۴۱۱۶۳۸
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

سال خوش فوتبال ایران با جهانی‌شدن جوانان

فوتبال ایران شاید شیرین‌ترین سال‌هایش را تجربه می‌کند؛ سالی که با موفقیت فوتسال شروع شد، تیم‌های پایه‌ آن موفقیت را ادامه دادند و فعلا هم که با یکه‌تازی تیم ملی بزرگسالان کشورمان در مرحله انتخابی جام جهانی در حال پیگیری است.

روزنامه شرق: فوتبال ایران شاید شیرین‌ترین سال‌هایش را تجربه می‌کند؛ سالی که با موفقیت فوتسال شروع شد، تیم‌های پایه‌ آن موفقیت را ادامه دادند و فعلا هم که با یکه‌تازی تیم ملی بزرگسالان کشورمان در مرحله انتخابی جام جهانی در حال پیگیری است. اهمیت این سال علاوه بر به‌دست‌آوردن یکی، دو موفقیت فوق‌العاده، در درخشش تیم‌های پایه‌ فوتبال کشورمان است. تیم‌هایی که سال‌های گذشته نه‌تنها موفقیتی به دست نمی‌آوردند، بلکه همواره اندوهی هم برای فوتبال‌دوستان کشورمان به جا می‌گذاشتند که زیرساخت‌های ضعیف، نتایج ضعیف‌تر و موفق‌نشدن در این عرصه‌ها، زنگ خطری را برای تیم ملی بزرگسالان کشورمان به صدا در‌ می‌آورد.
حالا دیگر این نگرانی‌ها از بین رفته است؛ اندکی بعد از اینکه تیم ملی فوتبال نوجوانان کشورمان با ایستادن روی سکوی نایب‌قهرمانی آسیا جواز ورود به جام جهانی نوجوانان را به دست آوردند، نوبت به جوانان ملی‌پوش رسید که طلسم ١٦ساله را بشکنند. در واقع شاگردان امیرحسین پیروانی (سرمربی تیم ملی جوانان کشورمان) با شکست ازبکستان در مرحله یک‌چهارم نهایی مسابقات قهرمانی فوتبال آسیا، مجوز حضور در جام جهانی را کسب کردند. بازی با ازبکستان برای تیم ملی کشورمان دو هدف در پی داشت؛ اول اینکه تیم پیروز این دیدار به مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های قهرمانی آسیا می‌رسید و از آن مهم‌تر اینکه می‌توانست جواز صعود به جام جهانی ٢٠١٧ زیر ٢٠ساله‌ها را هم در کره جنوبی به دست آورد. در نهایت ملی‌پوشان کشورمان با دو گلی که به ازبکستان زدند، به هر دو هدف مهم رسیدند. نکته درخورتوجه اینکه تیم ملی ایران آخرین‌بار در سال ۲۰۰۰ توانسته بود مقام چهارم مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی تهران را به دست آورد و با بازیکنانی نظیر ایمان مبعلی، مهرزاد معدنچی، جواد کاظمیان و... به جام جهانی صعود کند و پس از ۱۶ سال یک بار دیگر شاگردان پیروانی این مهم را تحقق بخشیدند.
«ما امسال کارمان را با سختی شروع کردیم، ولی خودمان را به مسابقات رساندیم». امیرحسین پیروانی، سرمربی تیم ملی کشورمان، در صحبت‌هایی که ایسنا منتشر کرده، با گفتن این جمله اشاره‌ای به تفاوت و کار دشوار تیم ملی در مقایسه با بقیه تیم‌های آسیایی کرد و ادامه داد: «همه بازی‌ها برای ما سخت بود، در بازی نخست مقابل قطر ۱۰نفره شدیم و در بازی بعد هم مقابل ژاپن بازی سختی داشتیم. در سومین بازی تیم‌ ‌ملی یمن را شکست دادیم که دو سال قبل ایران را ٢ بر صفر شکست داده بود. از گروه ما دو تیم به جام جهانی صعود کردند که نشان‌دهنده قدرتمندبودن تیم‌های این گروه بود. ازبکستان در ۱۰ سال گذشته همواره در جام جهانی حاضر بوده و قبلا با این تیم دیدار دوستانه‌ای را انجام داده بودیم و می‌دانستیم آنها در ضربات ایستگاهی دچار مشکل می‌شوند. پس از به‌ثمررساندن گل دوم در اواسط نیمه دوم، بازی را اداره کردیم و ازبک‌ها هم از تب و تاب افتادند».
روی موج موفقیت
رفتن تیم‌های نوجوانان و جوانان ایران به رقابت‌های جام جهانی در شرایطی به‌دست‌ آمده که امسال موفقیت‌های دیگری هم در عرصه فوتبال رقم خورده؛ عنوان سومی و تاریخ‌ساز تیم ملی فوتسال کشورمان در رقابت‌های جام جهانی و عنوان قهرمانی تیم فوتبال ساحلی کشورمان در مسابقات بین‌قاره‌ای از دیگر افتخارات مهمی بوده که امسال به دست آمده است. مهم‌تر از این موارد هم اینکه تیم ملی فوتبال بزرگسالان کشورمان هم در مرحله انتخابی جام جهانی ٢٠١٨ روسیه، منسجم ظاهر شده و فعلا صدرنشین گروه اول این رقابت‌هاست. حالا با توجه به اینکه موفقیت‌های زیادی نصیب فوتبال و فوتسال کشورمان شده، به نظر می‌رسد صعود راحت تیم ملی بزرگسالان کشورمان به جام جهانی هم می‌تواند به این روزهای شیرین فوتبالی تداوم ببخشد.
موضوعی که البته از دید حمیدرضا آصفی، مشاور امور بین‌الملل فدراسیون، پنهان نمانده. او در صحبت‌هایی که سایت فدراسیون فوتبال منتشر کرده، درباره این موفقیت‌ها گفت: «انصافا در ماه‌های اخیر فوتبال ایران با شادمانی، پیروزی و توفیقات زیادی همراه بوده و حافظه من یاری نمی‌کند که بدانم پس از انقلاب، یک فدراسیون و مدیریت ورزشی یک کشور در یک زمان چنین توفیقاتی را کسب کرده و این خودش بسیار درخورتوجه است... امیدواریم که تیم ملی بزرگسالان ما هم همین راه را طی و به جام جهانی صعود کند و این موفقیت‌ها تکمیل شود. ضمن اینکه این توفیق نشان داد فوتبال ما فراتر از آسیاست. کسب چنین موفقیت‌هایی حادثه نبوده است. ما در فوتسال، فوتبال ساحلی، فوتبال نوجوانان و جوانانمان موفقیت‌های چشمگیری کسب کردیم و این نشان می‌دهد که فوتبالمان فراگیر شده است. بنابراین وجود مشکلاتی که به دلایلی با آن مواجه هستیم و رقیبان ما چنین مسائلی را ندارند، نشان می‌دهد عزم و اراده جوانان کشور ایران قوی بوده و شرایط را به هر نحوی به نفع خودشان تغییر می‌دهند».

تقابل با عربستانی‌های دردسرساز
صعود تیم ملی فوتبال جوانان کشورمان به رقابت‌های جام جهانی مصادف با صعود به مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های قهرمانی آسیا بوده، جایی که باید فردا (پنجشنبه) جوانان کشورمان برای رسیدن به فینال به مصاف عربستان بروند. کشوری که بعد از تنش‌های دیپلماتیک به‌وجودآمده، حسابی فوتبال کشورمان را به دردسر انداخته است. پیروانی، سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان، با بیان این موضوع که می‌خواهد تیمش را به فینال رقابت‌های قهرمانی آسیا برساند، می‌گوید: «بازی با ازبکستان برای ما تمام شده و به جام جهانی صعود کرده‌ایم. الان به فکر برنامه دوممان هستیم و به دیدار با عربستان فکر می‌کنیم.
عربستان بیشترین تماشاگر را در این مسابقات دارد، ولی می‌خواهیم به قهرمانی این مسابقات دست پیدا کنیم». پیروانی درباره ذهنیت بد ایرانی‌ها از بحرین و عربستان و کارشکنی احتمالی آنها، گفت: «ما همه این مسائل را می‌دانیم، ولی نمی‌خواهیم بازیکنان وارد این مسائل شوند. تا جایی که می‌دانم از عربستان تا بحرین پلی زده شده و هواداران عربستان به‌راحتی می‌توانند به این کشور تردد کنند. شاید جو بازی برای ما مشکل‌ساز شود، اما به آن توجهی نمی‌کنیم».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج