگه بایدقبول نکنندعیدی پاداش کارکنان خیلی زیادمی گیرند...

    • طهرانی

      امروز یکم هست حقوق کارمندای بنیاد شهید را نریختن ما چی به زن و بچه امون بدیم؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جون من ول کنین.شما چقد کار میکنین؟من کارگرم سه ماهه حقوق هشتصد تومنی نگرفتم ولی

    • اسی

      حقوق مارو هم نریختن ارتش پیشتاز از نظر رفاه همیشه از همه عقب تره
      حقوقای نجومی رو بدن چیزیش موند حقوق ما رو هم میریزن

    • بدون نام

      حقوق ما ارتشی ها رو هنوز ندادن اخه با این یک و پانصد من تا اخرماه چظور بگدرونم که الانم نمیدن

    • یک پاسدار

      حقوق آقایان چرب باشه میلیونی باشه بقیه مردن به درک من سرهنگ اگر رفتهگر شهرداری بودم بیشتر از یکونیم میگرفتم

    • دادورس

      حقوق بنیاد شهید کارمندای زحمت کش را هم ندادن،کارمندایی که بدون سختی کار روزگار میگذرانند در این سازمان

    • بدون نام

      فعلا که همه چی منتفیست.!!!!!

    • بدون نام

      فعلا که دولت فقط زورش به کارمنداخودش میاد.

    • محمد

      چه خبر جالبی

    • بدون نام

      خدایی مگه کارمندا یه ساعت درروزم کار میکنن؟

    • رضا

      دوستان این دولت هیچی دربساط نداره . صبر کنین برجامشو باز کنه هنوز باز نکرده میده عجله نکنین فعلا اختلاسگران دولتی واجب ترن . شما نگرفتید عیب نداره .

    • حمید

      باسلام امروز دوم ماه است وهنوز حقوق کارکنان بیمارستان مصطفی خمینی تهران ریخته نشده ومیگویند بودجه نداریم ، مگر بیمارستانها در امد زا نیستند پس چگونه از پس حقوق ناچیز هم بر نمیایند در حالیکه بیمارستان همیشه پر از مریض است .

    • علی

      سلام دوستان عزیز، کسی خبر داره اوضاع چیه؟ یا ما خوابیم ؟ امروز دوم ماه هست و حقوق پرسنل اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان دشت آزادگان را ندادن! لطفا رحمی به حال کارمندا بکنید ظاهرا از تهران تا اینجا بنیاد شهید و بقیه کارمندا همه حقوق نگرفتن: حقوق نجومی برخی ها اندازه ۱۰ سال کاری ما کارمندای دولت هست،افسوس...
      یک کارمند دولت و خدمتگزار خانواده شهدا از دشت آزادگان

    • عبدالله کیانی

      حقوق ما را هم پرداخت نکردن,من هم کارمندم

    • بدون نام

      ی سوال چرا ارتش پرسنل شاغل.و بازنشسته رها کرده.

    • علی

      قیمت یک دست لباس یچه گانه چقدری هست فکر می کنه همون قیمتیه که وقت مدرسه رفتن باباش براش می گرفته به همین خاطر نیاز ندیده که عیدی رو افزایش بده ، کفش 2000 ، کاپشن 15000 ، شلوار 7000 و .... ماشالا به این عقل ، تفکر ، و مسلمانی ، با این وضعیت می خوان خانواده هارو تشویق به بچه دار شدن بکنن مدیریت یعنی این زمان رضاخان حداقل یخ رو که به اولی میدادن یه مقدار ناچیزش به آخریه می رسید ولی حالا نفر دوم هم یخ رو نمی بینه

    • بدون نام

      کارمندان دانشگاه علوم پزشکی هستم . امروز دوم هست و ما هم هنوز حقوق نگرفتیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ببخشید اشتباه شد . امروز سوم هست و هنوز حقوق ندادن

    • کارمند قسط پرداخت کن

      حقوق ما را تا امروز ندادن , کارمندم

    • صابر

      سلام من کارمند علوم پزشکی ام امروز سومه هنوز حقوق ندادن...کارانه اضافه کار بهرهوری و... پیشکش

      حقوق یک و پانصدی ناز کردن داره واریزش؟ بخدا ناشکر خدا نیستیم ولی این چه وضع اداره کشوره؟

    • عبدی

      حقوق کارمندان سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران کی پرداخت میشود الان شب شد و ۳ ابان هست پس کی؟ لطفا فکری بحال ما کارمندا بکنید

    • مولایی

      حقوق کارمندای مخابرات هم پرداخت نشده چه وضعشه

    • amir

      صدالبته ازدولت فخیمه کمال تشکراراداریم که بازحمات بی شائبه ی خودمی توانندلااقل تورم رادرپرداخت عیدی ودستمزدکارمندان دولت به صفربرسانندمستدعی هستیم که اگرامکان دارداین تورم رابه زیر صفررسانده تااین قشرمرفه بیشترمرفه ترنگردند

    • ناشناس

      اداره دامپزشکی 3ماه حقوقمونو نداده اسمشون گذاشتن کارمند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج