جاباما
۴۳۸۵۷۹
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

دفاع «استفن کینگ» از نوبل «باب دیلن»

«استفن کینگ» نویسنده رمان‌های ترسناک آمریکایی در مصاحبه با «رولینگ استونز»،‌ مخالفان اعطای نوبل ادبیات به «باب دیلن» را مورد انتقاد قرار داد.

خبرگزاری ایسنا: «استفن کینگ» نویسنده رمان‌های ترسناک آمریکایی در مصاحبه با «رولینگ استونز»،‌ مخالفان اعطای نوبل ادبیات به «باب دیلن» را مورد انتقاد قرار داد.

«گاردین» نوشت: «استفن کینگ» رمان و داستان‌نویس مشهور آمریکایی که کارهایی چون «مسیر سبز» و «رستگاری در شائوشنک» را در کارنامه‌اش دارد، در گفت‌وگویی که با مجله «رولینگ استونز» انجام داده، علیه نویسندگانی که مخالف اعطای نوبل ادبیات به «باب دیلن» خواننده و ترانه‌سرای هم‌وطنش هستند، صحبت کرد.
دفاع «استفن کینگ» از نوبل «باب دیلن»

«گری اشتینگارت» و «ایروین ولش» از جمله افرادی بودند که پس از انتشار خبر برنده شدن «دیلن»، واکنش‌های منفی خود به این جریان را در فضای مجازی منتشر کردند. «ولش» داستان‌نویس اسکاتلندی که کتاب «قطاربازی» او بسیار معروف است و فیلم اقتباسی آن هم ساخته شده، اعطای نوبل به یک خواننده را «یک نوستالژی توجیه‌ناپذیر« خواند و با لحنی کنایه‌آمیز توئیت کرد: اگر شما از هواداران موسیقی هستید، این کلمه را در فرهنگ لغت پیدا کنید. بعد به دنبال کلمه ادبیات بگردید، حالا این دو را با هم مقایسه کنید.

اما «کینگ» به دفاع از برنده نوبل ۲۰۱۶، ‌آن‌ها را افرادی خوانده که چون دستشان به نوبل نمی‌رسد «دیلن» را تحقیر می‌کنند. او در این‌باره گفت که هیچ موسیقی‌دان دیگری چنین تاثیری روی فرهنگ عامه نگذاشته و طی مدتی طولانی مثل «دیلن» تاثیرگذار باقی نمانده است.

این رمان‌نویس در مصاحبه با «رولینگ استونز» گفت: آن‌ها که از نوبل «دیلن» شکایت می‌کنند،‌یا نمی‌فهمند و یا خیلی ساده چون دستشان به گوشت نمی‌رسد، ‌این حرف را می‌زنند.

او سپس مستقیما به یکی از این نویسنده‌ها اشاره کرد و ادامه داد: من چندین نویسنده آثار ادبی را دیدم که اعطای نوبل به «دیلن» را رد کردند، مثل «گری اشتینگارت». خب، گری من برایت یک خبر دارم؛ نویسندگان شایسته زیادی هستند که هرگز نوبل نگرفتند. و «گری اشتینگارت» احتمالا یکی از آن‌ها خواهد بود.

«اشتینگارت» نویسنده‌ای بود که پس از اعلام نام برنده نویل ادبیات امسال، در توییترش نوشت: کاملا کمیته نوبل را درک می‌کنم. کتاب خواندن‌ سخت است.

اما «کینگ» که خود گیتاریستی حرفه‌ای و در گروه راک نویسندگان می‌خواند و می‌نوازد، معتقد است موسیقی‌دانی که در ماه اکتبر به عنوان برنده نوبل ادبیات معرفی شد،‌ "راه را برای افراد بسیاری باز کرد". او گفت: من می‌گویم بدون «دیلن»، «پل سایمون» آخر کار به «بریل بیلدینگ» می‌رسید و ترانه‌سرایی‌اش در حد ترانه «هی، دختر مدرسه‌ای» و مثل همان ابتدای کارش باقی می‌ماند.

«کینگ» در این مصاحبه گفت که هرگز با خواننده «وزیدن در باد» ملاقاتی نداشته و از دوستش «جان ملن‌کمپ» شنیده که «دیلن» حتی وقتی یک شب از دندان‌درد شدید رنج می‌برده، حاضر نشده به مطب پزشک برود.

کمرنگ بودن ارتباطات اجتماعی «باب دیلن» پس از اعلام نامش به عنوان برنده نوبل ادبیات هم برایش مشکل‌ساز و حاشیه‌آفرین شد. او تا دو هفته پس از نوبلیست شدنش جواب تماس‌های مکرر اعضای آکادمی سوئدی را نداد و همین مساله موجب داغ شدن بازار حدس گمان‌ها و نارضایتی اعضای نوبل شد.

آکادمی نوبل روز ۲۲ مهرماه نام «باب دیلن» را به عنوان برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۶ اعلام و «خلق تعابیر جدید شاعرانه در سنت شعر آمریکایی» را علت برگزیدن او عنوان کرد. انتخاب یک ترانه‌سرا و خواننده به عنوان برنده نوبل ادبیات، واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری را به همراه داشت. این حواشی وقتی شدت گرفت که «دیلن» از پاسخگویی به تماس‌های آکادمی برای مدت طولانی خودداری کرد و یکی از اعضای این آکادمی او را «متکبر و بی‌ادب» خواند.
با این حال «دیلن» سرانجام خوشحالی‌اش از دریافت چنین عنوانی را ابراز کرد و گفت که پس از شنیدن این خبر زبانش بند آمده بود. وی همچنین اعلام کرد در صورت امکان برای دریافت جایزه‌اش به استکهلم خواهد رفت،‌ اما طبق آخرین اخبار، این اتفاق رخ نخواهد داد و «پتی اسمیت» به جای او در مراسم حضور پیدا می‌کند و ترانه «می‌خواهد باران شدید ببارد» او را می‌خواند. همچنین اعلام شده «پیتر انگلوند» از اعضای آکادمی نوبل متن سخنرانی را که «دیلن» آماده کرده، در این مراسم می‌خواند.

«باب دیلن» از نگاه بسیاری تاثیرگذارترین چهره در تاریخ موسیقی آمریکاست. برخی از ترانه‌های او توسط بسیاری از خوانندگان مشهور دوباره‌خوانی شده‌ که از جمله آن‌ها می‌توان به «از فراز برج دیدبانی» که توسط «جیمی هندریکس» اجرا شد، اشاره کرد. او در پدیدارشدن سبکی در موسیقی به نام «راک بومی» در اواسط دهه ۶۰ بسیار تاثیرگذار بود و به «شکسپیر» هم‌نسلان خود شهرت یافت. «دیلن» در پنج دهه‌ اخیر در موسیقی آمریکا یک پدیده بوده است.

با وجود شهرت و محبوبیت او، نظرها درباره اعطای مهم‌ترین جایزه دنیای ادبیات به او متفاوت بوده است. «ماریو بارگاس یوسا» نویسنده مشهور پرویی و برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۱۰ در این‌باره گفت: «باب دیلن» بی‌تردید آهنگساز و خواننده توانایی است، اما نویسنده مهمی محسوب نمی‌شود. اعطای ابین جایزه به «دیلن» نمایانگر سطحی‌شدن فرهنگ در روزگار ماست. «لئونارد کوهن» ۸۲ ساله اما پیش از مرگش، از تعلق گرفتن این جایزه مهم به همتای موسیقی‌دان خود ابراز خوشحالی کرد و گفت: به نظر من دادن این جایزه به «دیلن» مثل آویختن یک مدال روی اورست به خاطر بلندترین قله بودن است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج