جاباما
۴۲۷۹۱
۵۸ نظر
۱۱۹۴۶
۵۸ نظر
۱۱۹۴۶
پ

به قوی ترین نوزاد دنیا،این غذاها را بدهید!

اهمیت تغذیه از زمانی شروع می‌شود که مادر پیش از بارداری، تصمیم به بچه‌دار شدن می‌گیرد. از همان زمان مادر آینده باید به نکات مهم در نوع و نحوه غذا خوردن خود توجه کند. این مسئله برای دوران بارداری و حتی شیردهی نیز حائز اهمیت است

مجله سیب سبز: اهمیت تغذیه از زمانی شروع می‌شود که مادر پیش از بارداری، تصمیم به بچه‌دار شدن می‌گیرد. از همان زمان مادر آینده باید به نکات مهم در نوع و نحوه غذا خوردن خود توجه کند. این مسئله برای دوران بارداری و حتی شیردهی نیز حائز اهمیت است. مادر باید دقت داشته باشد طی بارداری و شیردهی از تمام طبقات مختلف هرم غذایی به اندازه کافی و متنوع مصرف کند.
اما موضوع اصلی گفت‌وگوی ما با استاد دکتر سلطان‌زاده، درباره تغذیه نوزاد است؛ مخصوصا که این روزها بازار انواع و اقسام مکمل‌های تغذیه‌ای داغ است و پدرومادرها می‌خواهند بدانند کدام مکمل برای کودکشان مفید خواهد بود. پروفسور حسین سلطان‌زاده، متخصص اطفال و نوزادان، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و از شاگردان دکتر قریب، پدر طب اطفال در سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۴ است.

بهترین دارو برای نوزاد چیست؟

از بدو تولد هیچ نوزادی در دنیا تا 6 ماهگی نباید از چیزی جز شیر مادر تغذیه کند مگر اینکه دچار بیماری خاص یا نیازمند نوع ویژه‌ای از شیر خشک باشد. به خواست خداوند شیر مادر در ابتدای تولد نوزاد از آب بیشتری برخوردار بوده که تشنگی او را برطرف می‌کند و سپس با غلیظ و چرب‌تر شدن قادر است گرسنگی نوزاد را رفع کند. بیشتر آلرژی‌ها و حساسیت‌هایی که در کودکان ایجاد می‌شود مربوط به این است که به تغذیه با شیر مادر بها نمی‌دهند و نمی‌دانند که چقدر مفید است به‌خصوص قطرات ابتدایی شیر مادر که به «کلستروم» یا «آغوز» معروف است و حیات‌بخش خواهد بود. در دنیا هیچ قطره و داروی تقویتی‌ای گرانبهاتر و ارزشمندتر از قطرات ابتدایی شیر مادر که به آغوز معروف است، یافت نمی‌شود. در قطرات ابتدایی تمام ایمونوگلوبین‌های ضروری برای تقویت بچه در همان آغاز ترشح شده و از طریق شیر مادر به بدن نوزاد وارد می‌شود. در اصل واکسیناسیون نوزاد علیه اکثر عوامل بیماری‌زا و آلرژیک از همان ابتدا و با همین بخش از شیر انجام می‌‌شود.
به قوی ترین نوزاد دنیا،این غذاها را بدهید!

متاسفانه خیلی‌ها تصور می‌کنند شیر غلیظ کلستروم موجب بیماری و زردی در نوزاد می‌شود که این یک اشتباه بسیار بزرگ و باوری غلط است. با وجود این هنوز هم شاهد حضور مادرانی در مطب هستیم که مدعی‌اند مرتبه اول و دوم شیر خود را دوشیده و به دلیل رنگ زرد آن از دادن شیر به نوزاد اجتناب کرده و آن را دور ریخته‌اند.

دستور تهیه بهترین سوپ برای نوزادان

سوپ در هفته سوم از ماه هفتم شروع می‌شود.

مواد لازم:

ماهیچه (گوشت قرمز)، برنج، هویج، جعفری، گشنیز و لوبیاسبز (بر اساس تحمل و احتمال حساسیت نوزاد در هر روز یک نوع سبزی انتخاب می‌کنیم). روز اول نیاز نیست که همه سبزی‌ها را با هم بریزیم. این سوپ نیازی به روغن ندارد و نمک هم نمی‌خواهد. پس از پختن این سوپ ماهیچه، روز اول تنها یک قاشق آن را در وعده ظهر پس از سیر شدن نوزاد از شیر مادر و گذشت مدت کوتاهی به وی می‌دهیم. این کار را برای روزهای بعدی به 2 قاشق در روز و بعد 3 قاشق و 4 قاشق تا روز چهارم افزایش داده و تا پایان هفته به 2 قاشق در 3 وعده می‌رسانیم.
در هفته چهارم از ماه آغاز غذای کمکی (ماه هفتم) تنوع را بیشتر می‌کنیم. صبح فرنی 3 قاشق، ظهر سوپ و عصر 3 قاشق حریره بادام نوش‌جان کند و در شب هم 3قاشق سوپ بخورد. فراموش نکنیم که در 6 ماهه دوم سن نوزاد باید اولویت با شیر مادر باشد بعد از آن اگر نوزاد تشنه بود، مقداری آب جوشیده سرد شده به او می‌دهیم و در نهایت سراغ غذاهای کمکی مذکور می‌رویم.
به قوی ترین نوزاد دنیا،این غذاها را بدهید!

چه کنم تا کودک خوب رشد کند؟

بسیاری از مادران دوست دارند نوزادشان در کمترین زمان و به سرعت رشد کرده و بزرگ شود به همین دلیل تلاش می‌کنند هرچه سریع‌تر او را با طعم ویتامین‌ها و انواع شربت‌های تقویتی آشنا کنند. این یک اشتباه بزرگ است؛ بی‌حوصلگی مادر برای غذا دادن به نوزاد از یک‌سو و حجم کم معده نوزاد و امکان خوردن غذا به میزان بسیار کم از سوی دیگر موجب بروز مشکلات جدید برای فرزند تازه‌وارد می‌شود. از 6ماهگی که عبور کنیم آغاز آشنایی نوزاد طعم غذاهای کمکی است؛ غذاهایی که خود به تنهایی نمی‌تواند کافی باشد و باید در کنار مصرف شیر مادر به عنوان غذای همراه و کمکی مصرف شود اما نه با حجم زیاد. فراموش نکنیم که حجم معده نوزاد بسیار کوچک است و باید غذا را در دفعات متعدد اما با میزان کم به او بدهیم.

از کی دسر را شروع کنیم؟

در ماه هشتم ظهر و شب می‌توانیم ماست را هم به رژیم غذایی نوزاد خود اضافه کنیم (2 قاشق). خرما (رطب بدون پوست)، جگر گوسفند یا مرغ را هم می‌توانیم بپزیم و نرم کنیم و هفته‌ای یک‌بار به سوپ نوزاد اضافه کنیم.در ماه نهم انواع آش (آش ماست، آش حبوبات، آش گندم) را درست می‌کنیم و در این ماه هم ماهی آبپز دریایی که سرشار از امگا3 است، توصیه می‌شود که باید نرم و با دقت به میزان کم تغذیه شود. در ماه دهم کته ماهیچه، کوفته قلقلی،‌ ماکارونی با ترکیبات مخصوص توصیه می‌شود.
حالا کودک ما 10 ماه دارد و می‌تواند به آهستگی بجود یا غذا را ریزریز کند.11 و 12 ماهگی زمانی است که مادر می‌تواند علاوه بر انواع غذاهای اشاره شده از غذای خانواده نیز به کودک خود بدهد.با رعایت اضافه کردن نمک و ادویه، به غذای خانواده به میزان بسیار کم می‌توان از همان غذا به کودک داد. در اینجاست که کودک به یک‌سالگی رسیده و اکنون چیزهایی که برایش ممنوع بود قابل خوردن است؛ نمک، عسل، سفیده تخم‌مرغ، اسفناج و...

روش تهیه حریره بادام چیست؟

خیلی ساده. 2 قاشق آرد برنج، نصف قاشق شکر، 120 سی‌سی شیر پاستوریزه به مدت یک دقیقه بجوشد. از شب قبل 4 عدد بادام خام که خوب خیس خورده و پوست کنده‌ایم را می‌‌کوبیم تا نرم شود و داخل فرنی آرد برنج می‌ریزیم تا به قوامی بالاتر از شیر مادر برسد. حالا تنها یک قاشق حریره بادام در یک وعده از غذاهای کمکی به او می‌دهیم تا او را با طعم و مزه حریره بادام آشنا کنیم. با این کار میزان و تعداد دفعات را تا پایان هفته به یک قاشق در هر وعده می‌رسانیم.
به قوی ترین نوزاد دنیا،این غذاها را بدهید!

چرا بادام؟

بادام برای آنکه اکثر املاح و ویتامین‌های مورد نیاز نوزاد را تامین می‌کند. با این دو مسیر یعنی دادن یک هفته فرنی آرد برنج و یک هفته حریره بادام حالا به هفته سوم از ماه هفتم نوزاد می‌رسیم که دستور سرآشپز در اینجا سوپ است!

فرنی چطور درست می‌شود؟
پیشنهاد ویژه برای روزهای ورود به ماه هفتم «فرنی» است.

2 قاشق آرد برنج، نصف قاشق شکر و 120 سی‌سی شیر پاستوریزه با کمی حرارت به شکلی که از شیر مادر کمی غلیظ‌تر باشد. غذایی که کمکی محسوب شده و نوزاد باید تنها یک قاشق آن را تازه بعد از آنکه از شیر مادر سیر شد، نوش‌جان کند. این رژیم ‌غذایی را فردای آن روز در 2 وعده ظهر و عصر، روز سوم ظهر، عصر و شب، روز چهارم صبح، ظهر، عصر و شب و هر بار یک قاشق باید برای نوزاد تکرار شود. آن وقت شرایط برای افزایش حجم و تعداد قاشق‌های غذای کمکی برای روزهای آینده نوزاد فراهم می‌شود. این کار را تا زمانی که در هر وعده بتواند 3 قاشق فرنی بخورد، ادامه دهید. بعد از این باید به فکر تنوع در ذائقه باشیم. حریره بادام غذایی خوب و مغذی است که باید توسط مادر برای نوزاد در روزهای پیش‌رو آماده و آرام‌آرام معده او با این غذا آشنا شود.

کدام غذاها ممنوع است؟

4 چیز را تا یک‌سالگی نباید به کودک داد؛ نمک، عسل،‌ سفیده تخم‌‌مرغ و اسفناج. در ماه دوم از 6 ماهه دوم یا بهتر بگوییم ماه هشتم تولد نوزاد علاوه بر دادن فرنی، حریره بادام و سوپ می‌توان زرده تخم‌مرغ را به منوی غذای نوزاد هم اضافه کرد.

دستور تهیه زرده تخم‌مرغ:

تخم‌مرغ را تا حدی که زرده آن سفت شود، آبپز می‌کنیم. به اندازه یک نخود جدا کرده و با مقداری آب مخلوط می‌کنیم و آهسته به نوزاد می‌دهیم تا نوش‌جان کند. این مقدار را هر روز به اندازه یک قاشق یا به اندازه یک نخود اضافه کرده که تا پایان هفته به یک زرده کامل برسد.
حالا نوبت به سوپ نخودفرنگی می‌رسد که من جزئیات آن را در سایت اختصاصی‌ام درج کرده‌ام. سوپ رشته‌فرنگی شامل 9ماده غذایی، سوپ ماش، حلیم گوشت و برنج، پوره سیب‌زمینی، پوره هویج، پوره کدوحلوایی و انواع آبمیوه‌ها به جز آب کیوی، خربزه، آلبالو، گیلاس و انواع توت از جمله توت‌فرنگی برای ماه هشتم تولد نوزاد توصیه می‌شود که در وعده‌های کم‌حجم ولی متفاوت و متنوع تغذیه شود.

ترفندهای خوراندن آهن به بچه!

تا 2سالگی بچه‌ها‌‌‌‌ باید آهن بخورند علاوه بر مولتی‌ویتامین و ویتامین A و D. قطره آهن را باید بین 2وعده غذایی بخورند؛ یعنی حداقل نیم‌ساعت قبل و بعد از شیر خوردن (غذاخوردن) نباید قطره آهن بخورند. برای جلوگیری از سیاه شدن دندان‌ها باید قطره عقب زبان (دهان) ریخته شود و با خوراندن مقداری آب و پاک کردن دندان‌ها با پارچه خیس می‌توان از تغییر رنگ دندان‌‌ها کاست.
در خارج از کشور بر اساس نوع مواد غذایی و شیرهای غنی شده با ویتامین‌های دیگر مانند کشورمان قطره‌های ویتامین A و D را با هم مصرف نمی‌کنند و در بیشتر کشورهای اروپایی فقط قطره ویتامین D توصیه می‌شود اما در کتاب‌های مرجع پزشکی توصیه شده که قطره A و D با هم مصرف شود. بعد از 2سالگی دیگر احتیاجی به ویتامین نیست مگر آنکه بررسی شده و معلوم شود که بدن کودک به ویتامین خاصی احتیاج دارد (طی آزمایش خون یا بررسی نرمی استخوان‌ها).

غذای خوب بهتر از مکمل خوب!

زمانی که به کودک غذاهای متنوع مناسب سنش داده شود، دیگر نیازی به خوراندن قطره‌ها و داروهای ویتامین نیست. تمام مواد غذایی در هرم غذایی دسته‌بندی می‌شود که دارای املاح و مواد مورد نیاز بدن است.مثلا وقتی صبح کودک کره، زرده تخم‌مرغ و شیر مصرف کند و زمانی که در وعده ظهر از خورش‌های مختلف همراه سبزیجات و لبنیات یا کباب‌های مختلف مصرف کند دیگر نیازی به دادن ویتامین نیست.
به قوی ترین نوزاد دنیا،این غذاها را بدهید!

متاسفانه به دلیل بی‌توجهی به همین توصیه‌های ساده که مفهوم آن مصرف انواع غذاها با تعادل و تناسب بر اساس سن و وزن کودک است پیوسته شاهد مراجعه کودکانی به مطب هستیم که دو تا سه‌برابر وزن طبیعی و استاندارد خود، اضافه‌وزن پیدا کرده و این مسئله موجب نگرانی والدین و پزشکان می‌شود. پدرها و مادرها از روی دلسوزی اقدام به تهیه انواع ویتامین‌‌ها و شربت‌های مولتی‌ویتامین و خونساز داخلی و خارجی با قیمت‌های بسیار بالا می‌کنند غافل از اینکه همین غذاهای روزانه و تغذیه طبیعی و سالم قادر است نیاز روزانه کودکان را برطرف سازد.
وسواس به قدری رسیده که علاوه بر شیر کافی که مادر به نوزاد یا کودک خود می‌دهد باز هم به داروخانه مراجعه کرده و شیر خشک تهیه می‌کند که مبادا کودکش گرسنه باشد که این مسئله موجب چاقی‌های مفرط کودکان در سنین پایین شده و بی‌شک ضرر این اقدامات بسیار بیشتر از سود آن است.

بچه‌‌ای که در زمان تولد 3 کیلوگرم بوده، در 5 ماهگی باید 6 کیلوگرم باشد با این اقدامات نابجا تا 10 کیلوگرم و حتی بیشتر اضافه‌وزن پیدا می‌کند و در آینده دچار بیماری‌های مختلفی از جمله دیابت و امراض قلبی می‌شود. تازه اگر دچار بیماری اسهال شود به دلیل چاقی مفرط است و اگر تمام بدنش را بگردیم جایی برای پیدا کردن رگ بابت تزریق سرم پیدا نمی‌کنیم.

پس کی قندداغ بدهیم؟

در مجموع هیچ‌وقت به مادران و پدران توصیه نکردم و اجازه هم نمی‌دهم که آب‌قند، نبات‌داغ و امثال این نوشیدنی‌ها را به کودک و نوزاد خود بدهند. در سایت من غذاهای سنین مختلف براساس دستور پخت و مصرف تا 18سالگی درج شده که هموطنان می‌توانند آن را مطالعه کنند. (از تولد تا 18سالگی)

از کجا به کجا رسیدیم؟

فراموش نمی‌کنم که در سال‌‌های تحصیل من به قدری موارد اسهال نوزادان و کودکان فراوان بود که مجبور بودیم 3 نوزاد مبتلا به اسهال را روی یک تخت بستری کنیم و حتی در گوشه و کنار راهروی بیمارستان نیز گاهی اوقات عمل جراحی می‌کردند و برخی زمان‌ها به دلیل این کمبود جا و محل بستری، بیماران را روی زمین می‌خواباندیم و سرم‌درمانی می‌کردیم. اما در سال 1990 چهره بیماری نوزادان و کودکان تغییر یافت و مشخص شد که آمار مرگ‌ومیر به دلیل ذات‌الریه و پنومونی و عفونت‌های دستگاه تنفسی به قدر عجیبی افزایش یافته است.
گفته می‌شد، 10هزار مرگ در یک سال به علت بیماری پنومونی در جهان را نباید مورد غفلت قرار داد. این شد که 400 متخصص از سراسر جهان در ایالات‌متحده جمع شدند و با شرکت در یک کارگاه آموزشی گسترده و فراگیری تازه‌های علمی جهان کمک کردند تا در سال‌های بعد از آن آمار مرگ و میر بر اثر بیماری ذات‌الریه نیز همچون اسهال عفونی کاهش یافت.

راه‌اندازی و تقویت خانه‌های بهداشت در آن سال‌ها در کنار آموزش‌های لازم به پزشکان و حتی افراد کم‌سوادی که قادر به همکاری درخانه‌های بهداشت سراسر کشور بودند فکری بود که ناجی جان صدها و هزاران کودک ایرانی شد. در سال‌های نه‌چندان دور با آموزش افراد دارای تحصیلات بالاتر از ششم ابتدایی برای اینکه چگونه عفونت‌های دستگاه‌ تنفسی را از روی علائم ظاهری کودک تشخیص دهند، از میزان تنفس و بالا و پایین رفتن قفسه سینه و برخی دیگر از علائم چگونه به ماهیت بیماری پی برده و آنتی‌بیوتیک مانند آموکسی‌سیلین و کوتریموکسازول که اختیار تجویز آن را داشتند، بدهند، موجب شد کشور به موفقیت ارزشمندی در کنترل و مهار عفونت‌های تنفسی و حتی اسهال‌های عفونی دست یابد.
به قوی ترین نوزاد دنیا،این غذاها را بدهید!

این مسئله در کنار واکسیناسیون که به یک طرح ملی و بسیج همگانی مبدل شده بود و پیش از آن برگزاری کارگاه‌های تغذیه با شیر مادر فرصتی ایجاد کرد تا ایران به جمع پیشگامان بهداشت درمان بپیوندد.

با این اقدامات بود که بخش اطفال برخی از بیمارستان‌ها به دلیل کاهش بیمار در پی تلاش‌های ملی و سراسری به حالت تعطیل یا نیمه‌تعطیل درآمده.

در سال 1375 بود که آقای دکتر مرندی، وزیر بهداشت وقت اعلام کرد که بسیاری از بیماری‌های نگران‌کننده کودکان در کشور تحت کنترل درآمده است اما مهم‌ترین نگرانی مرگ و میر نوزادان نارس و مادران بود که برنامه‌گذاران بهداشت و درمان را به تفکر برای پیگیری آن واداشت و این شد که با برگزاری سمینارهای مختلف هم‌اکنون توانسته‌ایم به آمار قابل توجهی از کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران همگام با جهان دست یابیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اذر رستمی

      بسیار توضیحات جامعی بود.متشکرم

    • ژاله خرمی

      از توضیحات کامل شما مچکرم

    • مامان علی

      مدتهاست که در پی یک سایت کامل و جامع در حوزه کودکان بودم این سایت را به مادران توصیه می کنم

    • مامان ریحانه

      خیلی خیلی ممنون.کامل و دقیق نوشته شده.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام یه پسر دارم 7ماه چه غذای براش درس کنم

    • ساناز

      عالی

    • مامان طاها

      عالی بود.مرسی

    • اکرم

      با سلام متشکرم از توضیحات کامل عالی بود

    • لیلا

      با سلام عالی بود.متشکرم

    • لي لي

      بسيار جامع وكامل بودسباسكذارم

    • maman mahdis

      مطالب خوب بودند استفاده کردیم

    • فاطمه

      بسيار عالي بود.ممنون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام پسرم 7 ماه شه چه غذای بهش بدم

    • زهره

      خوب بود ولی ای کاش در مورد بچه هایی که به شیر گاو و بادام حساسیت دارند هم مطلبی می نوشتید.

    • بدون نام

      ممنون عالی بود..

    • مامان مهراد

      بسیار عالی

    • مامان ایلیا

      مرسی مفید بود .

    • بدون نام

      سلام قطره آهن چی خوب است

    • مامان آترین

      ممنون از مطلب جامع و کاملتون ، دختر من ده ماهه است و مدتی است که رغبتی به خوردن سوپ و فرنی نداره من چه غذاهای دیگه ای میتونم بدم ،در ضمن غذاهایی که بدم دستش خودش بخوره رو بیشتر دوست داره ولی چون نمیتونه بجوه غذاهای درشت رو بیرون میریزه لطفا راهنمایی بکنید :)

    • سحر

      سلام پسر من یا غذا نمیخوره یا اگرم خورد بالا میاره 10 ماه و ده روزشه 9300 وزنشه 76 قدش اخرین ازمایش اهن خونش پاین بوده .از بچه گی هم رفلاکس معده داشته

    • بدون نام

      پزشک پسرم ممنوع کرده از شیر پاستوریزه برای پسر شش ماهم لستفاده کنم ..گفتن با شیر خودم در صورتی که با تحقیقی کردم جوشاندن شیر مادر خواص آن از بین میره راهنمایی کنید لطفا

    • مامان امیر علی

      عالی بود

    • بدون نام

      سلام
      پسر من 6 ماه و 10 روز سن دارد و نمیدانم چطور شده که علاقه شدیدی به خرما دارد و ما برای ساکت کردنش مجبوریم کمی خرما به او بدهیم تا ساکت شود
      آیا دادن خرمابرای این سن ضرر دارد؟
      درضمن یکماه است که غذای کمکی را شروع کردیم
      با تشکر.

    • مامان ارین کوچولو

      راقعا عالی بود،فقط کاش سوالات کمی طبق بندی شوند،مرحله به مرحله

    • مامان مهان

      عالی بود

    • بدون نام

      عالی بود

    • مهری

      دکتریعنی همین کامل وجامع.مرسی دکی.

    • بدون نام

      ممنون از لطف شما مطالب عالی بود

    • آرمین ابریشم

      ارمین 9ماه داره ولی غذا خوردنو دوست نداره وبه سختی میخوره فقط شیر مادر دوستداره لطفا راهنمایی کنید ممنون

    • غز ل

      عالی بودحرف نداشت

    • مهدی

      عالی بود ممنون از سایت کامل وجامع تون

    • بانو

      منکه آخرش متوجه نشدم مولتی و آهن رو باید داد یا تغذیه متنوع و مفید کافیه.کاش یکی صریح این رو اعلام میکرد و ما از تردید در میومدیم.

    • بدون نام

      باتشکر از مطلب مفیدتون ایا دادن اب مرغ کودک نه ماهه مفیده

    • زهرا

      باسلام خیلی از مطالب واسم جالب بود ممنون

    • بدون نام

      عالی بود

    • نفیسه

      با سلام بسیار متشکرم

    • یحیوی

      ممنون از لطفتون خیلی خوب بود ای کاش درمورد جوانه گندم هم چیزی مینوشتین

    • مامان امیر

      عالی بود

    • مامان آقا محمدعلی

      ممنون از راهنماییتون

    • بدون نام

      پسرم یک سالشه به سختی شربت آهن میخوره ولی غذا خوب میخوره

    • نازنین

      مطالب عالی بود،آرسام؛پسرم هشت ماه و بیست روز داره؛همیشه غذا رو میکس میکنم بعد بهش میدم؛حالا که چند روزه غذا رو له شده میدم؛نمیخوره؛و بیرون میده؛آیا ایرادی داره؛یا اینکه هنوز فرصت هست برای جویدن غذا

    • منیر

      سلام خسته نباشید پسر من هشت ماه ونیمشه دو تا دندون جلوییاش تازه در اومده چند روزی هست که سیاه شده میترسم از اینکه بیش هم سیاه بشه لطفا بگین چکار کنم؟

    • مامان کيان

      خيلي خوب بود مچکريم دکتر

    • عاطفه

      پسر من ٩ماه دارد ولي چون هميشه غذاي ميكس به او دادم الان غذاي له شده و كته را نميخورد آيا درست ميشود؟

    • بدون نام

      خییییییلی عالی بود

    • بدون نام

      سلام دخترم 10ماه و10روز اش است وزنش8300گرام است خیلی بد غذا است تا حاله دندان هم در نیاورده میشه بگین چکار کنم تا،غذا،بخوره چاق بشه خیلی ضعیفه

    • مهری امین زاده

      ایابی سرخ شدن پیاز تو ریه نوزاد میماند وباعث سرفهای تک تک وی شود حالتی که مثل اینکه خلطی باشد

    • زهرا

      دخترمن 4ماهش تموم شده به علت کم بودن شیرم شیر خشک روزی 2یا3بار میدادم حالا شروع کردم فرنی ساده میدم چه زمانی میتونم یادام اضافه بکنم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ببهتره بعداز ۶ماهگی بادام بدی

    • مهگلی

      ممنون از مطالب مفیدتون

    • بهار

      ممنون از مطالب عالیتون ☺☺

    • بهار

      ممنون از مطالب عالیتون ☺☺

    • لیلا

      سلام دخترمن ده ماهشه و به غذاهای سوپی و گوشت علاقه داره و غذاهایی که برنج دارن نمیخوره ،اگر برنج رو از برنامه غذاییش خذف یاکم کنم عیب داره؟؟

    • سحر

      من پسر سه سالشه میگه دلم وباد معد میکنه ؟؟؟؟؟؟

    • مامان هویار

      عالی .ممنون از دستورات وراهکارهاتون.برنامه غذای فوقوالعاده ای .

    • حمیرا

      با تشکر فراوان از مطالب مفید شما پسرم ۴ماه و۲۰ روزه است خودم شیر ندارم شیر خشک اپتا آمل ۱براش میدم میخوام غذای کمکی رو شروع کنم تا وزنش بهتر بشه هرچی غذای کمکی شروع کنم لطفا راهنمایی کنید

    • م

      مرسی ااز مطلبتون

    • مامان کیان

      نی نی من 10ماهشه اشکال نداره نخود،لوبیاگندم بهش بدم رفلاکسم داره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج