۴۳۷۹۳۳
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

باقر لاریجانی: «ویکی معارف» راه اندازی می شود

محمدباقر لاریجانی در نشست معاونین و مدیران آموزشی تحصیلات تکمیلی و معارف اسلامی دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: ارائه دروس معارف یکی ازتجربیات جدید ایران در رابطه با دروس ارائه شده در دانشگاه ها است.

خبرآنلاین: محمدباقر لاریجانی در نشست معاونین و مدیران آموزشی تحصیلات تکمیلی و معارف اسلامی دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: ارائه دروس معارف یکی ازتجربیات جدید ایران در رابطه با دروس ارائه شده در دانشگاه ها است.

دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در افتتاحیه روز دوم نشست معاونین آموزشی و مدیران آموزشی، تحصیلات تکمیلی و گروه های معارف اسلامی که باحضور معاون آموزشی و پژوهشی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها در روز پنجشنبه ۱۸ آذر ماه ۱۳۹۵ در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد این نشست را بسیار مهم برشمرد و گفت: درس معارف تجربه جدید جمهوری اسلامی ایران است که باتوجه به توجه به جنبه های اخلاقی و اعتقادی دانشجویان دانشگاهها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دکتر لاریجانی به شرایط ویژه حوزه علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: هزینه زیادی صرف تربیت دانشجویان علوم پزشکی می شود که بعضا از مالیات های مردم عزیز میهنمان تامین می شود. کشور ما کشوری اسلامی است که بیش از ۹۰ درصد جمعیت آن مسلمان هستند و باید آموزش کارد علوم پزشکی کشور به شکلی صورت پذیرد که این افراد با اعتقادات مردم جامعه آشنا بوده و متخلق به اخلاق اسلامی باشند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: ما در نظام آموزش عالی باید ورودی ها و خروجی ها را ارزیابی کنیم و با رصد نیازهای آموزشی افراد در زمینه های اخلاقی و اعتقادی ترتیبی اتخاذ گردد تا افراد تعهد اجتماعی داشته باشند و نگاهشان به انسان و حیات دیدگاهی متعهدانه و اسلامی باشد.

دکتر لاریجانی خاطرنشان کرد: پزشکان و کادر علوم پزشکی با انسان سر و کار دارند و باید این افراد در دوره آموزشی خود با انسان و مسائل اعتقادی آشنا شوند و به مسائل تربیتی آنها نگاهی ویژه داشته باشیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: با کمک همکاران محترم معاونت آموزشی و پژوهشی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها برنامه ریزی هایی در زمینه دروس معارف اسلامی شده و امیدواریم با این برنامه ریزی ها ثمره لازم اخلاقی و اعتقادی برای دانش آموختگان گروه های علوم پزشکی حاصل شود.

دکتر لاریجانی اضافه کرد:‌در این راستا نیازهای ویژه گروه های علوم پزشکی در دست بررسی است و برنامه های آموزشی دروس معارف اسلامی با توجه به این بررسی ها طراحی و اجرا خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: ما در حوزه آموزش علاوه بر موضوعات کلان و تخصصی حوزه آموزش علوم پزشکی ضروری است به لایه های اعتقادی و اخلاقی دانشجویان و نگاه ایشان به انسان و حیات هم توجه داشته باشیم.

دکتر لاریجانی بر لزوم آسیب شناسی فرهنگی، تربیتی و اعتقادی دانشجویان اشاره کرد و گفت: امیدواریم با برنامه ریزی هایی که می شود افراد پس از فراغت از تحصیل نسبت به کشور و ملت عزیز ایران اسلامی متعهد تر باشند و نگاه عمیق تری به مسائل اعتقادی و انسان و هستی داشته باشند.

او گفت: باتوجه به هماهنگی های انجام شده قرار شد همکاری وسیعی بین گروه معارف اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی مجازی صورت پذیرد و بخشی از دروس معارف اسلامی مانند دروس حوزه علوم پزشکی به صورت مجازی ارائه خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: همچنین بین گروه معارف اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی مجازی هماهنگی انجام شده تا زمینه های تحقیقاتی و تدوین کتب مشترک در حوزه معارف و حوزه علوم پزشکی مورد حمایت قرار گیرد.

ویکی معارف راه اندازی می شود

همچنین معاون آموزش و پژوهش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در ادامه این نشست گفت: پس از آسیب شناسی دانشگاه های کشور مشخص شد دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کمترین آسیب و دانشجویان دانشگاه های علمی کاربردی و غیر انتفاعی در رأس آسیب ها قرار دارند.

حجت الاسلام داوود رنجبران گفت: نسبت به گروه های معارف در سطح دانشگاه ها انتظارات بسیار زیاد بوده وباید تلاش کنیم در حوزه معارف هم در بعد تربیتی و هم دربعد فرهنگی و آموزشی اقداماتی را انجام دهیم.

او افزود: متاسفانه انتظارات از گروه های معارف به هیچ وجه مطابق با امکانات نیست وبه همین خاطر نیازمند دراختیار گرفتن ابزارهای مطلوب تر در این حوزه هستیم.

معاون آموزش و پژوهش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به گزارش ارائه شده به رهبری در رابطه با وضعیت حوزه معارف در دانشگاه ها اظهار کرد: بر اساس گزارش ارائه شده به مقام معظم رهبری در رابطه با دروس معارف در دانشگاه ها ایشان اعلام کردند که دانشجویان درحوزه معارف باید در انتخاب استاد، متن و برنامه های آموزشی نقش داشته باشند.

حجت الاسلام رنجبران در خصوص مشکلات موجود به منظور تعیین اساتید برای دانشگاه های کشور خاطر نشان کرد: برای تعیین اساتید معارف جهت تدریس در دانشگاه ها با مشکل مواجه هستیم و درکنار آن کمبود اساتید نیز دراین حوزه برای ما مشکل ساز شده است.

او با ارائه آماری از تعداد اساتید حوزه معارف که به عنوان اعضای هیئت علمی مطرح هستند، اذعان کرد: متاسفانه تنها ۱۲۰۰ استاد درحوزه معارف عضو هیئت های علمی بوده و بار اصلی مباحث دانشگاهی ما را اساتیدی بر عهده دارند که هیچ تعهدی در برابر دانشگاه ها ندارند.

معاون آموزش و پژوهش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با ارائه راهکاری به منظور ایجاد تحول دردروس معارف گفت: اگر می خواهیم در دروس معارف تحول ایجاد کنیم باید در چهار حوزه استاد، دانشجو،‌ محتوای درسی و ساختار گروه های معارف تحولاتی را اعمال کنیم.

حجت الاسلام رنجبران با اشاره به تغییر و تحولات ایجاد شده در دانشگاه آزاد به منظور افزایش تعداد اساتید حوزه معارف خاطر نشان کرد: در برخی از دانشگاه ها از جمله دانشگاه آزاد رئیس دانشگاه اعلام کرده که سهمیه جدیدی برای اساتید حوزه معارف در نظر خواهد گرفت و این اساتید به زودی مورد ارزشیابی قرار می گیرند.

وی با اشاره به خصوصیات مدنظر جهت انتخاب اساتید حوزه معارف خاطر نشان کرد: یک استاد حوزه معارف باید علاوه بر آگاهی به مسائل دانش و مهارتی بینش کافی داشته وبتواند مباحث را به خوبی برای دانشجویان مطرح کند

معاون آموزش و پژوهش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به آسیب شناسی صورت گرفته در حوزه دانشگاه ها خاطر نشان کرد: پس از آسیب شناسی صورت گرفته در حوزه دانشگاه ها در زمینه های مختلف از جمله اعتیاد و ارتباط نامشروع مشخص شد که دانشگاه های علوم پزشکی کمترین آسیب را داشته و بیشترین آسیب دردانشگاه های علمی کاربردی و غیر انتفاعی گزارش شده است.

حجت الاسلام رنجبران با بیان اینکه این آمادگی را داریم که آموزش های مجازی را برای دانشجویان حوزه معارف داشته باشیم، گفت: درحال حاضر شرایط برای ارائه آموزش های مجازی به دانشجویان درحوزه معارف فراهم بوده و دانشجویان می توانند به عنوان دروس تکمیلی آموزش های معارف را به صورت مجازی دریافت کنند.

او ادامه داد: تاکنون ۶۷ هزار استاد و دانشجو در حوزه معارف آموزش های لازم را دریافت کرده اند که از این تعداد ۴۰ هزار نفر دانشجویانی بوده اند که این آموزش ها را گذارنده اند.

معاون آموزش و پژوهش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری از تدوین ۱۵۰ جلد کتاب درسی و کمک درسی برای دروس معارف خبر داد و اظهار کرد: تاکنون ۱۵۰ جلد کتاب در حوزه معارف تدوین شده و در کنار آن به دنبال راه اندازی ویکی معارف هستیم.

حجت الاسلام رنجبران با اشاره به اقدامات صورت گرفته به منظور تدوین مجموعه پرسمان دانشجویی گفت: با راه اندازی مجموع پرسمان دانشجویی در طول یک ماه بیش از ۱ میلیون نفر به سایت مربوط به این پرسمان مراجعه کرده و پرسش و پاسخ هایی را دریافت می کنند.

او گفت: در صورتی که موفق به راه اندازی ویکی معارف شویم اساتید ودانشجویان می توانند برای پرکردن اطلاعات مرتبط با این سایت مرجع اقدام کرده و اقدامات آنها به عنوان پروژه های دانشگاهی لحاظ شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج