۴۳۲۹۳۹
۱ نظر
۵۴۵۴
۱ نظر
۵۴۵۴
پ

مثلث های طلایی تاریخ میلان

سال های شکوه و عظمت، سال هایی که جز با فتح جام به پایان نمی رسید؛ میلان، میلان افسانه ای و یک تاریخ غنی. فراموش کنید این روزهایی را که از میلان می بینیم، گاهی اوقات باید به گذشته ها برگشت تا توصیف بهتری از یک پدیده داشت. در طول تاریخ باشگاه میلان، دو مثلث افسانه ای ماندگار شده است.

وبسایت نود: میلان افسانه ای دهه ۱۹۵۰ میلادی که دقیقاً ۴ دهه بعد نیز یکی از قدرتمند ترین تیم های تاریخ فوتبال را داشت و یک وجه مشترک بین این دو میلان همیشه ماندگار در تاریخ فوتبال؛ یک باشگاه شکوهمند ایتالیایی و دو مثلث غیر ایتالیایی که تاریخ را رقم زدند. مثلث اول که سوئدی بود و مثلث دوم که از سرزمین لاله های نارنجی می آمد.

مثلث سوئدی میلان

وقتی که تیم ملی سوئد در المپیک ۱۹۴۸ لندن، مدال طلا رشته فوتبال را با شکست یوگسلاوی در ورزشگاه ومبلی به دست آورد، بسیاری از شاهدان عینی، این قهرمانی را مدیون سه ستاره این تیم یعنی گونار نوردال، گونار گرن و نیلس لیدهولم دانستند و مدتی بعد، نوردال برای ادامه دوران فوتبال خویش به میلان پیوست.

مثلث های طلایی تاریخ میلان

در فصل ۵۰-۱۹۴۹ بود که دو ستاره سوئدی دیگر یعنی گرن و لیدهولم نیز راهی میلان شدند و در همان فصل، میلان طی ۳۸ بازی به ۷۱ گل دست یافت و این سه ستاره سوئدی، لقب «مثلث سوئدی تاریخ ساز باشگاه میلان» را به دست آوردند. وقتی که یک فصل بعد، میلان به قهرمانی اسکودتو رسید، مثلث افسانه ای سوئدی این باشگاه را رکن اصلی آن تیم قهرمان نامیدند و چنین شد که نام آنها در تاریخ فوتبال کلاسیک به ثبت رسید.

وقتی گونار گرن در سال ۱۹۵۳ تصمیم به جدایی گرفت، عمر این مثلث افسانه ای سوئدی در باشگاه میلان پس از ۴ سال به پایان رسید ولی لیدهولم و نوردال در سال ۱۹۵۵ هم به یک قهرمانی دیگر با پیراهن میلان دست یافتند. گونار نوردال دومین ضلع این مثلث تاریخی بود که در سال ۱۹۵۶ تصمیم به جدایی گرفت ولی نیلس لیدهولم تا پایان دوران فوتبال خویش در باشگاه میلان باقی ماند و حتی پس از بازنشستگی، در سه مقطع از سه دهه مختلف یعنی ۶۰، ۷۰ و ۸۰ میلادی روی نیمکت روسونری نشست.

مثلث های طلایی تاریخ میلان

مثلث سوئدی تاریخ ساز برای اولین بار به طور جدی در المپیک ۱۹۴۸ لندن شکل گرفت. سه ستاره ابتدائاً آماتور این داستان، با تکیه بر همین درخشش، وارد عرصه فوتبال حرفه ای شدند. نوردال در اولین نیم فصل طی ۱۵ بازی برای میلان، ۱۶ گل به ثمر رساند و به رئیس باشگاه توصیه کرد که برای تقویت میلان و رقابت بیشتر با اینتر و تورینو، دو هم وطن سوئدی وی را به خدمت بگیرند. تورینو در آن فصل به قهرمانی ایتالیا رسید. مربی مطرح مجارستانی که افتخارات زیادی را به همراه نورکوپینگ در لیگ سوئد به دست آورده بود، در فصل ۵۰-۱۹۴۹ هدایت میلان را بر عهده گرفت و بدین ترتیب، به حضور گرن و لیدهولم در میلان چراغ سبز نشان داد. مثلث سوئدی میلان شکل گرفت و بعدها به مثلث «GRE-NO-LI» مشهور شد.

مثلث های طلایی تاریخ میلان

اوج تراژدی داستان اینجاست که بازیکن های تیم رؤیایی تورینو که در آن روزگار، قدرت اول فوتبال ایتالیا بود در یک سانحه هوایی در ماه می از دنیا رفتند و بدین ترتیب، تیم قهرمان در چند ثانیه نابود شد و یک خلأ بزرگ در صدر جدول پدید آمد. فوتبال ایتالیا غرق در ماتم شد و به دنبال بهانه ای برای دوباره خندیدن و بازگشت به زندگی. ستاره های سوئدی تازه وارد میلان با نمایش های اعجاب برانگیز خود باعث شدند تا فضای غم آلود حاکم بر فوتبال ایتالیا پس از فاجعه بزرگ سقوط هواپیمای تورینو از یادها برود. لیدهولم و گرن به قدری خوب بازی می کردند که یکی از خبرنگارهای ایتالیایی، کیفیت و عملکرد این زوج را با میکل آنجلو و داوینچی قابل قیاس دانست!

مثلث های طلایی تاریخ میلان

اوج پختگی مثلث مخوف سوئدی در فصل بعد بود. میلان با تکیه بر گل های نوردال، رهبری تاکتیکی گرن معروف به «پروفسور فوتبال» و پاس های دقیق لیدهولم توانست برای اولین بار از سال ۱۹۰۷ به قهرمانی فوتبال ایتالیا دست یابد. تیفوسی ها از سد فنس ها گذشته و به زمین ریختند تا قهرمانی تیم خود در هفته آخر و ربودن جام از دستان اینتر را جشن بگیرند. بدین ترتیب تنها قهرمانی مثلث «GRE-NO-LI» در ایتالیا رقم خورد.

مثلث های طلایی تاریخ میلان

مثلث هلندی میلان

شاید کمتر کسی با نوستالژی سیاه و سفید دوران طلایی میلان در دهه ۱۹۵۰ میلادی انس و الفتی داشته باشد چرا که هیچ کدام از آن ستاره ها هم اکنون زنده نیستند، اما دوران طلایی میلان به همان سال ها ختم نشد و حدود ربع قرن بعد، یکی از قدرتمند ترین تیم های تاریخ فوتبال در سن سیرو شکل گرفت. این بار باید به ربع قرن قبل برگشته و مدل دیگری از میلان طلایی را مرور کنیم.

جالب این که دوران شکوهمند روسونری همواره با نام یک مثلث طلایی عجین بوده است. اما این بار، مثلث طلایی از هلند بر آمد و از اواخر دهه ۱۹۸۰ تا اوایل دهه ۱۹۹۰ را تبدیل به سال های به یاد ماندنی کند، نه تنها برای هواداران میلان، بلکه برای همه دلدادگان به فوتبال. سال هایی که وقتی نام سری آ، اسکودتو و کالچو را می شنیدیم، قند در دل ها آب می شد. سال هایی که سرزمین چکمه، قلب تپنده فوتبال روی کره خاکی بود. هلند سرزمین گل های نارنجی و مثلثی که لقب «هجوم نارنجی» را برای قرمز و مشکی های شهر میلان به یادگار گذاشت. مارکو فان باستن، رود گولیت و فرانک رایکارد!

مثلث های طلایی تاریخ میلان

پس از آغاز استیلای سیلویو برلوسکونی در سال ۱۹۸۶، مجدداً سال های رخوت و سستی در میلان به پایان رسید وقتی که آریگو ساکی روی نیمکت روسونری نشست. سرعت، قامت رعنا و قدرت تمام کنندگی بهترین شاخصه های یک مهاجم تمام عیار است که «سن مارکو» یا همان مارکو فان باستن هلندی با خود به همراه داشت. برخی از هم کلاسی هایش در دوران مدرسه، او را یوهان کرایف جدید فوتبال هلند نامیدند و الحق که چقدر خوب، فوتبال را می فهمیدند. فان باستن پس از سپری کردن دوره ۶ ساله موفق در آژاکس که با ۳ عنوان قهرمانی هلند و ۴ عنوان آقای گلی در لیگ این کشور همراه بود، در سال ۱۹۸۷ به میلان پیوست.

مثلث های طلایی تاریخ میلان

رود گولیت نیز پس از سن مارکو، به سن سیرو قدم گذاشت. وقتی که پائولو مالدینی و الساندرو کاستاکورتا خط دفاعی میلان را بیمه کرده بودند، رود گولیت وظایف هجومی تری را بر عهده گرفت. روسونری از جا برخاست و برای اولین بار از سال ۱۹۷۹ به عنوان قهرمانی ایتالیا دست یافت آن هم فقط با ۲ باخت از ۳۰ بازی و کنار زدن ناپولی. در حالی که میلان آن فصل را با شکست مقابل فیورنتینا و سپس رم آغاز کرد، اما ۱۹ بازی بدون باخت و سپس به زانو در آوردن ناپولیِ مارادونا، به معنای قهرمانی یاران آریگو ساکی بود. میلان در آن روز، با نتیجه ۳-۲ پارتنوپی (لقب ناپولی) را شکست داد و سایت رسمی یوفا از آن روز یعنی اول ماه می ۱۹۸۸ به عنوان «روز تولد میلانِ ساکی» یاد می کند.

مثلث های طلایی تاریخ میلان

فصل ۸۸-۱۹۷۸ با قهرمانی میلان و آقای گلی دیگو مارادونا به پایان رسید. یازدهمین قهرمانی تاریخ میلان و اولین قهرمانی آنها در عصری جدید. بله! این قهرمانی صرفاً مقدمه ای بود برای آغاز یک عصر جدید، نه تنها در تاریخ باشگاه میلان بلکه در تاریخ فوتبال دنیا. عصری که معمار آن آریگو ساکی بود و ابزار آن، مثلث هلندی که بعدها با حضور فابیو کاپلو تکمیل شد. سومین ضلع مثلث هلندی افسانه ای میلان، کسی نبود جز فرانک رایکارد.

مثلث های طلایی تاریخ میلان

مدافع وسط آژاکس پس از درگیری با یوهان کرایوف و دوران ناموفق حضور در اسپورتینگ لیسبون و زئال ساراگوسا، کمی دیرتر به میلان پیوست تا سرانجام آن مثلث نارنجی تشکیل شود. او با راهنمایی های ساکی، از پست مدافع وسط به یک خط جلوتر رفت تا نقش هافبک دفاعی را ایفا کند. تصمیمی که آریگو ساکی درباره فرانک رایکارد گرفت، دوران بازی وی را متحول ساخت و او را تبدیل به یک برند در این پست کرد. در سال ۱۹۸۸، هر ۳ ستاره هلندی در لیست نهایی توپ طلا قرار گرفتند ولی مارکو فان باستن به این عنوان دست یافت.

مثلث های طلایی تاریخ میلان

حالا دیگر همه قطعات پازل میلانِ ساکی تکمیل شده است. حالا دیگر وقت درو فرا رسیده، درو کردن جام ها، قهرمانی ها و افتخارات بزرگ در عرصه فوتبال ایتالیا و اروپا. میلان رؤیایی در سال های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ به دو عنوان قهرمانی سری آ دست یافت. فتح الفتوح میلانی ها هنگامی رقم خورد که آنها دو قهرمانی در اروپا را به نام خود نوشته و سپس در فرمت جدید لیگ قهرمانان اروپا در سال ۱۹۹۲ نیز، قهرمان شدند. فینال ۱۹۹۰ مقابل بنفیکا و صحنه ای که رایکارد به سرعت رو به جلو دوید و خود را به فان باستن رسانید تا در آن صحنه، تک گل بازی رقم بخورد. صحنه ای که از آن به عنوان یکی از بزرگ ترین لحظات مثلث هلندی در باشگاه میلان نام برده می شود.

مثلث های طلایی تاریخ میلان

مثلث هلندی میلان در سال ۱۹۹۳ غروب کرد وقتی که فان باستن به علت مصدومیت، مجبور به وداعی زودهنگام از میادین فوتبال شد، رود گولیت به علت اختلاف با مسئولان باشگاه به سمپدوریا رفت و فرانک رایکارد نیز به آژاکس برگشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یادش بخیر سپاس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج