۴۲۵۴۰
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

با دوربین تلفن همراه، خوب عکس بگیریم

شاید عکاسی با این وسایل به ظاهر آسان باشد اما به ثبت رساندن عکس خوب با استفاده از این تجهیزات که از لنزهای کوچک و وضوح پایین تصویر برخوردارند، امری بسیار سخت و زمان‌گیر است. از این رو، در این مقاله می خواهیم شما را تا حدی با شیوه‌های درست عکاسی با دوربین گوشی‌های همراه آشنا کنیم.

با دوربین تلفن همراه، خوب عکس بگیریم

برترین ها: امروزه تقریبا همه مردم جهان گوشی تلفن همراه دارند. شاید بتوان گفت بخش زیادی از آنها نیز گوشی های هوشمند با دوربین های کارآمد با سرعت بالای شاتر، وضوح بالا در بزرگ‌نمایی، ردیابی خودکار لبخند و ... هستند. به همین دلیل می توان گفت، هر فردی که یک تلفن همراه دارد، یک عکاس آماتور نیز می تواند باشد.

البته شاید عکاسی با این وسایل به ظاهر آسان باشد اما به ثبت رساندن عکس خوب با استفاده از این تجهیزات که از لنزهای کوچک و وضوح پایین تصویر برخوردارند، امری بسیار سخت و زمان‌گیر است. از این رو، در این مقاله می خواهیم شما را تا حدی با شیوه‌های درست عکاسی با دوربین گوشی‌های همراه آشنا کنیم.

پیش از هر چیز باید بدانید که بسیاری از دوربین‌های تلفن‌های همراه از نظر لنز، وضوح تصویر و سرعت شاتر یارای برابری با دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای را ندارند.

با دوربین تلفن همراه، خوب عکس بگیریم

گوشی خود را بهتر بشناسید

اول از همه باید ابزار خود را خوب بشناسید و با محدودیت‌ها و توانایی‌های آن کاملا آشنا شوید. در این صورت است که می‌توانید از آن استفاده کنید. شاید محدودیت‌های گوشی باعث خلاقیت بیشتر شما بشوند و مجبور شوید از زاویه‌های خلاقانه به اجسام نگاه کنید.

وقتی با یک دوربین کوچک تلفن همراه عکاسی می‌کنید، نسبت به زمانی که با دوربین‌های حرفه‌ای عکاسی می کنید، احساس تازه‌تر و متفاوت‌تری خواهید داشت. نقص‌های دوربین های کوچک موبایل باعث می‌شود احساس واقعی بودن به کاربر القا شود، زیرا کمال دوربین‌های حرفه‌ای گاهی خسته‌کننده می شوند.


از نور محیط به خوبی استفاده کنید

توجه کنید که سوژه شما در بهترین نقطه تابش نور باشد. زاویه را طوری تنظیم کنید که خودتان در مسیر این تابش نباشید و نور به سمت لنز دوربین شما تابیده نشود. بهترین حالت این است که نور از پشت دوربین مستقیما به صورت سوژه بتابد. حتما با کمی جابه جایی به نقطه بهینه ای می‌رسید که بهترین زاویه تابش نور را دارد.


تاثیر محدودیت‌های نوری و رنگی دوربین تلفن همراه در عکاسی

باید از حضور نور و بازی‌های آن روی ساختار موضوع آگاه باشید. دوربین‌های تلفن همراه از گزینه‌های انتخاب رنگ برای فضاهای داخلی یا خارجی برخوردارند، اما می توانید کار را ساده‌تر کنید و این گزینه‌ها را روی حالت خودکار تنظیم کنید. شاید بهتر باشد بیشتر به صورت سیاه و سفید عکاسی کنید، به ویژه در شرایط کم‌نور؛ زیرا عکاسی سیاه و سفید در شرایط کم نور بسیار دست و دلبازتر از عکاسی رنگی عمل می‌کند.

اما این روش دایمی شما نباشد. گاهی متناسب با نوع موضوع عکس‌های رنگی نیز بگیرید. گاهی اوقات رنگ‌هایی که از دوربین‌های عکاسی تلفن‌های همراه به دست می‌آید، احساس قدیمی بودن فیلم‌های عکاسی دهه های ۱۹۷۰ میلادی را القا می‌کند. با این حال گاهی اوقات نیاز است که رنگ واقعی را داشته باشید. البته حتی با حرفه‌ای‌ترین دوربین‌های عکاسی نیز نمی‌توان همیشه به رنگ واقعی دست پیدا کرد.


لنز دوربین را تمیز نگه دارید

شاید بسیار ساده به نظر برسد ولی این نکته‌ معمولا درمورد لنز دوربین موبایل نادیده گرفته می شود. در مورد دوربین های عکاسی معمولا دقت می‌کنیم که لنز را تمیز نگه داریم و با حساسیت بیشتری با آن‌ها برخورد می‌کنیم اما در دوربین های موبایل به خاطر ماهیت آن‌ها و تماس مکرر با دست، اغلب این نکته را نادیده می گیریم و البته بدون داشتن یک لنز تمیز رعایت بقیه نکات بی‌فایده خواهد بود.


از زوم استفاده نکنید

یکی از تفاوت‌های مهم میان دوربین‌های عادی و دوربین تلفن‌های همراه، بزرگ‌نمایی دوربین گوشی‌ هاست. ترجیحا از آنها استفاده نکنید؛ به ویژه از نوع دیجیتالش، زیرا باعث پیکسل‌دار شدن تصاویر می‌شوند. از دوربین خود به عنوان یک دوربین عکاسی با لنز ثابت استفاده کنید. هرچه از بی مصرف بودن زوم دیجیتال بگوییم، اغراق نکرده ایم. اگر می‌خواهید از فاصله کمتری از یک سوژه عکاسی کنید راه‌های بهتری وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده کنید.

با دوربین تلفن همراه، خوب عکس بگیریم

مثلا می‌توانید عکس را کراپ کنید و این همان کاری است که زوم دیجیتال برای شما انجام می‌دهد اما با این تفاوت که کیفیت عکس شما را خراب می‌کند. بهتر است حتی المقدور به سوژه خود نزدیک شوید و از زوم دیجیتال استفاده نکنید. هر یک از دوربین‌ها در تلفن‌های همراه مختلف هنگام عکاسی واکنش متفاوتی از خود نشان می‌دهند و به همین دلیل باید واقعا دوربین خود را بشناسید. برای این آگاهی نیز باید مدام عکس بگیرید تا دوربین خودتان را درک کنید.


وضوح، کیفیت تصویر و فلاش

بسیاری از دوربین‌های موبایل تنظیمات کیفیت تصاویر عالی، متوسط و پایین دارند. اگر می‌خواهید با تلفن همراه عکاسی کنید، باید تنظیمات آن را روی بزرگ‌ترین حالت و پر وضوح ترین کیفیت قرار دهید. فلاش LED را نیز تا حد امکان خاموش و غیر فعال کنید زیرا تأثیرات نامطلوبی روی عکس‌ها می گذارد. البته در محیط های کم نور عملکرد خوبی دارد اما در بسیاری از موارد بی مورد روشن می شود و عکس را خراب می کند.


پیشنهادهای ساختاری

قانون یک سوم‌ها یا همان نقاط طلایی از جمله بهترین پیشنهادهای ساختاری هستند. تقسیم صحنه به یک سوم‌ها یکی از مهم‌ترین‌ها به شمار می‌رود. نباید لزوما موضوعات مهم را در مرکز قرار دهید. زمانی یک عکاس خوب خواهید شد که بدانید چه چیز کارایی ندارد و تا زمانی که آن را انجام دهید، آن را نخواهید فهمید. این یکی از خوبی‌های جهان دیجیتال است، زیرا می‌توانید هر زمان که سر ذوق بودید عکاسی کنید.
دوربین‌های تلفن همراه در مقایسه با دوربین‌های سنگین و حجیم حرفه‌ای برای عکاسی خوب اهمیتی ندارد که از چه دوربینی استفاده می‌کنید.

تلاش کنید جهان را از زاویه‌ای متفاوت نگاه کنید، کمی بالاتر یا پایین‌تر. این یکی از زیبایی‌های دوربین‌های تلفن همراه است، زیرا می‌توانید زاویه آن را بدون نیاز به خم شدن و نگاه کردن درون منظره‌یاب تغییر دهید، تنها با نگاه کردن به نمایشگر می‌توانید دوربینتان را در هر موقعیتی نگه دارید. در این میان عکس‌هایی به نظر شما جذاب تر خواهند آمد که از موضع تسلط شما دیده نشوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج