۴۲۷۲۳۸
۶ نظر
۵۰۰۶
۶ نظر
۵۰۰۶
پ

ترامپ و احمدی نژاد فرقی برای ما ندارد

مهدی کارشناس آمار یک شرکت بزرگ تولیدی بود که من برای حدود دو سال در آنجا کار می‌کردم. با مدرک لیسانس الهیات مثل بسیاری از ما در شغلی غیرمرتبط مشغول به کار بود. پدر دو فرزند و با حقوقی غیرمرتبط با پدری دارای دو فرزند. شروع کار من در آنجا با روی‌کارآمدن دولت آقای روحانی هم‌زمان بود.

حمیدرضا پور سلیمی در شرق نوشت: مهدی کارشناس آمار یک شرکت بزرگ تولیدی بود که من برای حدود دو سال در آنجا کار می‌کردم. با مدرک لیسانس الهیات مثل بسیاری از ما در شغلی غیرمرتبط مشغول به کار بود. پدر دو فرزند و با حقوقی غیرمرتبط با پدری دارای دو فرزند. شروع کار من در آنجا با روی‌کارآمدن دولت آقای روحانی هم‌زمان بود. ولی مهدی حتی در همان هیاهوی فضای سال ٩٢ نیز بر علاقه‌اش به آقای احمدی‌نژاد پایبند بود. در بین کارگران و کارشناسان (که البته کارشناسان نیز خود را کارگر می‌دانستند) علاقه‌مندان به احمدی‌نژاد کم نبودند ولی مهدی بیشتر از بقیه در ذهن من باقی ماند.
هر زمان که درباره تفاوت احمدی‌نژاد و روحانی با هم بحث می‌کردیم، مهدی فقط یک چیز می‌گفت: «در همه این ایام پدرانه و کارگرانه، من فقط در زمان احمدی‌نژاد خوشحال‌تر بودم. ولی روحانی می‌خواهد با حذف یارانه‌ها این خوشحالی را از من بگیرد». مهدی با نرخ تورم بیگانه بود و معتقد بود وقتی همه‌چیز در حال‌ گران‌شدن است، پس آمار دولت روحانی درباره کاهش تورم دروغ است. وقتی دولت نرخ رشد دستمزد را برای سال ٩٤، ١٧ درصد اعلام کرد و نرخ تورم نیز در پایان سال ٩٣ حدود ١٥ درصد بود، باز هم معتقد بود دولت با این نرخ رشد دستمزد، کمکی به بهبود زندگی کارگران نکرده است. آمار رشد اقتصادی ٩٣ برای مهدی بی‌اهمیت بود. معیشت او خیلی کم از رونق کشور تأثیر می‌پذیرفت. سایه ناامنی شغلی را همواره بالای سر خود می‌دید.
سن مهدی به دوران سازندگی قد نمی‌داد ولی فرزند طبقه با درآمد پایین، نقل‌قول‌های خوشایندی از سردار سازندگی ایران نشنیده بود. در مقابل، صراحت کلام احمدی‌نژاد در متهم‌کردن سران را بسیار می‌پسندید. دولت از نگاه او متهم است به نادیده‌گرفتن حق او و طبقه او. طبقه مهدی سال‌هاست که سهم خود از رانت منابع نفتی کشور را طلب می‌کند. این طبقه نه از بیماری هلندی چیزی می‌داند و نه علاقه‌ای دارد که بداند. تنها اتفاق محسوس در زندگی این طبقه، یارانه‌ها بوده، همان سهمی که همواره انتظار می‌کشیده است. در کنار این واقعیت محسوس، چیزهای دیگر نیز جذابیت پیدا می‌کرد. حرف‌های احمدی‌نژاد درباره غرب، تهدید خودروسازها یا تهدید بدهکاران بانکی.
مهدی جدی یا شوخی وعده پیروزی انتخابات خرداد ٩٦ را می‌داد. زمانی که محمود احمدی‌نژاد به صورت ناخواسته از کاندیداتوری برای انتخابات ٩٦ کنار کشید، مجددا به یاد او افتادم. هرچند در آن مقطع مهدی برای دیگران نیز مهم شده بود. «رأی مهدی یا به عبارت بهتر این سبد رأی که قرار بود نصیب محمود احمدی‌نژاد شود، چه می‌شود؟» برای من اما احساس مهدی مهم‌تر بود. احساس طبقه مهدی. زندگی طبقه مهدی. طبقه‌ای که در تحلیل‌های ما کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد. طبقه‌ای که حتی بعضا در نظرسنجی‌های ما نیز قابل ردیابی نیست و حتی در کشوری نظیر آمریکا نیز می‌تواند غافلگیرکننده باشد. زندگی این طبقه چندان در بالارفتن شاخص‌های کلان اقتصادی دچار تحول نمی‌شود. ولی در زمان رکود در صف ازدست‌دادن شغل و قدرت خرید قرار دارد.
در بازگشت به رونق نیز بیش از آنکه شغل و قدرت خرید خود را بازیابد، نظاره‌گر آمار رشد اقتصادی است. مهم‌تر از همه نظاره‌گر آنچه کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد. نظاره‌گر طبقه اقلیتی که حتی در مشکلات نیز به‌ظاهر بهایی نداده است. نظاره‌گر جولان اتومبیل‌های وارداتی در خیابان‌ها. نظاره‌گر اخبار فساد. رئیس دولت آنها از بهبود شاخص‌های اقتصادی می‌گوید و او شاخص‌های بهبودنیافته خود را دارد که نمی‌تواند عرضه کند ولی آنها را احساس می‌کند.
طبقه مهدی تکثیر می‌شود و زمانی که به دلیل احتیاط خود اصلاحات اساسی را به تعویق می‌اندازیم، مشکلات آنها فراگیر‌تر و بر تعداد این طبقه افزوده می‌شود. درست زمانی که ما بخشی از شاخص‌های اقتصادی را برای توجیه بهبود شرایط در رسانه‌ها اعلام می‌کنیم و بخشی را پنهان، بر نارضایتی آنها می‌افزاییم چراکه این طبقه برای اثبات مشکلات خود نه توان بیرون‌کشیدن شاخص‌های مربوطه را دارد و نه رسانه لازم را. از نظرها پنهان می‌شود تا زمانی که الزامات آن به طریقی موردتوجه قرار گیرد.
خواه در ونزوئلا از سوی پرس یا چاوز، یا در آرژانتین به وسیله پرون و امروز در آمریکا به شکل کم‌سابقه‌ای به وسیله ترامپ. کم‌سابقه از این جهت که اگر تا امروز عمدتا سیاست‌مداران چپ این الزامات را درک می‌کردند ولی امروز یک سرمایه‌دار به شکل منجی این طبقه ظاهر شده است. افشاگری از جوک‌های ترامپ در محفل خصوصی در میان خواسته‌های این طبقه محلی از اعراب ندارد. ولی افشاگری از فساد موجود بسیار برای آنها جذاب است.
دولت‌های دست‌راستی یا دست‌چپی در رفت‌وآمد هستند و ما با هیجان زایدالوصفی خبر از مرگ پوپولیسم و بازگشت عقلانیت در زمان سقوط این دولت‌ها در آمریکای لاتین می‌دهیم یا نگران فراگیر‌شدن تمایلات پوپولیستی در زمان پیروزی ترامپ در آمریکا یا پیروزی جدایی‌طلبان انگلیسی، هستیم.
سال ٨٤ طبقه مهدی را سرزنش می‌کنیم و در ٩٢ از غالب‌شدن عقلانیت طبقه متوسط در پوست خود نمی‌گنجیم و در ٩٦ نگران این هستیم که سبد رأی مهدی به جیب چه کسی ریخته خواهد شد. اقتصاد آمریکا به واسطه رأی سفیدپوست‌های کمتر‌تحصیل‌کرده ممکن است دچار بحران عمیق‌تری شود. این بحران می‌تواند هزینه سنگینی را به اقتصاد آمریکایی‌ها تحمیل کند. مطمئنا دولت پوپولیستی در آمریکا روزی قدرت را واگذار می‌کند ولی مادامی که مشکلات طبقه هوادار چنین دولتی پابرجاست، این طبقه نیز در حال گسترش و آماده است با رأی خود همه را دچار هزینه کند. به طور مشابه در ایران نیز کم‌اهمیت‌ترین سؤال این است که سبد رأی محمود احمدی‌نژاد چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد. این سبد رأی صلح‌آمیزترین بیان طبقه مهدی خواهد بود که باز هم احمدی‌نژاد محبوب خود را بازخواهد یافت. همان‌طور که پیش‌تر در آرژانتین و ونزوئلا با وقفه‌ای پرون و پرس را به قدرت بازگرداند. همان‌گونه که امروز در ونزوئلا بسیاری از قحطی‌زدگان به شکلي باورنكردني تصویر چاوز را روی تی‌شرت‌های خود دارند.

آن چیزی که همواره از نگاه ما مغفول می‌ماند، زندگی طبقه مهدی در میانه اشتباهات پرهزینه ما برای ساخت آینده است؛ آینده‌ای که این طبقه سال‌ها برای آن انتظار کشیده و از صبر خود ثمره‌ای نیافته است. موجودیت طبقه مهدی وابسته به آمدوشد احمدی‌نژاد یا ترامپ نیست. غیرمنصفانه‌ترین دیدگاه آن است که تنها برگ رأی آنها دنبال شود. مسیر توسعه ایران به‌واسطه رأی این طبقه دچار اشکال می‌شود. هزینه آن هم برای مهدی لمس‌شدني نیست چراکه آنها همواره در حال ازدست‌دادن رفاه خود به‌خاطر اشتباهات ما بوده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی نام

      به نظر من هیچ کدوم از این ریس جمهور ها مثل آقای احمدی نژاد نبودن تنها ریس جمهوری بود که کلک به مردم نزد جیب خودشو پر نکرد از همه مهمتر پول نفتی که آلان به صورت یارانه به مردم پرداخت میشود سالها معلوم نبود به جیب چه اشخاصی واریز میشد حالا ایشان دوره ریاست جمهوری شان تموم شده اما همچنان این مردم نمک نشناس به ایشان نسبت های بد میدهن بابا مگه گناه کرد ۸سال نوکری این ملت را کرد دست بردارید بد شد حقی که سالها باید به دست مردم داده مبشد توسط ایشان زنده شد زنده با احمدی نژاد

    • عزیزی

      موافقم

    • مجيدمجيدي

      زنده باد محبوب قلبها برادر هميشه ما جناب دكتر محمود احمدي نژاد.تنهارئيس جمهور هميشه ما احمدي نژاد.من نوكر نوكر هر احمدي نژادي هستم ياحق

    • بی نام

      ببینیدچه به روزمردم آوردیدکه اینگونه ازاحمدی نژادحمایت میکنن چقدرحق کشی چقدرظلم کردن به مردم درکشورهای اروپایی مردم ضعیف راصاحبان قدرت حمایت میکنن درایران هرکس زورش بیشترجیبش کشادتر،وقتی هم میخوان قدرت نمایی کنن درمنطقه ازکی مایه میذارن ازمردم

    • بدون نام

      چه اصراری داره هی بگه سردار سازندگی! کدوم سازندگی؟

    • بدون نام

      مهدی درست فکرمیکندزمانی که من بازنشسته باحقوق ناچیزسال قبل مشکلات خرج زندگی نسبت به امسال کمتربوده وامسال باسختی زیادی می توانم خانواده راادره کنم اینکه دست اندرکاران میگن توروم یک رقمی شده ازنظرمن بسیار حرف پوچ وبی معنیست البته باحقوق هایی که خودروحانی وهمکرانش می گیردراست می گویندتوروم برای آنها پایین است خداحفظ کندآقای احمدی نژادروحداقل مردی که بودهرچه در توان دارندبرعلیه ایشان حرف زدندومدرک درست کردندتاخرابش کنندآخه پته ی خیلی‌هاروزدنزدیک انتخابات شده بازازطبقه پایین یادشان افتاده .. تارای بیاورند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج