جاباما
۴۱۴۵۳
۴ نظر
۵۰۰۳
۴ نظر
۵۰۰۳
پ

علت های ساده وپیش پا افتاده برای سردرد

سر درد کلافه‌تان کرده و نمی‌دانید چرا؟ شاید علتش یکی از همین‌ها باشد؛ علت‌هایی ساده که فکرش را نمی‌کردید!

علت های ساده وپیش پا افتاده برای سردرد

مجله سیب سبز : چند دقیقه مانده به پایان وقت اداری، احساس می‌کنید سردرد عجیبی گرفته‌اید، هر چه فکر می‌کنید علتی برای آن پیدا کنید، چیزی به نظرتان نمی‌رسد. روزتان را با خودتان مرور می‌کنید؛ صبح یک جلسه پراسترس با رئیس داشتید، بعد از آن هم که کار زیاد مجال خوردن ناهار به شما نداد بالاخره ساعت ۳ بعدازظهر یک شکلات می‌خورید و حالا هم که آماده رفتن به خانه هستید، عطری می‌زنید و منتظرید پایان کارتان اعلام شود. نکته همین‌جاست که همین موارد ذکر شده و چند علت دیگر می‌توانند به‌راحتی باعث سردردهای شدید و میگرنی شوند. شاید عجیب به نظر برسد اما واقعیت این است که این روزها علل سردرد در چیزهای ساده نهفته است.

شاید رئیس‌تان مقصر است!

اشتباه نمی‌کنید، رئیس شما می‌تواند باعث سردرد شما شود. هر چیزی که سطح استرس شما را افزایش دهد، می‌تواند شما را بیشتر در معرض سردرد تنشی و میگرن قرار دهد که رئیس‌تان هم یکی از اینهاست. البته مکانیسم دقیق این سردردها نامشخص است و می‌تواند عوامل گوناگونی را شامل شود. مسیرهای عصبی بسیار حساس در مغز که درد را تشدید می‌کنند، می‌توانند دلیل این مشکل باشند. تغییرات خود به خودی که در مغز اتفاق می‌افتد نیز ممکن است در سردردهای میگرنی نقش داشته باشد.

گرسنه‌اید و حواستان نیست!

سردرد ناشی از گرسنگی همیشه آشکار نیست. اگر یک وعده غذایی را فراموش کنید، قبل از آنکه تشخیص دهید گرسنه هستید، سرتان شروع به درد می‌کند. در این حالت مشکل می‌تواند افت قند خون باشد. حواس‌تان باشد برای درمان سردرد ناشی از گرسنگی آبنبات نخورید چون شیرینی باعث می‌شود قند خون برای لحظاتی بالا برود و ناگهان به میزان بیشتری پایین بیاید.

علت های ساده وپیش پا افتاده برای سردرد

نکند معتاد شده‌اید!

برای افراد مبتلا به سردرد کافئین دو حالت دارد؛ آنهایی که می‌گویند با آن نمی‌توانند زندگی کنند و آنهایی که برعکس، بدون آن نمی‌توانند زندگی کنند. واقعیت این است که کافئین به اندازه مناسب مفید است. در حقیقت در بسیاری از داروهای سردرد کافئین یافت می‌شود. اما مصرف زیاد کافئین می‌تواند یکی از علل سردرد باشد. اگر به قهوه بسیار زیاد وابسته باشید قطع ناگهانی آن می‌تواند وضع را بدتر کند، بنابراین ترک کافئین هم می‌تواند یکی از محرک‌های سردرد باشد.

بوهای عجیب و غریب حس نمی‌کنید؟

بوهای قوی حتی آنهایی که خوب هستند در بسیاری از افراد درصد ابتلا به میگرن را افزایش می‌دهد. حالا اینکه چطور اتفاق می‌افتد، نامشخص است اما این بوها ممکن است سیستم عصبی را تحریک کند. شایع‌ترین عوامل نیز عبارتند از: رنگ نقاشی، عطر و انواع خاصی از گل.

موها را سفت نبندید!

اینکه چطور موهای‌تان را ببندید، می‌تواند بر سلامت و بیماری سر شما تاثیر مستقیم داشته باشد. بستن موها به شکل دم اسبی می‌تواند بافت‌های همبند در پوست سر را تنگ کرده و با ایجاد فشار باعث سردرد می‌شود. هدبند، تل و کلاه‌های تنگ می‌تواند همان تاثیر را داشته باشد. اگر این عامل سردرد شماست باید اجازه دهید کمی موهایتان باز باشد تا تسکین درد سریع‌تر شود.

علت های ساده وپیش پا افتاده برای سردرد

ژامبون‌باز نباشید!

گوشت‌های فرآوری شده مانند ژامبون دو مشکل ایجاد می‌کنند. آنها بيشتر حاوی تیرامین هستند و همین‌طور افزودنی‌های خوراکی دیگر مانند نیترات‌ها که می‌توانند باعث سردرد ‌شوند. سردرد ناشی از افزودنی‌های مواد غذایی معمولا در هر دو طرف سر (در مقایسه با میگرن کلاسیک که معمولا در یک طرف سر اتفاق می‌افتد) احساس می‌شود.

امان از هوای آلوده

تغییرات درجه حرارت می‌تواند در احتمال ابتلا به میگرن تاثیر داشته باشد. اینکه هوا ناگهان گرم یا حتی یکدفعه سرد شود، می‌تواند سردرد ایجاد کند. اما در این میان روزهای گرم و آفتابی بیشتر مقصر شناخته شده‌اند. باران و تغییر در فشار هوا هم ممکن است منجر به سردرد شود. حالا که شما نمی‌توانید آب و هوا را تغییر دهید، می‌توانید در روزهای روشن از عینک آفتابی استفاده کنید و برای اجتناب از کم آبی از بیرون رفتن در بعدازظهر گرم خودداری کنید.

علت های ساده وپیش پا افتاده برای سردرد

سیگار سردرد را خوب می‌کند یا بد؟

استعمال سیگار باعث تحریک سردرد می‌شود و این فقط شامل فردی که در حال کشیدن سیگار است، نمی‌شود. دود سیگار حاوی نیکوتین باعث می‌شود رگ‌های خونی مغز تنگ شود. ترک سیگار یا کمتر قرار گرفتن در معرض دود سیگار به نظر می‌رسد برای بیماران مبتلا به سردردهای خوشه‌ای مفید باشد. سیگار باعث سردردهای یک طرفه می‌شود که چشم و بینی را هم درگیر می‌کند.

ورزش گاهی برعکس عمل می‌کند

ورزش شدید گاهی اوقات منجر به سردرد می‌شود. مثال آن هم سردردهای فشاری است. این نوع سردرد بیشتر در افرادی که مستعد ابتلا به میگرن هستند، دیده می‌شود.

علت های ساده وپیش پا افتاده برای سردرد

حواستان به پنیر هم باشد

محرک سردرد برای برخی افراد پنیر است، پنیرهایی مانند پنیر چدار، پنیر پارمزان و پنیر سوئیسی. مقصر اصلی می‌تواند ماده‌ای به نام تیرامین باشد. هر چه غذایی بیشتر بماند حاوی تیرامین بیشتری خواهد بود.

راهنمای تسکین سردرد در ۴ گام

۱) محرک را شناسایی کنید: بهترین راه برای برطرف کردن سردردها این است که یک یادداشت روزانه برای این کار داشته باشید. در این یادداشت قرار است هر چیزی را که می‌خورید،‌ اتفاقات استرس‌زا،‌ تغییرات آب و هوا و فعالیت‌های بدنی‌تان را بنویسید. هر زمان که سردرد دارید، زمان شروع و اتمام آن را هم یادداشت کنید. این یادداشت‌ها به شما کمک می‌کند الگوی سردردهایتان را کشف کنید، بنابراین با یافتن محرک‌ها می‌توانید از آنها پیشگیری کنید.

۲) پاهایتان را کش دهید: ورزش متوسط یکی از مسکن‌های قدرتمند در کم‌کردن استرس است. پیاده‌روی یک انتخاب فوق‌العاده است زیرا یک مقاومت اضافه نسبت به سردردهای تنشی ایجاد می‌کند. وقتی شما راه می‌روید، حرکت بازوهای‌ شما عضلات گردن و شانه‌های شما را شل می‌کند و همین می‌تواند به کاهش برخی از سردردها کمک کند.

۳) منظم غذا بخورید: خوردن وعده‌های غذایی متعادل در طول روز کمک می‌کند قندخون در اندازه مناسبی قرار گیرد. این به آن معناست که دیگر سردرد گرسنگی نخواهید داشت. هدف از وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها این است که پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده به بدن برسد. حواس‌تان باشد که به اندازه کافی مایعات بنوشید چون کم‌آبی هم یکی از محرک‌های سردرد است.

۴) دارو گاهی مفید است: بیشتر مسکن‌های ضددرد مانند استامینوفن،‌آسپرین، ‌ایبوپروفن و ناپروکسن در برابر بسیاری از انواع سردردها موثر هستند، اما از مصرف این داروها به‌طور مداوم اجتناب کنید چون زمانی که استفاده بیش از حد از دارو سردردهای ارجاعی را موجب می‌شود، می‌تواند با برطرف شدن اثر دارو، ‌سردرد به شکل حادتری بروز کند. درمورد استفاده از هر نوع دارویی برای سردرد پیش از هر چیز با پزشک مشورت کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کاربر

      آخ آخ اون "موهارا سفت نبندید" و راست گفت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چندین بار سرم اومده ولی چاره ای ندارم با گیره هم میبندم بعد از 8ساعت گیره رو سرم سنگینی میکنه

    • مونا

      ببخشید من بعد از خوردن نبات، مرباو اینطور چیزها سردرد می گیرم دلیلش چی می تونه باشه

    • بدون نام

      مشکل دندان و چشم را هم اضافه کنید که ممکن است قبل از ایجاد درد در ناحیۀ چشم یا دندان سبب درد در ناحیۀ سر شود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج