۴۳۴۲۷۶
۶ نظر
۵۰۰۲
۶ نظر
۵۰۰۲
پ

۹ دلیل برای ابقای مدیرعامل مستعفی راه‌آهن

واکنش‌ها به استعفای مدیرعامل راه آهن کم و بیش ادامه دارد. برخی کارشناسان معتقدند وی باید دوباره در سمت قبلی خود ابقا شود، چراکه منشاء خدمات مهمی در آن بخش بوده است.

خبرگزاری ایسنا: واکنش‌ها به استعفای مدیرعامل راه آهن کم و بیش ادامه دارد. برخی کارشناسان معتقدند وی باید دوباره در سمت قبلی خود ابقا شود، چراکه منشاء خدمات مهمی در آن بخش بوده است.

رامیز قلی‌نژاد - کارشناس ارشد مدیریت رسانه و فعال روابط عمومی حوزه ریلی - در روزنامه «دنیای اقتصاد» در تشریح دلایلی برای ابقای مدیرعامل مستعفی راه‌آهن نوشته است:

۱- دکتر پورسیدآقایی، با تحصیلات عالی و مرتبط با مشاغل مدیریتی‌اش، یکی از معدود مدیرانی است که با تخصص و تجربه بالا، قبول مسئولیت کرده است. وی ۲۵ سال مداوم و مستمر از رده‌های کارشناسی و مهندسی و مدیریتی تا بالاترین رده مدیریتی بخش ریلی را تجربه کرده و اتفاقاً در تمام این رده‌ها و ادوار نیز کارنامه قابل قبولی داشته است. وی در عین حال که مدیری قابل و توانمند و کارآمد است، کارشناسی دقیق و مسلط به همه ارکان حوزه ریلی است.

۲- حضور مستمر و موفق وی در صنعت ریلی، همواره دلایل تخصصی و علمی و تجربی داشته است نه سیاسی و جناحی و گروهی. به همین دلیل هم فارغ از دسته‌بندی‌های سیاسی، همواره دانش و تجربه و تخصص خود را در خدمت کشور و صنعت ریلی به‌کار گرفته و منشأ آثار خیر در راه‌آهن بوده است. او تکنوکراتی کارآمد و مدیری برجسته و در عین حال به دور از هیاهوهای سیاسی و گروهی است.

۳- توانایی علمی، دانش و تخصص ریلی و تجربه سالیان متمادی حضور در صنعت ریلی و در کنار آن توانایی بالای ارتباط انسانی با کارکنان و کارگران زحمتکش راه‌آهن، او را به مقبول‌ترین چهره در صنعت ریلی تبدیل کرده است. اقبال عمومی اهالی صنعت در رده‌های مختلف که وی را مدیری کارآمد و متعهد می‌دانند، از وی مدیری با کاریزمای بالا ساخته است که می‌تواند هموارکننده مسیر توسعه این صنعت باشد.

۴- سال‌ها حضور در هیات‌های تخصصی و مدیریتی طرف مذاکره با شرکت‌های ریلی و سازندگان تراز اول ناوگان ریلی در جهان، او را تبدیل به مدیری برجسته در مذاکرات بین‌المللی ریلی کرده است. مذاکره‌کننده‌ای توانمند و مسلط به قواعد بین‌المللی و دارای اشراف کامل به صنعت ریلی است که مورد پذیرش نهادهای بین‌المللی ریلی از جمله اتحادیه جهانی راه‌آهن‌ها است.این امر در برهه کنونی که راه‌آهن نیازمند تحول اساسی برای توسعه است برای صنعت حمل‌ونقل کشور بسیار حائز اهمیت است.

۵- عملکرد این مدیر نسبتاً جوان و در عین حال بسیار باتجربه در صنعت ریلی بسیار درخشان است و با هیچ‌کدام از اسلاف خود قابل قیاس نیست. نگاهی مختصر به کارنامه فعالیت‌های وی که نشان لیاقت مدیریتی نیز از دولت جمهوری اسلامی ایران اخذ کرده است، شاهد این مدعا است. وی در یک دوره ارزشمند هشت ساله تصدی مدیرعاملی رجا، خدمات مسافری ریلی را دگرگون و متحول ساخت؛ ناوگان ریلی را نوسازی کرد، قطارهای مدرن و پرسرعت ترن ست را از اروپا وارد کرد، واگن‌های مدرن ریل باس را برای سفرهای کوتاه وارد ناوگان کرد، قطارهای ویژه متعددی را با خدمات همتراز با کشورهای پیشرفته راه‌اندازی کرد، اقتصاد صنعت ریلی را متحول و خودگردان کرد و یارانه‌های دولتی را به‌جای هزینه، تبدیل به سرمایه و ناوگان کرد. طی دو سال چندین قطار بین‌المللی از جمله قطارهای دمشق، استانبول، آنکارا و تبریز - وان را راه‌اندازی کرد.

در بخش بهره‌وری نیز با اعمال بهبود و بهره‌وری مدیریتی، طی پنج سال آمار جابه‌جایی مسافر در بخش ریلی را بیش از دو برابر کرد. استقرار نظام‌های مدیریتی از جمله مدیریت رضایت مشتریان، پاسخگویی به مردم و پرداخت خسارت برای کسر خدمات برای اولین بار در کشور و ایجاد سامانه اینترنتی فروش بلیت قطار با پرداخت آنلاین برای اولین بار در کشور از جمله این خدمات ارزنده در کارنامه مدیریتی پورسیدآقایی است. وی در یک دوره چهار ساله دیگر، کارخانه‌های مدرن ریلی مپنا را راه‌اندازی و مدیریت کرد که هم‌اکنون تنها سازنده لکوموتیو و ماشین‌آلات ریلی در کشور است و در خاورمیانه و منطقه بی‌نظیر است. عملکرد وی در دوره مدیرعاملی راه‌آهن نیز ارزنده و چشمگیر است.

اهتمام در توسعه بخش خصوصی ریلی، توسعه و بهبود ناوگان و ارتقای سطح خدمات ریلی، توسعه قطارهای حومه‌ای و محلی برای کاهش ترافیک و تصادفات و جابه‌جایی انبوه مسافر در شهرهای بزرگ، نوسازی و بهسازی و ارتقای خدمات ایستگاه‌های مسافری، استقرار سیستم‌های پیشرفته و روزآمد کنترل سیر و حرکت قطارها برای افزایش ایمنی، افزایش سرعت تردد قطارها و کاهش خرابی‌ها و تاخیرات، بخشی از این موفقیت‌ها در سال‌های اخیر است. عملکرد شاخص دیگری که هم‌اکنون به همت این مدیر کارآمد در حال انجام است، تدوین سند توسعه و تحول راه آهن و همترازسازی آن با راه‌آهن آلمان است که با حضور مشاوران اروپایی تهیه شده و به‌زودی به مرحله اجرا می‌رسد. این سند، مسیر تحول و توسعه این صنعت را تسریع و راه آهن کشور را به سطح کشورهای توسعه‌یافته ارتقا خواهد داد.

۶- مشارکت در راه‌اندازی تنها دانشکده مهندسی راه آهن در خاورمیانه، عملکرد دیگری از این مدیر کارآمد است. دانشکده مهندسی راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت ایران، مرکزی برای تربیت مهندسان و کارشناسان متخصص برای صنعت ریلی کشور است.

۷- اتفاقات اخیر ریلی، باوجود استقرار سیستم‌های پیشرفته سیر و حرکتی، موجبات تکدر خاطر همه آحاد جامعه است و شخص مدیرعامل مستعفی قطعا بیش از دیگران از این اتفاق تلخ، رنجور و آزرده‌خاطر است. اما واقعیت مسلم این است که همه تصمیم‌گیران و دولتمردان گذشته و حال، در عدم توسعه و سهم اندک راه آهن از حمل‌ونقل کشور و نیز بی‌توجهی به بازسازی و بهبود خطوط و ناوگان ریلی، سهیم‌اند. بخش عمده‌ای از خطوط و ناوگان ریلی کشور کهنه و قدیمی است و این امر ناشی از بی‌توجهی مجالس و دولت‌های گذشته است. مطالبه همه کمبودهای گذشته و حال صنعت ریلی از یک نفر که اتفاقاً کارآمدترین مدیر ریلی پس از انقلاب اسلامی در کشور است نامعقول و غیرمنصفانه است. همه تصمیم‌گیران اقتصاد و صنعت حمل‌ونقل کشور باید پاسخگوی این کمبودها و نارسایی‌ها در بخش ریلی کشور باشند. خروج این مدیر کارآمد نه تنها مشکلی از صنعت ریلی را حل نخواهد کرد بلکه مسیر توسعه‌ای را که دولت تدبیر و امید در بخش ریلی دنبال می‌کند؛ با وقفه مواجه خواهد کرد.

۸- به‌رغم سانحه تلخ اخیر و سانحه کوچک‌تری که یک سال و نیم پیش اتفاق افتاد؛ هنوز بخش ریلی با فاصله بسیار زیادی از سایر شقوق حمل‌ونقلی در ایران، ایمن‌تر و مطمئن‌تر است. شاید یادآوری این نکته برای مقایسه‌ای کوچک و ظریف بسیار مهم باشد که کل خسارت انسانی دو سانحه ریلی در دو سال گذشته، به اندازه تلفات انسانی بخش جاده‌ای در یک روز هم نیست! به عبارتی اگر نیاز به مواخذه و پاسخگویی باشد بخش‌های دیگر باید مسوولانه‌تر رفتار کنند و پاسخگوی اتفاقات روزمره در جاده‌ها و سایر بخش‌های کشور نیز باشند. البته مسوولیت‌پذیری مدیرعامل مستعفی راه‌آهن و ابراز همدردی و همراهی وی با افکار عمومی جامعه امری ستودنی و قابل تقدیر است و رویداد نایابی است که باید سایر مدیران کشور از آن عبرت و درس بیاموزند اما از دست دادن این توانایی و پتانسیل انسانی و مدیریتی برای بخش ریلی نیز می‌تواند ضایعه بزرگی باشد.

۹- کشور و نظام مدیریتی آن هزینه‌های بسیاری برای تربیت این مدیر کارآمد و توانمند هزینه کرده است و جدایی وی آن هم به‌دلیل خطای انسانی در یکی از زیربخش‌های راه‌آهن منطقی و منصفانه نیست. دولت برای پیگیری برنامه‌های توسعه خود در بخش ریلی نیاز به توانایی این مدیر ارزشی و متعهد دارد و سایر افراد حاضر در این بخش از نظر تجربه و توانایی و اشرافشان به وضعیت حمل‌ونقل ریلی کشور، فاصله زیادی با مدیرعامل مستعفی راه‌آهن دارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سکوت

      اتفاقا" دوست عزیز! دکتر آقایی همانقدر که در راه آهن ناموفق بود که در رجا موفق! بعنوان کارمند راه آهن بهتر از هر کسی میدانم که دوران مدیریت ایشان در راه اهن دوران شکوفایی جیب حلقه دوستان و مدیران ارشد این سازمان بود و قدمی جهت انگیزش و رضایتمندی منابع انسانی پایینتر علی الخصوص ما کارکنان سیر و حرکت که بصورت شبانه روزی مشغول انجام وظیفه ایم و عید و عزایمان مشخص نیست، برنداشت!

    • بدون نام

      حالا یک نفر پیدا شده که به اشتباهش اعتراف کرده و استعفا داده امثال شما بهش اجازه نمی دین هی صغری کبری می چینید!!!

    • بدون نام

      مدیر عامل مسعفی غلط کرد ابقاء میشه با این گندیکاریهای که در راه آهن کرده خدمات زیر صفر 2 گرانی بیش از حد بلیط 3 پرسنل کم شخصیت و بد برخورد در قطار 4 رستوران و غذا و اب و چای زیر صفر و....... باید به حال کشور گریه کرد

    • بدون نام

      مردم مسخره شما مدیران شده اند اخه اگه اینقدر توانمند بود اینقدر اتفاقاط نبود وجان مردم ارزشی برای انها داشت واینکه با استفای صوری ایشون مردم فریب ندین وحالا دوباره بیاوریدش ااصلا چرا استفا داد وچرا مورد قبول مسئولین دیگرش شد و.......میخواستن یطوری سروصدای مردم بلندنشه؟

    • بدون نام

      اینجانب بعنوان کارمند راه آهن با ۲۰ سال سابقه دربخش تعمیرات لکوموتیو دلایل مطرح شده دراین نوشتار برای برگشت مجدد دکتر آقابی را تایید مینمایم
      اهتمام وکوشش او درامور زیر بنایی وزیرساخت های راه آهن وپرسنل ستودنی است!

    • تابش

      من شناختی درموردتین آقا ندارم وقضاوتی هم نمیکنم اما قدرمسلم اینکه درهرنهاد واداره یا وزارتخانه ای متاسفانه افرادبی تجربه وخاطی به حد وفور یافت میشودحالا بعضی ازاقبال بدانگشت نما میشوندوبرخی پس از سالها تخریب وبی لیاقتی مدال افتخارمیگیرند وبازنشسته میشوند..لذا سزاوارنیست که تنها برای یک یا دوحادثه تاسف بار نشات گرفته از ضعف سیستم مدیریتی کشور یک مدیر برکنارشودکه البته با کنار رفتنش بهره تی حاصل نخواهدگشت وچه بسا بدترشودزیرا:خانه ازپایبست ویران است وبس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج