۴۱۰۴۷۱
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

سردرگمی آمریکا در قبال تحولات سوریه

همزمان با تشدید حملات دولت سوریه و روسیه به مواضع شورشیان مسلح در شرق حلب، باراک اوباما و تیم امنیتی او در ماه اخیر جلسه ای را به منظور بررسی گزینه های پیش روی واشنگتن برای مقابله با تحرکات نظامی روسیه در سوریه و حلب برگزار کرده اند.

عصر ایران: همزمان با تشدید حملات دولت سوریه و روسیه به مواضع شورشیان مسلح در شرق حلب، باراک اوباما و تیم امنیتی او در ماه اخیر جلسه ای را به منظور بررسی گزینه های پیش روی واشنگتن برای مقابله با تحرکات نظامی روسیه در سوریه و حلب برگزار کرده اند.

روزنامه واشنگتن پست آمریکا با انتشار گزارشی در این باره نوشت، مهم ترین دستور کار این جلسه، تصویب ارسال سلاح های سنگین تر به شورشیان مسلح از طریق کانال های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بوده است که در این جلسه رد یا تصویب نشده است که این نشانه سردرگمی دولت اوباما در قبال تحولات سوریه در هفته های پایانی از استقرار او در کاخ سفید است.

در این جلسه با وجود عدم تجدید نظر در استراتژی ۳ سال گذشته آمریکا در سوریه، مقامات کاخ سفید تردیدهای جدی خود را درباره موفقیت این استراتژی - تسلیح مخالفان مسلح در سوریه از طریق سازمان سیا - ابراز داشته اند.سردرگمی آمریکا در قبال تحولات سوریه

بر اساس این گزارش دولت اوباما در ۳ سال گذشته استراتژی خود را در قبال سوریه با محوریت سازمان سیا و بر اساس تسلیح محرمانه و بی سروصدای مخالفان مسلح در سوریه بنا کرده است، اما در جلسه اخیر تیم امنیتی اوباما ، حاضران بر این باور بوده اند که تشدید این استراتژی به منظور یکی از راهکارهای مقابله با وضعیت فعلی در حلب، تضمینی به موفقیت ندارد چرا که این استراتژی می تواند از سویی با تحرکات نظامی مسکو در صحنه میدانی جنگ داخلی سوریه خنثی شده و از سوی دیگر تنها منجر به تشدید خشونت ها بدون رسیدن به نتیجه ای مشخص شود.

به نوشته واشنگتن پست به نظر می رسد دولت اوباما در هفته های باقی مانده خود ترجیح می دهد استراتژی کنونی خود در قبال سوریه را تغییر ندهد و تصمیم گیری درباره تداوم یا تغییر آن را به کلید دار بعدی کاخ سفید بسپارد.

هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیشتر موافق برقراری یک منطقه پرواز ممنوع و افزایش کمک ها به شورشیان مسلح به منظور مقابله با دولت سوریه بوده است.

دونالد ترامپ دیگر نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اما بدون اعلام یک استراتزی مشخص در سوریه اعلام کرده است برای او مبارزه با داعش و دیگر گروه های افراطی از اولویت نخست برخوردار است و به همین منظور او همکاری با روسیه را به عنوان یک راهکار و استراتژی پیشنهاد کرده است.

به نوشته واشنگتن پست ساکن بعدی کاخ سفید درباره گزینه های ممکن در قبال سوریه، وارث چند گزینه غیر جذاب خواهد بود.

منتقدان ارسال سلاح های سنگین به شورشیان مسلح در سوریه هشدار می دهند این اقدام می تواند بدون دستیابی به نتیجه ای مشخص به تشدید خشونت ها در این کشور بینجامد، اما همزمان بی عملی واشنگتن و عدم حمایت فوری از شورشیان در شرق حلب نیز می تواند به سقوط این شهر و افتادن آن به دست دولت سوریه و روسیه بینجامد، در این صورت دهها هزار شورشی فعال در این شهر و حومه آن که هم اینک از سازمان سیا سلاح می گیرند ممکن است به فکر تغییر متحد برآیند و از آمریکا رویگردان شوند و در این صورت واشنگتن نفوذ خود را بر متحدان منطقه ای خود از دست خواهد داد متحدانی که خواستار تشدید کمک ها به مخالفان مسلح در سوریه هستند و تا کنون خواسته های آنها از سوی واشنگتن به بهانه هایی چون " مذاکرات دیپلمتیک " و یا "جلوگیری از تشدید خشونت ها" و "تقویت گروه های افراطی"، تعدیل شده است.

به نوشته واشنگتن پست آمریکا در صورت شکست تلاش های دیپلماتیک در سوریه دارای یک "طرح B" است که در قالب آن کمک های نظامی به شورشیان مسلح افزایش می یابد. طرح B موافقانی از جمله "جان برنان " رییس سازمان سیا و " اشتون کارتر" وزیر دفاع آمریکا دارد اما جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با طرح B مخلف بوده و معتقد است این طرح ممکن است در نهایت با کشته شدن برخی از نظامیان روسیه در سوریه به درگیری و رویارویی نظامی واشنگتن - مسکو منجر شود.

یک مقام ارشد اجرایی آمریکا در این باره به واشنگتن پست گفته است: زمان آن رسیده است که ببینیم شورشیانی که به آنها سلاح می فرستیم آیا همچنان در زمره مخالفان میانه رو محسوب می شوند و اینکه چگونه می توان بدون افزودن بر قتل عام جاری در سوریه موضع مخالفان مسلح مخالف اسد را در این کشور تقویت کرد.

به گفته این مقام آمریکایی که نمی خواهد نامش فاش شود: شورشیان مسلح مورد حمایت آمریکا در جبهه جنگ در سوریه بهتر عمل نمی کنند و در مقابل یک دشمن نیرومند تر قرار دارند و علاوه بر آن به طور فزاینده ای با دیگر گروه های شورشی افراط گرا احاطه شده اند.

اما به نوشته واشنگتن پست مدافعان استراتژی تسلیح شورشیان از سوی سیا و تشکیل یک نیروی میانه رو از مخالفان می گویند این استراتژی در ۳ سال گذشته قرین موفقیت بوده و استخوان بندی این نیروها که تحت عنوان ارتش آزاد سوریه شناخته می شود با وجود حملات یک سال گذشته روسیه سالم باقی مانده و تنها نیروی موجودی است که قادر است در یک جنگ فرسایشی دوام آورده و در چارچوب فشارهای دیپلماتیک باعث شود که دولت مسکو در چارچوب یک راه حل سیاسی دست از حمایت بی چون و چرا از دولت بشار اسد بکشد.

یک مقام دیگر آمریکایی معتقد است : شورشیان مسلح میانه رو تنها ابزار چانه زنی آمریکا برای رسیدن به چنین هدفی (مصالحه دیپلماتیک با روسیه) است.

مقامات دولت آمریکا به واشنگتن پست گفته اند از نظر کاخ سفید پیش بینی ها درباره سقوط قریب الوقوع شهر حلب چندان محتمل نیست و دستکم این شهر ماه ها تا سقوط احتمالی - به دست روسیه و دولت سوریه - فاصله دارد، وانگهی به گفته آنها در صورت سقوط شهر حلب نیز دنیا به آخر نمی رسد و مخالفان مسلح تحت حمایت آمریکا می توانند جبهه ای جدید در منطقه ای دیگر از خاک سوریه بگشایند و فشارها به منظور رسیدن به یک راه حل سیاسی برای آینده سوریه پس از اسد را پی بگیرند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج