۴۲۴۷۴۳
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

مسئولان از خدمت به زائران جا ماندند

بي‌تدبيري و نطق درماني محض دولت اين‌بار دامنگير زائران اباعبدالله(ع) شد. گزارش‌ها و عكس‌هاي تلخي از مرزهاي خروجي ايران به سمت عراق مخابره مي‌شود كه حيراني دهها هزار نفر از عاشقان حسين (ع) را نشان مي‌دهد؛ حيراني‌اي كه از پس بي‌برنامگي مسئولان دامنگير مشتاقان عتبات عاليات که فراتر از حدانتظار به مرزها رفته‌اند شده است.

جوان نوشت: بي‌تدبيري و نطق درماني محض دولت اين‌بار دامنگير زائران اباعبدالله(ع) شد. گزارش‌ها و عكس‌هاي تلخي از مرزهاي خروجي ايران به سمت عراق مخابره مي‌شود كه حيراني دهها هزار نفر از عاشقان حسين (ع) را نشان مي‌دهد؛ حيراني‌اي كه از پس بي‌برنامگي مسئولان دامنگير مشتاقان عتبات عاليات که فراتر از حدانتظار به مرزها رفته‌اند شده است.
فرمانده انتظامي استان ايلام در گفت‌و‌گو‌هاي مكرري كه با راديو و تلويزيون در دو روز گذشته داشت، با حالت عاجزانه از مردم مي‌خواست به مهران نيايند‌! نورعلي ياري در قبال پرسش گوينده راديو پيام كه از وي پرسيد راهكار برون‌رفت از اين مشكل چيست و آيا با حذف ويزا مشكل حل مي‌شود، گفت بله، تنها بايد رواديد بين ايران و عراق برداشته شود تا مردم به داخل خاك عراق بروند. از دو روز گذشته مسئولان اجرايي، از جمله سخنگوي ستاد مركزي اربعين و مسئولان انتظامي اعلام كرده‌اند جاده‌هاي منتهي به مهران بسته است. مردم بايد كيلومترها از محل پارك ماشين خود تا مرز پياده بروند. ورود ماشين به مهران ممنوع است و چندين و چند ممنوعيت ديگر. حميدرضا گودرزي با بيان اينكه از صبح دوشنبه با ازدحام زياد و همچنين حضور تعداد زيادي از زائران فاقد رواديد در مرز مهران، ستاد مركزي اربعين تصميم گرفت محدوديتي را در حركت از محورهاي مواصلاتي از استان‌هاي ديگر به سمت مرز مهران قائل شود، گفت: به همين دليل حركت از استان‌هاي لرستان و كرمانشاه به اين مرز و عبور از آن به سمت عراق امكان‌پذير نيست.

همه اين ممنوعيت‌ها در حالي است كه مسئولان سازمان حج و زيارت و ساير دست‌اندركاران از مدت‌ها قبل اعلام كرده‌اند كه مرز خروج زائران براي اربعين در رواديد آنها مشخص شده است و هر زائر تنها بايد از مرزي عبور كند كه روي رواديدش نوشته شده است. زائران فلان استان از فلان مرز بروند و زائران بهمان استان از آن مرز ديگر! حالا و به يك‌باره به همه گفته شده است كه به مهران نيايند و آن چيزي كه در رواديد درج شده، ملاك عمل نيست و همه به چذابه و شلمچه بروند !

مسئولان سازمان حج و زيارت از ماه‌ها قبل و با برنامه‌ريزي سامانه سماح را راه‌اندازي كردند و به صراحت اعلام كردند هر كس در اين سامانه ثبت‌نام نكند، نخواهد توانست به زيارت اربعين برود. دغدغه‌هاي امنيتي متوليان امر بجا، اما يقيناً ثبت‌نام در سامانه سماح به عنوان تنها راه خروج از مرز، راهكار مناسبي نبود. اين موضوع از همان ابتدا باعث شد مشكلات بسياري براي روستانشينان و شهرنشين‌هايي ايجاد شود كه نه به اينترنت دسترسي دارند و نه مي‌دانند سامانه چيست و نه سماح براي آنها موضوعيت دارد؛ آنها تنها مشتاق و زائر اباعبدالله هستند؛ و مگر قاطبه زائران اربعين جز همين روستانشينان و شهري‌هاي ساده هستند‌؟ سماح، مانع دست و پا‌گير اين قاطبه زائران شد.
اكنون و در مرزها هم سماح دردسرساز شده است. زائران اربعين كه پاسپورت و ويزاي خود را دريافت كرده‌اند و با هزاران اميد و آرزو راهي مرزها شده‌اند تا به زيارت بروند، ‌به دليل گزينه‌هاي متعدد و گنگ سامانه سماح نمي‌توانند از مرز خارج شوند؛ چراكه اين سامانه و مسئولان آن به مردم توصيه مي‌كرد ويزاي انفرادي نگيرند و گروهي بگيرند، اما در شلوغي چند ده هزار نفري مرز مگر مي‌توان گروه‌ها را از ابتدا تا انتها حفظ كرد؟ هر كس خودش و ساكش را بچسبد، هنر كرده است. هر فرزندي كه پدر و مادر پيرش را محافظت كند، هنري والاتر كرده است !

این نکته را باید نوشت که ایرانی ها بیشتر از حدتصور و پیش‌بینی مسئولان خواستار ورود به عراق برای زیارت شده‌اند و همین موضوع به مشکلات دامن زده است.
سماح و مشخص كردن مرزها روي رواديد، تنها بي‌تدبيري‌ مسئولان نبود. بيمه اجباري و بارها گفتن اين موضوع كه هر كس بيمه نداشته باشد، از مرز نمي‌تواند خارج شود هم از ديگر بي‌برنامگي‌هاي دست اندر كاران امر بود. روح از همه جا بي‌خبر جمع كثيري از زائران اربعين از «بيمه اجباري» اكنون و در مرزها بنا بر اخبار واصله مشكلات عديده‌اي ايجاد كرده است. بماند كه زد و بندهاي احتمالي پشت پرده چه بوده و سود چند ده ميلياردي از اين بيمه اجباري به جيب چه كساني رفته است و....

ام‌المصائب زائران اربعين، حذف نشدن رواديد بين ايران و عراق است. اگر رواديد بين اين دو كشور حذف مي‌شد، يقيناً اين حجم انبوه مردم پشت مرزها شكل نمي‌گرفت. دولت كه در صدد حذف رواديد با كشورهاي توريستي نظير مالزي و روسيه و تركيه برآمده است، مي‌توانست و بايد اين كار را در رابطه با عراق هم مي‌كرد، لااقل براي ايام اربعين. چه مي‌شد اگر دولت با رايزني خود با طرف عراقي و با تقبل هزينه رواديد، مردم را مجبور نمي‌كرد كه پيش از سفر مدت‌ها در صف گرفتن ويزا بايستند و اكنون هم مجبور باشند كيلومترها با بار و بنه پياده به جاده بزنند تا به مرز برسند و تازه آنجا در صف چند صد متري و بعضاً چند روزه بايستند تا با كنترل رواديد و پرداخت عوارض بتوانند از مرز خارج شوند‌؟
اگر بتوانند‌! ‌اي كاش دولت مذاكراتي را با طرف عراقي مي‌كرد و چيزي عايد زائران امام حسين (ع) مي‌كرد.
شبكه‌هاي اجتماعي فيلم‌هايي را از آب پاشيدن روي مردم جمع شده در مهران دست به دست مي‌چرخانند كه بيننده را متاثر می‌کند. تا دير نشده مسئولان از برج عاج‌نشين خود فرو نشينند و تدبیری بیندیشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کربلایی

      از مسعولین عاجزانه درخواست دارم ک حداقل مرز مهران را آزاد کنن

    • قاضی

      اولا ماخودمان رعایت نمیکنیم دولت چه گناهی داره درثانی ایلام هنوز ظرفیت خالی زیاد داره برای کمک به مردم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج