۴۱۳۳۱۸
۲۱ نظر
۵۰۰۹
۲۱ نظر
۵۰۰۹
پ

تحلیل جمهوری اسلامی از ماجرای سعید طوسی

مسیح مهاجری،‌ مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله این روزنامه به حواشی پیش آمده حول سعید طوسی، قاری قرآن پرداخته است.

خبرآنلاین: مسیح مهاجری،‌ مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله این روزنامه به حواشی پیش آمده حول سعید طوسی، قاری قرآن پرداخته است.

این سئوال که چگونه می‌توان نظام جمهوری اسلامی را تقویت کرد و چه اقداماتی موجب تضعیف نظام می‌شود از قدیمی‌ترین سئوال‌هائی است که می‌توان آن را تقریباً هم‌سن و سال این نظام دانست. متاسفانه بعد از چهار دهه که از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی گذشته هنوز به این سئوال پاسخ روشنی که مورد وفاق باشد و همه براساس آن عمل کنند داده نشده است.

اینجانب به یاد دارم در دوران دفاع مقدس سلسله گزارش‌هائی را تحت عنوان «نگذارید جوجه‌ها کرکس شوند» در روزنامه جمهوری اسلامی به چاپ می‌رساندیم که حکایت از بازگشت خان‌های فراری و پس گرفتن زمین‌های کشاورزی از کشاورزانی داشت که به برکت انقلاب اسلامی و کوتاه شدن دست قلدران و زورگویان، در حال کشت و زرع آن زمین‌ها بودند و احساس آزادی و اعتماد به نفس می‌کردند. کشاورزان به مراجع قضائی و مسئولین و مطبوعات شکایت می‌بردند و روزنامه جمهوری اسلامی با چاپ گزارش‌هائی در این زمینه، خطر بازگشت خان‌های غاصب و قلدر را گوشزد می‌کرد. عده‌ای که واقعاً دلسوز انقلاب و نظام و کشور بودند به ما می‌گفتند این کار شما رزمندگان را که در جبهه‌ها باید با دلگرمی مشغول دفاع از کشور و نظام باشند دلسرد می‌کند و آنها را با این سئوال مواجه می‌کند که آیا درست است ما در جبهه‌ها از جان خود مایه بگذاریم و خان‌ها به کشور برگردند و زمین‌هائی را که سال‌های متمادی توسط پدران ما کشت و زرع می‌شد ولی محصول آن را همین خان‌های غاصب و زورگو می‌بردند و می‌خوردند، از آنها پس بگیرند و باز هم همان ‌آش و همان کاسه؟ این افراد به ما فشار وارد می‌کردند که چاپ این مقالات و گزارش‌ها را قطع کنیم تا رزمندگان با خاطری آسوده مشغول جنگ باشند و نگران پشت جبهه نباشند و تاکید می‌کردند که این کار به مصلحت نظام نیست. ما با این منطق که وقتی مطبوعات از حقوق مردم دفاع کنند، رزمندگان هم با دلگرمی در جبهه‌ها می‌مانند زیرا اطمینان پیدا می‌کنند که در پشت جبهه کسانی هستند که نمی‌گذارند حقوقشان ضایع شود و ضدانقلاب برگردد، به چاپ گزارش‌ها ادامه می‌دادیم.

این جدال همچنان ادامه داشت تا اینکه معترضان، موضوع را از طریق بعضی مسئولین به عرض امام خمینی(ره) رساندند و نظر ایشان را جویا شدند. امام، نظر روزنامه را تایید فرمودند و ما با پشتوانه بیشتری به چاپ آن گزارش‌ها ادامه دادیم و خوشبختانه در آن مقطع تا حدود زیادی جلوی خطر بازگشت خان‌های غاصب گرفته شد و همه دیدند که این کار به مصلحت نظام بود.

مواردی از این قبیل در تاریخ روزنامه‌نگاری چهار دهه گذشته وجود دارد و اینجانب شخصاً خاطرات زیادی از ورود امام خمینی(ره) به موضوعاتی دارم که با نگاه مصلحت و عدم مصلحت و اینکه آیا نظام، تضعیف می‌شود یا نه، در جامعه و در میان مسئولین و اصحاب رسانه مطرح بود ولی امام خمینی پنهان‌کاری و پاک کردن صورت مساله را به نفع نظام و کشور نمی‌دانستند و روشن کردن تکلیف آن موضوعات و برخورد شفاف با قضایا را عین تقویت نظام و به سود مردم تشخیص می‌دادند.

در هفته‌های اخیر موضوع یک اتهام اخلاقی در مورد یکی از قاریان قرآن، در فضای مجازی و سپس در محافل مختلف و حتی در مطبوعات، بشدت افکار عمومی را درگیر کرده است. ظاهراً عدم تعیین تکلیف این موضوع در گذشته و حال، به این دلیل بوده که عده‌ای معتقد هستند مطرح شدن چنین موضوعی موجب تضعیف جامعه قرآنی است و تضعیف جامعه قرآنی نیز موجب تضعیف نظام جمهوری اسلامی است که بر قرآن مبتنی می‌باشد.

بطلان این ادعا با توجه به آنچه از سیره امام خمینی نقل کردیم کاملاً روشن است. علاوه بر این، آنچه این روزها در جامعه مشاهده می‌شود و به گوش می‌رسد نیز بر بطلان این ادعا تاکید می‌کند. این پنهان‌کاری حتی به ضرر خود متهم نیز هست، زیرا تا زمانی که تکلیف این پرونده روشن نشود، او هم بلاتکلیف است و همچنان آماج شایعات و تهمت‌ها خواهد بود ولی اگر حکم روشن و مستندی درباره این پرونده صادر شود، علاوه بر اینکه تکلیف متهم روشن خواهد شد، بساط شایعه و شیطنت‌هائی که توسط بدخواهان در جریان است نیز جمع می‌شود.

این واقعیت را انکار نکنیم که اگر در نظام جمهوری اسلامی با افراد متهم، از هر طبقه و قشری که باشند، به صورت شفاف و بدون ملاحظه برخورد قانونی شود، به نفع این نظام خواهد بود. حکم متهم اگر تبرئه باشد، جواب سئوال‌های مردم داده خواهد شد و اگر مجازات باشد، مردم از اینکه نظام جمهوری اسلامی با هیچکس تعارف ندارد به این نظام خوشبین‌تر خواهند شد. بدین‌ترتیب، تردید نباید کرد که رسیدگی شفاف، سریع و قاطع به اتهامات و اعلام نتیجه و اجرای بدون ملاحظه آن همواره به نفع و موجب تقویت نظام خواهد بود و این تفکر که در مواردی باید پنهان‌کاری شود تا نظام تضعیف نشود، یک توهم است.

نکته مهمی که نباید از آن غفلت کرد اینست که امروزه وضعیت ارتباطات به ویژه گسترش فضای مجازی به هیچکس مجال پنهان‌کاری نمی‌دهد. کسانی که فکر می‌کنند با پنهان‌کاری به نظام خدمت می‌کنند باید بدانند با این کار ضربه بزرگی به نظام و خودشان می‌زنند. نظام جمهوری اسلامی به آسانی به دست نیامده که اجازه داده شود دچار ضربه‌هائی گردد که می‌توان مانع آنها شد. مردم این نظام را دوست دارند و برای حفاظت از آن آماده فداکاری هستند. با این مردم باید صادقانه و شفاف برخورد کرد و همه باید بدانند که تقویت نظام جمهوری اسلامی با برخوردهای شفاف میسر است و پنهان‌کاری، عامل تضعیف نظام است نه تقویت آن.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چه عجب که یک روزنامه جرات این را پیدا کرد که راجه به این اقای مطلبی بنویسد ...

    • بدون نام

      ما كه نفهميديم آيا اين شايعه است يا خير

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه فرقی داره؟
        ...واقعا چقدر راحت با آبروی همدیگه بازی میکنیم
        متاسفم

    • بدون نام

      این روزنامه با شجاعتی که به خرج داده،باز هم نتوانسته مطلب درخور توجهی درمورد این شخص منتشر کنه.

      پاسخ ها

      • akbar

        سلام: خب شاید مطلبی نباشد ! یکطرفه به قاضی نروید کدام داد رسی حکم داد که موضوع صحت دارد ؟؟؟

    • كيا

      احسنت و هزاران آفرين.

    • سید محمد

      باسلام خدا به شما توفیق دهد فکر تان باز است درود بر شما یاعلی مدد.

    • یا علی

      آفرین بر این نوشته. ولی حیف که فقط یک نوشته است و .....

    • هموطن

      باسلام :
      ای کاش به تمام واقعیت های جامعه همینگونه نگاه ونظر بدهیدجناب مسول محترم روزنامه؟
      ای کاش بهدادچایکاران شمالی که زندگیشان داردنابود می شوداینگونه پیگیر بودید؟
      ای کاش خود را عقل کل نمی دانستیدوبا مشورت صالحان انتقادمی کردید؟

    • بدون نام

      احسنت بر شما که عاقلانه نظر دادید. از شما و روزنامه تان سپاسگزعریم....

    • بی نام

      اگه همه همینطور فکر کنند چه می شد

    • محسن

      احسنت.

    • بدون نام

      آفرین بر شما
      واقعا اگر روزنامه ها آزادانه حرفهایشان را بیان کنند آیا این همه فساد تو کشور وجود داشت .عدم آزادی بیان و روزنامه مستقل و آزاد (نه آزادی بی حد و حصر ) نتیجه اش این میشود ...
      تصورش را بکنید اگر روزنامه آزاد باشد ماجرای کرسنت و دزدیهای بیت المال اتفاق می افتاد .....؟؟؟؟؟؟

    • یوسف

      روزنامه آزاد و مستقل به عنوان رکن چهارم دمکراسی است که باعث تلطیف جامعه و پاکسازی آحاد جامعه (چه دولت و چه مردم) منجر خواهد شد.
      اما متاسفانه دولتمردان با عدم آزادی بیان رانت و فساد از نوعش را در کشور رشد دادند که ظاهرا در دراز مدت به ضرر کل مردم و کشور و دولت منجر میگردد .
      اگر در همان زمان واقع بینانه بوسیله روزنامه ها و رسانه های مستقل پرداخته میشد آیا به این مرحله میرسید؟
      طبعا نه. ......... الان مردم به هیچکس اعتماد ندارند و این خطرناک است و روز به روز فسادها از کوشه و کنار گندش در می آید و ......
      تاکید میکنم رسانه و روزنامه آزاد همه را در زمان خودش تلطیف خواهد کرد.

    • حمیدرضا

      بسم الله الر حمن الر حیم
      و لتبلون فی اموالکم و انفسکم و لتسمعن من الذین اوتوا الکتاب و من الذین اشرکوا اذاً کثیرا و ان تصبروا و تتقوا فان ذالک من عزم الامور

    • akbar

      سلام: عمیقا نوشته و آورده خوبی بود ممنون از نوسنده جناب آقای حجت الاسلام مسیح مهاجری داماد محترم شهید بهشتی

    • علی

      توجه داشته باشید در یکی از جنگهای حضرت علی علیه سلام که با دشمنان اسلام داشتند و دشمنان ایشان دست به یک نیرنگ زدند و قرآن را بر سر نیزه کردند و اختلاف در میان سپاه حضرت علی انداختند و یاران حضرت گفتند که آنها مسلمان هستند و ما با مسلمانان نمی جنگیم و حضرت هر چه سعی کرد که آنها را از فریب و حیله برهاند نتوانست و حضرت به آنان گفت اگر آنان کتاب قران را بر سر نیزه کردند، من خود قرآن هستم. اما یاران او به حرفش توجه نمی کردند و آخر امر ایشان را وادار به صلح کرد و اکنون تاریخ یکبار دیگر در شکلی دیگر با رفتار جناب آقای سعید طوسی متقارن گشته است

    • یاران

      اينقدر هندوانه زیربغل روزنامه باگفتن آفرین وشجاعت و دلاور نزارید چون نظرات مخالفین جرات تیتر نداره،

    • بدون نام

      چه شد چرانظر بنده رادرخصوص محاكمه هرفاسدي درهرجايگاهي وشروع آن از سران فتنه پخش نكرديد ديديد آزادي رادرچارچوب خودتان مي خواهيد وتحمل نظر مخالف را نداريد

    • شهرام

      حرفهاى مسیح مهاجری ومقاىسه برگشت خانها به کشور با قضیه سعید طوسی بسىار متفاوت است بىشتر جنبه سفسته دارد وقضىه سعید طوسی باىد توسط قوه قضاییه بطور غیر علنی برسىشود

    • حیدر مشیری

      مردم این نظام را دوست دارند و برای حفاظت از آن آماده فداکاری هستند. با این مردم باید صادقانه و شفاف برخورد کرد و همه باید بدانند که تقویت نظام جمهوری اسلامی با برخوردهای شفاف میسر است و پنهان‌کاری، عامل تضعیف نظام است نه تقویت آن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج