جاباما
۴۱۱۱۸۰
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

در محضر «ایرانیِ نکونام»

پرویز اسماعیلی در خبرآنلاین نوشت: در مرکز دانشگاه تربیت معلم شهر آیوتایا پایتخت سابق تایلند، ۸۰ کیلومتری بانکوک، بنائی با معماری ایرانی اسلامی وجود دارد؛ مقبره یکی از بزرگان مهاجر ایرانی که در تابلوی کنار آن "شیخ احمد اهل قمی" ملقب به "شخصیت فوق العاده" یا "چاوپرایا بوورن راج نایوک" معرفی شده است.

پرویز اسماعیلی در خبرآنلاین نوشت: در مرکز دانشگاه تربیت معلم شهر آیوتایا پایتخت سابق تایلند، ۸۰ کیلومتری بانکوک، بنائی با معماری ایرانی اسلامی وجود دارد؛ مقبره یکی از بزرگان مهاجر ایرانی که در تابلوی کنار آن "شیخ احمد اهل قمی" ملقب به "شخصیت فوق العاده" یا "چاوپرایا بوورن راج نایوک" معرفی شده است.

شیح احمد قمی سال ۱۵۴۳ میلادی در شهر قم، دیده به جهان گشود. در اولین سالهای قرن هفدهم که کشور تایلند تازه از سلطه برمه ای ها آزاد شده بود، به آیوتایا مهاجرت کرد و ضمن کمک به استقلال مردم آن منطقه، پس از مدتی در سایه درایت خود به دربار پادشاه سیام (نام سابق تایلند) راه یافت و یکی از مقامات عالیرتبه سیام شد.

دکتر "تاتیا بوناک" از نوادگان شیخ احمد قمی می گوید: او پس از یک دهه، علاوه بر ترویج دین اسلام و مذهب شیعه، در فعالیتهای تجاری و بازرگانی نیز به پیشرفت و حسن شهرت قابل توجهی دست یافت. نسل های پس از او نیز تا عصر حاضر، آوازه و نام بلند او را پاس داشته اند و همچون جد خود دارای موقعیت ممتاز اجتماعی و سیاسی در کشور تایلند شدند. او همچنین اولین کسی بود که در زمان ریاست جامعه مسلمانان سیام به مقام "شیخ الاسلامی" تایلند رسید، و اجازه یافت تا مذهب شیعه را معرفی کند.

مورخین بر این عقیده اند که تاقبل از آمدن شیخ احمد قمی به آیوتایا، مردم این کشور اطلاعی از مذهب شیعه نداشتند. در حالی که به دنبال شخصیت و روش تبلیغی شیخ احمد، در مدت کوتاهی شهر آیوتویا دارای اقلیت قابل توجهی از شیعیان بود و هزاران شیعه در مراسم سوگواری امام حسین (ع) شرکت می کردند و ارج و قرب زیادی هم نزد پادشاه داشتند.

فرصتی کوتاه یافتم تا به زیارت این «ایرانیِ نکونام»، و متاسفانه گمنام در وطن بروم. ارادت و اعتقاد مردم تایلند به شیخ احمد، اعم از مسلمان و بودایی و مذاهب دیگر؛ یادآور دو نکته است.

اول؛ شيخ احمد خوب می دانست که شرط اصلی موفقیت در ترویج دین، اين است كه دعوت كننده خود الگوی عملی اسلام باشد. او مهاجر بود و کارش سخت تر. اما بیشتر از زبان و موعظه؛ با نوعدوستی،اخلاق، احترام به فرهنگ ملتها، صداقت، همراهی و رفتار انسانی، دل مردم منطقه و بلکه دربار سلاطین تایلند را متوجه اسلام و تشیع کرد. همانگونه که امام صادق (ع) فرمود: «كُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ‏ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ لِيَرَوْا مِنْكُمُ الِاجْتِهَادَ وَ الصِّدْقَ وَ الْوَرَع‏.» مردم را به غير از زبانتان دعوت به دين كنيد، تا كوشش و درستى و پرهيزگارى و خويشتن دارى را از شما مشاهده كنند.

دوم؛ شیخ احمد نماد عینی این گزاره سعدی شیرین سخن است که «سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز ...»

در تایلند چه با مقامات ارشد مذاکره کنی و چه با مردم عادی، محال است که نام اسلام و ایران بیاید و با احترام از شیخ احمد یاد نکنند. مزارش زیارتگاه و چه پر معنا که دانشگاه بزرگ تربیت معلم ایوتایا در گردا گرد مزار او بنا و توسعه یافته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج