جاباما
۴۳۵۸۹۷
۲۹ نظر
۵۰۰۳
۲۹ نظر
۵۰۰۳
پ

معین: یارانه ۴۰ هزار تومانی تحقیر انسانیت است

مصطفی معین در دانشگاه صنعتی اصفهان گفت در کشورهای جهان سوم به دلیل پویا نبودن نهادهای مدنی و آزاد نبودن مطبوعات، جنبش دانشجویی با مشکلات زیادی مواجه است اما خوشبختانه در ایران این جنبش پویا و فعال است و نقشی فرمایشی ندارد.

خبرگزاری ایلنا: مصطفی معین در جلسه بزرگداشت روز دانشجوی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت:‌ ۱۶ آذر نماد آرمان‌خواهی جنبش دانشجویی است و نقش سرنوشت‌سازی در ۷۰ سال گذشته داشته است.

وی افزود: جنبش دانشجویی ایران پایدارترین و پویاترین جنبش اجتماعی ایران است و در همه مقاطع سرنوشت‌ساز بوده است. به طوری که بعد از انقلاب در جنگ تحمیلی و بازسازی کشور و در سال ۸۸ و انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی نقش تعیین کننده‌ای ایفا کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت‌های اصلاحات و سازندگی افزود: منتها در کشورهای جهان سوم به دلیل پویا نبودن نهادهای مدنی و آزاد نبودن مطبوعات، جنبش دانشجویی با مشکلات زیادی مواجه است اما خوشبختانه در ایران این جنبش پویا و فعال است و نقشی فرمایشی ندارد.

معین تصریح کرد: البته جنبش‌های کارگری، زنان و معلمان هم فعالیت می‌کنند اما قوی‌ترین جنبش در ایران جنبش دانشجویی است. باید ببینیم که چه نسبتی بین جنبش دانشجویی و عدالت وجود دارد. عدالت در رأس آرمان‌ ملت‌ها از دیرباز بوده است؛ چرا که یک امر فطری است.

وی در همین خصوص گفت: همان‌طور که می‌دانید دین مبین اسلام بر عدالت تأکید زیادی دارد به گونه‌ای که همه باید از حقوق برابر برخوردار باشند و شهروند درجه یک و دو نداریم؛ چرا که همه حقوق برابر دارند.

معین در تبیین نسبت عدالت با آزادی گفت: عدالت و آزادی لازم و ملزوم یکدیگر هستند، به این معنا که اگر عدالت نباشد آزادی هم نیست و اگر آزادی نباشد، عدالت هم موجودیت ندارد. پس هیچ کدام از این دو واژه بر یکدیگر مقدم نیست.

وی اظهار کرد: اصل برابر بودن همگان در دین اسلام به خوبی بیان شده است. اگر مزیتی وجود دارد در اعمال و نیکوکاری افراد است و اینکه چقدر افراد در خدمت ابناء بشر بودند، بنابراین دین، سیاست و علم همه در خدمت انسان است نه اینکه انسان برده دین و سیاست باشد.

وزیر علوم دولت‌های اصلاحات و سازندگی اظهار کرد: حق گرفتنی است و نه دادنی، حق یک چیز ذاتی است. انسانی که از آگاهی برخوردار باشد به دنبال حقوق خود می‌رود. پس آیا در جامعه ما این رویه وجود دارد؟ در قانون اساسی حق آزادی بیان، آزادی مطبوعات و اشتغال برای همگان رعایت شده است اما این همه بیکاری نشان از سوء مدیریت دارد. حق آموزش رایگان باید برای همه وجود داشته باشد اما امروز آموزش ما قطبی شده است. به طوری که ظرفیت روزانه دانشگاه‌های دولتی فقط ۱۳ درصد جمعیت دانشجویان کشور را تشکیل می‌دهد.

معین افزود: متأسفانه خط فقر در شهرها ۳۰ درصد است و در روستاها ۴۰ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

وی در تبیین بی‌عدالتی سیاسی گفت:‌ عدالت سیاسی یعنی اینکه همه افراد دارای فرصت‌های برابر برای تعیین سرنوشت خود باشند. آیا در انتخابات ما فرصت ها برابر است؟ همان‌طور که دیدید در انتخابات اخیر مجلس بسیاری از اصلاح‌طلبان تأیید نشدند که این نشان از بی‌عدالتی سیاسی است. متأسفانه در استخدام‌ها و سخنرانی‌ها هم این بی‌عدالتی سیاسی دیده می‌شود.

معین خاطر نشان کرد: در اقتصاد کشور نیز با مشکلات عدیده‌ای از جمله فسادهای مالی روزافزون روبرو هستیم که این هم ناشی از سوء مدیریت است. در آن هشت سال سیاه یک زمین سوخته تحویل دولت جدید دادند البته بخشی از مشکلات هم به ناآگاهی خود مردم برمی‌گردد. مردم باید نسبت به حقوق خود آگاه باشند تا مطالبه‌گری صحیح داشته باشند.

وی افزود: مدیریت این نیست که با دادن ماهی ۴۰ هزار تومان یارانه به مردم آن‌ها را تحقیر کنیم، این یک تحقیر انسانیت است.

وزیر علوم دولت‌های اصلاحات و سازندگی گفت: عدالت جنسیتی نیز باید در کشور برقرار باشد و در دانشگاه‌ها در زمان دولت اصلاحات با بی‌عدالتی جنسیتی مبارزه می‌شد. باید در تمام رشته‌ها خانم‌ها نیز مشغول به تحصیل باشند همان‌طور که در مصر بیش از ۳۰ درصد نمایندگان مجلس زن هستند.

معین گفت: البته بی‌عدالتی نسلی هم وجود دارد؛ چرا یک مدیر سالیان دراز در یک مسند قرار دارد و کنار نمی‌رود. هم اکنون دوره اصلاحات است و همه باید به آن کمک کنند.

وزیر علوم دولت‌های اصلاحات و سازندگی افزود: رسالت جنبش دانشجویی تنها به داخل دانشگاه مربوط نمی‌شود. نظام ارزش‌گذاری اجتماعی ایران براساس مدرک است و نه کارآیی افراد. اساتید و دانشجویان نباید از هم فاصله بگیرند؛ چرا که اگر از هم فاصله بگیرند نمی‌توانند ساختار دانشگاه را اصلاح کنند.

وی خاطر نشان کرد: تمامی آحاد جامعه و به خصوص نخبگان باید نسبت به هم احساس مسئولیت کنند و سرمایه اجتماعی لازم است که بازسازی شود.

معین در پاسخ به سوال دانشجویی که از او پرسید آیا شما رهبر فکری خود را هاشمی رفسنجانی می‌دانید؟ گفت: من از هیچ طیفی نمایندگی نمی‌کنم، فقط می‌دانم که قشر دانشجو باید پیشتاز باشد و اصلاح‌طلبان هم همین نظر را دارند. دانشجویان ما سالیان سال است که پیاده‌نظام یک حزب سیاسی نیستند، هر چند که حزب هم نداریم. اینکه برخی دانشجویان سوال می‌پرسند چرا در انتخابات مجلس برخی لیستی رأی دادند باید بگویم که رأی دادن به لیست یک چیز اجباری نبوده چرا که این کار قدمی برای تحزب گرایی است. من از آقای هاشمی انتقاد جدی نکردم. هاشمی در دیدگاه‌های سیاسی‌اش تحول ایجاد شده است و پدر فکری بنده و یا اصلاح‌طلبان هم نیست. ایشان جزو استوانه‌های انقلاب بودند هر چند که با هاشمی رفسنجانی در برخی جهات اختلاف نظر دارم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این چرندیات چیه؟

    • بدون نام

      حرفت فقط سیاسیه پس بگو جناحی که تو طرفدارشی گل بیخاره....این دولت شما که توعرض سه سال بیش از ده هزار میلیارد دزدی کرد صداتون در نمیاد،دولت سازندگی جونت که تورم 50درصدی تحویل احمدی داد صدات در نمیاد کل خون شهدای هسته ای را به هیچ فروختن صدات درنمیاد....اخ از این بی غیرتی امثال شما.....

    • بدون نام

      درود بر هاشمی

    • بدون نام

      آره واقعامتحول شده .............

    • محمود

      آقای معین 40 هزار تومان نه کسی را تحقیر میکنه نه پول دار !حقوق نجومی دوستان شما یک ملت را به تمسخر میکشانه و یک نوع پوزخند به مردم رنج دیده و فقیر ماست!
      دوستان مثلا مدیر شما با این دسمزدها یک ملت را تحقیر کردنند نه 40هزار تومان این بدبخت بیچارها که صداشون به هیچ جای نمیرسه !
      اگر احمدی نژاد این بزرگواری را نمیکرد یقین بدانید همش میرفت تو جیب از. ما بهترون !
      یکم خجالت بکشید دست از سر این 40 تومان ورداریدنکنه فکر میکنید اگر این کار نمیشد پول بیشتری به شما میرسید !
      بله مردم با 40تومان حق شما را خوردند
      اگر سانسر نشه حرفهای آبدار بلدم به شما بچسبانم یکم دلم خنک بشه !

    • رها

      من نمدونم چجور تحولی منظورش بوده ولی ما مستضعفا که در سفره غذایمان وزندگیمان چیزی عوض نشده وبدتر شده.ودست از آرمان شهدا وامام هم برنداشتیم وتا حالا ثابت قدم بودیم .خدا آخر عاقبت همه رو بخیر کنه.....!!!!!!

    • مطیع

      خدالعنت کنه هرکس راکه به خون بیش از سیصدهزارشهیدبی توجهی وخیانت کنه وحامی فتنه وفتنه گر باشه.درهرلباس ومقامی.

    • بدون نام

      خوبه !
      خدا را شکر که برگشتی به انقلاب !
      اگر ریا و سیاست بازی نباشه
      البته این حقوق میلیونی انسان را تحقیر میکنه نه 40 تومان ما بدبخت بیچارها!

    • بدون نام

      واقعا همینجوریه

    • علی

      انتخابات که نزدیک میشه این ها از لانه هاشان بیرون میان واظهار فضل میکنن....

    • بدون نام

      40درصد ایرانی ها تنها درآمدشون همین حقارته آقا.

    • بدون نام

      اقای معین حرف حق رو گفته چرا بعضی ها نمیخوان حقایق رو بپذیرند ملت ما بازیچه شده با فقر و گرسنگی هر بلایی بخوان سر ملت در میارن............

    • بدون نام

      اشکال نداره ما میخواییم تحقیر شه .بهتر از اینه که این پول بره تو جیب اختلاسگران

    • بدون نام

      درود ب معین احسنت حرف حق رو زده واسه همینه ی سری تو این خبر لجشون گرفته و توهین میکنند ب استاد معین چرا چون حرف حق تلخه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بنده خدا تلخ یا شیرین نزدیک انتخاباته
        تا کی ما باید چوب سادگی مون رو بخوریم ؟
        مگر احمدی نژاد نبود اون همه هارت و پورت کرد . . کو ؟ چی شد ؟

    • بدون نام

      نظر بی نظر فقط و فقط روحانی متشکریم و بس! والسلام!! بچاپ نخواستی هم مثل همیشه سانسور کن

    • بدون نام

      اختلاص چطور؟

    • ایرانی

      درود به احمدی نژاد بزرگ که یادش همیشه در ذهن مردم ایران خواهد ماند
      منتظرت هستیم ای مرد بزرگ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آخه قربون تو ایرانی . مگه همین احمدی نژاد نبود که هی میگفت . . . بگم ؟ . . . بگم ؟
        اینا همه دکونه . چرا نمیخواهید بیدار شید ؟

    • بدون نام

      تحقیر...اونم بخاطر45تومن خجالت بکشین شرم کنیدوبمیرید .من یه مستأجرم ماهی600تومن اجاره میدم الان سه ماهه یارانه منوقطع کردن امامدیران ونجومی بگیران هنوز دارن یارانه میگیرن اونوقت مال اوناتحقیرنیست .فقط امیدوارم خداجواب شماهاروبده وخودش شماروتحقیرکنه بااین ظلمی که شمابه ملت میکنید جهنم هم شماروراه نمیده

    • شیر

      تحقیرانسانیت یعنی امثال شما مسئولین میلیاردر در نازونعمت و مردم گرسنه و در تنگنا.دولت آلمان به مردمی که زیر700یورودرآمددارن ماهی150یورو میده.

    • ناصری

      عزیزم باید این حرفارو بزنی چون شکمت سیره و خبر نداری همین چهل تومنا برای بعضیا یعنی حداقل چهل تا نون

    • مهدی

      حالا میخواین با این حرفها بامبول دربیارین این چهل هزار تومان رو هم از جیب این ملت دربیارین !؟
      اشکال نداره اینم بخورید شاید سیر شدید ! !!

    • سید

      تازه این چهل هزار تومان رو دادن که مجوز گرون کردن پول برق و آب و گاز و تلفن واینترنت و بنزین و مالیات و ارزش افزوده و شهریه دانشگاهو با هاش توجیه کنند....شما دولت مردا از اون بالا تا پایین دنبال منفعت خودتون و خانواده وفامیلا و آقا زاده هاتون هستید...مردم رو کلا فراموش کردید...........

    • بدون نام

      اقای معین . اگر یارانه 45هزار تومانی موجب حقارت شماست. دزدی های باند ها باعث حقارت ماست. .....

    • بدون نام

      درود بر دکتر مصطفی معین، جامعه به متفکرانی مثل شما احتیاج داره

    • احمد ایرانی

      بعضیا میخوان با قطع یارانه حقارت ایرانیا رو پایان بدن و سربلندشون کنن ..

    • دانشجو

      اونوقت سبد کالا با اون تحقیر و افتضاح چی؟
      رکود و بیکاری و شرمندگی پدر در برابر خانوادش چی؟
      اینا تحقیر انسانیت نیست؟!
      تا کی جناح بازی و قبیله طلبی..یکم بفکر مردم باشید،واسه بعضیا همین 40 تومن کار راه اندازه،به جیب خودتون نگا نکنین...

    • گجراتی

      س.اقای برادر دکتر معین شهروند درجه ۵هم داریم تازه شما ناراحت درجه ۱و۲ هستین پس ببینید ما بعضی شیها پول شام نداریم ودور واطرافم بسیار هستن که من مطمن هستم اگه اوضاع اینطور پیش بره باید چیزها شون روبفروشن تا غذا سیر بخورن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج