۴۱۲۹۶۵
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

فهرست نامزدهای توپ طلای ۲۰۱۶؛

آیا دو قطبی مسی - رونالدو به پایان می رسد؟

هر سال در چنین روزهایی، فهرست نامزدهای دریافت توپ طلا اعلام شده و بحث های تازه ای درباره اسامی غایب و حاضر در این فهرست و یا سه نامزد نهایی دریافت مهم ترین جایزه نمادین فوتبال به وجود می آید. نام هایی از بازیکن های بزرگ و درجه یک اروپایی که گاهی اوقات وجود یا عدم وجود نام یک بازیکن در این فهرست، حرف و حدیث های زیادی را به همراه داشته یا موجب تعجب اهالی فوتبال می شود.

وبسایت نود: در فهرست امسال، نام جیمی واردی مهاجم لستر سیتی در کنار سایر نام های معمول و قابل انتظار قرار گرفته و موجب تعجب برخی از کارشناس ها شده است. البته که او یک بازیکن شایسته بوده و در مسیر یکی از عجیب ترین قهرمانی های اخیر در سطح فوتبال باشگاهی، ۱۹ گل را برای روباه ها به ثمر رسانده و به همراه تیم ملی فوتبال انگلیس در یورو ۲۰۱۶ حضور یافته است.

آیا دو قطبی مسی - رونالدو به پایان می رسد؟

نام جیمی واردی در کنار هم تیمی اش ریاض محرز در این فهرست و در کنار نام های بزرگی همچون لیونل مسی قرار دارد. جیمی واردی در فصل جاری هنوز نتوانسته درخشش چند ماه قبل را داشته باشد و حتی این شائبه را به وجود آورده که آیا درخشش او یک اتفاق زودگذر بوده است یا خیر. اما هدف از نگارش این مطلب، بحث و جدل درباره حضور جیمی واردی در این فهرست نیست و بدون شک، کمتر کسی می تواند شایستگی این مهاجم پر تلاش را زیر سؤال ببرد بلکه پرسش این است که نامزدهای دریافت جایزه توپ طلا موسوم به Ballon d'Or بر اساس چه متر و معیاری انتخاب می شوند؟ آیا دستاوردهای فردی یک بازیکن ملاک قرار می گیرد؟ اگر لستر سیتی در فصل گذشته لیگ برتر به مقام قهرمانی نمی رسید، نام جیمی واردی باز هم در این فهرست گنجانده می شد؟

آیا دو قطبی مسی - رونالدو به پایان می رسد؟

کار دشواری است که بخواهیم مرز بین دستاوردهای تیمی را از دستاوردهای فردی هر بازیکن تفکیک کنیم اما هنگامی که به جایزه توپ طلا می رسیم، این خط و مرز بسیار کم رنگ می شود. شاید جایزه امسال توپ طلا به همگان نشان بدهد که در تصمیم گیری برای اهدای این عنوان نمادین و ارزشمند، چطور یک بازیکن را قضاوت می کنند. عملکرد لیونل مسی و کریستیانو رونالدو در سال جاری میلادی در مقایسه با سطح کیفی همیشگی که از این دو فوق ستاره سراغ داریم، پایین تر بوده اند ولی همچنان دو گزینه اصلی برای فتح توپ طلا محسوب می شوند. به راستی چرا؟

باید تا ماه دسامبر صبر کنیم که ابتدا سه نامزد نهایی دریافت این جایزه مشخص و سپس نام برنده در مراسم رسمی اعلام شود. نمی توان منکر این واقعیت شد که مسی و رونالدو طی سال های اخیر، در بالاترین سطح فوتبال دنیا می درخشند و دستاوردهای بزرگی را در رده باشگاهی و ملی داشته اند. مسی به همراه بارسلونا به یک قهرمانی دیگر در لالیگا دست یافته و با تیم ملی آرژانتین به فینال کوپا آمریکا ۲۰۱۶ رسید. رونالدو نیز به دو عنوان قهرمانی بزرگ یعنی لیگ قهرمانان اروپا و یورو ۲۰۱۶ دست یافت.

آیا دو قطبی مسی - رونالدو به پایان می رسد؟

اگر مسی یا رونالدو مجدداً فاتح توپ طلا در سال ۲۰۱۶ شوند، باید به این نتیجه رسید که انتخاب برنده این جایزه بر اساس توانایی های فردی یک بازیکن نیست. معیار اهدای جایزه توپ طلا، به درخشش یک بازیکن صرفاً در همان سال میلادی بستگی دارد. اگر عملکرد مسی و رونالدو در سال ۲۰۱۶ را با خودشان طی چند سال قبل مقایسه کنیم، در نهایت می توان گفت که اگر افت نکرده باشند اقلاً پیشرفتی از لحاظ فردی نیز نداشته اند. بنابراین، در صورت اهدای جایزه به مسی یا رونالدو باید اعتراف کنیم که این جایزه صرفاً به آمادگی فردی بازیکن ها مربوط نمی شود.

به هر حال این یک قانون نا نوشته در فوتبال است که تیم های بزرگ باید بر یک ابر ستاره متکی باشند. البته می توان مثال نقض هم برای مطلب فوق الذکر بیان کرد. وسلی اشنایدر در سال ۲۰۱۰ به همراه اینتر به سه گانه دست یافت و با تیم ملی هلند به فینال جام جهانی رسید ولی حتی به فهرست نهایی سه نفره توپ طلا راه پیدا نکرد و سرانجام این جایزه در سال ۲۰۱۰ به لیونل مسی رسید.

آیا دو قطبی مسی - رونالدو به پایان می رسد؟

آنتون گریزمان ملی پوش فرانسوی اتلتیکو مادرید یکی از مهم ترین نامزدهای دریافت جایزه توپ طلا در سال ۲۰۱۶ محسوب می شود. او به تازگی جایزه بازیکن سال لالیگا را گرفته و علاوه بر درخشش در رده باشگاهی، به همراه تیم ملی فرانسه در یورو ۲۰۱۶ حضور یافته و تورنمنت خوبی را پشت سر گذاشته است. حتی برخی از کارشناس ها معتقدند استحقاق گریزمان برای کسب جایزه امسال توپ طلا بیشتر از مسی و رونالدو بوده و وقت آن فرا رسیده که این جایزه به بازیکنی غیر از مسی یا رونالدو داده شود. او هم از لحاظ دستاوردهای فردی و هم تیمی در هر دو رده باشگاهی و ملی در سال ۲۰۱۶ موفق بوده و در سه جبهه لالیگا، لیگ قهرمانان اروپا و یورو ۲۰۱۶ به موفقیت های تیمی و فردی دست یافته است. اگر چه گریزمان در فتح هر سه جام ناکام شده و پایانی تراژیک برای تیمش رقم خورده ولی چیزی از ارزش های شخصی اش کم نخواهد شد.

آیا دو قطبی مسی - رونالدو به پایان می رسد؟

این بحث همواره داغ بوده که چه فاکتورهایی برای واجدالشرایط بودن جهت کسب جایزه توپ طلا مهم است و جای تحلیل و بررسی مشروحی برای این مبحث وجود داشته و خواهد داشت. فوتبال یک ورزش تیمی محسوب شده و میزان قدرت یک تیم بر میزان توانایی های فردی یک بازیکن چربش دارد. به همین دلیل، هرگز نمی توان گفت که یک بازیکن به عنوان جزئی از یک تیم، مهم تر از کل آن تیم است. عامل اصلی موفقیت های پیاپی مسی و رونالدو در فتح جایزه توپ طلا در دهه اخیر به همین دو عامل یعنی موفقیت های توأم تیمی و فردی مربوط می شود.

فیفا و هیئت اهدای جایزه توپ طلای تصمیم گرفته اند که تغییراتی را در سیستم انتخاب خویش برای سال ۲۰۱۶ ایجاد کنند. گزینه فاتح توپ طلای امسال از طریق رأی مستقیم خبرنگارهای حوزه فوتبال تعیین می شود و به همین دلیل، این امیدواری وجود دارد که به جای سیاسی کاری، انتخاب امسال وجهه منطقی تری به خود بگیرد. یکی از مهم ترین تغییرات این است که دیگر فهرست نهایی به سه بازیکن محدود نمی شود. در فرمت سابق، کاپیتان ها و مربی های هر تیم ملی رأی های خویش را بر اساس میزان علاقه خود به مسی یا رونالدو اعلان می کردند و در حقیقت، یک مسابقه محبوبیت بین این دو فوق ستاره فوتبال برگزار می شد که غالباً طعم و بوی قبیله گرایی داشت. این تغییرات را باید به فال نیک گرفت هر چند که هنوز ایرادهای اساسی به پروسه اهدای این جایزه وجود دارد.

آیا دو قطبی مسی - رونالدو به پایان می رسد؟

در واقعیت، هر کسی می تواند نظر بدهد که کدام بازیکن از دیگری بهتر است و این حق برای همه اهالی فوتبال به رسمیت شناخته می شود. حتی در بازی های رایانه ای نیز، بازیکن ها بر اساس کیفیت فردی مورد قضاوت قرار گرفته و در فهرست رنکینگ درجه بندی می شوند. ما باید بیاموزیم که با چنین تناقضاتی در انتخاب فاتح توپ طلا زندگی کنیم زیرا دنیای فوتبال مملو از تناقض است. در ۸ سال اخیر، دو قطبی مسی-رونالدو در مراسم توپ طلا حاکم بود ولی برای اولین بار پس از مدتی طولانی، رقابت برای توپ طلا صرفاً به دو بازیکن محدود نمی شود. امیدواریم شایسته ترین گزینه ممکن به توپ طلای ۲۰۱۶ دست پیدا کند.

و در پایان، به تیم ۱۱ نفره ای توجه کنید که غایب بزرگ فهرست توپ طلا ۲۰۱۶ هستند:

آیا دو قطبی مسی - رونالدو به پایان می رسد؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • داریوش

      مزخرفترین نوشته ای که تاالان خوندم همین بوود مرد ناحسابی مگه بارسلون یارئال الاغن که این همه دستمزد به مسی و رونالدو بدن حتمن از لحاظ کیفی بالاترازبقیه هستن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج