۴۱۰۲۸۸
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

چرا به هشتمین ماه سال آبان می گوییم؟

یک استاد تاریخ گفت: آب برای ایرانیان باستان به اندازه آتش مقدس بود، به دلیل این‌که هم برکت زا و پاکیزه است و هم جنبه قدسیانه دارد.

خبرگزاری ایسنا: یک استاد تاریخ گفت: آب برای ایرانیان باستان به اندازه آتش مقدس بود، به دلیل این‌که هم برکت زا و پاکیزه است و هم جنبه قدسیانه دارد.
دکتر فاطمه جهان پور در گفت‌وگویی اظهار کرد: در اسطوره‌های ایرانی، آب دومین آفریده اهورا مزداست، یعنی هنگامی‌که هنوز زمین به وجود نیامده بود آب خلقت پیدا کرده و این آب ایزدی دارد که نگهبانش است که نام آن نیز آبان است.

وی گفت: این ایزد متجلی است در هیبت زنانه آناهیتا که بانویی زیبا و پاکیزه است و همه برایش قربانی می‌کنند تا به آن‌ها برکت دهد و آناهیتا در واقع به شخصیت‌های خوب برکت می‌دهد، ولی حاجات افراسیاب و ضحاک را برآورده نمی‌کند.

جهان‌پور تاکید کرد: این ایزد تقدس دارد چون نماینده آب است و آب هم فوق‌العاده برای ایرانی‌ها مهم بوده است و هم‌چنین در اغلب اندرزنامه‌ها آمده ست که مبادا آب را آلوده کنیم، مبادا جسد و خاکستر داخل آب بیندازیم و به هرحال نباید آب آلوده شود.

جهان‌پور خاطرنشان کرد: به همین دلیل آب برای ایرانی‌ها با ارزش بوده است و باید به نوعی آن را حفظ می‌کردند.

این استاد تاریخ اظهار کرد: به همین دلیل هشتمین ماه سال را آبان می‌گویند زیرا که اهمیت زیادی دارد و دهمین روز هرماه نیز به نام ایزد آبان یا آب است.

وی گفت: از گذشته اقدامات برای حفظ آب از جمله قنات‌ها را ایرانیان ابداع کرده‌اند. به خاطر کمی آب و تقدس آن.

این استاد تاریخ عنوان کرد: پیرامون این پدیده نیز اسطوره‌های زیادی ساخته شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: دهم آبان ماه که در گذشته‌های دور جشن برگزار می‌کردند جشن آبانگاه را داشتیم و اتفاقات خاصی در دنیای حماسی نیز رخ داده است.

جهان‌پور با اشاره به روایت‌هایی که در این خصوص آمده است، عنوان کرد: آورده‌اند که در آن روز پسر طهماسب موفق شد که افراسیاب را ز بین ببرد. افراسیاب هم به دلیل این‌که موجودی پلید بوده، نتیجه هربار آمدنش به ایران خشکسالی بود و او همه رودها و رودخانه‌ها را کند و مانع از جریان آب ‌شد.

این استاد تاریخ گفت: اما بالاخره مردم توانستند کاری کنند که جریان آب را به راه اندازند و برای این اتفاق نیز خوشحال ‌شدند. و به این ترتیب جشنی را برگزار ‌کردند.

وی عنوان کرد: مردم دهمین روز از ماه را نیز آبانگاه نامگذاری کردند. البته در تقویم زرتشتیان چهارمین روز آبان و در تقویم خورشیدی نیز دهمین روز آبان را آبانگان می‌نامند.

جهان‌پور تصریح کرد: قبل از حمله اعراب، مردم این جشن را برگزار می‌کردند و در کنار جوی‌ها و آب‌ها می‌رفتند و نیایش می‌کردند اما در حال حاضر این جریان کم‌رنگ است و فقط زرتشتیان به آتشکده‌ها می‌روند و بخشی از اوستا را موبد برای آن‌ها می‌خواند و آن‌ها نیز آب را نیایش می‌کنند و قسم می‌خورند که هرگز آب را آلوده نکنند و هدر ندهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فرهنگ سلامی

      درود بر زردشتیان گرامی.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج