جاباما
۴۲۷۶۳۲
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

شهرام عبدلی وقتی که استالین بود

شهرام عبدلی بازیگر باسابقه و ارزنده تلویزیون فارغ التحصیل رشته ادبیات است و سال ها است در تلویزیون، سینما و تئاتر فعالیت دارد عبدلی دستی هم در اجرا دارد و مجری برنامه تلویزیونی چمدان بوده است.

هفته نامه جهان سینما - احمد محمد اسماعیلی: شهرام عبدلی بازیگر باسابقه و ارزنده تلویزیون فارغ التحصیل رشته ادبیات است و سال ها است در تلویزیون، سینما و تئاتر فعالیت دارد عبدلی دستی هم در اجرا دارد و مجری برنامه تلویزیونی چمدان بوده است. از فعالیت های هنری اش می توان به کارهای زیر اشاره کرد: دختری در قفس، قصه دلها، مسیر آسمان، این هفت نفر و خط قرمز. شاید برای شما هم اتفاق بیفتد، رستگاران، فاصله ها، تا رهایی، تبریز در مه، پروانه، نابرده رنج، آخرین دعوت، آدمخوار، خط قرمز، تکیه بر باد، بازار عاشقان، سال های مشروطه، غیرعلنی، پس از سقوط.

عبدلی یک بازیگر ارزنده تئاتر است که با بزرگانی نظیر هادی مرزبان تجربیات ارزنده و ماندگار زیادی دارد. عبدلی استاد ایفای نقش های خاکستری و چندلایه است و بارها با ایفای این نوع نقش ها توانایی هایش را به اثبات رسانیده است. حضور در نقش خاکستری سریال آدمخوار به کارگردانی جواد مزدآبادی تاکیدی بر این مدعا است. با او درباره حضورهایش و ایفای نقش های خاکستری، منفی، مثبت، رئال و تاریخی گفت و گویی انجام داده ایم.
شهرام عبدلی وقتی که استالین بود

در سریال پربازیگر معمای شاه به بازی پرداختید. بازی در کارهای تاریخی چه ویژگی هایی دارد؟

کار تاریخی همیشه برایم دارای جذابیت است و به آن علاقه دارم. من در این سریال دو نقش بازی می کنم. نقش استالین و نقش شخصیتی به نام منوچهر. منوچهر آدمی است که وارد جریانات خاص سیاسی می شود و شخصیت خاکستری دارد و درگیر مناسبات عشقی می شود و بیشتر با خانم اسماعیل خانی و خیراندیش و امیریل ارجمند همبازی هستم. این شخصیت ما به ازای تاریخی ندارد و به خاطر ایجاد دارم خلق نشده است. آدم هایی که در جامعه ما به ازا دارند.

بازی در نقش استالین چگونه بود؟

بازی در نقش آدم های مشهور تاریخی که در تغییر مسیر تاریخ دنیا نقش دارند همیشه برایم چالش برانگیز است. اگر بازیگری با کم تجربگی این نوع نقش را در ست بازی نکند با نقدهای جدی از سوری مورخان، منتقدان و تاریخ دان ها مواجه می شود. فیلم های مستند زیادی درباره استالین وجود دارد که مورد استناد منتقدان قرار می گیرد و مقل سایر شخصیت های تاریخی نیست که از آنها تصویر و یا عکسی وجود نداشته باشد. شما نقش هایی را که تصویر روشنی از آنها مثل تیمور لنگ وجود ندارد، می توانید با شیوه مورد نظرتان بازی کنید. به هر صورت استالین در آخرین جنگ جهانی رهبر کشوری بود که تاریخ جنگ را تغییر داد و شرایط دیگری برای دنیا رقم زد و دنیا را به دو قطب سرمایه داری و کمونیست تقسیم کرد.

چقدر برای ایفای نقش به سراغ مستندات تاریخی موجود درباره استالین رفتید؟

خیلی از تصاویر آرشیوی مربوط به استالین را دیدم و متوجه شدم در حین سخنرانی هایش دارای متانت و آرامش است. در بازی ام هم تلاش کردم از این خصوصویات واقعی استالین بهره ببرم. بازی در این نوع نقش ها واقعا خطرناک است.

گریم استادانه شهرام خلج هم خیلی به بازیگران معمای شاه کمک کرد تا راحت در قالب شخصیت ها بازی کنند؟

شهرام خلج استاد نزدیک کردن چهره بازیگران به شخصیت های واقعی است و در این حوزه کم نظیر است و بسیار توانمند. در هر صورت من همیشه از پیشنهادات بازی در کارهای تاریخی به رغم دشواری هایی که دارد استقبال می کنم و دوست دارم در قالب این شخصیت های معروف بتوانم با مخاطب ارتباط برقرار کنم. اگر بازیگر این نوع نقش ها را درست و شایسته بازی کند، می تواند در ذهن مخاطب ماندگار بشود.

نقش های تاریخی سوای چالش هایی که به آن اشاره کردم، برای یک بازیگر شریاط خاصی را رقم می زند و اغلب کارهای تاریخی دور از تهران کار می شود و بنابراین بازیگر در مدتی که در این نوع کارها بازی می کند و مدتش هم طولانی است، نمی تواند نقش دیگری را بازی کند. در حالی که در کارهای رئالیستی با برنامه ریزی می تواند نقش دیگری را همزمان قبول کند.

بخش مهم بعدی در زمینه گریم است که معمولا کارهای تاریخی گریم های سنگینی دارند و من بازیگر باید روزانه چند ساعت زیر گریم باشم و دوباره عصر همان گریم را پاک کنم و این کار طاقت فرسایی است و بعد با تحمل این گریم سنگین مجبور هستید در گرمای تابستان کلی لباس زیاد و پوتین چرمی بپوشید و آن وقت جلوی دوربین بازی کنید.
شهرام عبدلی وقتی که استالین بود

وضع کاری چگونه است؟

چندان رو به راه نیست و دایره انتخاب بازیگران محدودتر شده است. البته نمی خواهم برای این وضعیت نام خاصی را اشاره کنم. برخی از مواقع هم نقش هایی پیشنهاد می شود که بازی نکردنش بهتر است. زیرا سطحی و کلیشه ای هستند. در هر صورت شغلم بازیگری است و نمی شود منتظر بمانم تا نقش های درجه یک و خوب به من پیشنهاد شود.

بعد از سال ها همکاری با محمود معظمی در سریال پرمخاطب تکیه بر باد در قالب نقش متفاوتی ایفای نقش کردید؟

سال ها است که بامحمود معظمی همکاری دارم در مجموعه تکیه بر باد ایفاگر نقش منفی نیستم و ناصر شخصیتی است که برای خودش و منافعش زندگی می کند. خوشبختانه نویسنده مجموعه تکیه بر باد توانست قصه قابل قبولی را به نگارش درآورد، کارگردانی محمود معظمی هم در این کارش به پختگی رسیده است و با تبحر خاص خود به خوبی توانست فضای کار را طوری طراحی کند که همه بازیگران در ارائه توانایی های خودشان به درستی عمل کنند و همبازی شدن با دو بازیگر برتر مثل فرامرز قریبیان و مهدی فخیم زاده دستاورد کمی نیست.

به نظر می رسد با محمود معظمی در اغلب کارهایش همکاری داشته اید؟

در کار عدی ایشان به نام«شیوع» بازی کردم. سریالی که تهیه کننه اش پدافند غیرعامل بود و نقش یک افسر نیروی انتظامی را بازی کردم. وجود تهیه کننده ای به نام جودی به ارتقای کیفیت کار کمک کرد. البته در تمام کارهای معظمی بازی نکرده ام.

ارتباط شما با تئاتر همچنان پررنگ است؟

در تئاتر با همه بزرگان از قبیل دکتر رفیعی و استاد سمندریان کارکرده ام و تئاتر خانه ام است و با خودم عهدی دارم که سالی حداقل یک تئاتر را کار می کنم ولی با وجود مشکلاتی از قبیل پایین بودن دستمزدها و مشخص نبودن زمان اجرا، ترجیح می دهم باز هم ارتباطم را با تئاتر حفظ کنم. برای بازی و اجرای تئاتر باید وقت و زمان زیادی صرف کرد. اما برای من تئاتر صحنه بازسازی و در اوج بودن است و اوایل امسال هم با استاد مرزبان یک کار موفق به نام بازار عاشقان را در تالار وحدت اجرا کردیم. در این نمایش نقش قاضی را بازی کردم. متاسفانه در تئاتر هم شرایط چندان رو به راه نیست و بازیگران جوان کمتر تعهد کاری دارند. اما قدیمی ها مثل ایرج راد همچنان با انگیزه کار می کنند.

در سریال غیرعلنی تصویر درستی از یک آدم فرصت طلب ارائه کردید؟

قبلا سیروس مقدم در چک برکشتی به مقوله انتخابات پرداخته بود. سریال غیرعلنی هم از زاویه متفاوتی به مقوله انتخابات و تاثیرات درگیرشدن آدم های عادی با سیاست می پرداخت و من نقش یک آدم منفعت طلب را بازی می کنم که برادر همسرش در حال رقابت با دو تن دیگر برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی است. شخصیت مهرداد در این سریال می خواهد به اصطلاح از آب گل آلود ماهی بگیرد و رند و زرنگ است و با پیروزی برادر همسرش به منافع زیادی دست پیدا می کند.

به همین منظور از هیچ کاری برای پیروزی وی دریغ نمی کند. درواقع این سریال درباره کسانی است که براساس منافع خود به دنبال تبلیغات نادرست به نامزد خاص خود رای می دهند. فکر می کنم نیاز مخاطبان است که همیشه کارهای به روزی در تمام مسائل اجتماعی ببینند. مهرداد خوشبخت هم کارگردان توانایی است و همه بازیگران در این کار همدل بودند.
شهرام عبدلی وقتی که استالین بود

آیا خاطره ای از بازی در این سریال دارید؟

روز آخر فیلمبرداری به لوکیشن سریال در احمدآباد مستوفی رفته بودیم و صبح زود بود و هوا خوب بود. نیم ساعتی که گذشت وضع هوا تغییر پیدا کرد و باد و بوران و برف آمد. باد به حدی بود که من و علیرضا جلالی تبار که در طبقه چهارم بودیم نزدیک بود سقوط کنیم. به همین دلیل فیلمبرداری روز آخر تا آخر شب طول کشید و کلی سختی تحمل کردیم و همه عوامل از تغییر شرایط آب و هوایی متعجب شده بودند.

بازی در نقش های مثبت چه ویژگی هایی دارد؟

بازی در نقش های مثبت چالش زا نیست و بازیگر زیاد نمی تواند در قالب این نوع نقش ها مانور بدهد. در آن سوی آب ها هم بازیگران بزرگی مثل دنیرو و نیکلسون نقش خاکستری بازی می کنند و نقش های مثبت را می دهند به امثال تام کروز بازی کنند. نقش های خاکستری همیشه در ذهن مخاطب حک می شود و اوج و فرودهای حسی دارد. سیاه مطلق همان قدر بد است که سفید مطلق خنثی و یکنواخت به نظر می رسد.

همیشه تلاش کرده ام ضدقهرمان ها را متنوع بازی کنم و گاهی هم طنز چاشنی اش می کنم. نقش باید به گونه ای ایفاد شود که تماشاگر آن را پس نزند.

چه کارهایی را آماده پخش دارید؟

در تله فیلم بازی سه نفره بازی دارم و نقشی را بازی می کنم که در اغلب سکانس ها روی صندلی نشسته ام و دستم بسته است. و در داستان فیلم یک بازی در بازی انجام می شود و این آدمی که مدام در یک جا نشسته است کارهایی انجام می دهد که باورش سخت است. او مغز متفکر گروه است. همچنین در سریال «در قصه ها زندگی می کنند» به کارگردانی داود بیدل و تهیه کنندگی محمدهادی پروین و نویسندگی زندی که این روزها از شبکه دو و تماشا پخش می شود، در چند بخش بازی دارم. در یکی از اپیزودها در کنار امید زندگانی در نقش یک پیمانکار طماع و منفعت طلب بازی می کنم که حاضر است برای رسیدن به خواسته هایش آدم ها را قربانی کند.

این سریال جنبه های معنوی و وجوهات اخلاقی زیادی دارد و دیدنش برای مخاطبان هم جذاب است. در این سریال فرخ نعمتی، حمید ابراهیمی، متین ستوده، سپیده خداوردی، جمشید مشایخی، اسماعیل خلج، امید زندگانی، حسن جوهرچی، شهرزاد کمال زاده و امیرمحمد زند، نیلوفر شهیدی، مجید واشقانی، بهار ارجمند بازی دارند و در اصل سریال روایتگر زندگی آدم های مختلف است که درگیر ماجراهایی می شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج