جاباما
۴۳۵۳۰۱
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

مراقب کلاهبرداران شیک پوش باشید

کلاهبرداری جرمی است که بر اثر تحولات اجتماعی ایجاد و از جرایم عمومی محسوب می‌شود؛ یعنی در صورت گذشت شاکی، تعقیب یا اجرای حکم متوقف نشده و حکم صادره اجرا خواهد شد. در این صورت جامعه به‌عنوان مدعی عمومی وارد عمل شده و فرد کلاهبردار را به تحمل مجازات محکوم خواهد کرد.

روزنامه ایران: کلاهبرداری جرمی است که بر اثر تحولات اجتماعی ایجاد و از جرایم عمومی محسوب می‌شود؛ یعنی در صورت گذشت شاکی، تعقیب یا اجرای حکم متوقف نشده و حکم صادره اجرا خواهد شد. در این صورت جامعه به‌عنوان مدعی عمومی وارد عمل شده و فرد کلاهبردار را به تحمل مجازات محکوم خواهد کرد.
زیرا چنین فردی علاوه بر اینکه موجب ورود خسارت و ضرر مادی و معنوی به افراد می‌شود؛ امنیت عمومی جامعه را نیز برهم زده و جامعه دچار ضرر مادی و معنوی خواهد شد.با نگاهی اجمالی و بررسی پرونده‌ها و شیوه‌های کلاهبرداری، می‌توان جرم کلاهبرداری را به دو دسته اینترنتی و غیر اینترنتی تقسیم کرد.
محیط انجام کلاهبرداری در دو شیوه گفته شده فرق می‌کند ولی فرد کلاهبردار برای رسیدن به نیت خود، یک روش متقلبانه را ترسیم کرده و سعی می‌کند فرایند متقلبانه خود را از طریق صحنه‌سازی و مانورهای متقلبانه پیش ببرد.هر چند هر فردی که خوش برخورد و خوش پوش و دارای ظاهری آراسته باشد کلاهبردار نیست؛ ولی به طورعمده افراد کلاهبردار خوش پوش و دارای ظاهری آراسته، ولخرج و خوش برخورد هستند و برای رسیدن به اهداف خود، حرص و طمع افراد دیگر را برانگیخته و با دادن وعده­‌های مالی آنها را اغفال می‌کنند.
این افراد درجه ریسک‌پذیری طرف مقابل خود را بالا برده و به حدی حرفه‌ای برخورد می­‌کنند که امکان تفکر و تجزیه و تحلیل را از طرف مقابل خود می‌گیرند؛ در این حالت کافی است که فرد کمی غفلت یا طمع کند.در بین فریب خوردگان این گونه جرایم، همه اقشار جامعه را می‌توان دید و این موضوع مختص به گروه یا قشر خاصی نیست. بارها دیده شده افراد تحصیلکرده با موقعیت اجتماعی مناسب هم طعمه این گونه سود جویان قرار می‌گیرند.
از این‌رو هنگام انجام هر گونه معامله مانند سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی، انجام مشارکت مدنی، خرید و فروش ملک، مغازه، ماشین یا سایر قراردادها، بهتر است در ابتدا از کسانی که در این حرفه فعالیت دارند و در این حوزه تجربه کافی را کسب کرده­ اند؛ پرس و جو کنیم چون ما نخستین و آخرین فردی نیستیم که می‌خواهیم یک پلاک ثبتی را خریداری کرده یا فعالیت اقتصادی انجام دهیم.از انجام معامله و تنظیم قرارداد عجولانه خودداری کنید و از طرف مقابل بخواهید که فرصت و زمان مناسبی به شما برای مشورت با دیگران بدهد.
در هر معامله‌ای ابتدا اسناد و مدارک را مشاهده و حتماً اصالت آن را از مرجع صادر کننده، جویا شوید.در برخورد با افرادی که گذری، ناشناس و یکباره وارد زندگی شما شده­‌اند و هیچ شناختی نسبت به آنها ندارید، هشیارتر باشید و نسبت به اطلاعاتی که به شما می‌دهند، تحقیق کنید.با کسی تنظیم قرارداد کنید که در درجه اول، اسناد به نامش باشد.
در اسناد تجاری نیز در متن قرارداد ذکر کنید، صادر‌کننده این اسناد، همان طرف معامله باشد و اگر اسناد تجاری مشتری را به شما می‌­دهند، آن را ظهر‌نویسی کنند.در رعایت مفاد قرارداد متعهد باشید و قبل از امضای متن قرارداد حتماً با وکلا و مشاوران حقوقی مشورت کنید.
به آشنایانتان هم براحتی اعتماد نکنید
در مواردی دیده شده که افراد حتی از سوی نزدیکان خود هدف کلاهبرداری قرار می‌گیرند. به طور مثال به پرونده‌ای اشاره می‌کنم که داماد خانواده، از اموال پدرزنش کلاهبرداری کرده است. در این پرونده که به تازگی در دست پیگیری بود مرد میانسالی مدعی است که دامادش با پیشنهاد گرفتن وام از بانک، سند خانه او را به رهن گذاشته است. مرد میانسال که ابتدا تصور داشته دامادش با او روراست بوده و به او اطمینان داشته است برای تسریع در انجام کار، به وی وکالت تام داده تا کارهای بانکی را انجام دهد. اما چندی بعد متوجه می‌شود دامادش ازسند خانه‌اش به‌عنوان وثیقه زندان استفاده کرده است.
فریب عناوین افراد را نخورید
هرگز نباید براحتی تحت تأثیر عناوین و اسامی استفاده شده توسط افراد ناشناس قرار بگیریم.چرا که از جمله خصایص کلاهبرداری خوش پوشی و خوش زبانی است و انجام مانورهای متقلبانه مانند داشتن پست و مقام، داشتن ملک و سرمایه فراوان یا داشتن موقعیت اجتماعی خاص و اینکه می‌توانند براحتی طرف مقابل خود را تحت تأثیر دروغ پردازی‌های خود قرار دهند.
در پرونده‌ای فردی با انتساب خود به دفتر یکی از مسئولان بلند پایه مملکتی با حضور در مساجد و اماکن مذهبی خود را نماینده دفتر ایشان معرفی کرده و اعلام می‌کرد که می‌تواند برای افراد بیکار و جویای کار در سازمان‌های دولتی شغل ایجاد کند. متهم با این بهانه توانسته بود مبلغ بالایی از چندین نفر کلاهبرداری کند و پس از گذشت مدتی متواری شود که سرانجام دستگیرشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یاران

      ممنون از اینهمه آگاهی دادید ولی نگفتيد چرا اینهمه کلاه برداری میشه، همینطور جنایت و خیانت و دزدی و فساد است،؟؟ مگر مردم بیکار هستند!!!! میشه بگید شادی مردم ایران چی؟یاموادمخدر؟؟؟همه این موارد دلیل بزرگی دارد که مردم ایران بدبخت و بيچاره کردید،، طوری بدبخت وبیچاره کردید، حیوانات با هم نوع خودش زندگی میکنند،، ولی ما به هم رحم نمی کنیم، وخیلی باید مواظب خیلی چیزها باشیم چرا،،،،،، ایا این زندگی کردن؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج